Συνέντευξη: Φαίη Φραγκισκάτου
Ο Θέμης Βασιλείου και ο Γιάννης Αράπης, δύο κιθαρωδοί, ενώνουν τις ακουστικές κιθάρες τους σε ένα σχήμα που δεν βάζει τον ακροατή σε καλούπι.
Θα μας πείτε λίγα λόγια για την προσωπική διαδρομή του καθενός εκ των δύο σας και για το πως προέκυψε αυτή η συνεργασία;
- Καταρχήν να ευχαριστήσουμε το Merlin’s Music Box για την φιλοξενία και το ενδιαφέρον για τη μελέτη μας. Λέω μελέτη καθώς η σύμπραξη μας βασίζεται στην έρευνα για το υλικό ενός αγνώστου για τα διεθνή καλλιτεχνικά τεκτενόμενα, του Βασιλάραπα. Σε λίγες γραμμές θα αναφερθούμε σε ό,τι έχουμε γράψει και στο προσωπικό μας bandcamp για τη ζωή και το έργο του συνθέτη. Ο Βασιλάραψ, λοιπόν, είναι Έλληνας συνθέτης που γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Σύρο στις αρχές του 20ου αιώνα. Πρόκειται για δεξιοτέχνη της ρεμπέτικης κιθάρας που έδρασε στην Αθήνα, ως βιρτουόζος κιθαριστής, ενώ αργότερα συνέχισε την καριέρα του ως συνθέτης στην Σοβιετική Ρωσία του Στάλιν. Μαθήτευσε πλάι στον μεγάλο Ντμίτρι Σοστακόβιτς και αυτό επηρέασε βαθιά το προσωπικό και ξεχωριστό μουσικό του ύφος, το οποίο και διαφαίνεται σε έργα για κιθάρα που διασώζονται. Πρόκειται για μίξη του ρεμπέτικου με τη μουσική ρωσική πρωτοπορία (Σοστακόβιτς, Προκόφιεφ, Ραχμάνινοφ, Στραβίνσκι κλπ). Το έργο του συνθέτη μελετάει και ερευνά ο Ρώσος μουσικολόγος –και καλός μας φίλος– Σεργκέι Καπήλιεφ. Με αφορμή τη δουλειά του Σεργκέι και έπειτα από παρότρυνση του να ασχοληθούμε με το φαινόμενο «Βασιλάραψ», αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για την βέλτιστη απόδοση του έργου του.
Είμαστε δυο ταπεινοί κιθαρίστες που πάντα δεχόμαστε με χαρά τις προκλήσεις του κιθαριστικού γίγνεσθαι. Ο Γιάννης Αράπης απ’ τη μία είναι ένας δραστήριος κιθαρίστας σε Ελλάδα και εξωτερικό και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα μουσικών αισθητικών, με προσήλωση στην μοδέρνα κιθάρα. Ο Θέμης Βασιλείου, απ’ την άλλη, είναι ένας επίσης πεπειραμένος κιθαρίστας με ειδίκευση στην κλασική κιθάρα που παράλληλα δουλεύει πάνω στα διάφορα κιθαριστικά είδη με βασικό γνώμονα τη μουσική δημιουργία.
Τον Δεκέμβριο του 2020 κυκλοφόρησε στο bandcamp το άλμπουμ σας με τίτλο 4 καμινέτα για ντούο κιθάρα με ελεύθερη συνεισφορά για όποιον ενδιαφέρεται να το κατεβάσει από την πλατφόρμα του bandcamp. Πιστεύετε ότι η DIY προσέγγιση μπορεί να αποτελέσει μια λύση για την πρωτότυπη μουσική δημιουργία;
Σαφέστατα πιστεύουμε ότι το DIY βοηθάει την ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση χωρίς φραγμούς και επιτηδεύμενο στυλιζάρισμα, ιδίως αν δεν υπάρχει η προοπτική ενδιαφέροντος από δισκογραφικές εταιρίες. Βέβαια, στην περιπτωσή μας, τη δουλειά μας αγκάλιασε πολύ σύντομα δισκογραφική εταιρεία και το υλικό μας θα κυκλοφορήσει προσεχώς και σε βινύλιο από την αυστραλιανή δισκογραφική Ramble Records. Σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσουμε τον Michael Sill για την προώθηση της δουλειάς μας.
