"Ήταν κάτι που δεν το περιμέναμε. Μια φοβερή ιστορία που θύμιζε Δαβίδ εναντίον Γολιάθ. Εμείς συμμετείχαμε στην εκστρατεία μόλις την τελευταία εβδομάδα. Κουμάντο έκανα οι φαν και ήταν μια από τις σπουδαιότερες φάσεις της ζωής μου" (Tom Morello).
Το “Killing In The Name” εμφανίστηκε σε μια σημαντική στιγμή της αμερικανικής ιστορίας. Ο αναίτιος ξυλοδαρμός του μαύρου αυτοκινητιστή Rodney King από τέσσερις αστυνομικούς του τμήματος του Λος Άντζελες on camera στις 3 Μαρτίου 1991, ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών και εξαιρετικά βίαιων αντιδράσεων (ιδίως στην γενέτειρα του Χόλιγουντ) σε ολόκληρη την Αμερική αλλά και παγκόσμια κατακραυγή, καθώς τα αμερικανικά και διεθνή ΜΜΕ μετέδιδαν ξανά και ξανά τις συγκλονιστικές εικόνες. Οι Rage Against The Machine είχαν σχηματιστεί στις αρχές τις ίδιας χρονιάς στο Orange County της Καλιφόρνια από τον τραγουδιστή Zack de la Rocha (γιο ενός Μεξικανοαμερικανού ακτιβιστή και εγγονό ενός Μεξικανού επαναστάτη) και τον κιθαρίστα Tom Morello (γόνο ενός Αφρικανού επαναστάτη). Οι δυο τους, με συνοδοιπόρους τον ντράμερ Brad Wilkis και τον μπασίστα Tim Commerford, έμελλε να γράψουν μια από τις λαμπρότερες σελίδες στην ιστορία του σύγχρονου αμερικανικού rock. Οι RATM θεώρησαν ότι ο ξυλοδαρμός του King ήταν ένα εξέχον γεγονός για την πόλη και ότι σημαντικός ρόλος ενός καλλιτέχνη είναι να προβάλλει έμπρακτα τη διαμαρτυρία του στα κακώς κείμενα. Ιδιαίτερα, ο de la Rocha, ένας άνθρωπος ιδιαίτερα επηρεασμένος από την προσωπικότητα του Malcolm X, είχε να πει πολλά.
Το κομμάτι κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1992 και ήταν το πρώτο σινγκλ μέσα από το πρώτο, ομώνυμο και τριπλά πλατινένιο άλμπουμ του συγκροτήματος - ενός από τα απαστράπτοντα διαμάντια που κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του 1990. Μολονότι οι RATM δηλώνουν ότι η σύνθεση του τραγουδιού ήταν συλλογική, η βασική έμπνευση για το πανίσχυρο κιθαριστικό riff ήταν του Morello. Του έτυχε στη διάρκεια ενός ιδιαίτερου μαθήματος που παρέδιδε σε κάποιο νεαρό. Σταμάτησε το μάθημα, το σημείωσε σε ένα χαρτί και μετέφερε την ιδέα στα υπόλοιπα μέλη. Το "Killing In The Name" ήταν από τα πρώτα κομμάτια που έγραψε το συγκρότημα και αποτέλεσε μέρος μιας self-released κασέτας 12 κομματιών Το τελικό αποτέλεσμα ήταν ένας οργιαστικός μπιτάτος rap-metal κολοσσός με στίχους-φωτιά και ένα κοινωνικοπολιτικό attitude που θα άλλαζε για πάντα την ιστορία της rock μουσικής.
Ένα μήνα αργότερα, το βίντεο του τραγουδιού, σκηνοθετημένο από τον Peter Gideon, θα απαθανάτιζε όλο το δυναμισμό και την οργή των RATM στη διάρκεια δυο εμφανίσεών τους στα κλαμπ Whisky a Go Go και Club With No Name του Λος Άντζελες. Προβλήθηκε αλογόκριτο από το ευρωπαϊκό MTV αλλά απαγορεύτηκε από από το αμερικανικό καθώς και από πληθώρα ραδιοφωνικών σταθμών λόγω των "υβριστικών" στίχων... Στίχων ενοχλητικών που κατήγγειλαν την ενδημική συμμετοχή οργάνων της "τάξης" ως μέλη της ρατσιστικής/ακροδεξιάς Κου Κλουξ Κλαν ("Some of those that work forces / are the same that burn crosses" - ενίοτε ο de la Rocha τους αλλάζει σε "Some of those who burn / crosses are the same who hold office”), ενώ ταυτόχρονα στιγμάτιζε το αμερικανικό στρατιωτικό-βιομηχανικό σύμπλεγμα και το κατεστημένο των λευκών. Από την άλλη πλευρά, καυτηρίαζε την απάθεια του πληθυσμού απέναντι στη βία της εξουσίας ("Now you do what they told ya / now you’re under control"), για να καταλήξει σε ένα κρεσέντο που επαναλαμβανόταν δεκαέξι φορές: "Fuck, I won't do what you tell me" - με ένα όλως χορταστικό "Motherfuckes!' στο φινάλε. Στο στούντιο, ο παραγωγός Garth Richardson δημιούργησε ένα ηχητικό περιβάλλον συναυλίας και ηχογράφησε το συγκρότημα σαν να έπαιζε μπροστά σε κοινό.
