• Merlin's Music Box

    Merlin's Music Box



    Το Merlin's Music Box ήταν, είναι και θα είναι ένα φανζίν που κυκλοφόρησε το πρώτο του τεύχος τον Οκτώβριο του 1989 και έκλεισε τον έντυπο κύκλο του το 1995, έπειτα από 26 τεύχη. Ενεργοποιήθηκε εκ νέου την άνοιξη του 2014, αυτή τη φορά ηλεκτρονικά, μέσω του facebook και της ιστοσελίδας του, με σκοπό την παρουσίαση μουσικών σχημάτων και καλλιτεχνών από το χώρο της rock (και όχι μόνον), τη διοργάνωση εκδηλώσεων και, κυρίως, την τέρψη των φίλων του.
  • 1
sponsors inExarchia Μετα δεύτερο Blues.gr - Keep The Blues Alive ΙΝΤΡΙΓΚΑ
  • Ο Phil Collins, oι Beatles, o George Harrison και μια φάρσα...

    Ο Phil Collins, oι Beatles, o George Harrison και μια φάρσα...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Ο Phil Collins, που στη φωτογραφία αγριοκοιτάζει παίζοντας τύμπανα με τους Genesis, «γνώρισε» τους Beatles σε ηλικία μόλις 13 ετών, το 1964, όταν η παραγωγή της ταινίας των Fabulous 4 A Hard Day's Night τον προσέλαβε σαν κομπάρσο για να ξελαρυγγιάζεται μαζί με εκατοντάδες άλλα πιτσιρίκια στη σκηνή όπου το διάσημο συγκρότημα εμφανίζεται σε μια τηλεοπτική εκπομπή. Δυστυχώς για τον Collins, η παρουσία του στο τελικό μοντάζ κόπηκε ανελέητα, μάλλον επειδή ήταν ο μόνος που στεκόταν ακίνητος στη διάρκεια του γυρίσματος επειδή, όπως έλεγε αργότερα, ήθελε να ακούσει τη μουσική των Σκαθαριών και όχι να τσιρίζει.

    Read More
  • Gumbo Ya Ya: Μια φορά κι έναν καιρό στη Νέα Ορλεάνη - Η ιστορία του Cosimo Matassa...

    Gumbo Ya Ya: Μια φορά κι έναν καιρό στη Νέα Ορλεάνη - Η ιστορία του Cosimo Matassa...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Ένα μεγάλο μέρος των πιο συναρπαστικών ηχογραφήσεων του rhythm n’ blues, του rock n’ roll και της soul από τις αρχές του ‘50 έως και τα τέλη του ‘60 έγιναν σε ένα στούντιο στη Νέα Ορλεάνη: το στούντιο του Cosimo Matassa...

    Read More
  • Τζον Καζάλ: Ο ηθοποιός με το ακατάρριπτο ρεκόρ...

    Τζον Καζάλ: Ο ηθοποιός με το ακατάρριπτο ρεκόρ...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    «Ο Τζον Καζάλ είναι από τις εμπειρίες που σου συμβαίνουν μία φορά στη ζωή....»

    Γεννήθηκε καλοκαίρι, τον Αύγουστο του 1935, και περπάτησε στον πλανήτη μας για 42 χρόνια, θαρρείς και η μοίρα είχε προαποφασίσει ότι ήταν αρκετά αυτά που προσέφερε στην υποκριτική τέχνη, αφήνοντας μας συγκλονισμενούυ και βουβούς μπροστά σε ένα ασύλληπτο ταλέντο που χάθηκε πριν το χορτάσουμε.

    Read More
  • The Shawshank Redemption, ή αλλιώς, το πάθος για την λευτεριά είναι δυνατότερο από όλα τα κελιά!

    The Shawshank Redemption, ή αλλιώς, το πάθος για την λευτεριά είναι δυνατότερο από όλα τα κελιά!

    Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

    Όταν το The Shawshank Redemption (ελληνιστί, Τελευταία Έξοδος, Ρίτα Χέιγουορθ) του Frank Darabont, προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 1994, αρχικά συνάντησε μέτρια ανταπόκριση. Με την πάροδο του χρόνου, η ταινία έχει καθιερωθεί ως μία από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Stephen King, Rita Hayworth and Shawshank Redemption (1982), και εξιστορεί το ταξίδι του Andy Dufresne, ενός τραπεζικού στελέχους που καταδικάστηκε άδικα για τη δολοφονία της συζύγου του και του εραστή της, και τον πολύχρονο εγκλεισμό του στο διαβόητο κρατικό σωφρονιστικό ίδρυμα Shawshank μια καταπληκτική ερμηνεία από τον πολυβραβευμένο ηθοποιό και ακτιβιστή Tim Robbins.

    Read More
  • Μερικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα εγχώριων μουσικών προϊόντων...

    Μερικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα εγχώριων μουσικών προϊόντων...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στο παρόν κείμενο υπάρχουν συγκεντρωμένες μερικές σύντομες προσωπικές απόψεις για όμορφα δισκάκια από εγχώριες μπάντες που άκουσα τους τελευταίους μήνες και έχουν δημοσιευτεί στον προσωπικό μου λογαριασμό και στον λογαριασμό του Merlin's Music Box στο facebook. Είναι πολύ ενθαρρυντικό που συνεχώς εμφανίζονται τόσο καλές δουλειές με μεράκι, υπομονή, επιμονή και έμπνευση από νέα, κυρίως, παιδιά, που ξοδεύουν χρόνο και χρήμα για να πραγματώσουν τα όνειρά τους στη μουσική. Να παρακολουθείτε τη σκηνή και να τη στηρίζετε και να τη σέβεστε, γιατί πραγματικά της αξίζει...

    Read More
  • The Boogie Man: Tα πρώτα βήματα του John Lee Hooker στη δισκογραφία...

    The Boogie Man: Tα πρώτα βήματα του John Lee Hooker στη δισκογραφία...

     Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η δισκογραφική πορεία του John Lee Hooker συνιστά ένα από τα πιο γνωστά κεφάλαια της blues ιστορίας. Η παραδοχή αυτή, ωστόσο, αφορά κυρίως τις ηχογραφήσεις του από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 και μετά, την περίοδο που ο Hooker είχε ήδη επιβληθεί ως ένας από τους δημιουργούς τους μεταπολεμικού blues ήχου. Αφορά δηλαδή τις ηχογραφήσεις του κυρίως στις εταιρείες Vee Jay και Bluesway και αργότερα (για λίγο) στη Stax, την περίφημη συνεργασία του με τους Canned Heat το ‘70 στη Liberty, και φτάνει έως το θριαμβευτικό comeback του στα τέλη του ‘80, που τον έβαλε σχεδόν σε κάθε «σπίτι».

    Read More
  • Thelonious Monk: Μια παρακαταθήκη που ευδοκιμεί...

    Thelonious Monk: Μια παρακαταθήκη που ευδοκιμεί...

    του Doug Hall

    μετάφραση: Πάνος Τομαράς

    Αν υπήρχε ένα τεράστιο παζλ με όλους τους θρυλικούς μουσικούς της τζαζ, όπου κάθε κομμάτι είναι και ένας μουσικός, το κομμάτι του Θελόνιους Μονκ θα είχε τέτοιο σχήμα ώστε θα ήταν αδύνατον να ταιριάξει με τα υπόλοιπα. Ως καλλιτέχνης ήταν μοναδικός και η θέση του στην τζαζ ήταν μοναδικά αντικομφορμιστική. Από μουσική και ιστορική άποψη, αναγνωρίζεται ως ένας από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης τζαζ και άσκησε τεράστια επιρροή στη διαμόρφωση του κινήματος του bebop. Επηρέασε όλους του σημαντικούς εκπροσώπους του και λειτούργησε σαν μέντορας τόσο για τον Τζον Κολτρέιν όσο και για τον Σόνι Ρόλινς, που έπαιξαν σε κουαρτέτα του τη δεκαετία του 1950. 

    Read More
  • Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

    Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Οι Leftfield είναι ενα βρετανικό ηλεκτρονικό συγκρότημα που δημιουργήθηκε το 1989 απο τον Neil Barnes και τον Paul Daley. Θεωρώ πως το άλμπουμ τους Leftism είναι απο εκείνα που άφησαν το στίγμα τους στην electronica και χαρακτήρισαν την δεκαετία του ΄90, όπως τη χαρακτήρισαν τα άλμπουμ των Massive Attack, των Prodigy και των Portishead. Πάνω από όλα, επαναπροσδιόρισε τη χορευτική μουσική και έδειξε πως θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμα και με ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, πέρα από πρόσκαιρα χιτάκια.

    Read More
  • Μπάμπης Παπαδόπουλος:  «Η σύμπραξη με άλλους μουσικούς έχει τη γοητεία του μοιράσματος, του διαλόγου και της έκπληξης του διαφορετικού...»

    Μπάμπης Παπαδόπουλος: «Η σύμπραξη με άλλους μουσικούς έχει τη γοητεία του μοιράσματος, του διαλόγου και της έκπληξης του διαφορετικού...»

     Αποκλειστική συνέντευξη στη Φαίη Φραγκισκάτου

    φωτογραφίες: Σίμος Σαλπιέλ (Red Creative)

    Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος είναι μουσικός και συνθέτης. Έγινε περισσότερο γνωστός ως ο κιθαρίστας του συγκροτήματος Τρύπες (1984-2001) και αρκετά από τα τραγούδια τους είναι δικές του συνθέσεις. Την άνοιξη του 2008 κυκλοφορεί το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του με το οποίο ξεκινά η προσωπική του δισκογραφική διαδρομή. Έχει καταθέσει μέχρι σήμερα οκτώ προσωπικούς δίσκους, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο και παρουσιάζει τη δουλειά του σε συναυλίες με τα εναλλασσόμενα projects: Μπάμπης Παπαδόπουλος Electric Solo, Μπάμπης Παπαδόπουλος DUO, Μπάμπης Παπαδόπουλος Τρίο και Μπάμπης Παπαδόπουλος Ακούστικ Σετ. Eπίσης, από το 2010 αποτελεί μέλος του συγκροτήματος Χειμερινοί Κολυμβητές. 

