Η μικρή-μεγάλη ιστορία της αρχής του ελληνικού Θεάτρου Σκιών και των πρώτων αναρχικών της πράξης στο νεόκοπο Ελληνικό κράτος...

Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

Ο γνωστός σε όλες/ους μας Καραγκιόζης, είναι κεντρικός χαρακτήρας του παραδοσιακού τουρκικού και ελληνικού Θεάτρου Σκιών, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις αποκαλείται με το όνομα του πρωταγωνιστή του. Στα τούρκικα ονομάζεται Karagöz που σημαίνει μαυρομάτης. Διάφοροι λαϊκοί θρύλοι έχουν διαμορφωθεί σχετικά με την καταγωγή του Καραγκιόζη. Παραδοσιακά πιστεύεται ότι δημιουργός του ήταν ο Σεΐχ Κιουστερί που καταγόταν από τη Προύσα και πέθανε εκεί το 1366. 

Read more ...

To Μονοπάτι των Χίπηδων και το Magic Bus...

Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

Στην δεκαετία του ’70 είχα έναν φίλο, μεγαλύτερο από εμένα, ο οποίος πήρε κάνα δυο φορές το Μagic Βus και ταξίδεψε στην Ελλάδα από την Αγγλία. Το ταξίδι κρατούσε τρεισήμισι μέρες, κόστιζε 25 λίρες και περνούσε μέσα από Ολλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία, Γιουγκοσλαβία, έκανε μια στάση Θεσσαλονίκη και τερμάτιζε Αθήνα. Δεν ξέρω αν το έκανε επειδή ήταν φοιτητής στην Αγγλία και το εισιτήριο του ερχόταν φθηνότερα ή επειδή ήθελε απλά να γνωρίζει κοπέλες, αλλά φαντάζομαι πως ήταν μεγάλη ταλαιπωρία…

Read more ...

Η Δικιά Μου «Τζούλια» Γυμνή Στο Γραφείο Του...

Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

Δεν είμαι συγγενής του. Ούτε καν φίλος του. Ούτε ο ιδιοκτήτης του διαμερίσματος του. Ο πρώην ένοικος της γκαρσονιέρας στον τρίτο ναι. Νυν γείτονας του επίσης ναι, μιας και μετακόμισα πριν τρία χρόνια στο απέναντι μεγαλύτερο διαμέρισμα (αν και δεν αποκτήσαμε στο διάστημα αυτό παιδιά για να χρειαζόμαστε με την γυναίκα μου μεγαλύτερο χώρο ούτε είχαμε σκοπό να κάνουμε μάλλον, όχι άμεσα πάντως) αλλά μέχρι εκεί. Βέβαια, θα αναρωτηθεί κανείς γιατί έχω κρατήσει τα κλειδιά από το προηγούμενο σπίτι μου. Χωρίς να το πω στην γυναίκα μου. Και γιατί για καιρό, σχεδόν δυο χρόνια, όταν έβρισκα χρόνο έμπαινα κλεφτά μέσα και δανειζόμουν βιβλία και τσέπωνα τσιγάρα ή λίγο χόρτο και έβαζα να πιω δυο ποτηράκια από κάποιο μισογεμάτο μπουκάλι του. Εύλογη και η απορία οποιουδήποτε με έβλεπε τώρα μέσα στο διαμέρισμα του Παντελή. Ο οποίος είχε τρεις μέρες να δώσει σημεία ζωής και είχε ανησυχήσει έστω και λίγο αυτή η απουσία του την γειτονιά. Και πριν σκάσει μύτη η μπατσαρία, αν σκάσει γιατί παίζει και να μην την καλέσει κανένας, είπα να μπω να ρίξω μια ματιά μήπως βρω κάτι που θα με βοηθούσε να καθησυχάσω την οικοδομή, πάντα βέβαια χωρίς να πω σε κανέναν ότι έχω ξαναμπεί ξανά και ξανά, στον χώρο του κρυφά.

Read more ...

The Magic Bus: Kάτι κινείται στη Λιβαδειά...

