• Merlin's Music Box

    Merlin's Music Box



    Το Merlin's Music Box ήταν, είναι και θα είναι ένα φανζίν που κυκλοφόρησε το πρώτο του τεύχος τον Οκτώβριο του 1989 και έκλεισε τον έντυπο κύκλο του το 1995, έπειτα από 26 τεύχη. Ενεργοποιήθηκε εκ νέου την άνοιξη του 2014, αυτή τη φορά ηλεκτρονικά, μέσω του facebook και της ιστοσελίδας του, με σκοπό την παρουσίαση μουσικών σχημάτων και καλλιτεχνών από το χώρο της rock (και όχι μόνον), τη διοργάνωση εκδηλώσεων και, κυρίως, την τέρψη των φίλων του.
  • 1
sponsors inExarchia Μετα δεύτερο Blues.gr - Keep The Blues Alive ΙΝΤΡΙΓΚΑ
  • The Heavy Hearts Vendetta - Η Νέα Φωνή του Garage Rock που Σχηματίζεται στις Σκοτεινές Γωνιές της Αθήνας...

    The Heavy Hearts Vendetta - Η Νέα Φωνή του Garage Rock που Σχηματίζεται στις Σκοτεινές Γωνιές της Αθήνας...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    φωτογραφίες: Christina Alossi

    Στο στούντιο Sounds from the Ground, οι Heavy Hearts Vendetta ηχογράφησαν το Romanticide - ένα EP που κουβαλάει βαριά στην καρδιά τη μνήμη, τη νοσταλγία και την αστική μοναξιά (Chris Kornarakis/ Merlin’s Music Box/ 10/25)

    Υπάρχουν μπάντες που γεννιούνται από ανάγκη, όχι από επιλογή. Οι Heavy Hearts Vendetta ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Με τον Rolly στα φωνητικά και τις κιθάρες, την Αναστασία στα πλήκτρα και τη φωνή, τον Gio στο μπάσο και τον Λέλο στα ντραμς, το σχήμα από την Αθήνα κυκλοφόρησε στις 26 Σεπτεμβρίου 2025 το πρώτο τους EP, Romanticide – τέσσερα κομμάτια που αναδύονται από τα σπλάχνα της garage rock παράδοσης, μα φέρουν τη σφραγίδα της προσωπικής εξομολόγησης και του βιωμένου πόνου.

    Read More
  • David Vine, Ηνωμένες Πολιτείες του πολέμου / Mια παγκόσμια ιστορία των ατέρμονων συγκρούσεων από τον Κολόμβο μέχρι το ισλαμικό κράτος

    David Vine, Ηνωμένες Πολιτείες του πολέμου / Mια παγκόσμια ιστορία των ατέρμονων συγκρούσεων από τον Κολόμβο μέχρι το ισλαμικό κράτος

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η απειλή του πολέμου αποτελεί εδώ και καιρό το πιο πειστικό εργαλείο πολιτικής ικανότητας, κάτι που γίνεται ακόμα καλύτερο αν υποστηρίζεται περιστασιακά στο πεδίο της μάχης. Από την εποχή του Πολέμου της Ανεξαρτησίας και μετά, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά πληθωρικές και επιδέξιες στη χρήση του πολέμου ως μέσου για την επίτευξη ενός σκοπού, ξεκινώντας με τις βάναυσες κατασχέσεις των κυρίαρχων εδαφών των αυτοχθόνων εθνοτήτων της Βόρειας Αμερικής. Οι εκστρατείες αυτές, συχνά εναντίον αμάχων, ήταν ιδιαίτερα αιματηρές και βάναυσες. η τυπική στρατιωτική πρακτική. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο μεταξύ 1890 και 1920, οι μισοί διοικητές του Αμερικανικού Στρατού εμπλέκονταν σε αποικιακές σφαγές.

    Read More
  • Medicine Show Revisited: Οι Dream Syndicate στις «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα»...

    Medicine Show Revisited: Οι Dream Syndicate στις «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα»...

    Οι Dream Syndicate περιοδεύουν σε Αμερική και Ευρώπη, παρουσιάζοντας εκ νέου το δεύτερο τους άλμπουμ και ο Θανάσης Μήνας θυμάται «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα». Μετά από μια μακρά και παρατεταμένη διαπραγμάτευση με την Universal Music Group, το συγκρότημα κέρδισε το δικαίωμα να επανεκδώσει το Medicine Show ως ένα κουτί 42 τραγουδιών με 29 ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις από την εποχή του 1983-84, και για αυτό το λόγο, το συγκρότημα ανέστησε την εταιρεία Down There, η οποία θα διανέμεται από την Fire Records. 

    Read More
  • The Sexy Christians: Μια Συνέντευξη για τον Ήχο της Εξομολόγησης

    The Sexy Christians: Μια Συνέντευξη για τον Ήχο της Εξομολόγησης

    Συνέντευξη στον Χρήστο Κορναράκη

    Φωτογραφίες: zilos.k

    Υπάρχουν δίσκοι που απλώς ακούγονται και άλλοι που σε παρασύρουν σε έναν μυστικό, αληθινό μουσικό κόσμο. Το Original Sins των Sexy Christians ανήκει σε αυτή την δεύτερη κατηγορία: ιδρωμένο, τρυφερό, πειραχτικό και λίγο επικίνδυνο. Δεν επιδιώκει να εντυπωσιάσει, αλλά να θυμίσει και να προκαλέσει έντονα συναισθήματα. Μίλησα με τη μπάντα για τον δίσκο, τον ήχο, τη δημιουργία, και πώς κάθε κομμάτι εκφράζει μικρές αμαρτίες και χαρά.

    Read More
  • Πόλεμος και νεοφασισμός: η καταστατική συνθήκη του νεοφιλελευθερισμού

    Πόλεμος και νεοφασισμός: η καταστατική συνθήκη του νεοφιλελευθερισμού

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Maurizio Lazzarato, Αδιέξοδα της δυτικής κριτικής σκέψης. Πόλεμος, πάλη των τάξεων, φασισμός

    «Ελπίζω ότι η φασιστική απειλή θα καταστήσει σαφές σε όλους ότι οι διαφορές και οι πολλαπλότητες αυτές καθαυτές είναι αδύναμες αν δεν κατορθώσουν να συγκροτήσουν εργαλεία για να μπορούν να δράσουν εντός του πλαισίου της ταξικής πάλης, δηλαδή εντός της μακροπολιτικής σύγκρουσης»

    Ο Maurizio Lazzarato, Ιταλός κοινωνιολόγος, φιλόσοφος και ακτιβιστής, γεννήθηκε το 1955. Στο τέλος της δεκαετίας του 1970, μετά τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβα και τη δράση του στο κίνημα της "Εργατικής Αυτονομίας", κατέφυγε μόνιμα στο Παρίσι. Εκεί μελετά, ως αυτόνομος ερευνητής, την εργατική δύναμη και την άυλη εργασία, την οντολογία της εργασίας και την επισφάλεια, τον γνωσιακό καπιταλισμό και τη βιοπολιτική, τα "μετασοσιαλιστικά" κινήματα, τον ακτιβισμό και την τέχνη. Είναι ιδρυτικό μέλος και συντάκτης του περιοδικού Multitudes, ερευνητής στο κέντρο Matisse/CNRS (Universite Paris I) και μέλος του College International de Philosophie.

    Read More
  • Inherent Vice – Ο παραισθητικός ίλιγγος του Paul Thomas Anderson (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #8)

    Inherent Vice – Ο παραισθητικός ίλιγγος του Paul Thomas Anderson (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #8)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Η Αμερική στα χέρια του Paul Thomas Anderson μοιάζει με ανοιχτή πληγή - μια αφήγηση όπου οι ήρωες χάνουν τη γη κάτω από τα πόδια τους και αναζητούν στα συντρίμμια νόημα. Μετά τη βίαιη κάθοδο του There Will Be Blood και την υπαρξιακή ιεροτελεστία του The Master, το Inherent Vice (ελλ. τίτλος Έμφυτο Ελάττωμα) φαντάζει πλάγια παρέκκλιση - ένα ψυχεδελικό stoner noir που κρύβει κάτω από το χιούμορ του μια βαθιά μελαγχολία. Είναι η ιστορία μιας εποχής που, καθώς τελειώνει, αφήνει στους ήρωες μονάχα ομίχλη, φαντάσματα και αναμνήσεις.