    Read More
  • Mick Farren: Ο αναγεννησιακός άνθρωπος του βρετανικού rock and roll...

    Mick Farren: Ο αναγεννησιακός άνθρωπος του βρετανικού rock and roll...

    Το ντοκιμαντέρ του BBC, Punk Rock Britannia, ξεκινά με ένα δοκίμιο του Mick Farren που είχε δημοσιεύσει η εφημερίδα New Musical Express τον Ιούνιο του 1976, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου, με τίτλο «The Titanic Sails at Dawn», ένα στίχο δανεισμένο από το τραγούδι του Bob Dylan «Desolation Row» Dylan. Ο Farren δεν ήταν αυτός που επινόησε το κίνημα του πανκ ροκ, αλλά στο συγκεκριμένο κείμενο εξέθετε την αυξανόμενη δυσαρέσκεια του αναγνωστικού κοινού της εφημερίδας απέναντι στους καλλιτέχνες της ροκ σκηνής, οι οποίοι «άραζαν» τρώγοντας τα χρήματα που είχαν αποκτήσει τα ανθηρά χρόνια της δεκαετίας του '60.

    Read More
  • Σικάγο 1968: «Όλος ο κόσμος παρακολουθεί»...

    Σικάγο 1968: «Όλος ο κόσμος παρακολουθεί»...

    Γράφει ο Στέλιος Μιχ.

    Τον Αύγουστο του 1968 ο πόλεμος στο Βιετνάμ συμπλήρωνε ήδη τρία χρόνια και η αμερικανική νεολαία μετρούσε περισσότερους από 20.000 νεκρούς στις ζούγκλες και τα χωριά της Ινδοκίνας. Η χρονιά είχε ανοίξει με την Επίθεση του Τετ, μια συντονισμένη αντεπίθεση των Βιετκόνγκ ανήμερα της βιετναμέζικης πρωτοχρονιάς, που κατέστρεψε την εικόνα της παντοδύναμης κι αήττητης πολεμικής μηχανής των ΗΠΑ. Μέσα στις αμερικανικές μητροπόλεις το αντιπολεμικό κίνημα αναπτυσσόταν με γοργούς ρυθμούς, μπολιασμένο με τις μάχες που ήδη έδιναν τα προηγούμενα χρόνια οι Αφροαμερικανοί ενάντια στο ρατσισμό. Τον Απρίλη της ίδιας χρονιάς, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ έπεφτε νεκρός από σφαίρα στο Μέμφις και η δολοφονία του έβαζε φωτιά στις φτωχογειτονιές. Το Πανεπιστήμιο του Κολούμπια και πολλά ακόμα καταλαμβάνονταν από φοιτητές που διεκδικούσαν τον τερματισμό του πολέμου και ο πρόεδρος Λίντον Τζόνσον είχε ήδη ανακοινώσει ότι δεν θα ξανακατέβαινε υποψήφιος με το κόμμα των Δημοκρατικών στις εκλογές του Νοέμβρη.

    Read More
  • Όταν οι Sex Pistols νίκησαν τον νόμο...

    Όταν οι Sex Pistols νίκησαν τον νόμο...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Το εξώφυλλο του Never Mind The Bollocks, Here’s the Sex Pistols, του μοναδικού κανονικού άλμπουμ που κυκλοφόρησαν οι Sex Pistols το 1977, πέρα από οτιδήποτε άλλο δημιούργησε ένα νομικό προηγούμενο. Μιας και τα μέσα ενημέρωσης αρνούνταν να το προβάλουν, η δισκογραφική εταιρία Virgin ξεκίνησε μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία στέλνοντας στα δισκοπωλεία αφίσες με το εξώφυλλο του άλμπουμ.

    Read More
  • Άστεγη Συνοικία / Αθέατη Πολιτεία...

    Άστεγη Συνοικία / Αθέατη Πολιτεία...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας 

    Ένα έντονο κίτρινο φως καλύπτει το κλεινόν άστυ σαν ένας τεράστιος προβολέας να φέγγει προς την ατελείωτη σκηνή στην οποία οι ηθοποιοί πολίτες και ιδιώτες αμέτρητοι κομπάρσοι περιφέρουν τη σάρκα και το εγώ τους κυνηγώντας με λύσσα να σκοτώσουν τα όνειρα των άλλων και τα δικά τους και ο Χρόνος να κυλαέι και να γελάει εναντίον τους ερωτοτροπώντας με την μοίρα τους γεννώντας ζωές μικρές, ψυχές δειλές, επιθυμίες πρόστυχες και δόλιες, σπίτια σπιρτόκουτα αλλά και τεράστια...

