"Drinks are on Pearl..." (Οι τελευταίες μέρες της Janis Joplin)

(artwork: Aylos Abies Sylos)

Το απόγευμα της Κυριακής 4 Οκτωβρίου 1970, η Janis δεν εμφανίστηκε στο στούντιο για μια από τις τελευταίες προγραμματισμένες ηχογραφήσεις πριν την ολοκλήρωση του Pearl που έμελλε να είναι το πρώτο και τελευταίο της άλμπουμ με τη νέα της μπάντα, τους Full Tilt Boogie. Καθώς ο χρόνος κυλούσε, ο παραγωγός Paul Rothchild ανησύχησε και έστειλε τον John Cooke, τον μάνατζερ των περιοδειών της, στο ξενοδοχείο της για να μάθει το λόγο της καθυστέρησης. Φτάνοντας εκεί, ο Cooke διαπίστωσε ότι η Πόρσε της Janis με τα χαρακτηριστικά ψυχεδελικά χρώματα ήταν παρκαρισμένη απέξω και παρατήρησε ότι τα φώτα στο ισόγειο δωμάτιό της ήταν αναμμένα. Ζήτησε το κλειδί από τον διευθυντή και όταν άνοιξε την πόρτα τη βρήκε να κείτεται μπρούμυτα ανάμεσα στο κρεβάτι και σε μια καρέκλα.  

Στις 22 Μαΐου της ίδιας χρονιάς, η Janis είχε εμφανιστεί για πρώτη φορά με το νέο της συγκρότημα, τους Main Squeeze, σε μια συναυλία που είχαν οργανώσει οι Hell’s Angels στο Σαν Ραφαέλ της Καλιφόρνια. Opening act ήταν οι Big Brother & The Holding Company, το συγκρότημα με το οποίο είχε ηχογραφήσει το πρώτο της άλμπουμ λίγο μετά τη θριαμβευτική της ερμηνεία στο φεστιβάλ του Μόντερεϊ τον Ιούνιο του 1967. Στο Σαν Ραφαέλ η Janis ήταν διαρκώς μεθυσμένη και, έχοντας χάσει κάθε έλεγχο, τριγύριζε ενοχλώντας τους πάντες, με αποτέλεσμα να ξυλοκοπηθεί από μερικούς μηχανόβιους που προφανώς βρίσκονταν σε παρόμοια κατάσταση.

Λίγες μέρες αργότερα, στη διάρκεια μιας πρόβας, το όνομα του συγκροτήματος άλλαξε σε Full Tilt Boogie και ξεκίνησε μια μικρής διάρκειας περιοδεία, στη διάρκεια της οποίας η Joplin έπινε του σκοτωμού προκαλώντας εντάσεις και επεισόδια. Καθώς φοβόταν ότι με τα καμώματά της ο Albert Grossman, ο νέος της μάνατζερ (και μάνατζερ του Βob Dylan και των Band), μπορεί να την εγκατέλειπε, του έστειλε ένα τηλεγράφημα λέγοντας, «Το ξέρω πως δεν είμαι ούτε οι Band ούτε ο Dylan, αλλά έχε με κι εμένα λιγάκι στο νου σου».

Το καλοκαίρι συμμετείχε στο Festival Express, μια πενθήμερη περιοδεία με τρένο, το οποίο σταματούσε σε διάφορες πόλεις του Καναδά προκειμένου να δώσουν συναυλίες οι μουσικοί και οι μπάντες που επέβαιναν σε αυτό. Ανάμεσα στους επιβαίνοντες ήταν μερικά ονόματα από την αφρόκρεμα της ψυχεδελικής rock και των blues: οι Grateful Dead, οι Quicksilver Messenger Service, οι Mountain, οι Delaney and Bonnie, o Buddy Guy, o Rick Danko των Band και οι New Riders of the Purple Sage. Μετά το τέλος της περιοδείας η Janis έκανε μια στάση στο Σιάτλ και συναντήθηκε με τον παλιό της φίλο Eddie West. Πέρασαν τη νύχτα μαζί πίνοντας στο μπαλκόνι, παρακολουθώντας τα πυροτεχνήματα για τον εορτασμό της 4ης Ιουλίου. Σύμφωνα με τον West, η Janis καυχήθηκε ότι στη διάρκεια του Festival Express είχε πηδηχτεί μόνο εξήντα πέντε φορές τη στιγμή που, όπως κατέληξε αστειευόμενη, στο τρένο επέβαιναν 365 άτομα. Όταν ο West τη ρώτησε πώς θα ήταν στα τριάντα της, εκείνη απάντησε θλιμμένα: «Δε θα ζήσω για να δω τα τριάντα».