    Read More
  • The Heavy Hearts Vendetta - Romanticide EP (2025)

    The Heavy Hearts Vendetta - Romanticide EP (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Οι Heavy Hearts Vendetta δεν έγραψαν απλώς ένα EP· κατέθεσαν ένα ψυχικό τοπίο λουσμένο στη βρώμικη ενέργεια του garage rock, μια μαρτυρία από τα σπλάχνα της εμπειρίας. Η μπάντας αποτελείται από τους: Rolly (κιθάρα, φωνή, σύνθεση), Anastasia (φωνή, πλήκτρα), Gio (μπάσο), Lelos (drums). Το “Romanticide” κυκλοφόρησε στις 26 Σεπτεμβρίου 2025 και δεν ήρθε για να προκαλέσει με αναμνήσεις, μα να ξυπνήσει πληγές που ψάχνουν ακόμη δικαίωση.

    Read More
  • The Punk Syndrome: Παίξτε πανκ!

    The Punk Syndrome: Παίξτε πανκ!

    Γράφει ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης

    Είναι ο Τόνι, ο Κάρι, ο Σάμι και ο Πέρτι. Ο ντράμερ, ο τραγουδιστής, ο μπασίστας και ο κιθαρίστας. Είναι από τη Φινλανδία. Και παίζουν πανκ. Όλοι μαζί είναι το πανκ συγκρότημα Pertti Kurikan Nimipäivät. Σε αυτούς αναφέρεται το ντοκυμαντέρ The Punk Syndrome του 2012, των Jukka Kärkkäinen και J-P Passi.

    Read More
  • Mogwai:

    Mogwai: "The Bad Fire", μια διαχρονική φλόγα που καίει ακόμα δυνατά...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Λίγες μπάντες έχουν καταφέρει να διατηρήσουν την καλλιτεχνική τους ακεραιότητα και την επιδραστικότητά τους για τρεις δεκαετίες. Οι Mogwai, οι ακούραστοι πρεσβευτές του post-rock, επιστρέφουν με το The Bad Fire, το ενδέκατο άλμπουμ τους, και καταφέρνουν να συνδυάσουν την ωριμότητα με τη δημιουργική φρεσκάδα. Σε μια δισκογραφία γεμάτη ηχητικές κορυφογραμμές, η νέα τους δουλειά στέκει ως ένα ακόμα μνημείο στην ικανότητά τους να διαμορφώνουν συναισθηματικά τοπία μέσω της μουσικής.

    Read More
  • Soo Catwoman: Πιο punk κι απ' τους punks...

    Soo Catwoman: Πιο punk κι απ' τους punks...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Η Susan Lucas, όπως ήταν το πραγματικό όνομα της Catwoman, δεν τραγουδούσε, δεν δούλευε στο κατάστημα SEX των McLaren/Westwood ούτε συμμετείχε σε κάποιο πανκ συγκρότημα ούτε (αν και το 1979 θα έκανε ένα σύντομο πέρασμα τραγουδώντας στους Invaders), αλλά λόγω του παρουσιαστικού της συνδέθηκε αμέσως με την παρέα του Bromley Contingent και τους Sex Pistols. Είχε εντυπωσιακή εμφάνιση χάρη στην ασυνήθιστη κόμμωσή της και επειδή έτυχε να βρίσκεται στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή απαθανατίστηκε σε πολλές φωτογραφίες που σφράγισαν την πρώτη περίοδο του πανκ, με πιο εμβληματική την κλασική της πλέον πόζα απέναντι στο φακό του Ray Stevenson (βλ. στα σχόλια). Δεν υπήρχε πάρτι ή συναυλία στην πανκ ροκ σκηνή της πρώτης περιόδου χωρίς την παρουσία της Catwoman φορώντας ένα από τα τελευταία της κοστούμια.

    Read More
  • Πάνος Μπαρούτις: «Δεν είμαι κομίστας, καμία σχέση. Απλώς κάνω κάτι που γουστάρω για την πάρτη μου και όποιον άλλον μπορεί να συντονιστεί με αυτά που φτιάχνω...» (αποκλειστική συνέντευξη)

    Πάνος Μπαρούτις: «Δεν είμαι κομίστας, καμία σχέση. Απλώς κάνω κάτι που γουστάρω για την πάρτη μου και όποιον άλλον μπορεί να συντονιστεί με αυτά που φτιάχνω...» (αποκλειστική συνέντευξη)

    Τα σκίτσα του Πάνου Μπαρούτι αποτυπώνουν μια ολόκληρη κατάσταση. Είναι η φωνή της κοινότητας του DIY, που στέκεται όρθια μέσα στις δυσκολίες και την ισοπέδωση της σημερινής Ελλάδας∙ εκφράζεται, διεκδικεί, βρίσκει νόημα και δυνατότητες για τέχνη, συλλογικότητα και γέλιο εκεί που η κυριαρχία βλέπει μόνο ευκαιρίες για «ανάπτυξη», κέρδος και ξερίζωμα. Οργανικά ενταγμένος σε αυτή την σκηνή, ζει και δημιουργεί μέσα από τις μπάντες, εμπνέεται από τους στίχους τους και τη μουσική τους∙ ζωντανεύει τις φιγούρες του με την εικονοκλαστική διάθεση που μας έκανε να σκιτσάρουμε στα κρυφά στη σχολική αίθουσα, σαν το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο εκείνη τη στιγμή να ήταν να γκρεμίσουμε τον παραλογισμό που μας περιέβαλε με ένα γέλιο. Σε αυτή την κουβέντα, ο Πάνος περιγράφει στο Merlin’s και τον Αλέξη Καλοφωλιά πώς ένα παιδί βρίσκει τον δρόμο του και τη θέση από την «άγονη» ελληνική επαρχία των ‘90s στο αθηναϊκό punk underground με πυξίδα τις αξίες του και τη δίψα για έκφραση.

    Read More
  • Λάμπρος Παπαλέξης -

    Λάμπρος Παπαλέξης - "Νομανσλάνδη" (ψηφιακή κυκλοφορία, 2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Το Νομανσλάνδη του Λάμπρου Παπαλέξη είναι ένας δίσκος βγαλμένος από τη ρίζα της προσωπικής εμπειρίας, ένα αποχαιρετιστήριο γράμμα που δεν απευθύνεται σε ξένους αλλά σε συνενόχους – παλιούς φίλους, άγνωστους ταξιδιώτες, μελλοντικά φαντάσματα. Εδώ δεν βρίσκει κανείς τον εντυπωσιασμό της τεχνικής ή την άμυνα μιας στιλπνής παραγωγής. Αντίθετα, τον υποδέχεται ένας ωμός, ζωντανός ήχος, δοσμένος σαν τελευταίο τραπέζι μιας παρέας που δεν θέλει να τελειώσει η κουβέντα.

    Read More
  • Αύγουστος 1965: Η πρώτη συναυλία των Jefferson Airplane...

    Αύγουστος 1965: Η πρώτη συναυλία των Jefferson Airplane...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στις 13 Αυγούστου 1965, οι Jefferson Airplane έκαναν το ντεμπούτο τους στα εγκαίνια του Matrix στο Σαν Φρανσίσκο, ένα κλαμπ -πρώην πιτσαρία- που είχε ανοίξει ο τραγουδιστής του συγκροτήματος Marty Balin με τη βοήθεια μερικών επενδυτών στην οδό Fillmore 3138, προσβλέποντας να γίνει στέκι της νέας rock σκηνής που διαμορφωνόταν στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.

    Read More
  • Μπρέτσια (περί της συγκολλλητικής διάθεσης): Το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου (Abies Sylos)...

    Μπρέτσια (περί της συγκολλλητικής διάθεσης): Το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου (Abies Sylos)...

    Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μετρονόμος το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου , Μπρέτσια , μετά την, προ δύο ετών αν δεν απατώμαι, συλλογή μικρών ιστοριών της ιδίας, Bagatelles της οδού Αλκαμένους . Η Γεωργία είναι μία αναγεννησιακή homo universalis του καιρού μας. Είναι εικαστικός (ζωγράφος) και μουσικός, επίσης διδάσκει τη Μέση Εκπαίδευση. Και στο βιβλίο αυτό, αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά συστηματική ανατόμος της ανθρώπινης ύπαρξης, μία πραγματολογική και αισθητική φυσιοδίφης η οποία συστηματικά σταχυολογεί και ξεδιαλέγει από τα μπουκαλάκια και τα κουτάκια του νού της, υλικά της ανθρώπινης δραστηριότητας για να τα αναδείξει, με τον δικό της τρόπο. Η λέξη Breccia είναι Ιταλική και αρχικά σημαίνει "μπάζα". Η διάθεση της Γεωργίας στο βιβλίο αυτό είναι "συγκολλητική" όπως διαβάζουμε.

