Hawkwind “Urban Guerrilla” Η μικρή-μεγάλη ιστορία ενός απαγορευμένου τραγουδιού

 

Γράφει ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΖΗΒΑΣ

Η μουσική είναι ένα από τα βασικά συστατικά της πολιτισμικής εξέλιξης του ανθρώπινου είδους, απαραίτητη, όχι μόνο για ψυχαγωγικούς σκοπούς, αλλά και σαν μέσο έκφρασης λογής συναισθημάτων, αλλά και πολιτικού λόγου, κυρίως μέσα από το τραγούδι. Είναι γεγονός ότι ο επαναστατικός πολιτικός λόγος μέσα από τη μουσική και το τραγούδι βρήκε ένα σπουδαίο όπλο σαν δίαυλο επικοινωνίας και προπαγάνδας των μηνυμάτων του, τόσο άμεσο και δυνατό όσο κανένα πολιτικό μανιφέστο και διακήρυξη.Σε εποχές σκληρής  φίμωσης και λογοκρισίας από την εκάστοτε κυριαρχία, η μουσική (και γενικότερα η τέχνη) όχι μόνο διέδιδε τον πολιτικό λόγο, αλλά τον έκανε να φτάνει σε αυτιά πολύ περισσότερα από εκείνα που θα μπορούσε να φτάσει και ο πιο δεινός πολιτικός αγκιτάτορας. Αυτό επαληθεύεται με τον καλύτερο τρόπο αν μελετήσουμε την ιστορία της λογοκρισίας ανά τους αιώνες. Καμία άλλη μορφή τέχνης, και ειδικότερα λαϊκής, δεν έχει λογοκριθεί και διωχθεί τόσο πολύ όσο η μουσική. Τα παραδείγματα είναι τόσα πολλά που αν τα παραθέσω θα ξεφύγω εντελώς από το θέμα που αναγγέλλει η επικεφαλίδα του κειμένου που διαβάζετε αυτή τη στιγμή.

Read more ...

Ποιο Heavy Metal ρε γατάκια... IGOR STRAVINSKY - Η ιστορία του στρατιώτη (από τον Mickey Pantelous)

Eδώ και κάμποσα χρόνια που επέστρεψα στην Αθήνα από τη Σύρο ακούω πολύ κλασική μουσική. Λίγο η κρίση, λίγο η πόλη που έχει αγριέψει, το ραδιόφωνο στο σπίτι είναι καρφωμένο στο Τρίτο Πρόγραμμα προσφέροντάς μου ηρεμία κι ένα τρόπο διαφυγής απ’ όλα αυτά. Γενικώς το συνιστώ ανεπιφύλακτα και όσοι δεν αντέχετε πολύ τα βιολιά κι όλα αυτά, μη ξεχνάτε ότι όλα είναι θέμα εκπαίδευσης – το αυτί μαθαίνει σιγά σιγά να ακούει. Τέλος πάντων...

Μια μέρα που δεν είχα καλό σήμα και το ραδιόφωνο έκανε παράσιτα, είπα να ψάξω και να ακούσω κάποιον από τους δίσκους κλασικής μουσικής που έχω. Δίσκοι που ανέκαθεν υπήρχαν στην οικογένεια, στο σπίτι και που προσφάτως, την τελευταία πενταετία, περιήλθαν στην κατοχή μου αφού κανείς άλλος στην οικογένεια δεν διαθέτει πλέον πικ-απ. 

Read more ...

Merlin's Mixcloud: Beyond the Hard Days (compiled by Vaggelis Chalikias)

Το νέο mixcloud του Merlin's Music Box με επιλογές του εκλεκτού συνεργάτη μας ΒΑΓΓΕΛΗ ΧΑΛΙΚΙΑ

https://www.mixcloud.com/john-kastanaras/merlins-beyond-the-hard-days-compiled-by-vaggelis-chalikias/

PLAYLIST

01 Ian Dury - Sweet Gene Vincent

02 Gene Vincent - Story of The Rockers

03 Alan Vega - Jukebox Babe

Read more ...