Εδώ και λίγους μήνες η Janis είχε κόψει την ηρωίνη και όταν στις 31 Ιουλίου κατέλυσε στο διάσημο ξενοδοχείο Chelsea της Νέα Υόρκης, ο Grossman προσπάθησε να την κρατήσει μακριά από την πρέζα αναθέτοντας τη φροντίδα της στον Emmett Grogan, τον ιδρυτή της αναρχικής ομάδας των Diggers, προκειμένου να την κρατήσει «καθαρή». Την Κυριακή 2 Ιουλίου, η Janis και οι Full Tilt Boogie εμφανίστηκαν στο φεστιβάλ Forest Hill στο Κουίνς σε μια συναυλία που οι κριτικοί χαρακτήρισαν σαν μια από τις καλύτερες της καριέρας της, ενώ όλοι συμφώνησαν ότι η μπάντα της ήταν η καλύτερη επιλογή. Οι διθυραμβικές κριτικές συνεχίστηκαν στις 12 Αυγούστου, έπειτα από μια συγκλονιστική εμφάνιση στο Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης μπροστά σε σαράντα χιλιάδες άτομα, τα μισά από τα οποία είχαν εισβάλει στο χώρο χωρίς εισιτήριο πηδώντας τους φράχτες. Την επόμενη μέρα έφυγε για τη γενέτειρά της, το Πορτ Άρθουρ του Τέξας, για να παραστεί σε μια επανασύνδεση της τάξης της και να σνομπάρει τις παλιές της συμμαθήτριες. Όπως δήλωσε σε ένα δημοσιογράφο: «Θα πάω μόνο και μόνο για να ξεφτιλίσω όλες εκείνες τις κρυόκωλες που δουλεύουν ακόμα σε βενζινάδικα, ενώ εγώ κονομάω πενήντα χιλιάδες δολάρια το χρόνο». Η Janis δεν είχε ξεχάσει ότι κάποτε οι συμμαθήτριές της την είχαν αναγορεύσει σε «ασχημότερο αγόρι της χρονιάς».…

Το ίδιο βράδυ ο Jerry Lee Lewis έδινε συναυλία στην πόλη και στη διάρκεια του διαλείμματος η Janis πήγε στα παρασκήνια για να του συστήσει τη μικρή της αδελφή. Όταν ο «Φονιάς» σχολίασε ότι η Laura θα ήταν πιο όμορφη αν δεν προσπαθούσε να μοιάσει στη μεγάλη της αδελφή, η Janis τον χτύπησε κι εκείνος ανταπέδωσε το χτύπημα δίνοντας μια γροθιά στο πρόσωπό της. Η Janis κατέφυγε στο μπαρ για να ξεχάσει τον πόνο της.

Έπειτα από το ξανασμίξιμο των παλιών συμμαθητριών και το επεισόδιο με τον Jerry Lee, η Joplin αγόρασε μια ταφόπλακα για να τοποθετηθεί στον τάφο της Bessie Smith, της τραγουδίστριας των blues που τόσο την είχε επηρεάσει στην καριέρα της. Επίσης, αρραβωνιάστηκε τον Seth Morgan, έναν τύπο που είχε γνωρίσει σε κάποιο πάρτι. Τον κάλεσε να μείνει μαζί της λέγοντας στους φίλους της ότι ήταν ο έρωτας της ζωής της και ότι σκόπευε να τον παντρευτεί.

Την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου εγκαταστάθηκε στο δωμάτιο 105 του ξενοδοχείου Landmark στο Δυτικό Χόλιγουντ για να αρχίσει τις ηχογραφήσεις του νέου της άλμπουμ και τις αμέσως επόμενες μέρες την ακολούθησε και το συγκρότημά της. Ο Morgan έμεινε σπίτι της στο Λάρκσπερ, βόρεια του Σαν Φρανσίσκο, και την επισκεπτόταν τα Σαββατοκύριακα. Λίγο μετά την άφιξή της στο Λος Άντζελες, η Janis ξαναβρέθηκε με την παλιά της φιλενάδα Peggy Caserta που διέμενε σε γειτονικό ξενοδοχείο. Η Janis είχε κρατηθεί για έξι μήνες μακριά από την ηρωίνη, αλλά παρέα με την Peggy ξανακύλησε αμέσως.