    Read More
  • The Master - Εξάρτηση, πίστη και το κενό της αμερικανικής ψυχής (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #7)

    The Master - Εξάρτηση, πίστη και το κενό της αμερικανικής ψυχής (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #7)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Με το There Will Be Blood (2007), ο Paul Thomas Anderson έστησε έναν κινηματογραφικό ναό γύρω από την αχαλίνωτη βία του καπιταλισμού. Ο Daniel Plainview, ερμηνευμένος μνημειωδώς από τον Daniel Day-Lewis, ενσάρκωσε την ωμή φιλοδοξία, τον άνθρωπο που μετατρέπει τη γη σε κέρδος και το κέρδος σε εξουσία. Η Αμερική του πετρελαίου ήταν μια Αμερική που έμαθε να μετράει την ψυχή σε βαρέλια και να βουτάει στο σκοτάδι της απληστίας.

    Read More
  • Jarvis Cocker: Ο τελευταίος κοινός άνθρωπος της Britpop επιστρέφει με το “More”...

    Jarvis Cocker: Ο τελευταίος κοινός άνθρωπος της Britpop επιστρέφει με το “More”...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ο άνθρωπος που έκανε την αμηχανία στάση ζωής και την ειλικρίνεια pop αφήγηση, επιστρέφει το 2025 με νέο άλμπουμ των Pulp - μια αφήγηση για τη φθορά, την τρυφερότητα και την ενηλικίωση. Σε μια εποχή όπου η δημόσια εικόνα κατασκευάζεται με curated feeds, λειασμένα avatars και τεχνητές αλήθειες, ο Jarvis Cocker μοιάζει με παρεμβολή σε σήμα καμπάνας. Ένας άνθρωπος που μπήκε στο κάδρο σαν θόρυβος. Ψηλός, σκελετωμένος, με δεύτερα γυαλιά, γόνατα που δείχνουν πάντα προς τα μέσα και φωνή που δεν επιβάλλεται, αλλά σιγοψιθυρίζει με επίγνωση. Αν η pop κουλτούρα ήταν λειτουργικό σύστημα, ο Jarvis θα ήταν το ανθρώπινο glitch - η υπενθύμιση ότι ο πυρήνας δεν είναι το άψογο. Είναι το αληθινό.

    Read More
  • The Spook Who Sat by the Door: η πιο ριζοσπαστική ταινία του Black Power

    The Spook Who Sat by the Door: η πιο ριζοσπαστική ταινία του Black Power

    O Θανάσης Μήνας γράφει για ένα ανατρεπτικό έργο του ανεξάρτητου, αμερικανικού κινηματογράφου, το οποίο στην εποχή του απαγορεύθηκε και πρόσφατα επέστρεψε αποκατεστημένο στη μεγάλη οθόνη. Τη μουσική υπογράφει ο Herbie Hancock

    Μια από τις πιο επαναστατικές δηλώσεις στην ιστορία του κινηματογράφου, το The Spook Who Sat by the Door του σκηνοθέτη Ivan Dixon, σε σενάριο των Melvin Clay και Sam Greenlee, γυρίστηκε το 1973. Αφηγείται την φανταστική ιστορία του Dan Freeman, τον οποίο υποδύεται λαμπρά ο Lawrence Cooke, ενός Αφροαμερικανού πράκτορα της CIA, από την στρατολόγηση και την εκπαίδευσή του, μέχρι την αποχώρησή του από την υπηρεσία και την επιστροφή του στο Σικάγο για να χρησιμοποιήσει τις εξειδικευμένες δεξιότητές του για να σχηματίσει έναν αντάρτικο στρατό με σκοπό να πυροδοτήσει μια λαϊκή εξέγερση. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή...

    Read More
  • Beau Eastman’s Last Pair of Boots/Desert's Breath

    Beau Eastman’s Last Pair of Boots/Desert's Breath

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    “Υπάρχουν δύο πιθανοί λόγοι για να βρεθείς στην έρημο. Ο ένας είναι γιατί γυρεύεις κάτι. Ο άλλος γιατί έχεις χαθεί. Κάποιες φορές μπορεί να ισχύουν ταυτόχρονα και οι δύο λόγοι. Εγώ δεν βρίσκομαι όμως για κανέναν από αυτούς τους δυο... Η έρημος υποδέχεται αδιάκοπα και αιώνια τους καταραμένους, χωρίς όρια και χωρίς να περιορίζεται από το χρόνο. Η μυρωδιά της σκόνης ανακατεύεται με αυτή της απελπισίας που μαστιγώνει την ψυχή και το δέρμα. Και να ήταν μόνο η σκόνη...Ο ήλιος καίει μανιασμένα, και εγώ σαν ζώο πληγωμένο, ζαλισμένος και γυμνός, βασανίζομαι ανάμεσα στο σκληρό άγγιγμα της άμμου και τη βουή του ανέμου που μοιάζει να σφυρίζει τον δικό μου θρήνο».

    Read More
  • R.I.P. Bruce Loose (Flipper)

    R.I.P. Bruce Loose (Flipper)

    Χθες έγινε γνωστό ότι έφυγε από τη ζωή ο Bruce Loose, τραγουδιστής και μπασίστας των θρυλικών FLIPPER. Ένα από τα πιο εμβληματικά και επιδραστικά συγκροτήματα της μετάβασης του πανκ στο hardcore, που δημιουργήθηκε στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α. το 1979. Σε αντίθεση με τα περισσότερα συγκροτήματα του hardcore, οι FLIPPER έπαιζαν πιο αργά, ενσωματώνοντας έντονα στοιχεία noise στον ήχο τους. Θεωρούνται –και όχι άδικα– από τους πρώτους που έπαιξαν sludge. Γι' αυτό άλλωστε, εκτός από τους Nirvana και τους Mudhoney , υπήρξαν βασική επιρροή και για τους Melvins. Το Generic Flipper του 1982 παραμένει ένα από τα σημαντικότερα άλμπουμ του αμερικανικού underground.
    Υ.Γ.: Εκτός από τις πολλές φωτογραφίες του Kurt Cobain με μπλούζα των FLIPPER, στη χειρόγραφη λίστα του με τα αγαπημένα του 50 άλμπουμ περιλαμβάνεται και το Generic Flipper .
    R.I.P. Bruce Loose...

    Read More
  • Thalia Zedek: Noise rock storyteller...

    Thalia Zedek: Noise rock storyteller...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η Thalia Zedek αξιώνει μια θέση στην πρωτοπορία του underground rock των 80’ς. Γεννημένη το 1961, περίπου συνομήλικη με την Kristin Hersh ή την Kim Deal και οπωσδήποτε της ίδιας κλάσης δημιουργός (αν και δεν γνώρισε ανάλογη επιτυχία με τις προαναφερθείσες), η Thalia Zedek είναι ενεργή από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 ως τραγουδίστρια και κιθαρίστας σε σπουδαία συγκροτήματα του underground, όπως οι Dangerous Birds, οι Uzi, οι Live Skull και φυσικά οι Come. Με τους τελευταίους μάλιστα άγγιξε το καλλιτεχνικό ζενίθ της και έφτασε στα πρόθυρα της επιτυχίας στον απόηχο των Nirvana, στα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’90. Έχει ορθά επισημάνει ότι η μουσική της Thalia Zedek μπορεί να οριστεί από «το μόνιμο, επώδυνο τσίμπημα στη φωνή της, το μπλουζ δάγκωμα της κιθάρας της, τους εκπληκτικά καθαρούς στίχους για τη ζωή και την απώλεια».

    Read More
  • Kidney Black: Το πρώτο τους άλμπουμ έχει τίτλο «Urban Decay» και ακούγεται σαν ένα μανιφέστο της αστικής εμπειρίας...

    Kidney Black: Το πρώτο τους άλμπουμ έχει τίτλο «Urban Decay» και ακούγεται σαν ένα μανιφέστο της αστικής εμπειρίας...

