Μερικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα εγχώριων μουσικών προϊόντων...

Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

Στο παρόν κείμενο υπάρχουν συγκεντρωμένες μερικές σύντομες προσωπικές απόψεις για όμορφα δισκάκια από εγχώριες μπάντες που άκουσα τους τελευταίους μήνες και έχουν δημοσιευτεί στον προσωπικό μου λογαριασμό και στον λογαριασμό του Merlin's Music Box στο facebook. Είναι πολύ ενθαρρυντικό που συνεχώς εμφανίζονται τόσο καλές δουλειές με μεράκι, υπομονή, επιμονή και έμπνευση από νέα, κυρίως, παιδιά, που ξοδεύουν χρόνο και χρήμα για να πραγματώσουν τα όνειρά τους στη μουσική. Να παρακολουθείτε τη σκηνή και να τη στηρίζετε και να τη σέβεστε, γιατί πραγματικά της αξίζει...

Read more ...

The Boogie Man: Tα πρώτα βήματα του John Lee Hooker στη δισκογραφία...

 Γράφει ο Θανάσης Μήνας

Η δισκογραφική πορεία του John Lee Hooker συνιστά ένα από τα πιο γνωστά κεφάλαια της blues ιστορίας. Η παραδοχή αυτή, ωστόσο, αφορά κυρίως τις ηχογραφήσεις του από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 και μετά, την περίοδο που ο Hooker είχε ήδη επιβληθεί ως ένας από τους δημιουργούς τους μεταπολεμικού blues ήχου. Αφορά δηλαδή τις ηχογραφήσεις του κυρίως στις εταιρείες Vee Jay και Bluesway και αργότερα (για λίγο) στη Stax, την περίφημη συνεργασία του με τους Canned Heat το ‘70 στη Liberty, και φτάνει έως το θριαμβευτικό comeback του στα τέλη του ‘80, που τον έβαλε σχεδόν σε κάθε «σπίτι».

Read more ...

Thelonious Monk: Μια παρακαταθήκη που ευδοκιμεί...

του Doug Hall

μετάφραση: Πάνος Τομαράς

Αν υπήρχε ένα τεράστιο παζλ με όλους τους θρυλικούς μουσικούς της τζαζ, όπου κάθε κομμάτι είναι και ένας μουσικός, το κομμάτι του Θελόνιους Μονκ θα είχε τέτοιο σχήμα ώστε θα ήταν αδύνατον να ταιριάξει με τα υπόλοιπα. Ως καλλιτέχνης ήταν μοναδικός και η θέση του στην τζαζ ήταν μοναδικά αντικομφορμιστική. Από μουσική και ιστορική άποψη, αναγνωρίζεται ως ένας από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης τζαζ και άσκησε τεράστια επιρροή στη διαμόρφωση του κινήματος του bebop. Επηρέασε όλους του σημαντικούς εκπροσώπους του και λειτούργησε σαν μέντορας τόσο για τον Τζον Κολτρέιν όσο και για τον Σόνι Ρόλινς, που έπαιξαν σε κουαρτέτα του τη δεκαετία του 1950. 

Read more ...

Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

Οι Leftfield είναι ενα βρετανικό ηλεκτρονικό συγκρότημα που δημιουργήθηκε το 1989 απο τον Neil Barnes και τον Paul Daley. Θεωρώ πως το άλμπουμ τους Leftism είναι απο εκείνα που άφησαν το στίγμα τους στην electronica και χαρακτήρισαν την δεκαετία του ΄90, όπως τη χαρακτήρισαν τα άλμπουμ των Massive Attack, των Prodigy και των Portishead. Πάνω από όλα, επαναπροσδιόρισε τη χορευτική μουσική και έδειξε πως θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμα και με ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, πέρα από πρόσκαιρα χιτάκια.

Read more ...

Μπάμπης Παπαδόπουλος: «Η σύμπραξη με άλλους μουσικούς έχει τη γοητεία του μοιράσματος, του διαλόγου και της έκπληξης του διαφορετικού...»

 Αποκλειστική συνέντευξη στη Φαίη Φραγκισκάτου

φωτογραφίες: Σίμος Σαλπιέλ (Red Creative)

Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος είναι μουσικός και συνθέτης. Έγινε περισσότερο γνωστός ως ο κιθαρίστας του συγκροτήματος Τρύπες (1984-2001) και αρκετά από τα τραγούδια τους είναι δικές του συνθέσεις. Την άνοιξη του 2008 κυκλοφορεί το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του με το οποίο ξεκινά η προσωπική του δισκογραφική διαδρομή. Έχει καταθέσει μέχρι σήμερα οκτώ προσωπικούς δίσκους, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο και παρουσιάζει τη δουλειά του σε συναυλίες με τα εναλλασσόμενα projects: Μπάμπης Παπαδόπουλος Electric Solo, Μπάμπης Παπαδόπουλος DUO, Μπάμπης Παπαδόπουλος Τρίο και Μπάμπης Παπαδόπουλος Ακούστικ Σετ. Eπίσης, από το 2010 αποτελεί μέλος του συγκροτήματος Χειμερινοί Κολυμβητές. 

