Edward “Dee Dee” Chandler: Ο μουσικός που ανακάλυψε τα ντραμς όπως (περίπου) τα ξέρουμε σήμερα....

Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

Edward “Dee Dee” Chandler ήταν ντράμερ στη Νέα Ορλεάνη στα τέλη του δεκάτου ενάτου με αρχές του εικοστού αιώνα. Έπαιζε μουσική σε δυο κόσμους: στα άθλια μπορντέλα του Στόριβιλ και σε εκδηλώσεις της υψηλής κοινωνίας σε μέρη όπως το ξενοδοχείο Grunwald κοντά στην Κάναλ Στριτ. Ο Chandler ήταν μιγάς και ίσως θα μπορούσε να περνάει για λευκός, αλλά όταν το 1896 ψηφίστηκε ένας νόμος που απαγόρευε την εμφάνιση μιγάδων σε μέρη όπως το Grunwald, ο Edward έχασε την πιο προσοδοφόρα απασχόλησή του.

Read more ...

In memoriam: Johnny Thunders (John Anthony Genzale, 15 Ιουλίου 1952 – 23 Απριλίου 1991)

Read more ...

«The Hunger Artist Show»: Το ντεμπούτο άλμπουμ των Gynoid είναι ένα δυστοπικό soundtrack όπου δεν χωρούν αισιόδοξα τραγουδάκια...

Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

Gynoid (Γυνοειδές), είναι ο όρος για να περιγράψουμε το θηλυκό ανθρωποειδές ρομπότ (το αντίστοιχο του Android-Ανδροειδές), γνωστά επίσης και ως «ρέπλικες» (replicants). Πρόκειται για γενετικά προηγμένα ρομπότ, τα οποία εξωτερικά μοιάζουν με τους ανθρώπους. Τα γυνοειδή εμφανίζονται σε αρκετά διηγήματα και ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Αν δεν απατώμαι, η πρώτη παρουσίαση γυνοειδούς σε ταινία είναι στο κλασικό Μετρόπολις του Φρίτς Λάνγκ, αλλά η κινηματογραφική αποθέωση του είδους των ρεπλικών, όπως έχει επικρατήσει να αποκαλούνται τα ανθρωποειδή, παρουσιάζεται στο αριστούργημα του Ρίντλεϋ Σκοτ, Blade Runner.

Read more ...

In memoriam: Prince (Prince Rogers Nelson, 7 Ιουνίου 1958 – 21 Απριλίου 2016)

Hipgnosis: Η εταιρεία που έκανε τα εξώφυλλα δίσκων έργο τέχνης...

 Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας 

Η Hipgnosis ήταν μια αγγλική ομάδα σχεδιαστών με έδρα τους το Λονδίνο που εξειδικεύτηκαν στη δημιουργία εξώφυλλων για άλμπουμ μεγάλων καλλιτεχνών της rock. Στη δεκαετία του 1970 τα εξώφυλλα δίσκων έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο και  και ένας λόγος για αυτό ήταν ότι δεν υπήρχαν ακόμα το Spotify και το MTV, ούτε το YouTube ή άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πέρα από μερικές εφημερίδες και περιοδικά που έγραφαν για συγκροτήματα. Η ιδέα για τη δημιουργία της Hipgnosis ήταν 22χρονων δυο νεαρών σπουδαστών από το Cambridge, του νορβηγικής καταγωγής Storm Thorgerson και του Aubrey Powell, οι οποίοι το 1967 δέχτηκαν μια πρόταση να σχεδιάζουν εξώφυλλα δίσκων για 90 δολάρια.

Read more ...

Dio...

Γράφει ο Γιάννης Σιδεράκης

Τον είδα, να κάθεται σε μια ψάθινη καρέκλα καφενείου στην άκρη του πεζοδρομίου, περπατούσα με τον γιo μου, κρατώντας τον από το χέρι. Τον είδα που είχε καρφωθεί πάνω μου, αλλά δεν έδωσα σημασία, δεν τον ήξερα αυτόν τον μπάρμπα. Περνώντας από μπροστά του, άκουσα να φωνάζει με βροντερή φωνή το όνομα μου, γύρισα, κάπως ενοχλημένος είναι η αλήθεια και τον κοίταξα. Τα πόδια του στραβά, με κάτι ενισχυτικά σαν γάζες στα γόνατα, προφανώς για να μπορεί να περπατάει, μιας και δεξιά και αριστερά του, είχε ακουμπισμένες δύο πατερίτσες…

Read more ...