    Read More
  • Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...

    Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    «Το συμβάν ματαιώνει τις προβλέψεις».

    Με τον παρόντα τόμο, οι εκδόσεις Εκτός/Γραμμής εγκαινιάζουν τη σειρά Συμβάντα – σύμφωνα, με τον ορισμό του Alain Badiou για τη μετάβαση από το Είναι στο Συμβάν. Δηλαδή, βιβλία που εξετάζουν συγκεκριμένες καταστάσεις της σύγχρονης ιστορίας, που προσέβλεπαν στη δυνατότητα μιας επαναστατικής ρήξης. Και ο Μάης του ’68, δηλαδή η σύγκρουση των φοιτητών και των εργατών, που δεν υπάκουσαν το Γαλλικό ΚΚ, με το αυταρχικό γκωλικό κράτος, είναι ίσως το σημαντικότερο Συμβάν των τελευταίων δεκαετιών και αυτό που άφησε το πιο ισχυρό αποτύπωμα. Εξάλλου, το βιβλίο γράφεται σχεδόν παράλληλα με το γεγονότα (Μάιος-Ιούνιος 1968), στην κίνηση της Ιστορίας εν τω γίγνεσθαι. Γνώμονας είναι, όχι μόνο η αποτίμηση του Μάη, αλλά και οι δυνατότητες συνέχισής του. Η εν λόγω συγχρονία φέρνει ίσως στο μυαλό τα κριτικά κείμενα που έγραφε ο Μαρξ, ενόσω η γαλλική Κομμούνα του 1871 ήταν σε εξέλιξη.

    Read More
  • Wayne Kramer: «Αν θυμάμαι τις ταραχές του ’68 στο Συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο; Φίλε, εγώ έπαιξα εκεί…»

    Wayne Kramer: «Αν θυμάμαι τις ταραχές του ’68 στο Συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο; Φίλε, εγώ έπαιξα εκεί…»

    του Wayne Kramer

    (μετάφραση*: Στέλιος Μιχ.)

    O Wayne Kramer [30 Απριλίου 1948 – 2 Φεβρουαρίου 2024) ], κιθαρίστας της ιστορικής μπάντας ακτιβιστών από το Ντιτρόιτ MC5, θυμάται, 50 χρόνια μετά, τη συμμετοχή του στα συγκλονιστικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον Αύγουστο του 1968 στο Σικάγο, στη διάρκεια του Συνεδρίου των Δημοκρατικών και συγκρίνει το τότε με το τώρα...

    Read More
  • Το «Κοράκι» του Edgar Allan Poe στην ποπ κουλτούρα...

    Το «Κοράκι» του Edgar Allan Poe στην ποπ κουλτούρα...

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    Το ποίημα Το Κοράκι του θρυλικού Αμερικανού συγγραφέα και ποιητή,Edgar Allan Poe έχει «πετάξει» από τραγούδια, τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες, μέχρι τα κόμικς και τα σπορ και  μέχρι σήμερα θεωρείται ένα από τα πιο διάσημα έργα του. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φόρα το 1845 στην εφημερίδα The New York Mirror εισβάλοντας στη συλλογική συνείδηση των αναγνωστών για να καθιερώσει τον Poe ως «μετρ του μακάβριου» και να τον κάνει αμέσως γνωστό.

    Read More
  • Οι ταριχευτές του Λένιν, έναν αιώνα μετά...

    Οι ταριχευτές του Λένιν, έναν αιώνα μετά...

    Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

    H ταρίχευση του Λένιν αποτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο στην υπηρεσία της κομματικής - σοσιαλιστικής επιστήμης. Ο υπαρκτός σοσιαλισμός χρειάζονταν να προσκυνά τον υπαρκτό νεκρό που τον θανάτωσε...

    Read More
  • Message From A Black Man: Η ιστορία της Tribe Records...

    Message From A Black Man: Η ιστορία της Tribe Records...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η μαύρη μουσική στις ΗΠΑ είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις ανεξάρτητες εταιρείες, από την εποχή κιόλας της πρώιμης jazz και του rhythm ‘n’ blues. Μολαταύτα, ακόμη κι όταν μιλάμε για θρυλικά label όπως η Blue Note, η Prestige, η Riverside ή η Impulse, αναφερόμαστε σε εταιρείες λευκής ιδιοκτησίας. Από τα μέσα της δεκαετίας του ‘60 μια νέα γενιά μαύρων μουσικών ξαναμοιράζει την τράπουλα. Διεκδικεί τον έλεγχο στα μέσα παραγωγής της μουσικής. Πλάι στις ανεξάρτητες προσπάθειες μουσικών της jazz όπως ο Charles Mingus και ο Max Roach (Debut Records), στην Curtom Records του Curtis Mayfield, στην κολλεκτίβα της AACM του Σικάγο, στην Strata East ή στην Black Jazz Records, αξίζει μια θέση και στην ετικέτα της Tribe Records.

