Μαθήματα ιστορίας: Το Αντιναζιστικό Καρναβάλι (Λονδίνο, 28 Μαΐου 1994)...

Του Γκάι Σμόλμαν (Μετάφραση: Στέλιος Μιχ.)

Όπως θυμάται ο Γκάι Σμόλμαν, ένας από τους οργανωτές του Αντιναζιστικού Καρναβαλιού*, στις 28 Μάη 1994, πάνω από 100.000 άτομα συγκεντρώθηκαν στο νότιο Λονδίνο για να στείλουν ένα ηχηρό μήνυμα ενάντια στο ρατσισμό και την ακροδεξιά.

Στο τέλος του 1993 η οργανωτική επιτροπή της Αντιναζιστικής Ένωσης (Anti-Nazi League - ANL) ανακοίνωσε ότι την ερχόμενη χρονιά θα πραγματοποιούσε ένα καρναβάλι, προκειμένου να συμπέσει με αυτό που ελπίζαμε ότι θα ήταν η νίκη απέναντι στο ναζιστικό ΒΝΡ (Βρετανικό Εθνικό Κόμμα) στις τοπικές εκλογές της άνοιξης. Ανάλογες εκδηλώσεις που οργάνωνε το Rock Against Racism στα τέλη της δεκαετίας του ’70 είχαν παίξει καθοριστικό ρόλο στο να αναχαιτίσουμε τις φιλοδοξίες του ναζιστικού Εθνικού Μετώπου (ΝF) 15 χρόνια πριν.

Read more ...

"Στο Τέλος δεν θα θυμόμαστε τα λόγια των εχθρών μας, αλλά τη σιωπή των φίλων μας..." (Μάρτιν Λούθερ Κινγκ)

Sofia Labropoulou & Vassilis Ketentzoglou - Butterfly (2019, Odradek Records, CD)

  Γράφει ο Γιώργος Αθανασόπουλος

  Η ομολογουμένως ασυνήθιστη συνύπαρξη δύο και μόνο οργάνων σαν το κανονάκι και την κλασική κιθάρα σε μία ηχογράφηση είναι από μόνη της προκλητική και ιντριγκαδόρικη. Πώς διάολο δηλαδή μπορούν να  συνδιαλέγονται δυο όργανα που κατά τεκμήριο πρεσβεύουν διαφορετικούς μουσικούς κόσμους; Αυτονόητο και συνάμα αφελές το ερώτημα. Άλλωστε, στην παγκόσμια δισκογραφία οι αντίστοιχες απόπειρες διαφόρων οργανοπαικτών είναι αμέτρητες σε βάθος δεκαετιών - πετυχημένες ή όχι - με κριτήρια καλλιτεχνικά ή εμπορικά, πάντα με γνώμονα τη συνάντηση διαφορετικών πολιτισμών. Στη δημιουργική έκφραση λοιπόν, αδιέξοδα ασφαλώς και δεν υπάρχουν. Κι αυτό αποδεικνύεται περίτρανα στο Butterfly,τον πρώτο δίσκο που κυκλοφόρησε το ντουέτο της Σοφίας Λαμπροπούλου (κανονάκι) με τον Βασίλη Κετεντζόγλου (κλασική κιθάρα) για λογαριασμό του αμερικάνικου label Odradek Records.

Read more ...

In Memoriam: Gregg Allman (8 Δεκεμβρίου 1947 – 27 Μαΐου 2017)

"Όταν είσαι νέος και έχεις όλη αυτή την ενέργεια, είναι μεγάλη υπόθεση αν μπορείς να τη διοχετεύεις κάπου. Στάθηκα αρκετά τυχερός επειδή η μουσική υπήρξε το κύριο ενδιαφέρον μου από πολύ μικρή ηλικία. Δεν πίστευα πως ήμουν ο Elvis, δεν πίστευα πως θα γινόμουν ο νέος Mick Jagger, τίποτε απ' όλα αυτά. Απλώς έπαιζα μουσική και το απολάμβανα πραγματικά. Ανυπομονούσα να μάθω κάτι καινούργιο. Και κάθε φορά που μάθαινα κάτι καινούργιο ήταν σαν μια αναζωογόνηση ολόκληρης της διαδικασίας και με αυτόν τον τρόπο η αγάπη μου για τη μουσική μεγάλωνε ακόμα περισσότερο..." (Gregg Allman, The Allman Brothers Band)

Λόγια ανθρώπων επιφανών: Eddie Vedder (Pearl Jam) και τα 13 άλμπουμ που άλλαξαν τη ζωή του...