Δεδομένων των δραστικών περιορισμών που η πανδημία έχει επιφέρει στη διοργάνωση ζωντανών μουσικών παραστάσεων, για την τοπική σκηνή του λεγόμενου underground τα εμπόδια έχουν πολλαπλασιαστεί;
Η ερώτησή σας συνάμα αποτελεί και την απάντηση. Δεν μένει παρά να συμφωνήσουμε με το γεγονός ότι η ζωντανή επιτέλεση είναι ένα ζωτικό κομμάτι των τεχνών και δεν αντικαθίσταται από καμία πατέντα. Συν τοις άλλοις, ο σνομπισμός της παρούσας κυβέρνησης σε οποιαδήποτε παραγωγική δουλειά του καλλιτεχνικού κόσμου, στο μόνο πράγμα που βοηθάει είναι στο συνεχές «τσιμέντωμα» του αυθορμητισμού και εν τέλει του ίδιου του κινήτρου για τους καλλιτέχνες. Γιατί; Διότι καμία προσπάθεια για ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής έκφρασης δεν συντελείται. Η πανδημία θεωρούμε ότι αποτελεί την πρόφαση για τη φίμωση της καλλιτεχνικής ζωής του τόπου μας.
Κάνετε καθόλου σχέδια για κυκλοφορία νέου υλικού (ως ντουέτο) και ζωντανές εμφανίσεις στο άμεσο μέλλον;
Στα τέλη του Ιουλίου καταφέραμε να παρουσιάσουμε υλικό του συνθέτη στον πολιτιστικό χώρο «Χίμαιρες», υπό τον τίτλο «5 θερενάτες για ντούο κιθάρα». Η υποστήριξη του κόσμου ήταν άκρως συγκινητική! Δεδομένων των συνθηκών και όσων προαναφέραμε, περιμένουμε να δούμε πώς θα μας βρει το άμεσο μέλλον και… ποιoς ουρανός θα πέσει στο κεφάλι μας! Κάπως έτσι δυσοίωνα φοβόμαστε ότι είναι τα πράγματα ως προς τις εμφανίσεις, αν και τελευταία έχουμε ξεκινήσει διστακτικά να κάνουμε έναν προγραμματισμό ζωντανών παρουσιάσεων. Νέο υλικό υπάρχει, άλλωστε, καθώς αφενός ο αγαπητός Σ. Κ. μας κρατάει συνεχώς ενήμερους για τις προόδους που πραγματοποιεί στην έρευνα του έργου του συνθέτη Βασιλάραπα, και αφετέρου, από πλευράς μας, προσπαθούμε να διατηρούμαστε σε φόρμα και χαιρόμαστε πάντα όταν μας προσφέρονται καλές αφορμές για να δουλεύουμε σκληρά! Βλέπεις, αυτός ο ευγενέστατος Σεργκέι είναι σαν να μας δίνει την αποκλειστικότητα στο έργο αυτο;y του θαυμάσιου συνθέτη και αυτό είναι κάτι που μας κάνει να αισθανόμαστε πολύ τυχεροί!
Τέλος να επαναλάβουμε ότι, καθώς επίκειται η κυκλοφορία της δουλειάς μας Βασιλάραψ: 4 καμινέτα για ντούο κιθάρα σε μορφή βινυλίου, όποιος επιθυμεί μπορεί να κάνει από τώρα προ-παραγγελία μέσω του bandcamp της εταιρίας Ramble Records και να αποκτήσει πρόσβαση σε έναν μουσικό κόσμο που ούτε μπορεί να φανταστεί ότι υπάρχει. Περισσότερες πληροφορίες, στην πορεία...
Φαίη Φραγκισκάτου
Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.
Φαίη Φραγκισκάτου
Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.
Φαίη Φραγκισκάτου
Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.