Read more ...

Mick Farren: Ο αναγεννησιακός άνθρωπος του βρετανικού rock and roll...

Το ντοκιμαντέρ του BBC, Punk Rock Britannia, ξεκινά με ένα δοκίμιο του Mick Farren που είχε δημοσιεύσει η εφημερίδα New Musical Express τον Ιούνιο του 1976, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου, με τίτλο «The Titanic Sails at Dawn», ένα στίχο δανεισμένο από το τραγούδι του Bob Dylan «Desolation Row» Dylan. Ο Farren δεν ήταν αυτός που επινόησε το κίνημα του πανκ ροκ, αλλά στο συγκεκριμένο κείμενο εξέθετε την αυξανόμενη δυσαρέσκεια του αναγνωστικού κοινού της εφημερίδας απέναντι στους καλλιτέχνες της ροκ σκηνής, οι οποίοι «άραζαν» τρώγοντας τα χρήματα που είχαν αποκτήσει τα ανθηρά χρόνια της δεκαετίας του '60.

Read more ...

Σικάγο 1968: «Όλος ο κόσμος παρακολουθεί»...

Γράφει ο Στέλιος Μιχ.

Τον Αύγουστο του 1968 ο πόλεμος στο Βιετνάμ συμπλήρωνε ήδη τρία χρόνια και η αμερικανική νεολαία μετρούσε περισσότερους από 20.000 νεκρούς στις ζούγκλες και τα χωριά της Ινδοκίνας. Η χρονιά είχε ανοίξει με την Επίθεση του Τετ, μια συντονισμένη αντεπίθεση των Βιετκόνγκ ανήμερα της βιετναμέζικης πρωτοχρονιάς, που κατέστρεψε την εικόνα της παντοδύναμης κι αήττητης πολεμικής μηχανής των ΗΠΑ. Μέσα στις αμερικανικές μητροπόλεις το αντιπολεμικό κίνημα αναπτυσσόταν με γοργούς ρυθμούς, μπολιασμένο με τις μάχες που ήδη έδιναν τα προηγούμενα χρόνια οι Αφροαμερικανοί ενάντια στο ρατσισμό. Τον Απρίλη της ίδιας χρονιάς, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ έπεφτε νεκρός από σφαίρα στο Μέμφις και η δολοφονία του έβαζε φωτιά στις φτωχογειτονιές. Το Πανεπιστήμιο του Κολούμπια και πολλά ακόμα καταλαμβάνονταν από φοιτητές που διεκδικούσαν τον τερματισμό του πολέμου και ο πρόεδρος Λίντον Τζόνσον είχε ήδη ανακοινώσει ότι δεν θα ξανακατέβαινε υποψήφιος με το κόμμα των Δημοκρατικών στις εκλογές του Νοέμβρη.

Read more ...

Όταν οι Sex Pistols νίκησαν τον νόμο...

Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

Το εξώφυλλο του Never Mind The Bollocks, Here’s the Sex Pistols, του μοναδικού κανονικού άλμπουμ που κυκλοφόρησαν οι Sex Pistols το 1977, πέρα από οτιδήποτε άλλο δημιούργησε ένα νομικό προηγούμενο. Μιας και τα μέσα ενημέρωσης αρνούνταν να το προβάλουν, η δισκογραφική εταιρία Virgin ξεκίνησε μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία στέλνοντας στα δισκοπωλεία αφίσες με το εξώφυλλο του άλμπουμ.

Read more ...

Άστεγη Συνοικία / Αθέατη Πολιτεία...

Γράφει ο Γιώργος Τσέκας 

Ένα έντονο κίτρινο φως καλύπτει το κλεινόν άστυ σαν ένας τεράστιος προβολέας να φέγγει προς την ατελείωτη σκηνή στην οποία οι ηθοποιοί πολίτες και ιδιώτες αμέτρητοι κομπάρσοι περιφέρουν τη σάρκα και το εγώ τους κυνηγώντας με λύσσα να σκοτώσουν τα όνειρα των άλλων και τα δικά τους και ο Χρόνος να κυλαέι και να γελάει εναντίον τους ερωτοτροπώντας με την μοίρα τους γεννώντας ζωές μικρές, ψυχές δειλές, επιθυμίες πρόστυχες και δόλιες, σπίτια σπιρτόκουτα αλλά και τεράστια...

Read more ...

Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...

Γράφει ο Θανάσης Μήνας

«Το συμβάν ματαιώνει τις προβλέψεις».