    Read More
  • Howlin’ Wolf: The London Sessions - Ο «Λύκος» στο Λονδίνο με την αφρόκρεμα του βρετανικού rhythm ‘n’ blues...

    Howlin’ Wolf: The London Sessions - Ο «Λύκος» στο Λονδίνο με την αφρόκρεμα του βρετανικού rhythm ‘n’ blues...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Τον Μάιο του 1970, ο παντοδύναμος Howlin’ Wolf ταξίδεψε στο Λονδίνο, για ένα session που έμελλε να αποδειχθεί ιστορικό. Για δύο κυρίως λόγους: πρώτον, επειδή ήταν το πρώτο session σε ευρωπαϊκό έδαφος τόσο για τον ίδιο τον «Λύκο» αλλά και για την εταιρεία Chess και δεύτερον, επειδή στο στούντιο έδωσε το παρόν η αφρόκρεμα του βρετανικού ροκ της εποχής εκείνης.

    Read More
  • Πάνος Μπίρμπας: «Η μουσική είναι το απόλυτο μέσο που έχω στη ζωή μου για να εκφραστώ και να εκφράσω όλα τα βαθύτερα πράγματα και τους προβληματισμούς που κουβαλάω μέσα μου...»

    Πάνος Μπίρμπας: «Η μουσική είναι το απόλυτο μέσο που έχω στη ζωή μου για να εκφραστώ και να εκφράσω όλα τα βαθύτερα πράγματα και τους προβληματισμούς που κουβαλάω μέσα μου...»

    Συνέντευξη: Φαίη Φραγκισκάτου

    Φωτογραφίες: Τζέλλα Βαλαβάνη 

    Με αφορμή την κυκλοφορία Dandelion, του νέου άλμπουμ του Πάνου Μπίρμπα, που κυκλοφορεί σε βινύλιο από την United We Fly και σε ψηφιακή μορφή, η Φαίη Φραγκισκάτου μίλησε μαζί του για λογαριασμό του Merlin's Music Box και ιδού τα όσα μας μεταφέρει δια στόματος του ίδιου του καλλιτέχνη...

    Read More
  • Ντίνος Σαδίκης - «Πίσω από τη Σκιά» (Labyrinth of Thoughts, LP, 2023)

    Ντίνος Σαδίκης - «Πίσω από τη Σκιά» (Labyrinth of Thoughts, LP, 2023)

    Γράφει ο Γιώργος Αθανασόπουλος

    Φωτογραφίες: Ηλίας Μωραΐτης [ElMo Art]

    Η πληθωρικότητα του Ντίνου Σαδίκη από την εποχή του εκρηκτικού μεταπάνκ μανιφέστου των Εν Πλω βρίσκεται σε διαρκή ρήξη με την προσωπική του εργογραφία: μόλις τέσσερις δίσκοι μέσα σε τριάντα χρόνια δεν είναι δα και το καλύτερο δείγμα «επαγγελματία» μουσικού, κάτι για το οποίο μάλλον δε δίνει δεκάρα τσακιστή ο ίδιος ως ορκισμένος οπαδός του λαφαργκισμού.

    Read More
  • Warrior On the Edge of Time: Ο Michael Moorcock και η Ακρόπολη των Ξεχασμένων Μύθων...

    Warrior On the Edge of Time: Ο Michael Moorcock και η Ακρόπολη των Ξεχασμένων Μύθων...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Στον Χρήστο

    Ο Θανάσης Μήνας γράφει για τον συγγραφέα του φανταστικού Michael Moorcοck, τους Hawkwind και τον «Έλρικ του Μελνιμπονέ», με αφορμή την έκδοση του μυθιστορήματος Η ακρόπολη των ξεχασμένων μύθων από τις  εκδόσεις Αίολος.

    Ο Έλρικ του Μελνιμπονέ, ο επονομαζόμενος Αλμπίνος Αυτοκράτορας, ο χλωμός πρίγκιπας των ερειπίων, ο λευκός λύκος, είναι ο τετρακόσιοστός εικοστός όγδοος (και τελευταίος) κληρονόμος του Μελνιμπονέ. Στο λογοτεχνικό σύμπαν του Michael Moorcock, o Έλρικ είναι ο τελευταίος αυτοκράτορας του απομονωμένου νησιωτικού πολιτισμού του Μελνιμπονέ.

    Read More
  • Τζίγκα Βερτόφ: «Είμαι το μάτι. Ένα μηχανικό μάτι. Εγώ, η μηχανή, σας δείχνω έναν κόσμο έτσι όπως τον βλέπω μόνο εγώ...»

    Τζίγκα Βερτόφ: «Είμαι το μάτι. Ένα μηχανικό μάτι. Εγώ, η μηχανή, σας δείχνω έναν κόσμο έτσι όπως τον βλέπω μόνο εγώ...»

