Ησυχία! Η Jordan αποκοιμήθηκε...

Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

Με μαλλιά που θύμιζαν κυψέλη ή ουρανοξύστη, με το πρόσωπό της μια κυβιστική ζωγραφιά και αλλόκοτες σκιές γύρω από τα μάτια, η Pamela Rooke ήταν μια από τις πρώτες και αιώνιες μορφές του punk rock, ώσπου ένα γαμημένο χολαγγειοκαρκίνωμα αποφασίσει να τη μετακομίσει σε άλλο πλανήτη σε ηλικία 66 ετών. Μεγαλωμένη στο Seaford του Sussex από υπερσυντηρητικούς γονείς (η μαμά της ήταν μοδίστρα, ο πατέρας της καταδρομέας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου), η Pamela μετακόμισε στο Λονδίνο στα μέσα της δεκαετίας του '70 για να πιάσει δουλειά στη μπουτίκ Sex του Malcolm McLaren και της Vivienne Westwood στην King's Road και να γίνει  η αυθεντική βασίλισσα της punk «αντιαισθητικής», υιοθετώντας το όνομα Jordan Mooney. 

H Jordan με τον Johnny Rotten και τη Vivienne Westwood

Μούσα του Derek Jarman –η Amyl Nitrate στην καλτ ταινία Jubilee–, η επιρροή της υπάρχει παντού, από την γκαρνταρόμπα της Lady Gaga μέχρι το μέικαπ της Cara Delevingne. Η Jordan (όνομα δανεισμένο από την Jordan Baker, μια από τις ηρωίδες στον Μεγάλο Γκάτσμπυ του F. Scott Fitzerald)  βοήθησε όσο λίγοι στη διαμόρφωση της εικόνας του βρετανικού punk στη δεκαετία του '70 μαζί με τη Soo Catwoman και τη Siouxsie Sioux. Για ένα φεγγάρι ήταν μάνατζερ των Adam and The Ants (τραγουδώντας το κομμάτι τους «Lou» σε μια εκπομπή του John Peel) πριν παντρευτεί τον μπασίστα της μπάντας Kevin Mooney (χώρισαν το 1984), αποφασίσει να γίνει νοσοκόμα κτηνιατρείου, ασχοληθεί με την εκτροφή πολυβραβευμένων γάτων της Βιρμανίας και τελικά, το 2019, εκδώσει τα απομνημονεύματά της με τίτλο Defying Gravity: Jordan's Story

«Ο κόσμος ήταν πολύ γκρίζος και αποφάσισα να του βάλω λίγο χρώμα...»

Η Jordan ήταν πρωτοποριακή, αντικομφορμίστρια, ατρόμητη και σπιρτόζα. Ασυμβίβαστη μέχρι τέλους, δημιούργησε το δικό της έργο τέχνης με μια εμφάνιση που ήταν τόσο ακραία στο δεύτερο μισό των seventies, ώστε πολλές φορές το προσωπικό στα τρένα που πραγματοποιούσαν τη διαδρομή από το Seaford στο Λονδίνο την οδηγούσε σε βαγόνι της πρώτης θέσης για να την προστατεύει από τις βίαιες αντιδράσεις των σοκαρισμένων επιβατών. Η αγέρωχη στάση και η εντυπωσιακή εικόνα της την έκαναν το ιδανικό πρόσωπο για την προκλητική μόδα των McLaren και Westwood (για να τους πείσει να την προσλάβουν στο Sex είχε σκάσει μύτη φορώντας ένα σουτιέν με σφαίρες, μια διχτυωτή φούστα κι ένα ζευγάρι χρυσές γόβες-στιλέτο), τοποθετώντας την στο επίκεντρο του punk χάους που είχαν εξαπολύσει εναντίον της Βρετανίας (και ολόκληρου του κόσμου) οι Sex Pistols και οι πιστοί (ή όχι) ακόλουθοί τους. Εξάλλου, η Jordan ήταν ανάμεσα στο παρεάκι των Pistols που προκάλεσε σάλο ζωντανά στη βρετανική τηλεόραση σε εκείνη τη μνημειώδη εκπομπή του δύστυχου Bill Grundy τον Δεκέμβριο του 1976, φορώντας ένα μπλουζάκι που έγραφε «μόνο οι αναρχικοί είναι όμορφοι» - με το ίδιο μπλουζάκι εμφανίζεται στη σκηνή μαζί με τους Pistols στην ταινία The Great Rock and Roll Swindle του Julien Temple. Για τις επόμενες δεκαετίες, κάθε κοπελίτσα με punk εμφάνιση χρωστούσε πολλά στην Jordan, έστω κι αν δεν το  συνειδητοποιούσε.
 
