Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

Οι Leftfield είναι ενα βρετανικό ηλεκτρονικό συγκρότημα που δημιουργήθηκε το 1989 απο τον Neil Barnes και τον Paul Daley. Θεωρώ πως το άλμπουμ τους Leftism είναι απο εκείνα που άφησαν το στίγμα τους στην electronica και χαρακτήρισαν την δεκαετία του ΄90, όπως τη χαρακτήρισαν τα άλμπουμ των Massive Attack, των Prodigy και των Portishead. Πάνω από όλα, επαναπροσδιόρισε τη χορευτική μουσική και έδειξε πως θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμα και με ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, πέρα από πρόσκαιρα χιτάκια.

Προτού κάνουν το Leftism, ο Daley είχε παίξει σε ένα πανκ συγκρότημα από το Kent, τους Rivals, με τους οποίους κυκλοφόρησε το σινγκλ «Here Comes the Night» και στη συνέχεια αποχώρησε για να παίξει ως session μουσικός με τους Brand New Heavies και τους Primal Scream, (παίζει στο «Dixie-Narco EP» των δεύτερων) πριν προσχωρήσει ως περκασιονίστας στο acid jazz συγκρότημα A Man Called Adam.

Την εποχή εκείνη ο Daley γνωρίστηκε με τον Neil Barnes σε ενα club του Λονδίνου όπου έπαιζαν και οι δύο bongos. Ο Barnes ήταν μανιώδης συλλέκτης δίσκων που ξεκίνησε την συλλογή του στα 15 με το «20th Century Boy» των T. Rex.
Ο Barnes είχε ξεκινήσει ως DJ στο Wag Club και το 1986 έπαιξε στο Καρναβάλι του Notting Hill με τη σχολή μουσικής και χορού London School of Samba. Το 1989, αντλώντας έμπνευση από τον Afrika Bambaataa, αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη του στην σύνθεση. Πήρε δάνειο και αγόρασε ένα σάμπλερ για να γράψει τα δύο πρώτα σινγκλ των Leftfield, το «Not Forgotten» του 1990 και το «More Than I Know» του 1991. Τότε ήταν που ο Barnes ζήτησε από τον Daley να κάνει το ρεμίξ του «More Than I Know».

Το 1990 ο Daley κυκλοφόρησε το σινγκλ «Barefoot In the Head» με τους A Man Called Adam αλλά αμέσως μετά αποχώρησε για να αφοσιωθεί στους Leftfield μέχρι το 2002, όταν το σχήμα διαλύθηκε.
Ο Barnes είχε περάσει μια βραδιά στο σπίτι του John Lydon ακούγοντας reggae και έτσι σκέφτηκε να τον φέρει στο στούντιο και να τον βάλει να τραγουδήσει το «Open Up», ένα που αναφερόταν στο κάψιμο του Χόλυγουντ και μπορείτε να ακούσετε διασκευασμένο και σε συναυλίες των Public Image LTD. O Lydon τραγούδησε οργισμένος ότι Χόλυγουντ δεν του πρόσφερε ρόλους για να παίξει σε ταινίες, αλλά επειδή στους στίχους επαναλαμβάνεται η φράση «Burn Hollywood Burn» όλοι πίστεψαν ότι καλούσε σε επανάσταση. Όταν ξέσπασαν δασικές πυρκαγιές στο Λος Άντζελες (οι οποίες μάλιστα πλησίασαν κοντά στο σπίτι του Lydon) το ραδιόφωνο σταμάτησε να μεταδίδει το τραγούδι.
Το «Open Up» άρεσε πολύ στην Toni Halliday, την τραγουδίστρια των Curve και, μιας και ο Barnes ήταν θαυμαστής της, οι Leftfield έγραψαν για αυτήν ένα σκοτεινό punk τραγούδι, το οποίο αργότερα αναδημιούργησαν με αποτέλεσμα το «Original».

Εκείνη την εποχή, πολλοί πίστευαν ότι η χορευτική μουσική ήταν ένα ψεύτικο πράγμα. Όταν η εκπομπή Round Table του Radio 1 μςετέδωσε το «Original», πολλοί παραπονέθηκαν ότι το τραγούδι ήταν όλο κι όλο δυο ακόρντα –όπως φυσικά ήταν… Όμως το άλμπουμ Leftism είχε προοπτικές.
Συμμετείχαν δύο reggae τραγουδιστές, ο Danny Red στο «Inspection» και ο Earl Sixteen στο «Release the Pressure», ενώ στο «21st Century Poem» συμμετείχε επίσης ο Βρετανός συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός, Lemn Sissay.
Το άλμπουμ κυκλοφόρησε το 1995, εν μέσω της έκρηξης της britpop με την οποία οι Barnes και Daley δεν είχαν καμία σχέση. Ωστόσο, τόσο ο Noel Gallagher όσο και ο Damon Albarn τους πλησίασαν σε μια συναυλία των Leftfield για να τους πουν πόσο πολύ τους άρεσε το Leftfield
Ο Lydon ακόμη δηλώνει πόσο του αρέσουν οι στίχοι στο «Open Up».
Στις συναυλίες, ο ήχος των Leftfiled ήταν πιο δυνατός ακόμη και από αυτόν ενός Concorde και όταν έπαιξαν στο Brixton Academy «έβρεξε»… σοβάδες για να δηλώσουν χαριτολογώντας ότι ο ηχολήπτης τους μάλλον ήταν λιγάκι κουφός!