Γράφει και σταχυολογεί ο Γιάννης Καστανάρας

Ο Eddie Vedder είναι ένας δημοφιλής μουσικός και ακτιβιστής και τραγουδιστής των Pearl Jam. Από μικρός αγάπησε τη μουσική και μεγαλώνοντας έκανε διάφορες δουλειές του ποδαριού. Όταν οι Pearl Jam τον κάλεσαν στο Σιάτλ για να αναλάβει τα φωνητικά της μπάντας, ο Vedder απόρησε επειδή του έστειλαν το αεροπορικό εισιτήριο - "Μα ποιοι στα κομμάτια είναι, τέλος πάντων αυτοί οι Pearl Jam, που έχουν τόσα χρήματα για να ταξιδέψω αεροπορικώς;"  Κατάλαβε ότι το μέλλον του ήταν εξασφαλισμένο όταν του έβαλαν να ακούσει το πρώτο τους demo, το οποίο λίγο αργότερα θα εξελισσόταν στο άλμπουμ Ten, μια παγκόσμια επιτυχία που εκτόξευσε κυριολεκτικά το συγκρότημα στα ουράνια. Το περιοδικό Rolling Stone έχει κατατάξει τον Vedder στην πρώτη δεκάδα με τους καλύτερους τραγουδιστές όλων των εποχών, ενώ υπήρξε υποψήφιος για βραβείο Grammy. Στη διάρκεια της τριακονταετούς καριέρας τους οι Pearl Jam έχουν κυκλοφορήσει έντεκα επίσημα άλμπουμ (με πιο πρόσφατο το Gigatron, Μάρτιος 2020) με συνολικές πωλήσεις που αγγίζουν τα 27 εκατομμύρια αντίτυπα.

Read more ...

ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΗΣ ΕΥΑΣ: Κυκλοφόρησε το βιβλίο του "δικού" μας Μιχάλη Πούγουνα...

Το εκλεκτό μέλος της παρέας μας, Μιχάλης Πούγουνας, μόλις δημοσίευσε το βιβλίο του Το Κλειδί της Εύας που εκδόθηκε από την Ars Nocturna σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Πρόκειται για για το πρώτο μυθιστόρημα μιας τριλογίας (σχεδόν ψυχεδελικής) φαντασίας και το Merlin's Music Box σας παρουσιάζει την αρχή του για να ψηθείτε και να απολαύσετε το τέλος!

Read more ...

Ray Manzarek: «Ήθελα να περάσω το άρωμα του Muddy Waters, του Howlin’ Wolf, του John Lee Hooker και όλων των μεγάλων καλλιτεχνών των blues...»

Γράφει ο Γιάννης Ζελιαναίος 

Μανιώδης συλλέκτης έργων τέχνης, με ιδιαίτερη προτίμηση στους Ρώσους κονστρουκτιβιστές, την αφρικανική «πρωτόγονη» τέχνη και τους ζωγράφους της Άπω Ανατολής, ο Ray Manzarek προτού βρεθεί να διαμένει στο ίδιο δωμάτιο με τον Jim Morrison και με την γυναίκα του Dorothy Aiko Fujikawa, μεγάλωσε στο Chicago τη δεκαετίας του ‘50 όταν τα blues κυριαρχούσαν στα αμερικανικά ραδιόφωνα και τα μικρά clubs. Μουσικές που θα επηρέαζαν το παίξιμό του στα keyboards, όπως τα ακούσαμε με τους Doors κι έπειτα από το τέλος αυτών με διάφορα μουσικά projects που θα σχημάτιζε ή στα οποία θα συμμετείχε.

