Γράφει ο Mickey Pantelous
Ο Tampa Red έχει μείνει στην ιστορία των blues κυρίως για τις κιθαριστικές του ικανότητες και τη χαρακτηριστική single-string slide τεχνική του, αλλά και για τα τραγούδια που έγραφε επηρεάζοντας μεγάλους κιθαρίστες της blues σκηνής του Σικάγο όπως τον Big Bill Broonzy, τον Robert Nighthawk και τον Muddy Watters , αλλά και άλλους μουσικούς όπως τον Elmore James και τον Mose Allison. Από τα πιο γνωστά του τραγούδια είναι τα «Anna Lou Blues», «Crying Won’t Ηelp You», «It Hurts Μe Τoo» (το ποίο είχα την τύχη να ακούσω ζωντανά από τον Luther Allison στο κατάμεστο Ρόδον το 1996, σε μια εκτέλεση όπου ο Luther ζήτησε από το κοινό να μάθει επιτόπου τους στίχους και να το τραγουδήσει μαζί του), «Love Ηer With A Feeling», «Black Angel Blues», κ.α.
Γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου του 1904 στο Σμίθβιλ της Τζόρτζια. Το βαπτιστικό του όνομα ήταν Hudson Woodbridge, αλλά από μικρός ήταν γνωστός σαν Hudson Whittaker. Μικρός έχασε τους γονείς του και έτσι βρέθηκε στην Τάμπα της Φλόριντα (εξ ου και το πρώτο συνθετικό του «καλλιτεχνικού» του ονόματος. Το δεύτερο, «Red» οφειλόταν στο χρώμα του δέρματος του, ίσως γιατί στις φλέβες του κυλούσε και ινδιάνικο αίμα ή απλώς επειδή για μαύρος ήταν πιο ανοιχτόχρωμος), όπου τον μεγάλωσαν η θεία του και η γιαγιά του. Ο Tampa υιοθέτησε το επίθετό τους (Whittaker). Έπιασε την κιθάρα θέλοντας να μιμηθεί τον μεγαλύτερο αδελφό του, τον Eddie, αλλά εκείνος που κυρίως τον ενέπνευσε και του έμαθε τα πρώτα blues-licks, ήταν ένας ηλικιωμένος μουσικός του δρόμου ονόματι Piccolo Pete.
Τη δεκαετία του ’20 και έχοντας τελειοποιήσει την slide τεχνική του, ο Hudson φεύγει για το Σικάγο όπου θα ξεκινήσει τη καριέρα του ως μουσικός υιοθετώντας το όνομα Tampa Red. Η μεγάλη ευκαιρία θα του δοθεί όταν τον προσέλαβαν να συνοδεύσει την Ma Rainey. Άρχισε να ηχογραφεί το 1928 με το «It’s Tight Like That», σε ένα στυλ χιουμοριστικό και με σεξουαλικά υπονοούμενα, το οποίο αργότερα θα γινόταν γνωστό ως hokum. Οι πρώτες του ηχογραφήσεις ήταν κυρίως συνεργασίες με τον Thomas A. Dorsey, γνωστό και ως Georgia Tom. Μαζί ηχογράφησαν περισσότερα από ενενήντα τραγούδια σαν Hokum Boys ή, μαζί με τον Frankie Jaxon, σαν Tampa Red Hokum Jug Band.
To 1928 ο Tampa Red θα γίνει ο πρώτος μαύρος μουσικός που θα παίξει με μια κιθάρα National steel resonator, την πιο δυνατή και εντυπωσιακή κιθάρα που υπήρξε πριν την ηλεκτρική ενίσχυση, με αποτέλεσμα να παραγγείλει ευθύς αμέσως μια για τον εαυτό του. Η κιθάρα αυτή, μια tricone με χρυσό καπάκι, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στον ήχο και το στυλ του και θα τον κάνει γνωστό ως τον «άνθρωπο με τη χρυσή κιθάρα», ενώ στη δεκαετία του ’30 του απονείμουν τον τίτλο του «μάγου της κιθάρας» - «The Guitar Wizard».