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    Σε μια εποχή που τα πάντα καταρρέουν και η καθημερινότητα γίνεται όλο και πιο πνιγηρή, το πρώτο άλμπουμ των Kidney Black με τίτλο Urban Decay δεν λειτουργεί μόνο ως μουσικό γεγονός αλλά ως κοινωνικό σχόλιο. Με ρίζες βαθιά χωμένες στο grunge, το punk και τον σκοτεινό ήχο της αστικής καταπίεσης, η μπάντα εμφανίζεται με έναν δίσκο που ηχεί σαν κραυγή μέσα από τα ερείπια.

    Read More
  • Zabriskie Point:  Αλλόκοτη αφήγηση, εντυπωσιακές εικόνες αλλά και θλιβερές κριτικές...

    Zabriskie Point: Αλλόκοτη αφήγηση, εντυπωσιακές εικόνες αλλά και θλιβερές κριτικές...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Μπάτσος: Όνομα;
    Μαρκ: Karl Marx
    Μπάτσος: Πώς το προφέρεις;

    Read More
  •  «Under The Spell»: Το ντεμπούτο άλμπουμ των Γερμανών Morbyda είναι ένας φόρος τιμής στη δύναμη του μέταλ ως καλλιτεχνική αλλά και ιδεολογική έκφραση...

    «Under The Spell»: Το ντεμπούτο άλμπουμ των Γερμανών Morbyda είναι ένας φόρος τιμής στη δύναμη του μέταλ ως καλλιτεχνική αλλά και ιδεολογική έκφραση...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    Το ντεμπούτο άλμπουμ των Morbyda με τίτλο Under the Spell αποτελεί μια γεμάτη δύναμη και συναισθηματική ένταση μουσική δήλωση που ξεπερνά τον απλό φόρο τιμής στις μουσικές ρίζες τους. Το άλμπουμ υφαίνει ένα πλούσιο πέπλο επιρροών που τιμά όχι μόνο την κληρονομιά του heavy metal της δεκαετίας του 1980 στη γενέτειρά τους, την Λειψία της Γερμανίας, αλλά και την βαθιά ιστορική παράδοση που φέρει το όνομά τους.

    Read More
  • Θέρεμιν: Ένα όργανο που παράγει μουσική χωρίς φυσική επαφή...

    Θέρεμιν: Ένα όργανο που παράγει μουσική χωρίς φυσική επαφή...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Το θέρεμιν – αυτό το εξωτικό, σχεδόν εξωγήινο μουσικό όργανο που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από τις σελίδες ενός μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας – είναι μια υπενθύμιση ότι η μουσική και η τεχνολογία έχουν τη δύναμη να υπερβαίνουν τα όρια της φαντασίας μας. Με τις μεταλλικές του κεραίες και τους αιθέριους ήχους του, το θέρεμιν παραμένει ένα μυστήριο για πολλούς, συνδυάζοντας την εφευρετικότητα της επιστήμης με την αισθητική της τέχνης.

    Read More
  • The Velvet Underground: Νύχτες του Σαν Φρανσίσκο...

    The Velvet Underground: Νύχτες του Σαν Φρανσίσκο...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Οι ζωντανές ηχογραφήσεις της θρυλικής μπάντας στο club Matrix το 1969

    Το 1969 βρήκε τους Velvet Underground σε ένα σημείο καμπής. Με τον Doug Yule να έχει αντικαταστήσει τον John Cale στο μπάσο, η κυκλοφορία του τρίτου τους άλμπουμ με τίτλο το όνομά τους συνέπεσε με τη μεταπήδησή τους από το προοδευτικό label της Verve στην πιο κορπορατιστική MGM. Το σημαντικότερο: ο Lou Reed ήρθε σε ρήξη με τον Andy Warhol, ο οποίος σταμάτησε να τους μανατζάρει. Οιονεί αποσυνάγωγοι του Factory, οι Velvets υιοθέτησαν ένα λίγο πιο τυπικό στήσιμό ως rock μπάντα, αποβάλλοντας εν μέρει τη θεατρικότητα των πρώτων τους ημερών. Οι αλλαγές αυτές απηχούν στο υλικό τους: στο στακάτο rock ‘n’ roll που χαρακτηρίζει τα νέα τους κομμάτια (“I Can’t Stand It”, “Foggy Notion” κλπ.), τα οποία προορίζονταν για ένα στούντιο album (το επονομαζόμενο “1969”) που όμως δεν κυκλοφόρησε στην εποχή του• τραγούδια από τον δίσκο εμφανίστηκαν σε ανθολογίες (“VU” κ.ά.) τις επόμενες δεκαετίες.

    Read More
  • There Will Be Blood: Μια ταινία σαν σεισμός (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #6)

    There Will Be Blood: Μια ταινία σαν σεισμός (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #6)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Όχι για να τη δεις. Για να την αντέξεις...

    Το There Will Be Blood δεν προβάλλεται. Κατεβαίνει σαν βροντή από τον ουρανό. Γραμμένο με τα κατάλοιπα μιας Αμερικής που δεν έχει πια Θεό, παρά μόνο Μαύρο Χρυσό. Στο φόντο μιας “εποχής των πρωτοπόρων”, o Paul Thomas Anderson ξετυλίγει ένα σκοτεινό Ευαγγέλιο για το πώς γεννιούνται οι αυτοκρατορίες μέσα από αίμα, πετρέλαιο και μοναξιά.

    Read More
  • Τα φαντάσματα στην ελληνική επαρχία...

    Τα φαντάσματα στην ελληνική επαρχία...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    Tα φαντάσματα στην ελληνική επαρχία δεν είναι ακίνδυνα πνεύματα, είναι στοιχειά, δεν εμφανίζονται σε γοτθικά νεκροταφεία που δεσπόζουν μεγαλοπρεπή και επιβλητικά αγάλματα, δεν σέρνουν αλυσίδες βαριές και ασήκωτες, δεν φορούν λευκά σεντόνια, δεν τρίζουν σαν τις ψυχές που δεν βρίσκουν ανάπαυση οι εσωτερικές σκάλες στο διάβα τους, δεν γλυστράνε στο καλογυαλισμένο δάπεδο ή το ξύλινο παρκέ της έπαυλης ή του αρχοντικού, δεν σκοτώνουν πρώτα τους υπηρέτες και τις υπηρέτριες του σπιτιού. Δεν παραμονεύουν τα απογεύματα λίγο πριν σερβίρει το τσάι ο μπάτλερ...

    Read More
  • Φραντς Γέγκερστετερ: Αντιρρησίας συνείδησης και αντιφασίστας...

    Φραντς Γέγκερστετερ: Αντιρρησίας συνείδησης και αντιφασίστας...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    Ο Φραντς Γέγκερστετερ [Franz Jägerstätter] γεννήθηκε στο Σαντ Ράτενγκ, ένα μικρό χωριό της Άνω Αυστρίας, το 1907 και από μικρή ηλικία δούλευε στη φάρμα της οικογένειάς του. Λίγα χρόνια αργότερα θα γνωρίσει τη Φραντσίσκα Σλάγκελ και θα ερωτευτούν. Το 1936 θα παντρευτούν και θα αποκτήσουν τρεις κόρες. Η οικογένεια του Φραντς ζει σε ένα απομονωμένο χωριό στις Άλπεις. Πιστεύουν στον Θεό και στη φροντίδα του, είναι αγαπημένοι με τους συγγενείς τους και με τους συντοπίτες τους. Κάνουν μια ήσυχη ζωή, μια «κρυφή» ζωή, εκείνη που περνά απαρατήρητη στη ροή της Ιστορίας, απολαμβάνοντας την ομορφιά της φύσης και την απλότητα της αγροτικής ζωής…

    Read More
  • Dot Dash Sounds: ο νέος avant-rock θόρυβος της Νέας Υόρκης...

    Dot Dash Sounds: ο νέος avant-rock θόρυβος της Νέας Υόρκης...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Ο Tom Hyland, γνωστός και ως TomDash, παρανόμι που οφείλει στο αγαπημένο του τραγούδι των Wipers, είναι εδώ και χρόνια ένας aficionado και ακούραστος εργάτης του νεοϋορκέζικου underground. Παραγωγός ραδιοφώνου, DJ και promoter συναυλιών σε μικρά club, ο Hyland υποστηρίζει και αναδεικνύει νεοσύστατες (αλλά και παλαιότερες) τοπικές (και όχι μόνο) μπάντες που κινούνται σε ένα μουσικό φάσμα που καλύπτει κυρίως τα ηχοτόπια του avant-rock, του post-punk και του post-h/c.

    Read More
  • Arthur Lee: Μακριά από καλούπια...