Τον Δεκέμβριο του 2009, δεκαεπτά χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, το τραγούδι επανακυκλοφόρησε στη Βρετανία και σχεδόν αμέσως ένα ζευγάρι Βρετανών, ο Jon και η Tracy Morter αποφάσισε να ξεκινήσει μια καμπάνια μέσω του facebook με τίτλο Rage Against The Machine For Christmas No 1, καθώς κάθε χρόνο στη Βρετανία γίνεται μεγάλος ντόρος για το τραγούδι που θα αποτελέσει το χριστουγεννιάτικο σούπερ χιτ. Οι Morter αφενός ήθελαν να ενισχύσουν τις πωλήσεις από την επανέκδοση του "Killing In The Name" επειδή το γούσταραν και αφετέρου να τη "σπάσουν" στον Simon Cowell, πασίγνωστο κριτή, παρουσιαστή και παραγωγό διαφόρων reality όπως το X Factor, το Pop Idol και το Britain You Got Talent. Εξάλλου, από το 2005 έως το 2008 όλα τα Νο 1 χριστουγεννιάτικα χιτ στη Βρετανία ανήκαν σε "ταλέντα" που προωθούσε ο Cowell μέσω του X-Factor, των media και της βρετανικής μουσικής βιομηχανίας.
Στα μέσα του μήνα οι RATM (έχοντας διαλύσει το 2000 και επανασυνδεθεί το 2007), επισκέπτονται τη Βρετανία για την προώθηση της επανέκδοσης του τραγουδιού και στις 17 βρίσκονται προσκεκλημένοι στην πρωινή ραδιοφωνική εκπομπή του BBC Radio 5 Live, με παρουσιαστές τον Nicky Cambell και την Shelagh Fogarty. Ήδη στη χώρα υπάρχει πολύ έντονο ενδιαφέρον για το ποιο κομμάτι θα είναι τελικά το χριστουγεννιάτικο Νο 1 και έτσι οι παρουσιαστές ζητούν από την μπάντα να παίξει ζωντανά το "Killing In The Name" αλλά παραλείποντας τους στίχους που περιλάμβαναν τη λέξη "fuck". Tα μέλη πράγματι υπόσχονται ότι θα την παραλείψουν, αλλά την κατάλληλη στιγμή η υπόσχεση αναιρείται και οι Βρετανοί ακροατές της εκπομπής ακούν τον de la Rocha να επαναλαμβάνει προκλητικά "Fuck you, I won't do what you tell me!" την ώρα που απολαμβάνουν το κλασικό breakfast τους. 'Εντρομος ο Campbell ακούγεται στο βάθος να ωρύεται στους τεχνικούς "κόψτε το, κόψτε το!", αλλά το fade out γίνεται μόλις μετά την τέταρτη επανάληψη. "Λυπούμαστε πολύ", ακούγεται η φωνή της Fogarty που απευθύνεται προς τους ακροατές, αυτή τη φορά κανονικά από το μικρόφωνο. "Χρειάστηκε να το διακόψουμε γιατί ξαφνικά μετατράπηκε σε κάτι που δεν περιμέναμε. Δηλαδή, το περιμέναμε και τους ζητήσαμε να μην το κάνουν. Αλλά αυτοί το έκαναν ούτως ή άλλως. Οπότε, αγοράστε τον Joe" (Mc Elderry, το "τηλε-ταλέντο" που συναγωνιζόταν τους RATM με τη διασκευή του "The Climb" της Miley Cyrus).