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Πιστεύω ότι το να αγνοεί κάποιος την ομορφιά του ντοκιμαντέρ Ο Άνθρωπος με την Κινηματογραφική Μηχανή (Man With A Moving Camera) είναι μια σοβαρή απώλεια. Και κυρίως είναι απώλεια η εκδοχή αυτού του σοβιετικού ντοκιμαντέρ που συνοδεύεται από την μουσική των Cinematic OrchestraΠαραπέμπω στη συγκεκριμένη μπάντα επειδή κατά καιρούς έγραψαν μουσική για το έργο και άλλοι καλλιτέχνες: o Pierre Henry το 1993, οι In the Nursery το 1999 σε μια σειρά από βουβές ταινίες πάνω στις οποίες δούλεψαν (όπως η ιαπωνική Asphalt και η γερμανική Το Εργαστήρι του Δόκτορα Καλιγκάρι), ο Steve Jansen των Japan με τον Claudio Chianura το 2001, ο Michael Nyman το 2002 και άλλοι πολλοί…

    Read More
  • Lemmy: «Θα μπορούσα να προσέξω τον εαυτό μου να ζήσω περισσότερο, αλλά στην τελική έζησα όπως ήθελα...»

    Lemmy: «Θα μπορούσα να προσέξω τον εαυτό μου να ζήσω περισσότερο, αλλά στην τελική έζησα όπως ήθελα...»

    Γράφει ο Γιάννης Σιδεράκης

    Πριν απο 8 χρόνια, άφησε τον μάταιο τούτο κόσμο ο Καπετάνιος και εκείνο το βράδυ αυξήθηκε η κατανάλωση Jack Daniels με Coca Cola σε όλον τον πλανήτη 500%. Την ημέρα της κηδείας του, έγινε μια παγκόσμια τελετουργία, με ανθρώπους που τον λάτρεψαν πραγματικά, να έχουν καθίσει στην μπάρα και να πίνουν το αγαπημένο του ποτό. Αυτό που κάναμε εμείς στην μικρή Άρτα, χωρίς να το κανονίσουμε, αυθόρμητα, έγινε παντού. Ένας φόρος τιμής, όπως θα ήθελε και όπως του άξιζε.
  • Curtis Mayfield: Ο ήχος του γκέτο...

    Curtis Mayfield: Ο ήχος του γκέτο...

     Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Ο Curtis Mayfield (03/06/1942 – 26/121999) δεν ήταν μόνο ένας μεγάλος ερμηνευτής, κιθαρίστας, συνθέτης, παραγωγός και ενορχηστρωτής. Ήταν προπάντων ένας μεγάλος άνθρωπος, ένας οραματιστής που αφουγκράστηκε τα σημεία των καιρών, πιστεύοντας στις «αλλαγές που έρχονταν», κατά πως θα ’λεγε και ο Sam Cooke. Έχοντας αυτή την πίστη, ο Mayfield προσέφερε τη μουσική του στις υπηρεσίες του λαού του, την εποχή που η αφροαμερικανική κοινότητα αναζητούσε την ταυτότητά της μέσα στους ασφυκτικούς περιορισμούς που της επέβαλε η κοινωνική πραγματικότητα των ΗΠΑ, στις δεκαετίες του 1960 και 1970. 

    Read More
  • «Ο Κόκκινος Θερισμός»: το βιβλίο του Ντάσιελ Χάμετ που γράφτηκε με αφορμή την δολοφονία του συνδικαλιστή Φρανκ Λιτλ, το 1917...

    «Ο Κόκκινος Θερισμός»: το βιβλίο του Ντάσιελ Χάμετ που γράφτηκε με αφορμή την δολοφονία του συνδικαλιστή Φρανκ Λιτλ, το 1917...

    Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

    Ο Σάμιουελ Ντάσιελ Χάμετ, (Samuel Dashiell Hammett) γεννήθηκε στις 27 Μαΐου 1894 στο Μέριλαντ των ΗΠΑ. Ο πατέρας του ήταν σκωτσέζικης καταγωγής και η μητέρα του είχε γαλλικές ρίζες (το όνομα του προέρχεται από το επίθετο της, Ντε Σιέλ, εξαγγλισμένο σε Ντάσιελ,). Το 1900 η οικογένεια μετακομίζει στη Φιλαδέλφεια και ένα χρόνο αργότερα στη Βαλτιμόρη. Σε ηλικία 14 ετών ο Χάμετ αφήνει το γυμνάσιο και κάνει διάφορες εφήμερες δουλειές: υπάλληλος της Εταιρείας Σιδηροδρόμων Βαλτιμόρης και Οχάιο, παιδί για θελήματα σε μεσιτικό γραφείο, κλητήρας...

    Read More
  • Νύχτα γκαζιάρα και αλήτικη! Μπαγουδό / Αχαΐρευτοι / Μεγάλη Φυγή, Ίδρυμα 2.14. Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023...

    Νύχτα γκαζιάρα και αλήτικη! Μπαγουδό / Αχαΐρευτοι / Μεγάλη Φυγή, Ίδρυμα 2.14. Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023...