    Arthur Lee: Μακριά από καλούπια...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στη φωτογραφία o Arthur Lee στη διάρκεια της εμφάνισής των Love στο φεστιβάλ του Νιούπορτ, Καλιφόρνια, 21 Ιουνίου 1969.

    O Arthur Lee πέρασε μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας στο Νότιο Κεντρικό Λος Άντζελες και από πολύ μικρός αναγκάστηκε να υιοθετήσει μια ζόρικη συμπεριφορά για να τα βγάζει πέρα στη ζόρικη γειτονιά του. «Δεν μου αρέσει η βία, αλλά μου αρέσει να παλεύω», έλεγε χαρακτηριστικά – κάτι μάλλον ειρωνικό για έναν άνθρωπο που ονόμασε το συγκρότημά του «Love», ένα τέλειο απόσταγμα της ψυχεδελικής Δυτικής Ακτής στα μέσα της δεκαετίας του '60.

    Read More
  • Καλλιόπη Μητροπούλου – Between (2025)

    Καλλιόπη Μητροπούλου – Between (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασίου

    Δεν είναι όλοι οι δίσκοι για όλες τις ώρες. Κάποιοι απαιτούν σιωπή, απουσία ειδοποιήσεων και έναν εσωτερικό ρυθμό πιο αργό από το scroll. Το Between, το πρώτο προσωπικό άλμπουμ της Καλλιόπης Μητροπούλου, κυκλοφορεί χωρίς τυμπανοκρουσίες αλλά με την ισχύ μιας υπαρξιακής παραδοχής: δεν χρειάζεται να είσαι κάτι συγκεκριμένο για να υπάρξεις. Αρκεί να είσαι "ανάμεσα". Και κάπως έτσι, η Καλλιόπη παραδίδει μια δισκογραφική εμπειρία που δεν μπαίνει σε playlist - κατοικεί. Το Between δεν είναι άλμπουμ. Είναι κατάσταση.

    Read More
  • Grey River and Τhe Smoky Mountain: «Είμαστε story-tellers, με άξονα τις συναισθηματικές συνήθειες που έχει ο άνθρωπος...»

    Grey River and Τhe Smoky Mountain: «Είμαστε story-tellers, με άξονα τις συναισθηματικές συνήθειες που έχει ο άνθρωπος...»

    Ο Θανάσης Μήνας συζητά με τη Ρένα Παπαγεωργίου (τραγούδι/μαντολίνο) και τον Σαράντο Γκουμάκο (φωνητικά/κιθάρα) με άξονα το τρίτο άλμπουμ των Grey River and Τhe Smoky Mountain με τίτλο Wake Me Up When I’m Home .

    Με το ντεμπούτο τους EP “Something's Wrong” και τα δύο πρώτα τους album ( Captain Death , 2017 και Live to Tell the Τale , 2020, Ikaros Records ), οι Grey River and Τhe Smoky Mountain άφησαν το αποτύπωμά τους στο σύγχρονο roots revival, με την ευχέρειά τους να επεξεργάζονται και να φιλτράρουν με γνώση και μεράκι μουσικά ιδιώματα που εκτείνονται από το bluegrass, την country και το blues ως την ιρλανδέζικη folk. Μιλάμε δηλαδή για ένα σύνολο από μουσικά στυλ που μετανάστευσαν από την κέλτική γη ή -βίαια- από την υποσαχάρια Αφρική στον αμερικανικό Νότο, νοτίως της νοητής Mason-Dixon Line∙ εκεί αναμείχθηκαν, μπολιάστηκαν και σμιλεύθηκαν εκ νέου στις περιοχές που διαρρέει ο Μεγάλος Ύπουλος, ο Μισσισσιπής, που η λαογραφία του απαθανατίστηκε στα γραπτά του Φώκνερ και του Μαρκ Τουαίην – μια παραπλήσια εικονοποιία, πιο «θαλασσινή», διέπει και τα τραγούδια των Grey River and the Smoky Mountain, ειδικά στο νέο τους άλμπουμ, το οποίο, όπως θα δούμε πιο κάτω, έχει concept χαρακτήρα.

    Read More
  • Καλλιόπη Μητροπούλου: «Το Between εκφράζει το μετέωρο, την αβεβαιότητα..»

    Καλλιόπη Μητροπούλου: «Το Between εκφράζει το μετέωρο, την αβεβαιότητα..»

    Συνέντευξη: Χρήστος Κορναράκης

    φωτογραφίες: Γιώργος Αθανασίου

    Ο πρώτος προσωπικός δίσκος της Καλλιόπης Μητροπούλου, με παραγωγή του Νίκου Βελιώτη, κινείται ανάμεσα σε σιωπές και μελωδίες. Μια συνέντευξη για τη δημιουργία του Between, την εσωτερική ισορροπία και την τέχνη της αβεβαιότητας.

     Κάποιοι δίσκοι λένε ιστορίες. Άλλοι φτιάχνουν έναν χώρο, μια ατμόσφαιρα, έναν ψυχικό τόπο. Το Between της Καλλιόπης Μητροπούλου μοιάζει περισσότερο με τον δεύτερο τύπο. Δεν ακολουθεί μια γραμμική πορεία, δεν φωνάζει για προσοχή. Αντίθετα, χτίζεται αργά, με φροντίδα, αφήνοντας χώρο στη σιωπή όσο και στον ήχο. Ο δίσκος κινείται “ανάμεσα”: σε φάσεις, σε σκέψεις, σε συναισθήματα. Είναι ταυτόχρονα γυμνός και γεμάτος, απλός και φορτισμένος. Δεν προσπαθεί να εξηγήσει, αλλά να σε κάνει να νιώσεις. Να μείνεις λίγο πιο πολύ μέσα του. Να αφουγκραστείς.

    Read More
  • «The Way»: Το πρώτο lyric video clip των Kidney Black από το ντεμπούτο άλμπουμ του συγκροτήματος που κυκλοφορεί τον Σεπτέμβριο με τίτλο Urban Decay...

    «The Way»: Το πρώτο lyric video clip των Kidney Black από το ντεμπούτο άλμπουμ του συγκροτήματος που κυκλοφορεί τον Σεπτέμβριο με τίτλο Urban Decay...

    To Merlin's Music Box παρουσιάζει σε πρώτη προβολή το «The Way», το πρώτο lyric Video των Kidney Black από το επερχόμενο άλμπουμ Urban Decay

    Read More
  • Lover's rock...

    Lover's rock...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Με τον ίδιο τρόπο που η τζαμαϊκανή reggae, σε όλες της μεταμορφώσεις της, αναπτύχθηκε χάρη στα soundsystems του Kingston, και το lover’s rock είχε ως ακρογωνιαίο λίθο τα soundsystems του Brixton, του Kensington και του Notting Hill. Με μία ουσιαστική διαφορά: ο μουντός βρετανικός καιρός δεν ευνοεί τα υπαίθρια ανοιχτά πάρτυ. Έτσι, τα soundsystems αναγκαστικά βρήκαν διέξοδο σ’ ένα πιο υπόγειο κύκλωμα από αλλεπάλληλα πάρτυ σε σπίτια (blues party) ή σε αποθήκες (house party), στοιχείο που επηρέασε καταλυτικά την εξέλιξη της τόσο προσφιλούς στους Άγγλους dance culture. Επιπρόσθετα, πάντα σε αναλογία με τη Τζαμάικα του 60.

    Read More
  • Barriemore Barlow: επειδή σπανίως αποδίδονται τα εύσημα στους ντράμερ...

    Barriemore Barlow: επειδή σπανίως αποδίδονται τα εύσημα στους ντράμερ...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    «Παίζω οτιδήποτε ακούγεται καλά...»

    Ο Barriemore Barlow είναι γνωστός ως ένας πολύ τεχνικός και δημιουργικός ντράμερ. Ο καταιγιστικός ήχος των τυμπάνων του στο ζωντανά ηχογραφημένο διπλό live άλμπουμ «Bursting Out» (1978, πριν λίγο καιρό επανακυκλοφόρησε ως επετειακό με άφθονο έξτρα υλικό) ) μαρτυρά το δημιουργικό του ταλέντο ως ντράμερ – ήταν ένας εφευρέτης ρυθμών.