Τους τελευταίους μήνες η Joplin είχε αρχίσει να αυτοαποκαλείται Pearl και είχε καταλήξει ότι αυτός θα ήταν ο τίτλος του επόμενου άλμπουμ της. Στη διάρκεια της ημέρας έμενε κλεισμένη για ώρες στο στούντιο ηχογραφώντας τα νέα κομμάτια, ενώ τα βράδια ξεσάλωνε στα μπαρ πίνοντας του σκοτωμού. Στο στούντιο πάντως εμφανιζόταν συγκροτημένη, δουλεύοντας με τα μέλη των Full Tilt Boogie και με τον παραγωγό Paul Rothchild καθημερινά για δέκα ώρες. Ένα βράδυ συναντήθηκε με τον Kris Kristofferson και αφού τα ήπιαν μαζί σε κάποιο κωλόμπαρο, ο συγγραφέας J. Marks που ήταν στην παρέα τους την συνόδευσε στο ξενοδοχείο.

«Έπεσε ξερή σχεδόν μόλις ξάπλωσε στο κρεβάτι», είπε αργότερα ο Marks. «Θυμάμαι που τρόμαξα από τη μεγάλη της κούραση. Όταν τη ρώτησα αν αισθανόταν καλά, εκείνη μισάνοιξε τα μάτια και μουρμούρισε με ένα πικρό χαμόγελο. «Μια χαρά, απλώς επεξεργάζομαι ένα κομμάτι. Ο τίτλος του θα είναι κάπως έτσι: “Μόλις έκανα έρωτα με 25.000 ανθρώπους, αλλά γυρίζω ολομόναχη σπίτι ”. Έπειτα έπεσε για ύπνο».

Στις 18 Σεπτεμβρίου ο Jimi Hendrix βρέθηκε νεκρός από υπερβολική δόση στο Λονδίνο σε ηλικία είκοσι επτά ετών. Μόλις πληροφορήθηκε την είδηση, η Janis ρώτησε τον μπασίστα Brad Campbell αν πίστευε ότι ο θάνατός της θα έπαιρνε ανάλογη δημοσιότητα. Στον Seth Morgan είπε ότι εκείνη δεν έπρεπε να πεθάνει την ίδια χρονιά, επειδή ο Hendrix ήταν πιο διάσημος από αυτήν.

Στο τέλος Σεπτεμβρίου οι ηχογραφήσεις του νέου άλμπουμ είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί. Ο δίσκος περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, κομμάτια του Bobby Womack, του Nick Gravenites, μια καταπληκτική ερμηνεία της Janis Joplin στο “Me And Bobby McGee” του Kristofferson και την α καπέλα εκτέλεση του “Mercendes Benz” που είχε γράψει η Janis με τον ποιητή, συνθέτη και κριτικό Bob Neuwirth και τον καλλιτέχνη της folk Michael McClure.

Στις 31 του μηνός η Janis άλλαξε τη διαθήκη της, χωρίζοντας την περιουσία της στα τέσσερα ανάμεσα στους γονείς της, την αδελφή της και τον αδελφό της, ενώ ενέκρινε το προγαμιαίο σύμφωνο που είχε συντάξει ο δικηγόρος της για να το υπογράψει ο Seth Morgan. Άρχισε δίαιτα και στους φίλους της δήλωνε ευτυχισμένη και ότι σκόπευε να παντρευτεί τον Morgan σε ένα μεξικάνικο κρουαζιερόπλοιο. Έδειχνε χαρούμενη και εξέφραζε σε όλους την ικανοποίησή της για το αποτέλεσμα του άλμπουμ.

Το Σάββατο 3 Οκτωβρίου είχε ρεπό από το στούντιο ως το απόγευμα και τηλεφώνησε στον Morgan στο Λάρκσπερ ζητώντας του να την επισκεφθεί. Όταν εκείνος της είπε ότι δεν μπορούσε να πάει στο Λος Άντζελες την ίδια μέρα, συμφώνησαν να συναντηθούν νωρίς το πρωί της Κυριακής στο ξενοδοχείο της για ένα ερωτικό τρίγωνο μαζί με την Peggy Caserta. Κάλεσε τον dealer της και όταν εκείνος έφτασε στο Landmark, η Janis έκανε μια ένεση παλιάς ηρωίνης που είχε στο δωμάτιό της, μπήκε στην Πόρσε και γύρω στις 5.30 το απόγευμα έφτασε στο στούντιο για την ενορχήστρωση του “Buried Alive in the Blues”, ενός καινούργιου κομματιού που θα ηχογραφούσε την επόμενη μέρα. Κατόπιν, μαζί με δυο μέλη των Full Tilt Boogie, πήγε σε ένα μπαρ και ήπιε δυο βότκες πριν επιστρέψει στο ξενοδοχείο με τον οργανίστα της Ken Pearson.

