Γράφει ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης
Χιπ χοπ λοιπόν. Με στίχους καυστικούς, αυθεντικούς, αντάρτικους και ανατρεπτικούς. Το Rebelde δεν είναι απλά αλμπουμάρα. Είναι μια ανάσα αισιοδοξίας και ουσιαστικού καλλιτεχνικού λόγου. Ένα χαμόγελο για το ότι δεν είμαστε μόνοι και μόνες μας μέσα στην παρακμή. Απλά ένα ιδανικό εξεγερσιακό soundtrack: Δύναμη στην Τσιάπας και τη Ροζάβα! Rebelde παντού! Λευτεριά στην Παλαιστίνη!
Έσκασε! Και λέγεται Rebelde! Το νέο άλμπουμ των Social Waste είναι εδώ και η μπάντα είναι ξανά μαζί μας. Άλλωστε δεν έλλειψε και ποτέ. Πάντα στη «γύρα», always on the run, οι Social Waste είναι κοντά μας, να ζεστάνουν τις σκηνές και να γεμίσουν κόσμο τις αρένες. Στο κάτω-κάτω εδώ τα παιδιά “mosh over hip-hop”, το έχει προσέξει κι ο Ice-T.
Οι Social Waste ξεκίνησαν σαν μία μάλλον πρωτόλεια, old-school, χιπ-χοπ μπάντα ραπάροντας επάνω σε παραγωγές, όπως πχ στο Στη Γιορτή της Ουτοπίας, με εκείνο το φοβερό βίντεο κλιπ που συνόδευε το κομμάτι, στις εγκαταστάσεις της BIOME παρέα με τους εργαζόμενους που αποφάσισαν να γίνουν μαζί εργάτες και αφεντικά. Στην πορεία εξελίχθηκαν μουσικά προσθέτοντας όργανα και μουσικές προσεγγίσεις. Οι ίδιο έχουν χαρακτηρίσει τη μουσική τους ως το χιπ-χοπ της Μεσογείου και μάλλον μας έχουν καλύψει απόλυτα: ποντιακή λύρα, κρητικό λαούτο, κανονάκι, γκάιντα, τζουράς είναι μερικά από τα όργανα που αποτελούν μόνιμα στοιχεία της μουσικής τους πλέον και υπάρχουν και σε αυτό το άλμπουμ.
Το πολυφωνικό σύνολο Χαονία συμμετέχει στην εισαγωγή και προσωπικά με παρέπεμψε σε κάτι από VIC ή κυρίως Rotting Christ. Δεν νομίζω να έχουν και πρόβλημα με αυτό που λέω μιας και νομίζω ένα μέλος τους εμφανίζεται συχνά στα live με t-shirt των δεύτερων. Παρόλα αυτά δεν θα ακολουθήσουν κολασμένες κιθάρες, αλλά ένα αργόσυρτο, βασανιστικό γκρουβάτο beat με μία ογκώδη μπασογραμμή, που εξελίσσεται σε μία desert μουσική εικόνα στον καμβά της οποίας οι MCs ξεδιπλώνουν τις στιχοπλοκίες τους για τον … «Διάολο μέσα μου» (τους), με τη μορφή όλων αυτών που μας καταπιέζουν. Δεν ξέρω αν ο Σάκης Τόλης ακούει καθόλου χιπ-χοπ, εγώ πάντως ένα Non Serviam το είπα. Οι Χαονία συνοδεύουν και διανθίζουν όμορφα το κομμάτι. Χιπ-χοπ αυτόνομο κι αντάρτικο, έτσι αναφωνεί το ομώνυμο «Rebelde», με τη συμμετοχή της Ναταλίας Κωτσάνη. Προσωπικά τα παιδιά με έβαλαν νοητά επάνω στη Madleen, στη θαλασσινή πορεία της προς τη Γάζα, σε ένα κομμάτι ούλτρα ξεσηκωτικό και ρέμπελο. «Αίμα», και καταιγιστικό rap flow, κράτα τα άλογα σου πριν σου πουν να πας να σκοτωθείς για τα κέρδη τους. Συριακό ραπάρισμα και o Σύρος, εγκατεστημένος στη Θεσσαλονίκη, Ziad Rajab στο λαούτο. «Το όνειρο του σκλάβου», με συμμετοχή του DJ Booker, είναι ένα ξεκάθαρο αντι-Μπαρμπα-Θωμά-ικό κομμάτι, αν θεωρήσουμε ότι η έννοια αυτή δεν αφορά πλέον (μόνο) τους μαύρους και ότι ειδικά εδώ στη γωνιά της Μεσογείου έχουμε όλοι/ες λίγο-πολύ γίνει Μπαρμπά- Θωμάδες. Το κομμάτι «Καπνός» με τη φωνή του Γιώργου Μιχαήλ μιλάει για όλη την εμπειρία μιας μπάντας και το ταξίδι των Social Waste μέσα στα χρόνια. Αγαπημένο τους θέμα, μιας και δεν ξεχνάνε ούτε ποιοι είναι, ούτε από που ξεκίνησαν. Με «Τα ιερατεία της ορθοδοξίας», προσωπικά γέλασα πολύ! Δεν ξέρω σε ποιους ακριβώς αναφέρονται, πάντως