Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας
Με μαλλιά που θύμιζαν κυψέλη ή ουρανοξύστη, με το πρόσωπό της μια κυβιστική ζωγραφιά και αλλόκοτες σκιές γύρω από τα μάτια, η Pamela Rooke ήταν μια από τις πρώτες και αιώνιες μορφές του punk rock, ώσπου ένα γαμημένο χολαγγειοκαρκίνωμα αποφασίσει να τη μετακομίσει σε άλλο πλανήτη σε ηλικία 66 ετών. Μεγαλωμένη στο Seaford του Sussex από υπερσυντηρητικούς γονείς (η μαμά της ήταν μοδίστρα, ο πατέρας της καταδρομέας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου), η Pamela μετακόμισε στο Λονδίνο στα μέσα της δεκαετίας του '70 για να πιάσει δουλειά στη μπουτίκ Sex του Malcolm McLaren και της Vivienne Westwood στην King's Road και να γίνει η αυθεντική βασίλισσα της punk «αντιαισθητικής», υιοθετώντας το όνομα Jordan Mooney.
H Jordan με τον Johnny Rotten και τη Vivienne Westwood
Μούσα του Derek Jarman –η Amyl Nitrate στην καλτ ταινία Jubilee–, η επιρροή της υπάρχει παντού, από την γκαρνταρόμπα της Lady Gaga μέχρι το μέικαπ της Cara Delevingne. Η Jordan (όνομα δανεισμένο από την Jordan Baker, μια από τις ηρωίδες στον Μεγάλο Γκάτσμπυ του F. Scott Fitzerald) βοήθησε όσο λίγοι στη διαμόρφωση της εικόνας του βρετανικού punk στη δεκαετία του '70 μαζί με τη Soo Catwoman και τη Siouxsie Sioux. Για ένα φεγγάρι ήταν μάνατζερ των Adam and The Ants (τραγουδώντας το κομμάτι τους «Lou» σε μια εκπομπή του John Peel) πριν παντρευτεί τον μπασίστα της μπάντας Kevin Mooney (χώρισαν το 1984), αποφασίσει να γίνει νοσοκόμα κτηνιατρείου, ασχοληθεί με την εκτροφή πολυβραβευμένων γάτων της Βιρμανίας και τελικά, το 2019, εκδώσει τα απομνημονεύματά της με τίτλο Defying Gravity: Jordan's Story.
«Ο κόσμος ήταν πολύ γκρίζος και αποφάσισα να του βάλω λίγο χρώμα...»
Η Jordan ήταν πρωτοποριακή, αντικομφορμίστρια, ατρόμητη και σπιρτόζα. Ασυμβίβαστη μέχρι τέλους, δημιούργησε το δικό της έργο τέχνης με μια εμφάνιση που ήταν τόσο ακραία στο δεύτερο μισό των seventies, ώστε πολλές φορές το προσωπικό στα τρένα που πραγματοποιούσαν τη διαδρομή από το Seaford στο Λονδίνο την οδηγούσε σε βαγόνι της πρώτης θέσης για να την προστατεύει από τις βίαιες αντιδράσεις των σοκαρισμένων επιβατών. Η αγέρωχη στάση και η εντυπωσιακή εικόνα της την έκαναν το ιδανικό πρόσωπο για την προκλητική μόδα των McLaren και Westwood (για να τους πείσει να την προσλάβουν στο Sex είχε σκάσει μύτη φορώντας ένα σουτιέν με σφαίρες, μια διχτυωτή φούστα κι ένα ζευγάρι χρυσές γόβες-στιλέτο), τοποθετώντας την στο επίκεντρο του punk χάους που είχαν εξαπολύσει εναντίον της Βρετανίας (και ολόκληρου του κόσμου) οι Sex Pistols και οι πιστοί (ή όχι) ακόλουθοί τους. Εξάλλου, η Jordan ήταν ανάμεσα στο παρεάκι των Pistols που προκάλεσε σάλο ζωντανά στη βρετανική τηλεόραση σε εκείνη τη μνημειώδη εκπομπή του δύστυχου Bill Grundy τον Δεκέμβριο του 1976, φορώντας ένα μπλουζάκι που έγραφε «μόνο οι αναρχικοί είναι όμορφοι» - με το ίδιο μπλουζάκι εμφανίζεται στη σκηνή μαζί με τους Pistols στην ταινία The Great Rock and Roll Swindle του Julien Temple. Για τις επόμενες δεκαετίες, κάθε κοπελίτσα με punk εμφάνιση χρωστούσε πολλά στην Jordan, έστω κι αν δεν το συνειδητοποιούσε.