Φόβητρολ

Η Λενόρα χρειάστηκε να αντιμετωπίσει, μαζεμένους, μόνη της και από πολύ νωρίς, όλους εκείνους τους φόβους τους οποίους οι περισσότεροι άνθρωποι, συνήθως, πρέπει να ζήσουν μια ολόκληρη ζωή για να τους δουν ή να τους νιώσουν να τους πλησιάζουν σαν αλιγάτορες που βγαίνουν από μια βρομερή λίμνη χωρίς πυθμένα.

Παρόλα αυτά, κατάφερε να σταθεί απέναντι τους και να τους νικήσει, κερδίζοντας την ελευθερία της και αποδεικνύοντας εμπράκτως ότι οι πιο πολλοί από τους φόβους που «φυλάνε τα έρμα» καλλιεργούνται από ποιμένες διαφόρων ειδών, προκειμένου, αφενός, να τα κρατούν κοντά τους και να μπορούν να τα εκμεταλλεύονται προς όφελός τους για όσο καιρό κρίνουν ότι τους συμφέρει ή ότι έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν χωρίς κίνδυνο, και, αφετέρου, προκειμένου να έχουν τη χαρά να τα σφάξουν με τα ίδια τους τα χέρια, όταν πλέον τους είναι άχρηστα ή όταν αρχίζουν να αντιλαμβάνονται το παιχνίδι που παίζεται εις βάρος τους από εκείνους που υποκρίνονται ότι ενδιαφέρονται για το καλό τους.

Το Κομπλεξικο

Read more ...

Fist of Jesus: Μια ταινία μικρού μήκους βλάσφημη και trashy. Ιησούς και Ιούδας αντιμέτωποι με αιμοδιψή ζόμπι... κρουνοί αίματος... φρίκη...

«Λάζαρε… δεύρο έξω…» Χμ… Αλήθεια; Οι Ισπανοί Adrián Cardona και David Munõz έχουν μια διαφορετική άποψη για τη βιβλική ιστορία και πριν από μερικά χρόνια βάλθηκαν να προβάλλουν τη δική τους αλήθεια σχετικά με το γεγονός που συνέβη «κατά τας γραφάς», προσφέροντας στη χριστιανική θρησκεία άλλο ένα πάτημα για να πείσει τον κόσμο ότι δυο χιλιάδες χρόνια πριν ένας τύπος ονόματι Ιησούς αποφάσισε να «άρει τις αμαρτίες ου κόσμου» (λες και του το είχε ζητήσει κανείς…) Και μπορεί το Life of Brian των Monty Python να ήταν αιρετικό, όμως το Fist of Jesus, μια δεκαπεντάλεπτη ταινία μικρού μήκους χαμηλού προϋπολογισμού, είναι αιρετικό και ταυτόχρονα βλάσφημο. Το 2012 οι σκηνοθέτες και σεναριογράφοι Cardona και Munõz παρέδωσαν σε ένα κοινό με ώτα και όμματα ανοιχτά, ένα ξεκαρδιστικό σπλάτερ b-movie, όπου αποδομείται κάθε έννοια πίστης.

Read more ...

George Harrison και Monty Python: Πώς σώθηκε το "Life of Brian"

«Το Life of Brian δεν είναι βλάσφημο, είναι αιρετικό. Δεν είναι βλάσφημο επειδή ακολουθεί κατά γράμμα τη βιβλική ιστορία. Στην ουσία, πρέπει να πιστεύεις στη Βίβλο, πρέπει να καταλαβαίνεις και να γνωρίζεις τη βιβλική ιστορία για να καταλάβεις την ταινία. Είναι αιρετική επειδή γελοιοποιεί τον τρόπο με τον οποίο την ερμηνεύει η εκκλησία. Αίρεση κατά βάση σημαίνει να πηγαίνεις κόντρα στην ερμηνεία της εκκλησίας κι όχι κόντρα στο βασικό πιστεύω”. (Terry Jones)

Read more ...