    Κείμενο – φωτογραφίες: Γιάννης Κολοβός

    Ξέρετε τη διαφορά ανάμεσα στην πεταλούδα και την καρακάξα; Η πεταλούδα εντελώς αθόρυβα, πετά από άνθος σε άνθος, είναι ένα θαύμα ομορφιάς και, ταυτόχρονα, γονιμοποιεί και τα λουλούδια. Ενώ η καρακάξα τραβά την προσοχή σου με ένα συνεχές και εκκωφαντικό «κρα-κρα-κρα», την κοιτάς και βλέπεις ένα κατάμαυρο πράγμα που κοάζει ασταμάτητα «κρα-κρα-κρα». Την Παρασκευή, 22/12 στο Ίδρυμα, παρότι η συναυλία προαναγγέλθηκε με μεγάλα λόγια –ευτυχώς στα μουλωχτά όσον αφορά τα μέσα δικτύωσης– τα συγκροτήματα ήταν ακριβώς η επιτομή του κάνω πολλά και καλά και δεν το κάνω και ζήτημα. Και εξηγούμαι…

    Read More
  • Arhoolie Records: blues, folk, jazz, beat λογοτεχνία και αριστερό ήθος...

    Arhoolie Records: blues, folk, jazz, beat λογοτεχνία και αριστερό ήθος...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Μια αναδρομή στην ιστορία της Arhoolie Records, με αφορμή την επανέκδοση της συλλογής Hear Me Howling! Blues, Ballads, & Beyond*

    Η ιστορία της λαϊκής αμερικανικής μουσικής κατά τον 20ό αιώνα καθρεφτίζεται στο ρεπερτόριο των ανεξάρτητων εταιρειών. Οι μετανάστες από την Κεντρική Ευρώπη και από την Ευρασία αξιώνουν σημαντικό μερίδιο σ’ αυτή την ιστορία: οι Πολωνοί αδελφοί Leonard και Phil Chess (Aristocrat και κατόπιν Chess), ο Γερμανοεβραίος Alfred Lion (Blue Note) κι ο Τούρκος Ahmet Ertegün (Atlantic), είναι μερικά μόνο από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα μεταναστών που ίδρυσαν και διεύθυναν σπουδαία ανεξάρτητα -αρχικά- label. Ο Chris Stratchwitz, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, ίδρυσε στο Σαν Φρανσίσκο την Arhoolie. Η μουσική της συνδέθηκε με το κίνημα της Αντικουλτούρας και με την αμερικανική Νέα Αριστερά.

    Read More
  • Tad: Ογκώδης δύναμη από το Σιάτλ...

    Tad: Ογκώδης δύναμη από το Σιάτλ...

    Μεταξύ των πρώτων από τις πολλές μπάντες που βγήκαν από το Σιάτλ την εποχή του grunge, oι Tad ήταν αξιοσημείωτο για το γεγονός ότι η μουσική του είχε έναν metal προσανατολισμό στον σκληρό ήχο της δεκαετίας του 1970, αντί για το πανκ και το γκαράζ που είχαν επηρεάσει τα περισσότερα άλλα συγκροτήματα του είδους. Αν και η εμπορική τους επιτυχία ήταν περιορισμένη, η μουσική τους εξακολουθεί να χαίρει μεγάλης εκτίμησης μεταξύ των φαν του grunge.

    Read More
  • Ένα Πάρτι για τον Παύλο... (Κύτταρο, 9 Δεκεμβρίου 2023)

    Ένα Πάρτι για τον Παύλο... (Κύτταρο, 9 Δεκεμβρίου 2023)

    Γράφει ο Ελευθεριακός

    Παρασκευή βράδυ νομίζω. Χτυπάει το τηλέφωνο. Δεν μπορώ να απαντήσω. Είναι ο φίλος Μήτσος. Στέλνει μήνυμα: «Φίλε, έχω δύο εισιτήρια για αύριο το βράδυ, για το αφιέρωμα στον Σιδηρόπουλο. Πάμε;». «Μήτσο, δεν τα ρωτάνε αυτά» ήθελα να του γράψω, αλλά δεν του το έγραψα. Συναντηθήκαμε την επόμενη ημέρα έξω από το Κύτταρο. Είχα χρόνια να πάω σε συναυλία-αφιέρωμα στον Σιδηρόπουλο. Μία στο Ρόδον θυμάμαι αχνά και κάτι πάλι στο Κύτταρο, αλλά έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε.

    Read More
  • Charley Patton : Τo blues του Δέλτα...

    Charley Patton : Τo blues του Δέλτα...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας 

    Ο Charley Patton (1891; - 1934) έσκαψε το χώμα στο Δέλτα του Μισισίπι για τον Son House και τον Robert Johnson. Τέσσερις φορές ηχογράφησε όλες κι όλες. Σύνολο, 54 κομμάτια...

    Read More
  • To πανκ στον κινηματογράφο: μια ιστορική αναδρομή...

    To πανκ στον κινηματογράφο: μια ιστορική αναδρομή...