Με τον παρόντα τόμο, οι εκδόσεις Εκτός/Γραμμής εγκαινιάζουν τη σειρά Συμβάντα – σύμφωνα, με τον ορισμό του Alain Badiou για τη μετάβαση από το Είναι στο Συμβάν. Δηλαδή, βιβλία που εξετάζουν συγκεκριμένες καταστάσεις της σύγχρονης ιστορίας, που προσέβλεπαν στη δυνατότητα μιας επαναστατικής ρήξης. Και ο Μάης του ’68, δηλαδή η σύγκρουση των φοιτητών και των εργατών, που δεν υπάκουσαν το Γαλλικό ΚΚ, με το αυταρχικό γκωλικό κράτος, είναι ίσως το σημαντικότερο Συμβάν των τελευταίων δεκαετιών και αυτό που άφησε το πιο ισχυρό αποτύπωμα. Εξάλλου, το βιβλίο γράφεται σχεδόν παράλληλα με το γεγονότα (Μάιος-Ιούνιος 1968), στην κίνηση της Ιστορίας εν τω γίγνεσθαι. Γνώμονας είναι, όχι μόνο η αποτίμηση του Μάη, αλλά και οι δυνατότητες συνέχισής του. Η εν λόγω συγχρονία φέρνει ίσως στο μυαλό τα κριτικά κείμενα που έγραφε ο Μαρξ, ενόσω η γαλλική Κομμούνα του 1871 ήταν σε εξέλιξη.

Read more ...

Wayne Kramer: «Αν θυμάμαι τις ταραχές του ’68 στο Συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο; Φίλε, εγώ έπαιξα εκεί…»

του Wayne Kramer

(μετάφραση*: Στέλιος Μιχ.)

O Wayne Kramer [30 Απριλίου 1948 – 2 Φεβρουαρίου 2024], κιθαρίστας της ιστορικής μπάντας ακτιβιστών από το Ντιτρόιτ MC5, θυμάται, 50 χρόνια μετά, τη συμμετοχή του στα συγκλονιστικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον Αύγουστο του 1968 στο Σικάγο, στη διάρκεια του Συνεδρίου των Δημοκρατικών και συγκρίνει το τότε με το τώρα...

Read more ...

Το «Κοράκι» του Edgar Allan Poe στην ποπ κουλτούρα...

Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

Το ποίημα Το Κοράκι του θρυλικού Αμερικανού συγγραφέα και ποιητή,Edgar Allan Poe έχει «πετάξει» από τραγούδια, τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες, μέχρι τα κόμικς και τα σπορ και  μέχρι σήμερα θεωρείται ένα από τα πιο διάσημα έργα του. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φόρα το 1845 στην εφημερίδα The New York Mirror εισβάλοντας στη συλλογική συνείδηση των αναγνωστών για να καθιερώσει τον Poe ως «μετρ του μακάβριου» και να τον κάνει αμέσως γνωστό.

Read more ...

Οι ταριχευτές του Λένιν, έναν αιώνα μετά...

Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

H ταρίχευση του Λένιν αποτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο στην υπηρεσία της κομματικής - σοσιαλιστικής επιστήμης. Ο υπαρκτός σοσιαλισμός χρειάζονταν να προσκυνά τον υπαρκτό νεκρό που τον θανάτωσε...

Read more ...

Message From A Black Man: Η ιστορία της Tribe Records...

Γράφει ο Θανάσης Μήνας

Η μαύρη μουσική στις ΗΠΑ είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις ανεξάρτητες εταιρείες, από την εποχή κιόλας της πρώιμης jazz και του rhythm ‘n’ blues. Μολαταύτα, ακόμη κι όταν μιλάμε για θρυλικά label όπως η Blue Note, η Prestige, η Riverside ή η Impulse, αναφερόμαστε σε εταιρείες λευκής ιδιοκτησίας. Από τα μέσα της δεκαετίας του ‘60 μια νέα γενιά μαύρων μουσικών ξαναμοιράζει την τράπουλα. Διεκδικεί τον έλεγχο στα μέσα παραγωγής της μουσικής. Πλάι στις ανεξάρτητες προσπάθειες μουσικών της jazz όπως ο Charles Mingus και ο Max Roach (Debut Records), στην Curtom Records του Curtis Mayfield, στην κολλεκτίβα της AACM του Σικάγο, στην Strata East ή στην Black Jazz Records, αξίζει μια θέση και στην ετικέτα της Tribe Records.

Read more ...

Howlin’ Wolf: The London Sessions - Ο «Λύκος» στο Λονδίνο με την αφρόκρεμα του βρετανικού rhythm ‘n’ blues...

Γράφει ο Θανάσης Μήνας

Τον Μάιο του 1970, ο παντοδύναμος Howlin’ Wolf ταξίδεψε στο Λονδίνο, για ένα session που έμελλε να αποδειχθεί ιστορικό. Για δύο κυρίως λόγους: πρώτον, επειδή ήταν το πρώτο session σε ευρωπαϊκό έδαφος τόσο για τον ίδιο τον «Λύκο» αλλά και για την εταιρεία Chess και δεύτερον, επειδή στο στούντιο έδωσε το παρόν η αφρόκρεμα του βρετανικού ροκ της εποχής εκείνης.

Read more ...

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1