    Read More
  • 1
  • 2

Πόλεμος χωρίς τέλος
Στο βιβλίο του με τίτλο Οι Ηνωμένες Πολιτείες του Πολέμου (Εκδόσεις Σάλτο, 2025), ο David Vine καταγράφει πώς οι ηγέτες των ΗΠΑ αγκάλιασαν τη χρήση στρατιωτικών βάσεων σε όλο τον κόσμο για την προώθηση των συμφερόντων των ΗΠΑ. Σήμερα, σε ογδόντα χώρες, η κυβέρνηση των ΗΠΑ διατηρεί περίπου οκτακόσιες στρατιωτικές βάσεις - πράγματι αμερικανική ιδιαιτερότητα.

Στρατιωτική επέκταση, πόλεμος χωρίς τέλος και η διάχυτη βία στον αμερικανικό τρόπο ζωής. Στην πραγματικότητα οι ΗΠΑ διεξάγουν πολέμους χωρίς σταματημό εδώ και πολλές δεκαετίες. Η δεκαετία πριν από τον 21ο αιώνα, πριν δηλαδή από τον επονομαζόμενο Παγκόσμιο Πόλεμο κατά της Τρομοκρατίας και των επακόλουθων εκστρατειών του, είδε αμερικανικές αποστολές στον Πόλεμο του Κόλπου, στις συγκρούσεις στα Βαλκάνια, στην Αϊτή, στην ΠΓΔΜ και στη Σομαλία. Στην πραγματικότητα, από το 1945, όταν η Ουάσιγκτον αυτοαναγορεύεται σε παγκόσμιο ειρηνευτή, ο πόλεμος είναι τρόπος ζωής. Η ταξινόμηση των στρατιωτικών εμπλοκών μπορεί να είναι δύσκολη, αλλά αναμφισβήτητα υπήρξαν μόνο δύο χρόνια στις τελευταίες επτάμισι δεκαετίες -το 1977 και το 1979- που οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν εισέβαλαν ή δεν πολεμούσαν σε κάποια ξένη χώρα.

Το ερώτημα είναι γιατί. Είναι κάτι βαθιά ριζωμένο στην κουλτούρα; Νομοθέτες στην τσέπη του στρατιωτικοβιομηχανικού συμπλέγματος; Μια εκτός ελέγχου αυτοκρατορική προεδρία; Σίγουρα όλοι έχουν παίξει κάποιο ρόλο. Ο David Vine αναφέρει έναν άλλο κρίσιμο παράγοντα, έναν παράγοντα που πολύ συχνά παραβλέπεται: τις στρατιωτικές βάσεις. Από τα πρώτα χρόνια της ύπαρξής τους, οι Ηνωμένες Πολιτείες λειτουργούσαν βάσεις σε ξένες χώρες. Αυτές έχουν έναν τρόπο να προσκαλούν τον πόλεμο, τόσο υποδαυλίζοντας δυσαρέσκεια προς τις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και ενθαρρύνοντας τους ηγέτες των ΗΠΑ να απαντήσουν με βία. Καθώς οι συγκρούσεις κλιμακώνονται, ο στρατός αναπτύσσει περισσότερες, οδηγώντας σε έναν φαύλο κύκλο. Οι βάσεις δημιουργούν πολέμους, οι οποίες δημιουργούν βάσεις, και ούτω καθεξής.

Η Κίνα, σε μια εντυπωσιακή αντίθεση, έχει μόνο μία ξένη βάση, στο Τζιμπουτί. Και οι στρατιωτικές της αντιπαραθέσεις από τη δεκαετία του 1970 έχουν περιοριστεί σχεδόν εξ ολοκλήρου σε συνοριακές συγκρούσεις και αψιμαχίες για μικρά νησιά. Αν και μια ανερχόμενη δύναμη με τεράστιο στρατό, λίγες ενδοιασμούς για τη βία και χωρίς έλλειψη πιθανών εχθρών, η Κίνα μόλις πρόσφατα έσπασε το δεκαετές σερί της να μην χάνει κανένα μάχιμο στράτευμα στη μάχη. Για τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες πολεμούσαν κάθε χρόνο εκείνης της περιόδου, μια τέτοια ειρήνη είναι αδιανόητη. Το ερώτημα είναι αν, αποσύροντας τις βάσεις τους, θα μπορούσε να θεραπευτεί από τη μάστιγα του συνεχούς πολέμου.

Η επέκταση της Αυτοκρατορίας
Ο Vine χαρακτηρίζει τις ΗΠΑ ως Αυτοκρατορία. Η έννοια αυτή θεωρείται ξεπερασμένη επειδή παρακμάζει ή εξαφανίζεται μαζί με το έθνος-κράτος. Ωστόσο, σαν να φωνάζει ότι «ο Αυτοκράτορας δεν έχει ρούχα», ο Vine ανασυνθέτει την ιστορία του συνόλου των στρατιωτικών βάσεων που οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ έχτισαν και ξαναχτίστηκαν σε όλα τα μέρη του κόσμου για να στηρίξουν την Αυτοκρατορία μιας αμερικανικής ελίτ με υπερεθνικούς δεσμούς με υποδεέστερες ομάδες. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, η οικοδόμηση βάσεων στο εξωτερικό έχει γίνει μια ισχυρή μηχανή πολέμου και κέρδους.

Για τον Vine, η διαδικασία ανεξαρτησίας σηματοδοτεί την αρχή της μετάβασης από τη Βρετανική Αυτοκρατορία στην Αμερικανική Αυτοκρατορία. Όπως και οι πρώην αποικιοκράτες, οι Αμερικανοί χρησιμοποίησαν το δίκτυο στρατιωτικών οχυρών για να καταλάβουν εδάφη και να ελέγξουν πληθυσμούς. Λίγο μετά την ανεξαρτησία, οι αμερικανικές κυβερνήσεις ανέλαβαν μια διαδικασία εισβολής, κατάκτησης και κατοχής. Αυτό το δίκτυο οχυρών υλοποιούσε τις βεβαιότητες της υπεροχής των λευκών ανδρών και των χριστιανών έναντι των «άλλων». Επιπλέον, ενίσχυσε τη μυθική αφήγηση των Αμερικανών ως εκλεκτού λαού, η οποία είναι θεμελιώδης για τη φαντασία του νεοσύστατου έθνους. Κατά τη διαδικασία, τα αμερικανικά στρατεύματα διέπραξαν τις ίδιες καταχρήσεις και σφετερισμούς με τους Βρετανούς αποικιοκράτες.
Αν και δεν αποτελεί καινοτόμο επιχείρημα, ο Vine αμφισβητεί την παραδοσιακή ιστοριογραφία και την τρέχουσα ανάλυση των διεθνών σχέσεων, αποδεικνύοντας σωστά ότι η επέκταση προς τη Δύση ήταν μια διαδικασία αποικιακής εισβολής και υποδούλωσης ξένων εδαφών. Οι ιστορικοί και οι αναλυτές των διεθνών σχέσεων που φυσικοποιούν και ρομαντικοποιούν την επέκταση προς τη Δύση, νομιμοποιούν τη διαδικασία της εισβολής, της διεθνούς κατάκτησης και μιας μόνιμης κατάστασης πολέμου.

Κατά την επέκταση προς τη Δύση, ο Vine εντοπίζει την Αυτοκρατορία στην πιο ορατή της δομή: τα πρώτα στρατιωτικά οχυρά στο έδαφος των αυτοχθόνων. Ο Vine υποστηρίζει ότι τα στρατιωτικά οχυρά επέτρεψαν μια μόνιμη κατάσταση πολέμου εναντίον των αυτόχθονων πληθυσμών, διαμορφώνοντας τις στρατιωτικές πρακτικές των ΗΠΑ, όπως η χρήση βίας εναντίον αμάχων, οι λεηλασίες, οι δολοφονίες ηγετών και η καταστροφή χωριών και φυτειών. Αυτή η άσκηση βίας, αναπαράγοντας την ευρωπαϊκή αποικιακή κληρονομιά, επιβεβαίωσε την υποτιθέμενη ανωτερότητα των λευκών ανδρών έναντι των αυτόχθονων πληθυσμών, διαμορφώνοντας την αμερικανική ταυτότητα. Επιπλέον, η αφήγηση του πολιτισμού ενάντια στη βαρβαρότητα που υλοποιήθηκε στα οχυρά νομιμοποίησε τους οικισμούς. Για τους λευκούς αποίκους, τα οχυρά λειτουργούσαν ως βάση για την επέκταση των οικισμών, εμπορικά κέντρα και σημείο διάχυσης για χριστιανικές ιεραποστολές και εθνικισμό. Για τους αυτόχθονες, τα οχυρά ήταν όπλο μαζικής καταστροφής στις κοινότητές τους.