Rosewood: Συνέντευξη με τον Ιωσήφ Κυρίτση

 "Αυτός που θα διδαχθεί οτιδήποτε, θα ξοδέψει πολύ χρόνο στη ζωή του ακολουθώντας φόρμες και παίρνοντας γνώσεις. Αυτό θα είναι το διαβατήριό του για να συνεργαστεί με οποιονδήποτε μουσικό σε όλο τον κόσμο. Αυτά τα χρόνια όμως εγώ και όλοι όσοι είμαστε εμπειρικοί μουσικοί τα έχουμε ξοδέψει ανακαλύπτοντας πράγματα έξω από τις φόρμες".

Mε ένα ομώνυμο μίνι-άλμπουμ που κυκλοφόρησαν μόνοι και διένειμαν δωρεάν το 2011 και ένα δεκάιντσο με δυο κομμάτια το 2012 (αμφότερα εξαντλημένα), οι Rosewood (πρώην Rosewood Brothers) πήραν το χρόνο τους και πρόσφατα ολοκλήρωσαν το πρώτο ολοκληρωμένο άλμπουμ που αναμένεται να κυκλοφορήσει με τη νέα σεζόν. Ο Ιωσήφ Κυρίτσης, ο άνθρωπος που ως επί το πλείστον γράφει και ενορχηστρώνει τα κομμάτια της μπάντας μίλησε στο Merlin's για τη νέα δουλειά και τα σχέδιά της.

Συνέντευξη: Aylos Abies Sylos - Γιάννης Καστανάρας

Φωτογραφίες: Dsepoina Karantani (Ιωσήφ Κυρίτσης), Fyllis Papas (μπάντα)

Read more ...

Μαθήματα Ιστορίας: Μια εικόνα χαρακτηριστική των ναζιστικών θηριωδιών...

Η φωτογραφία είναι μια από τις γνωστότερες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποτελεί ένα συγκλονιστικό στιγμιότυπο των θηριωδιών που διέπραξαν οι ναζί σε βάρος της ανθρωπότητας και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, των Εβραίων. Απαθανατίζει τη σύλληψη μιας ομάδας Εβραίων, κυρίως γυναικόπαιδων, αμέσως μετά το τέλος της εξέγερσης εβραϊκού του γκέτο της Βαρσοβίας τον Μάιο του 1943. Η εξέγερση ξεκίνησε στις 19 Απριλίου, όταν οι Εβραίοι αρνήθηκαν να παραδοθούν στους Γερμανούς προκειμένου να μεταφερθούν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και στη θανάτωση με φρικτούς τρόπους. Γερμανοί στρατιώτες εισέβαλαν στο γκέτο και παρά την λυσσαλέα αντίσταση των κατοίκων του, κατάφεραν να τους υποτάξουν στις 16 Μαΐου, σκοτώνοντας 13.000 και συλλαμβάνοντας τους υπόλοιπους 50.000, οι οποίοι μεταφέρθηκαν σε στρατόπεδα εξόντωσης, κυρίως στην Τρεμπλίνκα. Ελάχιστοι κατάφεραν να διαφύγουν. Το εβραϊκό γκέτο ισοπεδώθηκε.

Read more ...

Από τους Reverend Glassey στους Gun Mother - Έργα και ημέρες του Adam "Glasseye" Beckley

Γράφει ο Θανάσης Ζελιαναίος

 Καθώς τα πρώτα δείγματα από το νέο σχήμα του Adam Glasseye φαίνονται αρκετά ενδιαφέροντα και εν αναμονή της επίσημης κυκλοφορίας τους, ξαναθυμόμαστε τους Reverend Glasseye, μιας και αυτά που άφησαν πίσω τους αποτελούν μερικά από τα πιο εκπληκτικά δείγματα της αμερικάνικης ροκ σκηνής για την προηγούμενη δεκαετία. Μοιρασμένη σε δυο εποχές και δυο τόπους, η πορεία των Reverend Glasseye αποτελείται επισήμως από δυο ολοκληρωμένα άλμπουμ και ένα mini LP, ενώ συμπληρώνεται με τη βοήθεια του bandcamp από άλλες τρεις κυκλοφορίες με υλικό της δεύτερης περιόδου τους που δεν κυκλοφόρησαν ποτέ σε κάποιο υλικό format. 