Μολονότι ο Cowell δεν έχασε ευκαιρία να καταγγείλει στα βρετανικά ΜΜΕ τους Morter προφασιζόμενος ότι επρόκειτο για προσωπική επίθεση εναντίον του και ότι το μόνο που ήθελε να πετύχει το ζεύγος ήταν να "καταστρέψει το πάρτι των τριών φιναλίστ του X-Factor", το κοινό του γύρισε την πλάτη και μέχρι την παραμονή των Χριστουγέννων είχαν κινητοποιηθεί σχεδόν ένα εκατομμύριο μέλη της καμπάνιας. Ως αποτέλεσμα, το "Killing In The Name" έγινε το χριστουγεννιάτικο Νο 1 στη Μεγάλη Βρετανία για το 2009, ξεπερνώντας κατά 52.000 αντίτυπα το κομμάτι του McElderry. Δυο μήνες αργότερα σκαρφάλωσε στο Νο 2 των Βρετανικών τσαρτ. Η επανέκδοση του "Killing In The Name" είχε πάνω από πεντακόσιες χιλιάδες downloads, καταγράφοντας τις μεγαλύτερες διαδικτυακές πωλήσεις στην ιστορία των βρετανικών καταλόγων επιτυχιών μέσα σε μια μόνο εβδομάδα. Το κατόρθωμα αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό επειδή αφορούσε ένα τραγούδι που είχε κυκλοφορήσει πριν από δεκαεπτά χρόνια, είχε εξοβελιστεί από πανίσχυρα λόμπι, ενώ το ίδιο το συγκρότημα δεν είχε καμία σχέση με την απόφαση της εταιρείας ως προς την επανακυκλοφορία.
Αναφερόμενος στο συνολικό γεγονός, ο Tom Morello δήλωσε: "Λίγη δόση αναρχίας για τα Χριστούγεννα κάνει καλό στην ψυχή. Μου αρέσει το ανεξάρτητο πνεύμα των Βρετανών φαν της rock. Νομίζω ότι ο κόσμος απλώς είχε μπουχτίσει να ταΐζουν κάθε Χριστούγεννα με γλυκανάλατες μπαλάντες" [...] "Ελπίζω ότι ως αποτέλεσμα όλης αυτής της χριστουγεννιάτικης περιόδου, θα εμφανιστεί μια νέα γενιά ροκάδων που θα χτυπήσει το κατεστημένο με τη μουσική τους". Ο κιθαρίστας πρόσφερε μέρος των κερδών του από την επανέκδοση στην οργάνωση Youth Music που βοηθά νέους μουσικούς στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ και η μπάντα συνολικά πρόσφερε μέρος των κερδών από τις πωλήσεις σε φιλανθρωπική οργάνωση για άστεγους.
Η επανέκδοση του "Killing In The Name" πούλησε τελικά πάνω από πεντακόσιες χιλιάδες αντίτυπα (502,672, για την ακρίβεια), καταγράφοντας τις μεγαλύτερες διαδικτυακές πωλήσεις στην ιστορία των βρετανικών καταλόγων επιτυχιών μέσα σε μια μόνο εβδομάδα.
- Το 2002 το αμερικανικό περιοδικό Rolling Stone κατέταξε το τραγούδι στην 24η θέση των 100 καλύτερων κιθαριστών κομματιών όλων των εποχών.
- Το 1999 οι RATM παρουσίασαν το "Killing In The Name" στο φεστιβάλ Woodstock '99, καίγοντας την αμερικανική σημαία στη διάρκεια του τραγουδιού.
- Το 2012 ο Morello επέκρινε έντονα το Βρετανικό Ανεξάρτητο Κόμμα (UKIP) του Nigel Farage επειδή στις συγκεντρώσεις του χρησιμοποιούσε το κομμάτι ως ηχητική υπόκρουση. Η δήλωσή του ήταν λιτή και περιεκτική: "Εσείς στο UKIP κι εσύ Nigel Farage, σταματήστε να χρησιμοποιείτε το 'Killin In The Name' στα ρατσιστικά/φασιστικά σας συλλαλητήρια. Είμαστε εναντίον όλων όσων πρεσβεύετε. ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ!"
- Για να ευχαριστήσει τους Βρετανούς φίλους του, το καλοκαίρι του 2010 το συγκρότημα έδωσε μια δωρεάν συναυλία στο Finsbury Park του Λονδίνου μπροστά σε σαράντα χιλιάδες άτομα. Πάνω στη σκηνή το ζεύγος Morter παρέλαβε μια εικονική επιταγή ύψους 162.713,03 λιρών που αντιπροσώπευαν τα έσοδα από δωρεές στη φιλανθρωπικό οργάνωση JustGiving και τα δικαιώματα από τις πωλήσεις του σινγκλ.
- Η ανατροπή των προγνωστικών για το χριστουγεννιάτικο Νο 1 του 2009 κόστισε στα γραφεία στοιχημάτων σχεδόν ένα εκατομμύριο λίρες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:
Τom Morello: Γιατί οι Clash είναι σημαντικοί...
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΜΑΧΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ "KILLING IN THE NAME"