Όπως όλα δείχνουν, η επαρχία φαίνεται να αναπτύσσει ξανά τον δικό της ιδιαίτερο μουσικό λόγο, μολονότι πάντα κάτω από δύσκολες συνθήκες. Μετά τους Redeye Caravan, η πόλη της Λιβαδειάς έχει ένα νέο απόκτημα στο ρόστερ της και οι Magic Bus ανοίγουν τα φτερά τους με βγάζοντας στον αέρα το πρώτο τους κομμάτι που έχει τίτλο "Ταξίδι Εντός". Οι ίδιοι έσπευσαν να συστηθούν στο Merlin's με λίγα λόγια...

Read more ...

O Γούντι Γκάθρι, ο «γέρο-Τραμπ» και τα ρατσιστικά θεμέλια μιας αυτοκρατορίας ακινήτων...

 του Γουίλ Κάουφμαν, καθηγητή Αμερικάνικης Λογοτεχνίας και Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο του Central Lancashire

Mετάφραση: Στέλιος Μιχ.

Την τελευταία τετραετία στο Λευκό Οίκο βρίσκεται ο πιο ρατσιστής και σεξιστής πρόεδρος που είχαν ποτέ οι ΗΠΑ (και ο ανταγωνισμός για αυτόν τον τίτλο είναι μεγάλος). Οι εκλογές γίνονται σε μια χρονιά ρατσιστικών αστυνομικών δολοφονιών και αντιρατσιστικής εξέγερσης για την Αμερική. Αλλά και μια χρονιά όπου χιλιάδες επλήγησαν από την πανδημία και το ρημαγμένο σύστημα Υγείας. Ο φτωχός μαύρος πληθυσμός βρέθηκε στο επίκεντρο των δεινών που προκάλεσε ο covid 19 και αυτό είχε να κάνει σε μεγάλο βαθμό και με τις συνθήκες διαβίωσης στις φτωχογειτονιές των αμερικάνικων πόλεων. Λίγο πριν τις αμερικάνικες εκλογές λοιπόν βρήκαμε και μεταφράσαμε ειδικά για το Merlin’s Music Box, ένα άρθρο του Γουίλ Κάουφμαν, καθηγητή Αμερικάνικης Λογοτεχνίας και Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο του Central Lancashire, όπου περιγράφει πώς ο μεγάλος τραγουδοποιός Γούντι Γκάθρι ήρθε αντιμέτωπος με τις ρατσιστικές πολιτικές των Τραμπ.

Read more ...

In memoriam: Duane Allman (20 Νοεμβρίου 1946 – 29 Οκτωβρίου 1971)

Ο Duane "Skydog" Allman, ένας από τους σπουδαιότερους κιθαρίστες όλων των εποχών και ιδρυτικό μέλος των Allman Brothers Band, έχασε τη ζωή του στις 29 Οκτωβρίου 1971 όταν, οδηγώντας τη μοτοσικλέτα του, συγκρούστηκε με διερχόμενο φορτηγό-γερανό στο Μέικον της Τζόρτζια. Ο Allman ήταν ήταν μόλις 24 ετών, αλλά άφησε πίσω του μια μεγάλη κληρονομιά. 

Read more ...

Bog Art / The Absorbus Machine: Μία από κοινού συνέντευξη σε αρκούντως ατμοσφαιρικά και ψυχοδηλωτικά πλαίσια...

Συνέντευξη: Φαίη Φραγκισκάτου

Φωτογραφίες: Τηλέμαχος Παπαδόπουλος (QoQ Photos)

Ενώ το νέο άλμπουμ των Bog Art ήδη κυκλοφορεί στις διαδικτυακές πλατφόρμες με τίτλο Thornbrush και οι Absorbus Machine ετοιμάζουν την πρώτη ουσιαστική στουντιακή δουλειά τους, ο Αχιλλέας ΙΙΙ από τους πρώτους και ο Βασίλης Καμπούρης από τους δεύτερους μίλησαν στο Merlin's για τις δουλειές τους και για τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε...

Read more ...

Σύντομες ιστορίες: Ο Macca, o Jimi και οι Jefferson...

