• Merlin's Music Box

    Merlin's Music Box



    Το Merlin's Music Box ήταν, είναι και θα είναι ένα φανζίν που κυκλοφόρησε το πρώτο του τεύχος τον Οκτώβριο του 1989 και έκλεισε τον έντυπο κύκλο του το 1995, έπειτα από 26 τεύχη. Ενεργοποιήθηκε εκ νέου την άνοιξη του 2014, αυτή τη φορά ηλεκτρονικά, μέσω του facebook και της ιστοσελίδας του, με σκοπό την παρουσίαση μουσικών σχημάτων και καλλιτεχνών από το χώρο της rock (και όχι μόνον), τη διοργάνωση εκδηλώσεων και, κυρίως, την τέρψη των φίλων του.
  • 1
sponsors inExarchia Μετα δεύτερο Blues.gr - Keep The Blues Alive ΙΝΤΡΙΓΚΑ
  • Steve Albini: O πρώην κιθαρίστας των Sonic Youth, Thurston Moore, γράφει για τον σπουδαίο παραγωγό και μουσικό...

    Steve Albini: O πρώην κιθαρίστας των Sonic Youth, Thurston Moore, γράφει για τον σπουδαίο παραγωγό και μουσικό...

    Γράφει ο Thurston Moore (μετάφραση-προσαρμογή: Γιάννης Καστανάρας)

    Όπως και η μουσική που λάτρευε και στην οποία είχε αφιερώσει τη ζωή του –punk και πειραματική δράση, καχυποψία και αντίσταση σε κάθε ίχνος εκμετάλλευσης– ο Steve Albini ήταν ένα άτομο γεμάτο πάθος και αντιφάσεις. Φαινόταν να έχει πλήρη συνείδηση και μια ακέραια αντίληψη των αντιφάσεων ανάμεσα στην καπιταλιστική αποικιοκρατία της μουσικής βιομηχανίας και στις σοσιαλίζουσες τάσεις του ανεξάρτητου μουσικού κόσμου. Από απίστευτα νεαρή ηλικία και με το ευφυές πάθος ενός διανοούμενου μπορούσε να επινοεί διάφορους λόγους για να αποφεύγει τα χειριστικά γρανάζια των αναξιόπιστων «μεγάλων» δισκογραφικών εταιρειών και, μολονότι ήταν απόλυτα σοβαρός ως προς τις αναλύσεις του για τέτοια πράγματα, τελικά o Albini είχε την ικανότητα να τα διαγράφει όντας ζωντανός μέσα σε ένα παράλογο σύμπαν. Σε αντιπαραβολή με το σταθερά βλοσυρό ύφος του, υπήρχε πάντα ένα γνήσια εκφραστικό χαμόγελο.

    Read More
  • Voodoo Drummer & Σταύρος Παργινός: Μια πρωτότυπη συνεργασία...

    Voodoo Drummer & Σταύρος Παργινός: Μια πρωτότυπη συνεργασία...

    Συνέντευξη στη Φαίη Φραγκισκάτου

    Ο Voodoo Drummer στα 30+ χρόνια πορείας του έχει εμφανιστεί σε 24 χώρες, σε μεγάλα φεστιβάλ και θέατρα όπως τα Villa Celimontana Jazz Fest (Ρώμη), Secret Garden Fest (Μ.Βρετανία), Rouge Cabaret Festival (Παρίσι), Doha Jazz Festival (Κατάρ), αλλά και σε Ηρώδειο, Φεστιβάλ Αθηνών, Rockwave Fest κ.α. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες από την Ελλάδα ( Δ. Σαββόπουλος, Λ. Μαχαιρίτσας κ.α.) και από το εξωτερικό (The Tiger Lillies, Meschyia Lake κ.α.). Έχει ηχογραφήσει με μέλη των Tuxedomoon, Nouvelle Vague, Ojos de Brujo κ.α. Ο Voodoo Drummer (κατά κόσμον Χρήστος Κουτσογιάννης) συνεργάζεται με τον τσελίστα Σταύρο Παργινό σε ένα project από το οποίο αναμένονται πολλά. Οι δυο μουσικοί μίλησαν στο Merlin's Music Box...

