Γράφει και μεταφράζει η Φαίη Φραγκισκάτου
Στις αρχές του 20ου αιώνα, ο ευρωπαϊκός πολιτισμός και οι ως τότε καλές του τέχνες άλλαξαν άρδην μορφή. Συμβάσεις αιώνων στη δημιουργία και την έκφραση του ανθρώπινου λόγου καταργήθηκαν μονομιάς. Αυτού του τύπου η «μεταμόρφωση» βρέθηκε σε απόλυτη σχέση με τις εξελίξεις στο ιστορικό γίγνεσθαι, τις εξεγέρσεις, τις επαναστάσεις, τoν Μεγάλο Πόλεμο εν τέλει. Ένα καινοφανές λεξιλόγιο δημιουργήθηκε στην λογοτεχνική έκφραση, ακυρώνοντας παραδόσεις και νόρμες στην εκφορά του λόγου. Όλη αυτή η καλλιτεχνική συγκρουσιακή πορεία, βρήκε το αποκορύφωμά της μέχρι και την επικράτηση των κόκκινων κατά την Οκτωβριανή Επανάσταση στην Ρωσία, όπου τόσο οι δυτικοευρωπαικές επιρροές αλλά και οι επιταγές των εγχώριων κινημάτων διανόησης δημιούργησαν μια δυναμική ελεύθερης δημιουργίας και τεχνικής εφευρετικότητας.
Ο Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι το 1908, μαθητής ακόμα έγινε μέλος του κόμματος των Μπολσεβίκων και συμμετείχε στην παράνομη δραστηριότητά του. Αυτό στοίχισε τα επόμενα δύο χρόνια δύο συλλήψεις. Μετά την αποφυλάκισή του το 1910, εγκαταλείπει το γυμνάσιο και γίνεται δεκτός στη Σχολή Ζωγραφικής και Γλυπτικής της Μόσχας. Εκεί γνώρισε τον ζωγράφο Νταβίντ Μπουρλιούκ, που έμελλε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ποιητική του πορεία. Ο Μαγιακόφσκι και ο Μπουρλιούκ προσχώρησαν στην υπό διαμόρφωση τότε κίνηση των φουτουριστών της Μόσχας και συμμετείχαν στην πρώτη έκδοση της ομάδας: «Ένα χαστούκι στο γούστο του πλήθους» (1912), όπου δημοσίευσαν και υπέγραψαν, μαζί με τον Βίκτωρ Χλέπνικοφ και τον Αλεξάντρ Κρουτσιόνιχ το πρώτο φουτουριστικό μανιφέστο.
Επιλέξαμε να μεταφράσουμε το πολυμεταφρασμένο αυτό μανιφέστο γιατί παρά τα 109 χρόνια που πέρασαν από το σωτήριο έτος του 1912, η ανάγκη για ελευθερία έκφρασης και διάδοσης του λόγου είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
Χαστουκι στο γουστο του πληθους
Για τους αναγνωστες του νεου δικου μας Απροσδοκητου
Εμεις και μονο μεις ειμαστε ο καθρεφτης της εποχης μας. Μεσα απο μας τo Κερας του Χρονου βοα στην τεχνη της ανθρωποτητας. Το παρελθον παραείναι ασφυκτικο. Η Ακαδημια και ο Πουσκιν είναι πιο ακαταληπτοι και από τα συμβολα ιερογλυφικης γραφης. Πεταξτε απο το πλοιο του Μοντερνισμου τον Πουσκιν, τον Ντοστογιεφσκυ,τον Τολστοϊ και τους αλλους. Οσοι δεν ξεχασουν την πρωτη τους αγαπη δε θα αναγνωρισουν ποτε την τελευταια. Ποιος με βεβαιοτητα θα ταυτισει την τελευταια του αγαπη με τους παρφουμαρισμενους ερωτιλους του Μπαλμοντ; Αραγε η ποιηση αυτου τους ειδους αντανακλα κατι απο το σθενος της ανθρωπινης ψυχης του σημερα; Ποιος, ελαφρα την καρδια, θα φοβηθεί να σκίσει τη χαρτινη ασπιδα απο το σμοκιν του πολεμιστη Μπριουσοφ; Μηπως η αυγη μιας αγνωστης ομορφιας θα ελαμπε ποτε μεσα απ αυτην;
Πλυνετε τα χερια σας οσοι εχετε αγγιξει τη λιγδα των βιβλιων ολου του συναφιου του Λεοντιντ Αντρεγιεφ και των ομοιων του. Ολοι αυτοι οι Μαξιμ Γκορκι, Κρουπιν, Μπλοκ, Σολογκουμπ, Ρεμιζοφ, Αβερτσενκο, Χορνυ,Κουζμιν, Μπουνιν και λοιποί, χρειαζονται μονο μια ντατσα στο ποταμι. Αυτη ειν’ η αντομοιβη της μοιρα για τον καθε ραφτη. Απο την κορυφη των ουρανοξυστων αγναντευουμε την ασημαντοτητα τους!
Προτασσουμε το δικαιωμα του ποιητη να σεβεται:
• τον εμπλουτισμο του φασματος της ποιητικης γλωσσας με λεξεις τυχαίες και μιμητικές (γλωσσικη ευρεσιτεχνια)
• το ανυπερβλητο αισθημα μισους για την προυπαρχουσα ποιητικη γλωσσα του παρελθοντος
• την βιαιη ορμη για αποκαθηλωση της φτηνης δαφνοστεφανωμενης δοξας που κερδηθηκε μεσα σε σαουνες
• την υπερασπιση ενος συλλογικου ''εμεις'' κοντρα στη θυελλα των αποδοκιμασιων και των εξοργισμενων αντιδρασεων
Και αν και επι του παροντος τα βρωμικα στιγματα της ''κοινης λογικης'' και του ''καλου'' σας ''γουστου'' υπαρχουν ακομη στις γραμμες μας, αυτες οι γραμμες, για πρωτη φορα εχουν ηδη αρχισει να λαμπυριζουν στο φως του θερινου κεραυνου που φερνει η Νεοσυστατη Ομορφια της Αυτοδυναμης, (αυτο-αναφορικης) Λεξης.
Φαίη Φραγκισκάτου
Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.
Φαίη Φραγκισκάτου
Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.
Φαίη Φραγκισκάτου
Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.