Read more ...

Panos Dread/ Geheimnis Records: “Όσο κρατήσει το όνειρο να είναι και ο ίδιος ο καλλιτέχνης δυναμικός συνεπιβάτης και όχι απλά μία διερχόμενη σκιά…”

Συνέντευξη: Μιχάλης Δημητρίου

Φέτος η Gehemnis Records κλείνει 10 χρόνια συνεχούς παρουσίας στα δισκάδικα και με αφορμή αυτό ζήτησα από τον άνθρωπο πίσω από το όραμα να συναντηθούμε για μία συνέντευξη εφ' όλης της ύλης και επίσης σχετικά με το εντυπωσιακό outbreak των τελευταίων ετών της ελληνικής dark alternative σκηνής. Έλα όμως που μας έσκασε ο κορονοϊός, και αναγκαστικά μιλήσαμε αρκετά και για το μέλλον των ανεξάρτητων labels μέσα σε όλον αυτόν τον εμπορικό μετασχηματισμό. Ο Panos Dread αποδείχθηκε χειμαρρώδης συνομιλητής με βάθος γνώσεων πάνω στο καλλιτεχνικό κομμάτι αλλά και με εμπεριστατωμένη (μα και πολύ ψύχραιμη) άποψη πάνω στο τεχνικό κομμάτι που λέγεται to run a label. Για τα υπόλοιπα που συζητήσαμε, διαβάστε τι λέει ο άνθρωπος που ξεκίνησε ένα δισκογραφικό label (και πολύτιμο αν δεις τι εκδίδει) μέσα στην αρχική οικονομική ύφεση και που δεν φαίνεται στον ορίζοντα του να σταματάει τις εκδόσεις δίσκων. Σταματάει η τέχνη; Για πάμε…

Read more ...

Humachines: “Panic” (digital E.P.)

Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

Στα τέλη της δεκαετίας του '70-αρχές '80 το post punk θεωρούταν πρωτοποριακή και γενικότερα “δύσκολη” μουσική και όταν κάποια νέα παιδιά αποφάσιζαν να παίξουν post punk γνώριζαν εκ των προτέρων ότι θα απευθυνθούν σε ένα σχετικά μικρό κοινό ακόμη και σε σχέση με το ίδιο το punk που είχε πια κατακτήσει ένα μεγάλο ακροατήριο. Παρόλα αυτά η post punk σκηνή ήταν καθοριστική για την εξέλιξη του rock n roll και δεν είναι τυχαίο το ότι οι Post punk μπάντες επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό πάρα πολλούς μουσικούς που τη δεκαετία του '90 έγιναν μεγάλα ονόματα μέσα από την alternative rock σκηνή.

Read more ...

In memoriam: Chris Cornell (Christopher John Cornell, 20/07/1964 – 18/05/17)

"Δεν είμαι λυρικός συγγραφέας για να κάνω δηλώσεις. Αυτό που απολαμβάνω πραγματικά είναι να ζωγραφίζω πίνακες με στίχους, να φτιάχνω πολύχρωμες εικόνες. Νομίζω πως έτσι θα έπρεπε να είναι η διασκέδαση και η μουσική..."

 

Κοινωνική απόσταση: Βγες έξω από το «κουτί» σου - Το άγνωστο μυστικό της πλατείας Chamberí...

Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

Στην περιοχή Chamberí της Μαδρίτης υπάρχει ένας ανώνυμος, περιφραγμένος βοηθητικός δρόμος που οδηγεί σε μια εξίσου ανώνυμη ιδιωτική πλατεία. Σε σύγκριση με άλλες, πιο πολύχρωμες πλατείες στην πόλη, αυτή είναι εξίσου αξιόλογη επειδή κρύβει ένα μυστικό από το λυκόφως της δικτατορίας του Φράνκο. Με αφορμή την πανδημία και τα αποτρεπτικά μέτρα για την εξάπλωση του ιού στους δημόσιους χώρους, μου ήρθε στο νου μια ισπανική ταινία του 1972 με τίτλο Ο Τηλεφωνικός Θάλαμος (La Cabina, βραβείο Εmmy).