Από την οπτική γωνία του Vine, ο Ισπανοαμερικανικός Πόλεμος, ο οποίος για πολλούς αναλυτές εγκαινίασε την επέκταση των ΗΠΑ στον κόσμο, ήταν, στην πραγματικότητα, μια συνέχεια της επέκτασης προς τη Δύση. Ο Ισπανοαμερικανικός Πόλεμος ήταν ένα αποφασιστικό κεφάλαιο στην σπειροειδή και διαλεκτική αλυσίδα μεταξύ εισβολής, κατασκευής στρατιωτικών οχυρών, επαναπροσδιορισμού συνόρων και νέων εισβολών, με την αφήγηση της επέκτασης του πολιτισμού έναντι της βαρβαρότητας ως βάση της νομιμότητας. Σύμφωνα με τον Vine, η νίκη των ΗΠΑ στον Ισπανοαμερικανικό Πόλεμο ανέδειξε τις φυλετικές και ιδεολογικές αντιφάσεις που είναι εγγενείς στην προσάρτηση νέων εδαφών και την απορρόφηση νέων μη λευκών πολιτών. Αυτές οι αντιφάσεις, σύμφωνα με τον Vine, διαμόρφωσαν την Πολιτική Ανοιχτών Πορτών, ένα διαφορετικό είδος ιμπεριαλισμού που επιβάλλει πολιτικό έλεγχο και πρόσβαση στις αγορές χωρίς να προωθεί την προσάρτηση, την ιθαγένεια και οποιαδήποτε δικαιώματα στους κατακτημένους λαούς. Σύμφωνα με τον Vine, αυτό θα ήταν το πρότυπο για τον αμερικανικό αποικισμό τον 20ό αιώνα. Σε αυτό το σενάριο, οι στρατιωτικές βάσεις έγιναν ακόμη πιο κρίσιμα κομμάτια για να διατηρήσουν τις πόρτες ανοιχτές στους Αμερικανούς.

Βάσεις και οχυρά παντού
Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, οι ΗΠΑ εδραίωσαν το παγκόσμιο δίκτυο στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό που στήριζε την οικοδόμηση της ηγεμονίας. Οι στρατιωτικές βάσεις στο εξωτερικό αποθηκεύουν και διανέμουν κάθε είδους στρατιωτικά εφόδια, πληροφορίες και ανθρώπους μέσω του συστήματος μέχρι να φτάσουν στους συμμάχους και στα πεδία των μαχών. Ακόμη και απομονωμένα και ακατοίκητα νησιά φιλοξενούσαν δίκτυα μετάδοσης, καλώδια και μετεωρολογικούς σταθμούς. Μετά το τέλος της σύγκρουσης, οι ΗΠΑ διατήρησαν ένα ισχυρό δίκτυο στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό που κάλυπτε τον κόσμο. Σύμφωνα με τον Vine, η μεταπολεμική συγκέντρωση στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό άλλαξε τη σχέση της Αμερικής με τον κόσμο. Η Εθνική Άμυνα άρχισε να υποθέτει την παρουσία αμερικανικού στρατιωτικού προσωπικού στο εξωτερικό για να παρεμβαίνει οικονομικά και πολιτικά οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή.

Αντιμέτωπες με την υποτιθέμενη απειλή της Σοβιετικής Ένωσης, οι ΗΠΑ ξεκίνησαν τη «Στρατηγική Προώθησης», κατασκευάζοντας βάσεις κοντά στο Σιδηρούν Παραπέτασμα για να εμποδίσουν γρήγορα οποιαδήποτε εχθρική κίνηση του σοβιετικού εχθρού. Αντιμέτωπες με την εμφάνιση νέων χωρών στην Αφρική και την Ασία, οι ΗΠΑ θα έπρεπε να αποτρέψουν την επιρροή των Σοβιετικών και να εγγυηθούν την «Πολιτική Ανοιχτών Πορτών», ειδικά για να διασφαλίσουν το μονοπώλιο της εξερεύνησης πετρελαίου. Για τον Vine, η πληθώρα βάσεων στο εξωτερικό νομιμοποιούσε τον Ψυχρό Πόλεμο, ενισχύοντας την εικόνα ενός εγγενώς επικίνδυνου και απειλητικού κόσμου. Ως εκ τούτου, νομιμοποιούσε την ιδέα ότι το Πεντάγωνο θα έπρεπε να κινητοποιήσει μόνιμα τον αμερικανικό στρατό για να υποστηρίξει και να υπερασπιστεί αυταρχικές συμμαχικές κυβερνήσεις, διατηρώντας τις πόρτες ανοιχτές για τις ΗΠΑ και βοηθώντας στην καταπολέμηση της προέλασης της ΕΣΣΔ. Η έλευση της Ατομικής Βόμβας ενίσχυσε αυτή την αντίληψη. Για τον Vine, οι ΗΠΑ διατήρησαν και επέκτειναν αρκετές βάσεις λόγω αμφίβολης ορθολογικότητας και κυκλικής λογικής: η ανάγκη υποστήριξης αυταρχικών καθεστώτων για την υπεράσπιση των υπερπόντιων στρατιωτικών βάσεων οδηγεί στην ανάγκη για υπερπόντιες στρατιωτικές βάσεις για την υπεράσπιση των αυταρχικών καθεστώτων.
Με τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, ο υποτιθέμενος αρχικός λόγος για την παρουσία των ΗΠΑ στο εξωτερικό έπαψε να ισχύει. Πολλές αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις στην Ευρώπη έκλεισαν. Ωστόσο, ο Vine επισημαίνει ότι δεν υπήρξε σημαντική αλλαγή στην υποκείμενη δομή του συστήματος και οι ΗΠΑ διατήρησαν περισσότερες από 750 στρατιωτικές βάσεις στο εξωτερικό και 200.000 στρατιωτικούς στο εξωτερικό. Για τον Vine, το δίκτυο των στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό παρέμεινε τεράστιο και ενεργό επειδή εξασφαλίζει μια άνετη ζωή για τους στρατιωτικούς στο εξωτερικό και διευκολύνει την εκπροσώπηση των συμφερόντων των εταιρειών και των επενδυτών. Οι στρατιωτικές δαπάνες, άμεσα και έμμεσα, έχουν γίνει ένα τεράστιο δημόσιο πρόγραμμα εργασίας και πρόνοιας. Με άλλα λόγια, το στρατιωτικό σύστημα των ΗΠΑ έγινε ο λόγος ύπαρξής του. Σύμφωνα με τον Vine, στα τέλη της δεκαετίας του 1990, οι ΗΠΑ επανέλαβαν την κατασκευή νέων στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό, ακόμη και πριν από την 11η Σεπτεμβρίου 2001. Στη Λατινική Αμερική, οι ΗΠΑ δικαιολόγησαν τις νέες στρατιωτικές βάσεις στο εξωτερικό σε σχέση με τον Πόλεμο κατά των Ναρκωτικών και την Ανθρωπιστική Βοήθεια για να βοηθήσουν τους ανθρώπους που υποφέρουν από περιβαλλοντικές καταστροφές. Ως αποτέλεσμα, ο προϋπολογισμός της SOUTHCOM έχει αυξηθεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περιφερειακή διοίκηση.

Ο Τζορτζ Μπους ο νεότερος εγκαταστάθηκε στον Λευκό Οίκο με την προσπάθεια να κλείσει τις στρατιωτικές βάσεις στο εξωτερικό. Ωστόσο, ο Πόλεμος κατά της Τρομοκρατίας άλλαξε τα πάντα. Η κυβέρνηση του νεότερου Μπους προώθησε μια νέα επέκταση των στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό στη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και την Κεντρική Ασία. Ο Vine συνειδητοποιεί πολύ καλά ότι και η στρατηγική έχει αλλάξει. Η κυβέρνηση του νεότερου Μπους συγκέντρωσε προμήθειες, εξοπλισμό, όπλα και προσωπικό σε δύο δωδεκάδες μεγάλες στρατιωτικές βάσεις στο εξωτερικό, γνωστές ως Κύριες Επιχειρησιακές Βάσεις (MOB). Το Πεντάγωνο συνδύασε τις MOB με νέες μικρότερες και πιο ευέλικτες βάσεις, που ονομάζονται Προωθημένες Επιχειρησιακές Βάσεις (FOS), και με στρατιωτικές εγκαταστάσεις και εγκαταστάσεις συνεργασίας ασφαλείας. Μεταξύ 2001 και 2009, η χρηματοδότηση για στρατιωτικές κατασκευές σχεδόν τριπλασιάστηκε. Οι εταιρείες που εμπλέκονται στην κατασκευή και την προμήθεια βάσεων και στρατευμάτων, όπως η KBR (θυγατρική της Halliburton), έχουν γίνει σημαντικοί δωρητές πολιτικών εκστρατειών από τη δεκαετία του 1990. Σύμφωνα με τον Vine, το σύστημα βάσεων στο εξωτερικό δημιούργησε ένα δίκτυο εταιρειών και ανθρώπων που εξαρτώνταν οικονομικά, κοινωνικά, θεσμικά, ακόμη και ψυχολογικά από τη λειτουργία του. Το Υπουργείο Άμυνας έγινε μια καπιταλιστική επιχείρηση.