Στο Leftism δεν υπάρχει μόνο ένα μουσικό είδος, αλλά γίνεται ένα πέρασμα από tribal, trance, dub, house και ambient μουσική. Ήταν ένα από τα πρώτα βρετανικά άλμπουμ που «έφερε το κλαμπ στο σαλόνι», μαζί με τις κυκλοφορίες των Chemical Brothers, των Underworld και των Prodigy.
Εκείνη την χρονιά (1995) το άλμπουμ ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Mercury, αλλά έχασε από το Dummy των Portishead.

 ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:

Μικρές ιστορίες για μεγάλες σκιές (μουσική από ένα επισκευασμένο πικάπ, μέρος 2ο): P.i.L. "Metal Box", 1979...

Conny Plank: Ο θόρυβος και οι δυνατότητές του...

Die Krupps: «Λατρεύω το βινύλιο και θα το λατρεύω για πάντα επειδή αυτός είναι ο σωστός τρόπος για να ακούς μουσική...»

Killing Joke: Οι χοροί της φωτιάς... (Μέρος Α΄)

 

 


image

Μιχάλης Πούγουνας

Ο Μιχάλης Πούγουνας γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία κιν/φου, έχει κάνει δυο ντοκιμαντερ με τιτλο Όταν η Καλλιθέα Πήγαινε Cinema (υπάρχουν στο YouTube) και βραβεύτηκε για την ταινία μικρού μήκους “Vlad ο Δαιμων” στο Διεθνες Φεστιβαλ Ταινιών της Πάτρας. Ήταν ιδρυτικό μέλος και τραγουδιστής των Flowers of Romance απο το 1981 ως το 1998 και των Nexus απο το 1999 ως το 2005. Το 2000 δημιούργησε την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρία Cyberdelia ενω απο το 2011 μεχρι σήμερα παρουσιάζει την δύωρη ραδιοφωνική εκπομπή The Blackout Radio Show with Mike Pougounas που μεταδίδεται απο ενα Αμερικάνικο ραδιοφωνικό σταθμό στα FM, τρεις Αγγλικούς ιντερνετικούς, έναν Ελληνικό κι έναν Κυπριακό. Έχει κυκλοφορήσει το βιβλίο “Rock’n’Roll rules ok?” με κείμενα σχετικά με την αλληλεπίδραση του ροκ και της κοινωνίας, καθως και τα μυθιστορήματα «To Κλειδί της Εύας» και «Μαύρο Χιόνι». Απο το 2006 είναι ο τραγουδιστής των New Zero God. Έχει κυκλοφορήσει συνολικά 13 στούντιο άλμπουμ.
 
 
 
image

Μιχάλης Πούγουνας

Ο Μιχάλης Πούγουνας γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία κιν/φου, έχει κάνει δυο ντοκιμαντερ με τιτλο Όταν η Καλλιθέα Πήγαινε Cinema (υπάρχουν στο YouTube) και βραβεύτηκε για την ταινία μικρού μήκους “Vlad ο Δαιμων” στο Διεθνες Φεστιβαλ Ταινιών της Πάτρας. Ήταν ιδρυτικό μέλος και τραγουδιστής των Flowers of Romance απο το 1981 ως το 1998 και των Nexus απο το 1999 ως το 2005. Το 2000 δημιούργησε την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρία Cyberdelia ενω απο το 2011 μεχρι σήμερα παρουσιάζει την δύωρη ραδιοφωνική εκπομπή The Blackout Radio Show with Mike Pougounas που μεταδίδεται απο ενα Αμερικάνικο ραδιοφωνικό σταθμό στα FM, τρεις Αγγλικούς ιντερνετικούς, έναν Ελληνικό κι έναν Κυπριακό. Έχει κυκλοφορήσει το βιβλίο “Rock’n’Roll rules ok?” με κείμενα σχετικά με την αλληλεπίδραση του ροκ και της κοινωνίας, καθως και τα μυθιστορήματα «To Κλειδί της Εύας» και «Μαύρο Χιόνι». Απο το 2006 είναι ο τραγουδιστής των New Zero God. Έχει κυκλοφορήσει συνολικά 13 στούντιο άλμπουμ.
 
 
 
image

Μιχάλης Πούγουνας

Ο Μιχάλης Πούγουνας γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία κιν/φου, έχει κάνει δυο ντοκιμαντερ με τιτλο Όταν η Καλλιθέα Πήγαινε Cinema (υπάρχουν στο YouTube) και βραβεύτηκε για την ταινία μικρού μήκους “Vlad ο Δαιμων” στο Διεθνες Φεστιβαλ Ταινιών της Πάτρας. Ήταν ιδρυτικό μέλος και τραγουδιστής των Flowers of Romance απο το 1981 ως το 1998 και των Nexus απο το 1999 ως το 2005. Το 2000 δημιούργησε την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρία Cyberdelia ενω απο το 2011 μεχρι σήμερα παρουσιάζει την δύωρη ραδιοφωνική εκπομπή The Blackout Radio Show with Mike Pougounas που μεταδίδεται απο ενα Αμερικάνικο ραδιοφωνικό σταθμό στα FM, τρεις Αγγλικούς ιντερνετικούς, έναν Ελληνικό κι έναν Κυπριακό. Έχει κυκλοφορήσει το βιβλίο “Rock’n’Roll rules ok?” με κείμενα σχετικά με την αλληλεπίδραση του ροκ και της κοινωνίας, καθως και τα μυθιστορήματα «To Κλειδί της Εύας» και «Μαύρο Χιόνι». Απο το 2006 είναι ο τραγουδιστής των New Zero God. Έχει κυκλοφορήσει συνολικά 13 στούντιο άλμπουμ.
 
 
 

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1