Read more ...

Astrid Kirchherr: Φωτογραφίζοντας τα "Σκαθάρια"...

H Astrid Kirchherr, η γυναίκα που έβαλε στον φωτογραφικό χάρτη τους Beatles στο ξεκίνημα της καριέρας τους, εγκατέλειψε οριστικά τον πλανήτη Γη στις 13 Μαΐου 2020 σε ηλικία 81 ετών έπειτα από "σύντομη και σοβαρή" ασθένεια, σύμφωνα με την ανακοίνωση του θανάτου της. Η Astrid γεννήθηκε στο Αμβούργο το 1938, αλλά στη διάρκεια του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στα παράλια της Βαλτικής για να αποφύγει τους συμμαχικούς βομβαρδισμούς. Μετά τον πόλεμο επέστρεψαν στο Αμβούργο όπου η Kirchherr αποφάσισε να ασχοληθεί με τη μόδα και γράφτηκε σε μια σχολή της πόλης. Σύντομα όμως την απορρόφησε το ενδιαφέρον της για την ασπρόμαυρη φωτογραφία.

Read more ...

Die Krupps: «Λατρεύω το βινύλιο και θα το λατρεύω για πάντα επειδή αυτός είναι ο σωστός τρόπος για να ακούς μουσική...» (Αποκλειστική συνέντευξη του Jürgen Engler)

Συνέντευξη: Μιχάλης Πούγουνας

Χάρηκα πολύ όταν μου πρότειναν να κάνω μια συνέντευξη για την εκπομπή μου, με τον Jürgen Engler σχετικά με το συγκρότημά του, τους Die Krupps. Οι Die Krupps, μαζί με τους Kraftwerk και τους Einstürzende Neubauten, θεωρούνται από τους πρωτοπόρους της ηλεκτρονικής και της industrial μουσικής, ενώ συγκροτήματα όπως οι Front 242 και οι Nitzer Ebb τους μνημονεύουν ως πηγή έμπνευσης. Οι μουσικές τους ιδέες μπόλιασαν τον ήχο ενός ευρύτατου μουσικού φάσματος που ξεκινά από τους Depeche Mode και φτάνει μέχρι το Detroit techno. Επίσης, οι Die Krupps είναι από τους πρώτους καλλιτέχνες που πάντρεψαν το heavy metal με την ηλεκτρονική μουσική.

Read more ...

Μια μπαλάντα για τον Τζόσουα από το Λιτλ Ροκ...

Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

Το Άρκανσο είναι ένα απαίσιο μέρος να γεννηθείς. Το Άρκανσο είναι ένα απαίσιο μέρος να μεγαλώσεις. Φυσικά, είναι σίγουρα ένα απαίσιο μέρος να ερωτευθείς. Το Άρκανσο είναι απαίσιο ό,τι και αν σκοπεύεις να κάνεις. Ειδικά αν είσαι μαύρος. Ειδικότερα αν είσαι φτωχός. Συγκεκριμένα αν είσαι μαύρος, φτωχός και ερωτευμένος με μια λευκή. Πιο συγκεκριμένα, αν είσαι ο Τζο και είναι η Μαίρη. Και το πράγμα θα μπορούσε να γίνει ακόμα χειρότερο αν ο πατέρας σου έχει καταδικαστεί για βιασμό. Σαν τον πατέρα του Έμετ. Ακόμα και αν δεν το ξέρουν την ώρα του φόνου. Την ώρα του φόνου σου. Κανείς δεν θα ρωτήσει ούτε στο Άρκανσο, όπως δεν ρώτησαν στο Μισισίπι, μα ούτε στο Σικάγο αν ήταν στ' αλήθεια ο γερό Λούις βιαστής.

Read more ...

Γραφτείτε στο Νewsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1