 
Σε κάποια φάση, τον Απρίλιο του 1967, ο Paul MacCartney βρέθηκε στο Σαν Φρανσίσκο και έχοντας εντυπωσιαστεί από το Surrealistic Pillow το δεύτερο και καταλυτικό άλμπουμ των Jefferson Airplane που είχε κυκλοφορήσει τον περασμένο Φεβρουάριο και το πρώτο τους με την Grace Slick, φρόντισε να συναντηθεί με μέλη της καλιφορνέζικης μπάντας για να ανταλλάξουν... εμπειρίες.

The Aqua Barons: Extreme Guitar Conditions (LP, Get That Beat Records 2020)

Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

Το 1895 ο Herbert George Wells ένας φτωχός νέος (γιος ενός πρώην κηπουρού και μετέπειτα επαγγελματία παίχτη του κρίκετ και μιας πρώην οικιακής βοηθού) από το Κέντ της Αγγλίας, κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο με τίτλο Η Μηχανή του Χρόνου (The Time Machine). Ο H.G. Wells (ένθερμος ελευθεριακός σοσιαλιστής και πασιφιστής, πολιτικά) θεωρείται μαζί με τον Ιούλιο Βέρν ο πατέρας του λογοτεχνικού είδους της επιστημονικής φαντασίας. Όποια/ος, λοιπόν, έχει, διαβάσει τη Μηχανή του Xρόνου (ένα όρος που καθιερώθηκε από το συγκεκριμένο μυθιστόρημα για τις συγκεκριμένες μηχανές ταξιδιού στον χρόνο), γνωρίζει ότι η μηχανή αυτή μπορεί να ταξιδέψει έναν άνθρωπο στο μέλλον ή να τον γυρίσει στο παρελθόν και ούτω καθεξής.

Read more ...

Ο αναρχικός παιδαγωγός Φρανθίσκο Φερέρ, το Μοντέρνο Σχολείο και η Τραγική Εβδομάδα της Βαρκελώνης...

Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

"Όταν πάψουμε να λατρεύουμε τον Θεό και τους εκμεταλλευτές, μόνο τότε θα ζήσουμε συντροφικά με αμοιβαίο σεβασμό και αγάπη" (Φρανθίσκο Φερέρ)

Σήμερα ο Φρανθίσκο Φερέρ (Francisco Ferrer i Guàrdia, 1859–1909) αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους παιδαγωγούς στην ιστορία και το έργο του Η Προέλευση και τα Ιδανικά του Μοντέρνου Σχολείου θεωρείται πρωτοποριακό στις μέρες μας, πόσον μάλλον στην εποχή που γράφτηκε. Ο Φερέρ ήταν ένας αναρχικός στοχαστής και οραματιστής μιας καλύτερης κοινωνίας και όπως ήταν φυσικό η παιδαγωγική του μέθοδος προκάλεσε τη μήνη του βαθιά καθολικού ισπανικού κράτους με αποτέλεσμα να εκτελεστεί ως "αιρετικός", κατηγορούμενος για μια εξέγερση στην οποία ο ίδιος ούτε καν συμμετείχε. 

Read more ...

Πέλα Σουλτάτου: Παίρνοντας ανάποδες λογοτεχνικές στροφές...

Συνέντευξη στον Βαγγέλη Χαλικιά

Η ανάγνωση του τελευταίου βιβλίου της Πέλας Σουλτάτου «Ανάποδες Στροφές» (εκδ. Καστανιώτη) με άγγιξε, με συγκίνησε και μου δημιούργησε την επιθυμία να της ζητήσω να μου ξεδιαλύνει όλες τις παραγράφους που είχα σημειώσει σε ένα πλέον κακομεταχειρισμένο βιβλίο στη βιβλιοθήκη μου. Η Πέλα δέχθηκε ευχαρίστως και με αφορμή τις «Ανάποδες Στροφές» μας μίλησε για πάρα πολλά πράγματα που αφορούν όλους. Επίσης μας μίλησε και για την ίδια, αναφερθήκαμε στα δύο προηγούμενα βιβλία της, και στο παιδικό που κυκλοφόρησε σχεδόν μαζί με τις «Ανάποδες Στροφές» και για αυτά που πρόκειται να ακολουθήσουν γραμμένα από έναν ευγενικό και πολύ αληθινό άνθρωπο. Μια κουβέντα γεμάτη spoiler τα οποία όμως δεν πρέπει να αποτρέψουν τον μελλοντικό αναγνώστη των βιβλίων της αλλά ίσα ίσα να του εξάψουν ακόμα περισσότερο την επιθυμία να το διαβάσει. 