    Read More
  • Ποιοί ήταν οι U-Men; Ο Mark Arm των Mudhoney, παντοτινός θαυμαστής τους, γράφει...

    Ποιοί ήταν οι U-Men; Ο Mark Arm των Mudhoney, παντοτινός θαυμαστής τους, γράφει...

    Γράφει ο Mark Arm (μετάφραση: Γιάννης Καστανάρας)

    Οι U-Men είναι ένα από τα καλύτερα συγκροτήματα που έχω δει ποτέ. Ήταν υπνωτικοί, φρενήρεις, δυνατοί και συναρπαστικοί. Ήταν αδύνατο να αντισταθείς, να μην σε απορροφήσει ο παράξενος, σκοτεινά παράλογος κόσμος τους. Ανακάτεψαν αβίαστα τους Sonics, τον Link Wray, τους Pere Ubu και τον Captain Beefheart. Οι συναυλίες τους ήταν χαλαρά, μεθυσμένα χορευτικά πάρτι και καμιά τους δεν έμοιαζε με την άλλη.

    Read More
  • Raining Pleasure: Επανασύνδεση και live...

    Raining Pleasure: Επανασύνδεση και live...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Οι Raining Pleasure ανακοίνωσαν επίσημα την επανένωσή τους μετά από δεκατέσσερα χρόνια αδράνειας. Η ανακοίνωση έγινε μέσω της σελίδας τους στο Facebook, όπου δημοσίευσαν ένα μήνυμα που ανακοινώνει τη χαρά της επιστροφής τους στη δράση. Οι Raining Pleasure θα επιστρέψουν στη σκηνή στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού, στα πλαίσια των Rockwave Nights, την Παρασκευή 28 Ιουνίου 2024.

    Read More
  • Ποια ήταν η Sharona του πασίγνωστου τραγουδιού των Knack;

    Ποια ήταν η Sharona του πασίγνωστου τραγουδιού των Knack;

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Ο Doug Fieger γεννήθηκε το 1952 στο Detroit και στις αρχές της δεκαετίας του ’70 και ενώ πήγαινε ακόμα σχολείο, δημιούργησε τους Sky, ένα τοπικό συγκρότημα στο οποίο έπαιζε μπάσο. Οι Sky έκαναν δύο άλμπουμ, το Don't Hold Back του 1970 και το Sailor's Delight του 1971, αμφότερα για λογαριασμό της RCA. Μέχρι τότε, το συγκρότημα είχε ανοίξει μέχρι τότε συναυλίες των Jethro Tull, Who, Joe Cocker, Bob Seger, και των Stooges, ενώ είχε παίξει πολλές φορές με τους Traffic, από τους οποίους οι Sky είχαν αντλήσει επιρροές.

    Read More
  • Black Keys: Ohio Players...

    Black Keys: Ohio Players...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ο νέος δίσκος των Black Keys, Ohio Players, φαίνεται να είναι μια πολύπλευρη πρόταση, όπου οι συνεργασίες με διάφορους καλλιτέχνες προσθέτουν έναν νέο διάσταση στον ήχο τους. Ο Dan Auerbach και ο Patrick Carney φαίνεται να εξερευνούν νέα εδάφη, συνδυάζοντας τις επιρροές τους από τη ροκ, το χιπ χοπ, και την ψυχεδέλεια με μια αίσθηση της κλασικής ψυχής και του garage rock που τους έκανε διάσημους. Παρόλο που οι συνεργασίες φαίνεται να προσθέτουν ποικιλία, υπάρχουν κάποιες στιγμές που μπορεί να αισθανθεί κανείς ότι ο δίσκος χάνει τη συνοχή του, ειδικά όταν οι επιρροές φαίνεται να διασκορπίζονται πολύ.