Όταν ο Μπάμπης ο Σουγιάς ανακατεύτηκε με το sex, τα drugs και το rock and roll...

Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

Τι ωραίες που ήταν εκείνες οι εποχές που, λόγω του νεαρού της ηλικίας μας, βλέπαμε την μουσική με αθώα παιδικά μάτια. Τότε που νομίζαμε ότι όσο πιο καλός είναι ο δίσκος, τόσο πιο ψηλά θα πάει στα τσαρτ ή όσο περισσότερα αντίτυπα πουλήσει τόσο πιο ψηλά θα φτάσει. Υπήρχε μια αγαθότητα που μας εμπόδιζε να δούμε τι μπορεί να παιζόταν πίσω από την κουρτίνα....

Read more ...

Όταν οι Rage Against the Machine λογοκρίθηκαν από το κανάλι NBC και την εκπομπή Saturday Night Live...

Στις 13 Απριλίου 1996, οι Rage Against the Machine ήταν καλεσμένοι στο Saturday Night Live, τη δημοφιλή εβδομαδιαία εκπομπή του καναλιού NBC που εκείνο το βράδυ θα παρουσίαζε ο Steve Forbes, ο μεγαλοεπιχειρηματίας και υποψήφιος για το χρίσμα των Ρεπουμπλικανών στις επερχόμενες αμερικανικές προεδρικές εκλογές. Ένας από τους κανόνες που έθετε (και εξακολουθεί να θέτει) η συγκεκριμένη εκπομπή, μια από τις μακροβιότερες της αμερικανικής τηλεόρασης, ήταν η απαγόρευση των κοινωνικών και πολιτικών σχολίων από τους καλλιτέχνες που καλούνταν να παρουσιάσουν τη δουλειά τους.

Read more ...

Η νύχτα έρχεται και φεύγει κύριε Μπάροουζ...

Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

Η νύχτα έρχεται και φεύγει δεν την σταμάτησαν πόλεμοι έρωτες θεοί λύπες χαρές ψυχές που χόρευαν κορμιά που στέκονταν βουβά και μάτια που θρήνησαν όνειρα την νύχτα σκότωσαν τον ποιητή δεν πρόλαβε να γράψει τις τελευταίες λέξεις του Ντατς Σούλτς για εμβατήριο τώρα θα παίξει στην κηδεία του ένα από τα λιανοτράγουδα που σκάρωνε για τις ζωές μας κανείς δεν έψαξε ούτε νοιάστηκε γιατί τον σκότωσαν ποιος του ξερίζωσε την καρδιά και τα μάτια δεν σκέφτηκε κανείς πως θα νιώθουμε τώρα και πως θα βλέπουμε τον κόσμο άλλαξε και αυτός πριν τον μάθουμε η νύχτα όμως θα ξανάρθει η σάρκα διψάει εσαεί τα φώτα...

Read more ...

Το "Bitches Brew" του Miles Davis: Ανανεώνοντας τη φαντασία στην τζαζ...

Μετάφραση:* Πάνος Τομαράς

Στις 30 Μαρτίου 1970 ο κόσμος της μουσικής απέκτησε ένα από τα πιο προκλητικά και εξαιρετικά άλμπουμ που ηχογραφήθηκαν ποτέ, το Bitches Brew του Μάιλς Ντέιβις. Από τις 30 Μαρτίου 1970 που κυκλοφόρησε έχει μεταβληθεί, από μια κατά κύριο λόγο, παρεξηγημένη δουλειά, στο άλμπουμ που αναγνωρίζεται ως ο γεννήτορας του τζαζ ροκ ήχου, καθώς και μια μεγάλη επιρροή στην εξέλιξη του ροκ και του φανκ σε ευρύτερο επίπεδο.

Read more ...

Η μικρή-μεγάλη ιστορία της κατασκευής του φασιστικού χαιρετισμού...

Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

Μια από τις πιο καλοστημένες φασιστικές απάτες (η οποία δυστυχώς από τη πλειοψηφία του κόσμου θεωρείται αληθινή), είναι η αρχαία καταγωγή του γνωστού φασιστικού/ναζιστικού χαιρετισμού (με το δεξί χέρι τεντωμένο στο ύψος του ώμου), όπου κάθε φασίστας, ανάλογα με τη χώρα προέλευσής του τον τοποθετεί ως αρχαίο δικό του χαιρετισμό. Οι Γερμανοί ναζί ισχυρίζονται ότι ο συγκεκριμένος χαιρετισμός είναι γερμανικός μεσαιωνικός χαιρετισμός, οι Ιταλοί φασίστες ότι είναι ρωμαϊκός και, φυσικά, οι πιο ξεφτίλες όλων των απανταχού φασιστών, οι Έλληνες, σύμφωνα με τους οποίους ο χαιρετισμός είναι δωρικός χαιρετισμός, made in Sparta…

Read more ...