Μολαταύτα, ο συγγραφέας δεν αρκείται σε μια απλοϊκή, μονοαιτιακή ερμηνεία. Γράφει: «Δεν λέω ότι οι βάσεις στο εξωτερικό είναι η μοναδική αιτία όλων των πολέμων των ΗΠΑ ή οποιουδήποτε πολέμου. Λέω ότι οι βάσεις πέρα από τα σύνορα των ΗΠΑ είναι μια ιδιαίτερα σημαντική αιτία». Ο Vine συνδέει τους πολέμους των ΗΠΑ με μια ιμπεριαλιστική εμβέλεια που στοχεύει στην επέκταση της πρόσβασης στις αγορές και τα κέρδη. Περισσότερος ιμπεριαλιστικός πόλεμος σήμαινε τη δημιουργία περισσότερων βάσεων και, με κυκλικό τρόπο, περισσότερες βάσεις αύξησαν την ικανότητα διεξαγωγής πολέμου.


Στην υπηρεσία του κεφαλαίου
Αποτέλεσμα έρευνας 18 ετών σε ξένες βάσεις, ως μοντέλο διεπιστημονικής μεθοδολογίας, το βιβλίο του David Vine βασίζεται σε εντυπωσιακή αρχειακή έρευνα. Αντλεί επείγοντα και κρίσιμα ερωτήματα από την ανθρωπολογία, την ιστορία και την αρχιτεκτονική και κάνει διαφωτιστικές αναφορές σε ακαδημαϊκές μελέτες από τις Αυτόχθονες, Ασιατικές/Ειρηνικές, Αφρικανικές και Λατινοαμερικανικές σπουδές. Οι είκοσι οκτώ χάρτες του καταγράφουν την πρόοδο του πολέμου και την ανάπτυξη των βάσεων με την πάροδο του χρόνου.

Κατά τη διάρκεια της εκτεταμένης επιτόπιας έρευνάς του, ο Vine επισκέφθηκε περισσότερες από εξήντα τρέχουσες και πρώην βάσεις σε δεκατέσσερις χώρες και εδάφη, διεξάγοντας περισσότερες από 100 επίσημες συνεντεύξεις (και εκατοντάδες άτυπες συνομιλίες) και παρατηρώντας από πρώτο χέρι τις δραστηριότητες αξιωματούχων της κυβέρνησης των ΗΠΑ, στρατιωτικού προσωπικού και των μελών των οικογενειών τους, καθώς και ντόπιων που ζουν κοντά σε αμερικανικές βάσεις στο εξωτερικό. Αυτές οι εθνογραφίες και οι συνεντεύξεις ζωντανεύουν τα ταξίδια του στον Μαυρίκιο, την Κούβα, το Γκουάμ, την Ονδούρα και τη Γερμανία, μεταξύ άλλων τοποθεσιών.

Εν ολίγοις, το βιβλίο του David Vine επαναλαμβάνει την απεικόνιση των ΗΠΑ ως παγκόσμιας αυτοκρατορίας. Ανεξάρτητα από το ποιο κόμμα βρίσκεται στην εξουσία, οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ εκπληρώνουν συνεχώς καθοριστικές λειτουργίες για την αναπαραγωγή του κεφαλαίου, αλλά εφαρμόζουν βαθιές στρατηγικές μεταμορφώσεις για να προσαρμοστούν στις χρονικές συγκυρίες και στις εσωτερικές και εξωτερικές αντιφάσεις. Η κατασκευή στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό είναι το κύριο εργαλείο αυτής της Αυτοκρατορίας. Ενισχύει τους δεσμούς των ελίτ των ΗΠΑ με τους τοπικούς συμμάχους. Κατατροπώνει τις μειονότητες και τις επισφαλείς ομάδες σε μια μόνιμη κατάσταση πολέμου και συνεχιζόμενης βίας για να καταστήσει βιώσιμη την κερδοφορία των διεθνών επιχειρήσεων. Οι στρατιωτικές βάσεις στο εξωτερικό υλοποιούν την αίσθηση της αποστολής των ΗΠΑ στον κόσμο και, κατά συνέπεια, ενισχύουν την αφήγηση του πολιτισμού ενάντια στη βαρβαρότητα. Συμπερασματικά, ο Vine υποστηρίζει ότι το δίκτυο των στρατιωτικών βάσεων στο εξωτερικό έχει ωθήσει τις ΗΠΑ να λύσουν τα παγκόσμια προβλήματα μέσω πολέμων και εισβολών, εγγυώμενες τεράστια κέρδη για λίγα άτομα και επιβάλλοντας βάσανα στην ανθρωπότητα.

Ο συγγραφέας
Ο David Vine είναι συνεργατικός συγγραφέας και πολιτικός ανθρωπολόγος. Πιστός στη σημασία των δημόσιων εκπαιδευτικών συστημάτων, έλαβε το διδακτορικό και το μεταπτυχιακό του δίπλωμα από το Κέντρο Μεταπτυχιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου City της Νέας Υόρκης. Εκεί ανέπτυξε μια προσέγγιση σε μια ολιστική δημόσια, πολιτική ανθρωπολογία που επιχειρεί να συνδυάσει τα καλύτερα της ανθρωπολογίας, της ιστορίας, των πολιτικών επιστημών, των οικονομικών, της κοινωνιολογίας, της ψυχολογίας, της ερευνητικής δημοσιογραφίας, της αφηγηματικής μη μυθοπλασίας και άλλων πεδίων.

Ως μέλος του Δικτύου Ανησυχούντων Ανθρωπολόγων, συνέβαλε στη σύνταξη και συγγραφή των βιβλίων Militarization: A Reader (Duke University Press, 2019) και The Counter-Counterinsurgency Manual or, Notes on Demilitarizing American Society (Prickly Paradigm Press, 2009).

Άλλα γραπτά του έχουν δημοσιευτεί, μεταξύ άλλων, στους New York Times, Washington Post, The Guardian, Mother Jones, Boston Globe, Huffington Post και Chronicle of Higher Education. Είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Costs of War Project και συνιδρυτής του Network to Dismantle the Military Industrial Complex και του Overseas Base Regaligment and Closure Coalition. Ο David συνεργάζεται με το TomDispatch.com και το Foreign Policy in Focus. Συμμετείχε επίσης στη συγγραφή του Μανιφέστου Παγκόσμιας Αλληλεγγύης για την COVID-19, το οποίο παραμένει εξίσου επίκαιρο σήμερα όσο και κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της πανδημίας.

Το τελευταίο του βιβλίο The United States of War: A Global History of America's Endless Conflicts, from Columbus to the Islamic State (University of California Press), ήταν φιναλίστ για το βραβείο βιβλίου L.A. Times Book Prize in History 2020. Το The United States of War είναι το τρίτο σε μια τριλογία βιβλίων για τον πόλεμο και την ειρήνη. Τα άλλα βιβλία της τριλογίας είναι το Base Nation: How U.S. Military Bases Abroad Harm America and the World (Metropolitan/Henry Holt, 2015) και το Island of Shame: The Secret History of the U.S. Military Base on Diego Garcia (Princeton University).

David Vine, Ηνωμένες Πολιτείες του πολέμου / Mια παγκόσμια ιστορία των ατέρμονων συγκρούσεων από τον Κολόμβο μέχρι το ισλαμικό κράτος, μτφρ. Φώτης Τερζάκης, Εκδόσεις Σάλτο, σελ. 400

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:

Πόλεμος και νεοφασισμός: η καταστατική συνθήκη του νεοφιλελευθερισμού

Richard Wright: η λογοτεχνική πρωτοπορία του Black Power...

Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...


image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 
image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 
image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 

Γραφτείτε στο newsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1