    Read More
  • Magick Brother & Mystic Sister: Ισπανικά ταρώ σε βινύλιο...

    Magick Brother & Mystic Sister: Ισπανικά ταρώ σε βινύλιο...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως οι prog-rock ή οι ψυχεδελικές rock κυκλοφορίες σταμάτησαν να υπάρχουν στις μέρες μας. Μπορεί αυτά τα μουσικά είδη να μην έχουν την εμπορική απήχηση που είχαν οι ανάλογες κυκλοφορίες της δεκαετίας του ’60 και του ’70 και να μην φτάνουν σε πωλήσεις την αναβίωση που έγινε στην δεκαετία του ’90, αλλά τα συγκροτήματα του είδους δεν έπαψαν να υπάρχουν και να κυκλοφορούν δουλειές τους, και μάλιστα σε βινύλιο. Αυτές οι μπάντες φωλιάζουν σε εταιρίες όπως η βρετανική Fruits de Mer Records ή, όπως στην περίπτωση των Ισπανών Magick Brother & Mystic Sister, στην ανεξάρτητη ελληνική εταιρεία Sound Effect Records. H Sound Effect είχε κυκλοφορήσει και το πρώτο ομώνυμο άλμπουμ τους σε συνεργασία με την ισπανική The John Colby Sect το 2020 και αυτές τις μέρες έβγαλε στην αγορά, μόνη της αυτή την φορά, το δεύτερο άλμπουμ της μπάντας, Tarot Part I.

    Read More
  • Το κορίτσι της Καραϊβικής...

    Το κορίτσι της Καραϊβικής...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας 

    Είχα έξι μήνες που γύρισα από το νησί και κάθε μέρα μου φαινόταν χειρότερη από την προηγούμενη που με την σειρά της φάνταζε καλύτερη από κάθε στιγμή από τα δύο χρόνια που γυρνούσα στο νησί σαν χελώνα σε τρικυμία συναντώντας γύρω μου αφιλόξενους τύπους κλειστούς ανθρώπους και αντικοινωνικούς που σε μια αποθέωση της ειρωνείας ζούσαν από τον τουρισμό και τους ξένους που πέραν της τουριστικής περιόδου βλέπαν σαν εχθρούς και πάντα σαν χρήματα...

    Read More
  • Οι Φοιτητές της Φαρμακευτικής Σχολής στην εξέγερση του Πολυτεχνείου...

    Οι Φοιτητές της Φαρμακευτικής Σχολής στην εξέγερση του Πολυτεχνείου...

    Γράφει ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης

    Η εξέγερση του Πολυτεχνείου και η περίοδος που προηγήθηκε αποτέλεσε για πρώτη φορά για τα ελλαδικά δεδομένα την ανάδυση σε μαζική κλίμακα, με ριζοσπαστικό και πρωτόγνωρό τρόπο, πρακτικών και αντιλήψεων άμεσης δημοκρατίας. Οι συνελεύσεις των μαθητών, των φοιτητών, των εργαζομένων είχαν τον πρωταρχικό λόγο για το είδος και το χαρακτήρα των κινητοποιήσεων, για τα συνθήματα και το γενικό πλαίσιο δράσης. Ενώ η σύγκρουση με τις κρατικές και τις αστυνομικές αρχές ήταν αυτονόητη και δεδομένη, ωστόσο η άμεση συμμετοχή, η αυτοοργάνωση και ο αυτοκαθορισμός της εξεγερμένης νεολαίας ήρθε επίσης σε αντιπαράθεση και σύγκρουση με τις κομματικές αντιλήψεις και πρακτικές, και ειδικά των δύο κομμάτων της τότε αριστεράς, τα οποία προσπαθούσαν να θέσουν την εξέγερση στην προκρούστεια κλίνη των αντιλήψεων, πρακτικών και επιδιώξεων τους. Έτσι, έχει αποσιωπηθεί ότι πέρα από την πτώση της δικτατορίας, στόχος ήταν η άμεση δημοκρατία και η λαϊκή κυριαρχία.