Read more ...

Η Ακροδεξιά στην Ελλάδα: Η Νύχτα που κράτησε 100 χρόνια...

Γράφει ο Δημήτρης Πλαστήρας*

Στο κείμενο που ακολουθεί δεν υπάρχουν αναφορές στη νύχτα που τα άλλαξε όλα, αλλά στον αιώνα που όλα έμεινα τα ίδια, για το λόγο αυτό δεν υπάρχουν ουσιαστικά αναφορές ούτε στον Αλίμ Αμπντούλ Μάνα, ούτε στον Σαχζάτ Λουκμάν, ούτε στον Παύλο Φύσσα, ούτε στον Πετρίτ Ζίλφε. Είναι μια επιφανειακή και πρόχειρη προσπάθεια να καταγραφεί, μέσα από μια σχεδόν χρονολογική καταγραφή, η συνέχεια της ακροδεξιάς μέσα στο χρόνο. Κάτι που μπορεί να μοιάζει ως παράληψη στο κείμενο, όπως είναι η απουσία της αναφοράς στην ΕΟΝ, είναι μια ηθελημένη παράλειψη, καθώς, αν και ο ρόλος της στη διαμόρφωση του μεταπολεμικού φασιστικού ρεύματος υπήρξε καθοριστικός, μέσα από την προσπάθεια κατήχησης της τότε νεολαίας, απαιτεί δική της ξεχωριστή ανάλυση, όπως και ο ουσιαστικά υποχρεωτικός χαρακτήρας συμμετοχής σε αυτή την κάνει να διαφέρει από τις άλλες οργανώσεις που αναφέρονται εδώ.

Read more ...

Nomik: «Για μένα το ζητούμενο είναι να μπορώ να δημιουργώ τη δεδομένη στιγμή που νιώθω την ανάγκη να το κάνω...»

Συνέντευξη: Φαίη Φραγκισκάτου

φωτό: Tzo Raptoudi

Αυτές τις μέρες κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ars Nocturna η νέα ποιητική συλλογή του Nomik με τίτλο Αποχέτευση. Λίγες μέρες μετά την παρουσίαση της συλλογής στο μπαρ Closer, τον συναντήσαμε στην πλατεία Εξαρχείων και είχαμε μια ζεστή και ουσιαστική συζήτηση για την ποίηση, τη μουσική και την πρόκληση της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε συνθήκες πανδημίας.

Read more ...

Βλάσης Μπονάτσος (30/11/1949 - 14/10/2004)

Ο Βλάσης που αποχαιρέτησε τα εγκόσμια μια ημερομηνία σαν κι αυτή, ήταν αυτός που ήταν...
 
 
 
 
 

Ευτυχία Γιαννάκη: «Ζω μαζί με όλους τους ήρωες μου. Είναι θραύσματα και εκφάνσεις της δικής μου προσωπικότητας, των δικών μου σκέψεων και παρορμήσεων»...

 Συνέντευξη στην Ειρήνη Πολίτου

Λίγους μήνες μετά τον απεγκλωβισμό μας από την καραντίνα βρεθήκαμε με την συγγραφέα Ευτυχία Γιαννάκη και κάναμε μια κουβέντα εφ’ όλης της ύλης. Μας έβαλε στον χώρο του αστυνομικού μυθιστορήματος, μιλήσαμε για τα βιβλία της, για τις ανησυχίες ενός δημιουργού, για τα προβλήματα των καιρών μας και πως τα αντιμετωπίζει. Η Ευτυχία Γιαννάκη, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε πληροφορική, μουσική τεχνολογία και επικοινωνία. Εργάστηκε για χρόνια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Γράφει αστυνομικά μυθιστορήματα, παιδικό μυστήριο και θεατρικά έργα.  

Read more ...

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1