    Μετάφραση - Απόδοση: Γιάννης Καστανάρας

    Η εφηβική επανάσταση είναι μια δύναμη που πρέπει να ληφθεί υπόψη στο Λύκειο «Vince Lombardi». Σκηνικό για την πανκ κωμωδία-μιούζικαλ Rock ’n’ Roll High School (1979), το συγκεκριμένο σχολείο έχει δει μια σειρά από διευθυντές να οδηγούνται στην απελπισία από τους απείθαρχους μαθητές. Με επικεφαλής της Riff Randell (P. J. Soles), ένα δυναμικό party-girl και φανατική θαυμάστρια των πανκ ηρώων Ramones, καθοδηγεί τους μαθητές σε ένα χείμαρρο εφηβικής ανυπακοής. Καθώς η Randell παίζει τραγούδια των Ramones μέσω του σχολικού ηχοσυστήματος, οι διάδρομοι πλημμυρίζουν με έφηβους που χορεύουν μέσα σε έναν παροξυσμό χαράς. Ωστόσο, η άφιξη της νέας διευθύντριας φαίνεται να βάζει τέλος στη διασκέδαση...

    Read More
  • Γιώργος Καρράς: «Ασκήσεις Απλότητας» (United We Fly, 2023)

    Γιώργος Καρράς: «Ασκήσεις Απλότητας» (United We Fly, 2023)

    Γράφει ο Μιχάλης Κοκολόγος

    Ο Τραγουδιστής έμεινε με τιs δηλώσειs και με τα μεγάλα λόγια όπωs τόσοι και τόσοι από σαs ή από εμάς που είμαστε εσείς. Οι υπόλοιποι σιώπησαν για πολλά χρόνια ωs που...

    Read More
  • Το folkradio.gr είναι ένα πραγματικό κόσμημα για την ελληνική μουσική δημοτική παράδοση...

    Το folkradio.gr είναι ένα πραγματικό κόσμημα για την ελληνική μουσική δημοτική παράδοση...

    Συνέντευξη: Γιάννης Καστανάρας & El Condor Pasa

     Το folkradio.gr άρχισε να εκπέμπει διαδικτυακά λίγους μήνες πριν - ένα πραγματικό κόσμημα για την ελληνική δημοτική μουσική παράδοση, καθώς ήρθε για να καλύψει το τεράστιο πολιτιστικό κενό που υπάρχει σε ένα τόσο σημαντικό κομμάτι της ελληνικής λαογραφικής έρευνας και μελέτης. Το Merlin's μίλησε με τους δυο βασικούς συντελεστές πίσω από αυτό το τολμηρό και πλατύ εγχείρημα, τον δημοσιογράφο Σωτήρη Μπέκα που εργάζεται στο CEU (Central European University) ως video manager στο γραφείο επικοινωνίας του Πανεπιστημίου της Βιέννης. και τη μουσικό Σοφία Λαμπροπούλου. 

    Read More
  • O Peter Tosh και ο αγώνας του λαού των Παλαιστινίων...

    O Peter Tosh και ο αγώνας του λαού των Παλαιστινίων...

    O Peter Tosh, o αντιβασιλέας της reggae, δολοφονήθηκε με δυο σφαίρες στο κεφάλι στις 11 Σεπτεμβρίου 1987 από συμμορία ληστών που εισέβαλε στο σπίτι του ζητώντας του χρήματα. Ωστόσο, ο σπουδαίος καλλιτέχνης είχε ζήσει σε μια εποχή που το Ισραήλ ασκούσε όλο και μεγαλύτερη βία σε βάρος των Παλαιστινίων και ήταν αρκετά ευαίσθητος για να το δέχεται αψήφιστα.

    Read More
  • Kim Fowley:  Ένας «πολυτεχνίτης» του ροκ εντ ρολ...

    Kim Fowley: Ένας «πολυτεχνίτης» του ροκ εντ ρολ...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Ένας από τους πιο δραστήριους χαρακτήρες στα χρονικά του ροκ εν ρολ, ο Kim Fowley ήταν αυτό που θα λέγαμε «πολυτεχνίτης» αλλά όχι ερημοσπίτης, χρίζοντας μια καριέρα που διήρκεσε πολλές δεκαετίες: τραγουδιστής, τραγουδοποιός, παραγωγός, μάνατζερ, ντισκ τζόκεϊ, και ποιητής. Ήταν επίσης ο καταλύτης πίσω από μεγάλο μέρος της ποπ μουσικής που εμφανίστηκε στην περιοχή του Λος Άντζελες στη διάρκεια των δεκαετιών του 1960 και του 1970, οδηγώντας αρκετούς από τους συνεργάτες και τους ευνοούμενούς του στη δόξα και το χρήμα, παραμένοντας ταυτόχρονα μια σκιώδης καλτ μορφή, πολύ έξω από τα περιθώρια του mainstream.

    Read More
  • 1
  • 2

Γραφτείτε στο newsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1