Read more ...

Allen Ginsberg: Ουρλιαχτό (για τον Καρλ Σόλομον)

OYΡΛΙΑΧΤΟ

Γιά τον Κάρλ Σόλομον

(μετάφραση Άρης Μπερλής, αναδημοσίευση από το blog Ο Θάνατος θα΄ρθει και θα'χει τα Μάτια σου)

 

Ι

Είδα τά καλύτερα μυαλά τής γενιάς μου χαλασμένα απ' την

    τρέλα, λιμασμένα υστερικά γυμνά,

νά σέρνονται μέσ' απ' τούς νέγρικους δρόμους τήν αυγή

γυρεύοντας μιά φλογισμένη δόση,

χίπστερς αγγελοκέφαλοι πού καίγονταν γιά τόν αρχαίο επουράνιο δεσμό

μέ τό αστρικό δυναμό στή μηχανή τής νύχτας,

φτωχοί καί κουρελήδες μέ βαθουλωμένα μάτια, πού φτιαγμένοι ξενυχτούσαν καπνίζοντας στό υπερφυσικό σκοτάδι παγωμένων διαμερισμάτων,

Read more ...

Jesse Fuller - One Man Band με δώδεκα χορδές...

(γράφει ο MICKEY PANTELOUS)

Εάν υπάρχει ένα όνομα που ξεχωρίζει με ευκολία στη σκηνή και την παράδοση των ανθρώπων ορχήστρα One Man Band (OMB), χωρίς αμφιβολία είναι αυτό του Jesse “Lone Cat” Fuller. Είναι η επιτομή του ορισμού OMB. Ο ίδιος και η μουσική του ξεπερνώντας τα όρια της γραφικότητας του ανθρώπου ορχήστρα,  έχει επηρεάσει καλλιτέχνες από τον χώρο της folk όπως οι Peter Paul and Mary, Bob Dylan, Rambling Jack Elliot… καλλιτέχνες από την εποχή της «Βρετανικής Εισβολής» (the British Invasion) όπως οι Beatles, ο Donovan, ο Eric Clapton…  ψυχεδελικούς μουσικούς της δεκαετίας του ’60 όπως οι Grateful Dead, η Janis Joplin και οι Loving Spoonful. Το “San Francisco Bay”, το πιο γνωστό τραγούδι του, αλλά και πολλά άλλα κομμάτια του, έχουν διασκευαστεί από πολλούς και επώνυμους, ενώ ο Fuller έχει αφήσει ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στη μετέπειτα blues-rock σκηνή.

Read more ...

Mαθήματα Ιστορίας: Moondog Coronation Ball - O Alan Freed και το πρώτο rock 'n' roll κονσέρτο, Κλίβελαντ, 21 Μαρτίου 1952

«Ο πατέρας μου δεν εφηύρε το rock ‘n’ roll. Η μουσική υπήρχε ήδη – εκείνος ήταν η μαμή στη γέννησή της. Ωστόσο, βοήθησε στο μεγάλωμα του παιδιού και το υπερασπίστηκε. Υπήρξαν πολλοί άνθρωποι που ήθελαν την εξαφάνιση αυτής της μουσικής καθώς γινόταν ολοένα και πιο δημοφιλής. Την αποκαλούσαν μουσική της ζούγκλας. Πολλοί την έβλεπαν σαν απειλή για την Αμερική των λευκών. Ο πατέρας μου, παίζοντας αυτή τη μουσική, βοήθησε να σπάσουν τα φυλετικά εμπόδια που υπήρχαν για πάρα πολύ καιρό. Το κίνητρό του ωστόσο δεν ήταν ποτέ το κέρδος, αλλά η διάδοση του rock’n’roll για να φέρει κοντά διαφορετικές φυλετικές ταυτότητας για ένα και μόνο λόγο: για να απολαύσουν τη μουσική».