«Για μένα το punk πέθανε όταν διαλύθηκαν οι Sex Pistols. Δεν μπορούσε να συνεχίσει - ήταν σαν οργασμός, μερικά δευτερόλεπτα και μετά...πφφφ...»
 
Η Jordan σκότωνε κυριολεκτικά με το ντύσιμό της - ένα μετακινούμενο έργο τέχνης που αντιμετώπιζε με περιφρόνηση όλη την αποπνικτική υποκρισία της εποχής της. Ήταν επιδεικτική και εξωφρενική και ταυτόχρονα αριστοκρατική και κομψή. Μπορούσε να φοράει τους πιο ευέλικτους συνδυασμούς ρούχων και να τους κάνει να λειτουργούν. Αψηφούσε τις συμβάσεις, τα σουτιέν και την κοινή λογική. Ήταν η ματρόνα του punk rock που ενέπνεε τα αδύνατα, νευρικά αγοράκια όπως ο Sid, ο Marco, ο Adam και πολλοί άλλοι. Παρά την τρομακτική της εμφάνιση ήταν μια πολύ έξυπνη και ανεξάρτητη γυναίκα με γενναιόδωρη ψυχή. Είχε αστείρευτο, ενίοτε ξεκαρδιστικό χιούμορ και μπορούσε να γίνεται πολύ γλυκιά. Είχε έναν μοναδικό τρόπο να μιλάει και να ακούει, ήξερε να δίνει χώρο στο συνομιλητή της.
 
 
Μετά το διαζύγιό της από τον Mooney το 1984, η Jordan αποσύρθηκε από τη σκηνή στην ανάδειξη της οποία είχε συμβάλλει τα μέγιστα και επέστρεψε στο Seaford για να ζήσει ήσυχα την υπόλοιπη ζωή της, φορώντας πάντα δερμάτινα ρούχα και βάφοντας ροζ τα μαλλιά της. Ωστόσο, είχε αφήσει τη σφραγίδα της σε αυτόν τον πλανήτη σαν μια εξωγήινη ύπαρξη που τον είχε επισκεφθεί από περιέργεια και είχε αποφασίσει να μείνει. Η Jordan έσβησε ήσυχα στις 3 Απριλίου 2022 στο σπίτι της στο Seaford περιτριγυρισμένη από την οικογένειά της και τα αγαπημένα της πρόσωπα. Ήταν ένα ίνδαλμα για λίγους σε μια εποχή εκρηκτικών αντιθέσεων και εντάσεων που μοιάζει να μην τελειώνει ποτέ... 
 
 

image

Γιάννης Καστάναρας

Ο Γιάννης Καστάναρας είναι καθ' έξιν και κατ΄ επάγγελμα slacker, συνεκδότης και executive producer (ο,τι κι αν σημαίνει αυτό το πράγμα) του φανζίν Merlin's Music Box.
 
 
 
image

Γιάννης Καστάναρας

Ο Γιάννης Καστάναρας είναι καθ' έξην και καθ΄ επάγγελμα slacker, συνεκδότης και executive producer (ο,τι κι αν σημαίνει αυτό το πράγμα) του φανζίν Merlin's Music Box.
 
 
 
image

Γιάννης Καστάναρας

Ο Γιάννης Καστάναρας είναι καθ' έξην και καθ΄ επάγγελμα slacker, συνεκδότης και executive producer (ο,τι κι αν σημαίνει αυτό το πράγμα) του φανζίν Merlin's Music Box.
 
 
 
 
 

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1