"Πονάω..": Μια καλλιτεχνική πρωτοβουλία ενάντια στην αστυνομική βαρβαρότητα...

Συνέντευξη: Φαίη Φραγκισκάτου

Στις 31 Μαρτίου κυκλοφόρησε στο bandcamp με προαιρετική συνεισφορά των καλλιτεχνών μια συλλογή ηλεκτρονικής μουσικής, ως αποτέλεσμα της πρωτοβουλίας 37 μουσικών για τη στήριξη των παιδιών που χτυπήθηκαν από αστυνομικούς στα πρόσφατα γεγονότα στη Νέα Σμύρνη και επιθυμούν να κινηθούν νομικά. Τίτλος της συλλογής η λέξη "Πονάω". Με τη λέξη αυτή ξεκίνησε και η κουβέντα μου με τον Θάνο Κόη (LOST Bodies) για την πρωτοβουλία αυτή και τη σίγαση της τέχνης σε ετούτο τον καιρό.

Read more ...

Ποιος θυμάται τον Fad Gadget;

Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

Ο Frank Tovey ήταν ένας πρωτοποριακός μουσικός και "ψυχαγωγός" που ηχογράφησε ηλεκτρονική και "βιομηχανική" μουσική στη δεκαετία του 1980 χρησιμοποιώντας το όνομα Fad Gadget. Γεννημένος στο Λονδίνο στις 8 Σεπτεμβρίου 1956, υπέφερε από καρδιακά προβλήματα ήδη από την παιδική του ηλικία και τελικά η καρδιά αυτή τον πρόδωσε μόλις στα 46 του χρόνια. Ο Iggy Pop, o Lou Reed και ο Marc Bolan ήταν οι ήρωές του και οι φανταστικοί του φίλοι που τελικά τον "έπεισαν" να σχηματίσει το πρώτο του συγκρότημα ενώ βρισκόταν ακόμα στο γυμνάσιο. Προσπάθησε να μάθει να παίζει πολλά όργανα, αλλά συγχρονισμός των δαχτύλων του δεν ήταν καθόλου επιεικής μαζί του κι έτσι παράτησε (προς το παρόν) τη μουσική και άλλαξε, για λίγο, ρότα...

Read more ...

Το California Jam του 1974 και μερικά πράγματα που θα έπρεπε να ξέρουμε γι’ αυτό...

Το California Jam του 1974 φιλοδοξούσε να συνεχίσει την παράδοση των μεγάλων φεστιβάλ των ΗΠΑ που ξεκίνησαν με το Monterey Pop Festival (1967) και συνεχίστηκαν με το Woodstock (1969), το Altamont (1969), το Isle of Wright (1970) και το Summer Jam στο Watkins Glen (1973).

Read more ...

Marvin Gaye: Με τον μαγευτικό ήχο και τη θεσπέσια τέχνη του, ο Marvin Gaye έδιωξε μακριά τους δαίμονες εκατομμυρίων...

Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

«Με τον μαγευτικό ήχο και τη θεσπέσια τέχνη του, ο Marvin Gaye έδιωξε μακριά τους δαίμονες εκατομμυρίων...» (Μichael Eric Dyson) 

Ο Marvin Gaye ήταν ένας από τους σημαντικότερους ερμηνευτές και συνθέτες του 20ού αιώνα, γνωστός για τον εξέχοντα ρόλο του στην δισκογραφική εταιρεία Motown. Μεγάλωσε στην Ουάσιγκτον, DC. Πατέρας του ήταν ο Marvin Gay ο Πρεσβύτερος, που ήταν πάστορας, και μητέρα του η δασκάλα Alberta Gay. Ο Marvin ανακάλυψε για πρώτη φορά το μουσικό ταλέντο και το πάθος του τραγουδώντας στην εκκλησία του πατέρα του. Ξεκινώντας επαγγελματικά την καριέρα του, δεχόταν συχνά ειρωνικά σχόλια για το επώνυμό του, «Gay», οπότε πρόσθεσε ένα «e» στο τέλος του, κάτι που δεν άρεσε καθόλου στον πατέρα του, με τον οποίο ούτως ή άλλως είχε μια τοξική σχέση σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Read more ...

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1