Lance Freed, γιός του DJ Alan Freed

Πριν από εξήντα πέντε χρόνια πραγματοποιήθηκε η πρώτη rock συναυλία στο Κλίβελαντ του Οχάιο, οργανωμένη από δυο ανθρώπους με πάθος για μια μουσική που γεφύρωνε το φυλετικό χάσμα σε μια Αμερική όπου το μίσος εναντίον των μαύρων περίσσευε. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στο Cleveland Arena, ένα γήπεδο χωρητικότητας δέκα χιλιάδων ατόμων και εμπνευστές της ήταν δυο οραματιστές που τάραζαν τα ραδιοκύματα παρουσιάζοντας ένα νέο επαναστατικό ήχο φέρνοντας κοντά λευκούς και μαύρους νέους.

Read more ...

The Undertones: Teenage Kicks, John Peel, Terri Hooley. Η ιστορία ενός από τα ομορφότερα pop-punk τραγούδια

Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

Are teenage dreams so hard to beat?

Με διάρκεια μόλις δυο λεπτά και είκοσι έξι δεύτερα, το Teenage Kicks άνοιγε το ντεμπούτο ΕΡ των Undertones, μιας μπάντας  από το Ντέρι της Βόρειας Ιρλανδίας, η οποία μέχρι σήμερα παραμένει το πιο επιτυχημένο συγκρότημα που βγήκε από αυτή την πόλη. Το κομμάτι έμελλε να μείνει στην ιστορία σαν ένα από τα καλύτερα της εποχής του, ενώ είναι το μοναδικό τραγούδι που ο Βρετανός σούπερ-DJ John Peel έπαιξε για δυο συνεχόμενες φορές στη θρυλική εκπομπή του για το μουσικό σταθμό Radio 1 του BBC. Μάλιστα, μέχρι το θάνατό του υποστήριζε πως ήταν το αγαπημένο του τραγούδι όλων των εποχών και πως κάθε φορά που το άκουγε έβαζε τα κλάματα.

Read more ...

Φωτορεπορτάζ: Social Waste/Αντίποινα, DJ Magnum, Bέβηλος, Παράφρων, Τσέκος, Cerebro, Gagarin 25/3/2017

Φωτογραφίες: Τηλέμαχος Παπαδόπουλος (QoQ Photos)

Ανταπόκριση: Δημήτρης Τζάνογλος

Σάββατο 25 Μαρτίου και αμέσως μετά τον μπακαλιάρο σκορδαλιά, όλοι οι δρόμοι οδηγούσαν στο Gagarin για την παρουσίαση του πολυαναμενόμενου, εδώ και κάποια χρόνια, δίσκου «Το Hip Hop της Μεσογείου» από την σύμπραξη των Social Waste με τα Αντίποινα ή αλλιώς από την σύμπραξη του Hip Hop με παραδοσιακά όργανα.

Read more ...

ΔΕΝ ΦΤΑΝΟΥΝ ΤΑ ΩΡΑΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ... (κείμενο ενός μέλους της αναρχοπάνκ κολεκτίβας των Crass)

Η 28η Μαρτίου θεωρείται ως η ημερομηνία της ίδρυσης του συγκροτήματος των Crass, ενός από τα σημαντικότερα συγκροτήματα που ξεπήδησαν μέσα από το πρώτο κύμα του βρετανικού punk. Πρόδρομος του αναρχοπάνκ, η κολεκτίβα των Crass λειτούργησε με πολλαπλές DIY δραστηριότητες, από την κυκλοφορία δίσκων του συγκροτήματος αλλά και άλλων ομογάλακτων καλλιτεχνών μέσω της Crass Records, την αναγραφή συνθημάτων και γκράφιτι στους τοίχους του Λονδίνου με ιδιαίτερη αισθητική, την αγκιτάτσια και προβαίνοντας σε ένα πολυάριθμες και πολυποίκιλες καλλιτεχνικές, πολιτικές, οικολογικές και αντιπολεμικές παρεμβάσεις.

Read more ...

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1