Έμεινε στο δωμάτιό της περιμένοντας τον Morgan και την Caserta και όταν εκείνοι δεν εμφανίστηκαν προσπάθησε να τους τηλεφωνήσει αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Προφανώς εκνευρισμένη, έκανε χρήση της καθαρής ηρωίνης που είχε ψωνίσει νωρίτερα και, ενώ περίμενε να ενεργήσει το ναρκωτικό, βγήκε από το δωμάτιο για να χαλάσει ένα πεντοδόλαρο προκειμένου να αγοράσει ένα πακέτο Μάρλμπορο από τον αυτόματο πωλητή του ξενοδοχείου. Επέστρεψε στο δωμάτιο 105, ακούμπησε τα τσιγάρα στο κρεβάτι και γδύθηκε μένοντας μόνο με το μπλουζάκι και το εσώρουχό της. Ξαφνικά η ηρωίνη έσκασε μέσα της σαν κεραυνός και σωριάστηκε στο πάτωμα χτυπώντας κατά την πτώση το πρόσωπό της στο κομοδίνο με αποτέλεσμα να σπάσει τη μύτη της. Ο θάνατος επήλθε ακαριαία. Ήταν ξημερώματα της 4 Οκτωβρίου 1970. Όταν την βρήκε ο Cooke, η Janis Joplin ήταν ήδη δεκαοκτώ ώρες νεκρή. Τη στιγμή που ο ιατροδικαστής έφτανε για να μεταφέρει το πτώμα της στο νεκροτομείο, ο νεοϋορκέζικος ραδιοσταθμός WPLJ μετέδιδε μια ηχογραφημένη τηλεφωνική συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στον δημοσιογράφο Howard Smith τέσσερις μέρες νωρίτερα.

Η Janis Joplin αποτεφρώθηκε την Δευτέρα 5 Οκτωβρίου σε μια κλειστή τελετή παρουσία μελών του στενού οικογενειακού κύκλου της. Οι γονείς της ήθελαν να μεταφερθεί η σωρός της προκειμένου να ταφεί στο Πορτ Άρθουρ αλλά τελικά σεβάστηκαν την επιθυμία της κόρης τους και έτσι οι στάχτες της διασκορπίστηκαν στα ανοιχτά του Στίνσον Μπιτς, στα βόρεια του Σαν Φρανσίσκο.  

Στις 26 Οκτωβρίου 1970, η rock ελίτ του Σαν Φρανσίσκου συγκεντρώθηκε στο κλαμπ Lion’s Share, στο Σαν Ανσέλμο της Καλιφόρνια, για να τιμήσει τη μνήμη της. Η Janis είχε βάλει στην άκρη 2.500 δολάρια «για να διασκεδάσουν οι φίλοι μου όταν εγώ θα έχω φύγει». «Τα ποτά είναι κερασμένα από την Pearl» - αυτός ήταν ο τίτλος της ολονύχτιας εκδήλωσης, στη διάρκεια της οποίας οι διακόσιοι προσκεκλημένοι άκουσαν τους Grateful Dead να παίζουν και να τζαμάρουν με άλλους μουσικούς του Σαν Φρανσίσκο, ενώ ένας φανερά συγκινημένος Country Joe τραγούδησε το “Janis”, το κομμάτι που είχε γράψει για την Joplin τρία χρόνια νωρίτερα.

Το Pearl κυκλοφόρησε στις 11 Ιανουαρίου του 1971. Σε όλα τα κομμάτια ακούγεται η φωνή της Janis, εκτός από το “Buried Alive in the Blues” που συμπεριλήφθηκε σαν instrumental. Το άλμπουμ κατέκτησε την κορυφή του Billboard 200 και έγινε τέσσερις φορές πλατινένιο στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, για να συμπεριληφθεί τελικά στα 200 καλύτερα άλμπουμ όλων των εποχών του περιοδικού Rolling Stone, στη θέση 122.

 


image

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ο Γιάννης Καστάναρας είναι καθ' έξιν και κατ΄ επάγγελμα slacker, συνεκδότης και executive producer (ο,τι κι αν σημαίνει αυτό το πράγμα) του φανζίν Merlin's Music Box.
 
 
 
image

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Ο Γιάννης Καστάναρας είναι καθ' έξην και καθ΄ επάγγελμα slacker, συνεκδότης και executive producer (ο,τι κι αν σημαίνει αυτό το πράγμα) του φανζίν Merlin's Music Box.