Η συνεργασία του με τον Dorsey θα λήξει το 1932 αλλά η ζήτηση για τον ίδιο ως session μουσικό θα είναι μεγάλη και έτσι θα συνεργαστεί με τον John Lee «Sonny Boy» Williamson, τη Memphis Minnie, τον Big Maceo και πολλούς άλλους. Το 1934 θα υπογράψει με την Victor Records για μια συνεργασία που θα διαρκέσει μέχρι το 1953. Θα σχηματίσει τους Chicago Five, μια μπάντα αποτελούμενη αποκλειστικά από session μουσικούς. Μαζί τους θα επινοήσει τον Bluebird Sound, πρόδρομο του ήχου μικρών συγκροτημάτων, τα οποία αργότερα θα παίξουν Jump-Blues και rock and roll. Ήταν φίλος και συνεργάτης με τους τον Big Bill Broonzy και τον Big Maceo Merriweather. Γνώρισε εμπορική επιτυχία και ευημερία, και το σπίτι του έγινε κέντρο της blues κοινότητας του Σικάγο, παρέχοντας χώρο για πρόβες, διοργανώνοντας συναυλίες και προσφέροντας κατάλυμα σε μουσικούς που έρχονταν στην πόλη από το Δέλτα του Μισισίπι, καθώς η αγροτική εργασία στον Νότο είχε αρχίσει να συρρικνώνεται και η εμπορικότητα της blues μουσικής έδειχνε να έχει κάποια προοπτική.
Το 1940 έπαιζε πλέον με ηλεκτρική κιθάρα και δυο χρόνια αργότερα το «Let Me Play With Your Poodle» σκαρφάλωσε στο νούμερο 4 του «Harlem Hit Parade» (προπομπού του R&B chart) του Billboard. Το 1949, ο Elmore James διασκεύασε το «When Things Go Wrong With You (It Hurts Me Too)», άλλη μία R&B επιτυχία του Tampa Red.
Με την αναβίωση των blues στα τέλη της δεκαετίας του ’50, ο Tampa Red ήρθε ξανά στο προσκήνιο μαζί με πολλούς άλλους μπλουζίστες όπως ο Son House και ο Skip James. Το 1960 έκανε την τελευταία του ηχογράφηση.
Μετά το θάνατο της γυναίκας του το 1953 άρχισε να πίνει και κατέληξε αλκοολικός. Πέθανε πάμφτωχος στο Σικάγο σε ηλικία 77 χρονών.
Παραθέτω τους στοίχους και το link από το YouTube του «No Matter How She Done It», ενός από τα πιο αγαπημένα μου τραγούδια από τη συνεργασία του Tampa Red με τον Dorsey. Είναι ένα κλασικό παράδειγμα του hokum και έπεται το «It Hurt Me So», η μεγαλύτερη, ίσως, επιτυχία, του.
NO MATTER HOW SHΕ DONE IT
I know a gal by the name of Mae Lou
She shook it so much she had the German flu
No matter how she done it,
No matter how she done it,
No matter how she done it,
She done it just the same
The women don't like her, they call her Ida Mae
But the way the men love her is a cryin' shame
No matter how she done it,
No matter how she done it,
No matter how she done it,
She done it just the same
I tell you people what she done
She made a hit with Jack the Ripper, and the only one
No matter how she done it,
No matter how she done it,
No matter how she done it,
She done it just the same
You women don't have to worry 'bout your life
She made Jack the Ripper throw away his knife
No matter how she done it,
No matter how she done it,
No matter how she done it,
She done it just the same
She shakes all over when she walks
She made a blind man see, and a dumb man talk
No matter how she done it,
No matter how she done it,
No matter how she done it,
She done it just the same
The copper brought her in, she didn't need no bail
She shook it for the judge, and put the cop in jail
No matter how she done it,
No matter how she done it,
No matter how she done it,
She done it just the same
Hudson Whittaker