Holger Czukay: «Ο μπασίστας είναι σαν τον βασιλιά στο σκάκι. Δεν κινείται πολύ, αλλά όταν το κάνει αλλάζει τα πάντα».

Όταν ο Holger Czukay (24 Μαρτίου 1938 – 5 Σεπτεμβρίου 2017) ήταν ιδρυτικό μέλος των Can, ενός από τα πρώτα και σημαντικότερα  συγκροτήματα του kraut rock που σχηματίστηκε στην Κολωνία το 1968, και ανέλαβε τον ρόλο του μπασίστα. Όπως ο ίδιος θα δήλωνε αργότερα, «Ο μπασίστας είναι σαν τον βασιλιά στο σκάκι. Δεν κινείται πολύ, αλλά όταν το κάνει αλλάζει τα πάντα».

Οι Can αυτοπροσδιορίζονταν ως μια «αναρχική κοινότητα» και το πνεύμα του πειραματισμού που διαπότιζε το συγκρότημα ήταν ένα πολύ γόνιμο έδαφος για τον Czukay, προκειμένου να εξερευνήσει διάφορες πτυχές της ηλεκτρονικής μουσικής και της ηχογράφησης. Από το πρώτο κιόλας άλμπουμ τους, το Monster Movie (1969), οι Can άνοιξαν ένα νέο δρόμο ερωτευμένοι με τον αυτοσχεδιασμό και πρωτοπόροι σε έναν ήχο («motorik») που, παρά τη σχετικά μικρή εμπορική επιτυχία τους, με τα χρόνια θα αποκτούσε πολλούς μιμητές, άλλοτε με και άλλοτε χωρίς επιτυχία. Ο Holger έπαιξε βασικό ρόλο στη δημιουργία και την παραγωγή των δίσκων της μπάντας και παρέμεινε με τους Can κατά τη διάρκεια της περιόδου που κυκλοφόρησαν τις πιο σπουδαίες ηχογραφήσεις τους, Tago Mago (1971), Ege Bamyasi (1972) και Future Days (1973), πλημμυρισμένες  από έναν μαγικό αχταρμά ατμοσφαιρικής και ηλεκτρονικής μουσικής, ανάμεικτη με rock και avant garde στοιχεία. Όταν ηχογράφησε το τελευταίο του άλμπουμ με το συγκρότημα (Saw Delight, 1976), ο Czukay είχε σταματήσει πλέον να παίζει μπάσο για να επικεντρωθεί στη δημιουργία ηλεκτρονικών εφέ.

Η σόλο καριέρα του θα ήταν ένα ανοιχτό μουσικό ταξίδι, στη διάρκεια του οποίου εξερεύνησε τεχνικές μουσικής κολάζ και «ανακάλυψε» ήχους αναμιγνύοντας συχνά τυχαία κομμάτια που είχαν καταγραφεί από ραδιοφωνικές εκπομπές στα βραχέα κύματα σαν ακουστικές ταπετσαρίες. Δημιούργησε ένα οικιακό στούντιο χρησιμοποιώντας vintage εξοπλισμό που είχε αποκτήσει από έναν ραδιοφωνικό σταθμό της δεκαετίας του 1950, προσπαθώντας πάντα να διατηρεί μια φρέσκια, σχεδόν αφελή προσέγγιση στο έργο του. Η αγάπη του για τις ταινίες του WC Fields έδειξε ότι δεν έπαιρνε τον εαυτό του εντελώς στα σοβαρά.

Ο Czukay γεννήθηκε στο λιμάνι Danzig της Βαλτικής, την τότε η Ελεύθερη Πόλη του Danzig, αλλά η οικογένειά του έφυγε καθώς ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος έφτανε στο αποκορύφωμά του και οι Ρώσοι προέλαυναν προς την πόλη (το σημερινό Γκντανσκ της Πολωνίας). Ο Czukay θυμόταν ότι έφτασε στο Βερολίνο με τρένο τον Φεβρουάριο του 1945. Μετά το τέλος του πολέμου, η οικογένεια στάλθηκε σε ένα στρατόπεδο που διοικούσαν οι Ρώσοι, αλλά κατάφερε να διαφύγει και να φτάσει στην κοντινή αμερικανική ζώνη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:

John "The Ox" Entwistle - Το μπάσο σαν οδοστρωτήρας...

Krautrock: rock, πολιτική και πρωτοπορία...

Πάνος Τομαράς - Σπύρος Δουλγερίδης: Killer rhytmh section...

 

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1