εμένα μου ήρθαν στο μυαλό πολλά άτομα που έχω συναντήσει από το χώρο της θεσμικής ή της -αυτοαποκαλούμενης- επαναστατικής αριστεράς. Επίσης, θυμήθηκα ότι προτιμώ λιγότερο τσιγκελωτά μουστάκια στη ζωή μου! Α και ήδη αυτοχαρακτηρίζομαι «μπούμερ» προτού με «πει μπούμερ κάποιο μαλακισμένο»! Τα «Ταξίδια που δεν έκανα ποτέ μου» είναι ένα κομμάτι ονειροπόλο και ταξιδιάρικο, αλλά και πρόσκληση για δράση, ταξίδι, ξεσηκωμό, διάβασμα. Στα «Παλιά Σοκάκια» με κέρδισε – χωρίς να έχω καταλάβει ποιος τραγουδάει – η λαϊκή φωνή, όχι απαραίτητα με την «παλιακή» έννοια του όρου! Κι όμως δένει τέλεια με το κομμάτι! Τέλος, το «Άλλη μια γύρα ακόμα» έχει μια πανέμορφη τρομπέτα που διασταυρώνεται εκπληκτικά με μία ποντιακή λύρα. Μία γύρα σε όλο τον κόσμο, ένα ταξίδι ή απλά μία γύρα από μπύρες. Άλλωστε οι Θραξ Πανκς τους είχαν… δώσει στεγνά σε κάποιο live ότι σε κοινή τους πρόβα, έκαναν όλο διάλειμμα για μπύρες. Αυτό είναι συγκρότημα, θα πω εγώ!
Οι Social Waste εκτός από καλλιτεχνάρες, μουσικάρες και ομορφόπαιδα είναι εξαιρετικά καλλιεργημένοι και διαβασμένοι. Μέλη τους έχουν πλούσια ακαδημαϊκή πορεία τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς. Ο τίτλος του κειμένου άλλωστε είναι εμπνευσμένος από τον τίτλο του βιβλίου του Λεωνίδα Οικονομάκη, που ουσιαστικά είναι η διδακτορική του διατριβή και έγινε με επιτόπια έρευνα στη Λατινική Αμερική. Προσωπικά το θεωρώ, εκτός των άλλων, μία εξαιρετική προσέγγιση για την εξέλιξη των επαναστατικών κινημάτων σήμερα και μία άριστη ανάλυση της εξέλιξης του μαρξισμού-λενινισμού σε επίπεδο συλλογικής συμμετοχής, αντι-ιεραρχίας και αυτοδιαχείρισης, όλα αυτά κάτω από επαναστατικές και εξεγερσιακές διαδικασίες. Μια καλή ιδέα για δώρο σε φίλους σας αριστερούς που έχουν κολλήσει κάπου στο 1939. Ή έστω και στο 1945.
Χιπ χοπ λοιπόν. Με στίχους καυστικούς, αυθεντικούς, αντάρτικους και ανατρεπτικούς. Το Rebelde δεν είναι απλά αλμπουμάρα. Είναι μια ανάσα αισιοδοξίας και ουσιαστικού καλλιτεχνικού λόγου. Ένα χαμόγελο για το ότι δεν είμαστε μόνοι και μόνες μας μέσα στην παρακμή. Απλά ένα ιδανικό εξεγερσιακό soundtrack: Δύναμη στην Τσιάπας και τη Ροζάβα! Rebelde παντού! Λευτεριά στην Παλαιστίνη!
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ (Ή ΑΣΧΕΤΑ)
Social Waste: Από την Κρήτη και τη Μεσόγειο στις θάλασσες του κόσμου με μια Πειρατική Γαλέρα...
Social Waste/Αντίποινα: To Hip Hop της Μεσογείου - Τραγούδια Διαμαρτυρίας
Τζαμάλ: Το Ραπ των Καταραμένων...

Γρηγόρης Αγκυραλίδης
Ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, αλλά ζει στον Πειραιά. Έχει γράψει το βιβλίο: «Οι Φαρμακοποιοί στην Κατοχή και την Εθνική Αντίσταση 1941-1944» (εκδ. Οσελότος). Επίσης, από τις αρχές των 90s είναι μπασίστας της ανεξάρτητης σκηνής και τα τελευταία χρόνια είναι μέλος των Red Tree Religion, της Ανοιχτής Ορχήστρας και του πειραματικού ντουέτου RmV.
Γρηγόρης Αγκυραλίδης
Ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, αλλά ζει στον Πειραιά. Έχει γράψει το βιβλίο: «Οι Φαρμακοποιοί στην Κατοχή και την Εθνική Αντίσταση 1941-1944» (εκδ. Οσελότος). Επίσης, από τις αρχές των 90s είναι μπασίστας της ανεξάρτητης σκηνής και τα τελευταία χρόνια είναι μέλος των Red Tree Religion, της Ανοιχτής Ορχήστρας και του πειραματικού ντουέτου RmV.