    Read More
  • Μουσική και Ιδεολογία: Η μουσική στα χρόνια της ναζιστικής Γερμανίας...

    Μουσική και Ιδεολογία: Η μουσική στα χρόνια της ναζιστικής Γερμανίας...

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    «Η μουσική ήταν και είναι η αγαπημένη μου τέχνη. Πάντα μου ξυπνούσε ένα θρησκευτικό αίσθημα, μια πίστη στη ζωή και το κυνήγι της ζωής μέσα μου. Πρώτα η μουσική, μετά τα πούρα ή τα τσιγάρα με τούρκικο καπνό, μετά τα βιβλία και μετά ο επιούσιος άρτος». (Μιχαήλ Μπακούνιν)

    Για τη μουσική έχουν γραφτεί ολόκληρες βιβλιοθήκες. Τόσο για τον ρόλο της ως ψυχαγωγικό-πολιτιστικό και καλλιτεχνικό τεχνούργημα, όσο και για τα είδη της στον ειδικό μουσικό τύπο: αφιερώματα, ιστορία δισκοπαρουσιάσεις, και πάει λέγοντας. Για τη μουσική όμως ως όπλο προπαγάνδας στην υπηρεσία ενός κυρίαρχου ολοκληρωτικού καθεστώτος, δεν έχουν γραφτεί πάρα πολλά. Τουλάχιστον, ο υπογράφων το παρόν κείμενο δεν έχει διαβάσει παρά ελάχιστα κείμενα που να αναφέρονται σε αυτό.

    Read More
  • «Phaedra»: 50 χρόνια από την κυκλοφορία του πρωτοποριακού άλμπουμ των Tangerine Dream...

    «Phaedra»: 50 χρόνια από την κυκλοφορία του πρωτοποριακού άλμπουμ των Tangerine Dream...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Φέτος, το άλμπουμ Phaedra των Tangerine Dream, κλείνει μισό αιώνα. Ήταν το 1974, όταν κυκλοφόρησε αυτό το άλμπουμ που άλλαξε το τοπίο της μουσικής. Η ηχογράφησή του ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 1973 στο The Manor, το στούντιο που είχε ο ιδιοκτήτης της Virgin, Richard Branson, στο μικρό χωριό Shipton-on-Cherwell στα βόρεια της Οξφόρδης.

    Read More
  • Ο Jim Morrison και η πολιτιστική παρακαταθήκη του...

    Ο Jim Morrison και η πολιτιστική παρακαταθήκη του...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Με τη φωνή του να αντηχεί στους διαδρόμους της rock μουσικής και το πνεύμα του να ανακατεύεται στα σκοτεινά βάθη της ποίησης, ο Jim Morrison αποτελεί έναν από τους πιο μυστηριώδεις, πολυσυζητημένους και επιδραστικούς καλλιτέχνες στην ιστορία της μουσικής. Σαν ένας προφήτης του rock, ο Morrison προκάλεσε αναστάτωση και αντιδράσεις με τη σκοτεινή παρουσία, την εκρηκτική προσωπικότητα και τις στιχουργικές του ικανότητες. Αυτό το αφιέρωμα εξερευνά τη ζωή, το έργο και την κληρονομιά του Jim Morrison, του θρύλου των Doors, παρουσιάζοντας μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα του ανθρώπου που πέρασε στην αθανασία με τη μουσική και τους στίχους του.

    Read More
  • Kerbdog: Oι αφανείς καλτ Ιρλανδοί ήρωες που τους αγάπησαν οι Therapy? και οι Sepultura...

    Kerbdog: Oι αφανείς καλτ Ιρλανδοί ήρωες που τους αγάπησαν οι Therapy? και οι Sepultura...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    Στην ποπ κουλτούρα και κυρίως στην ιστορία της μουσικής υπάρχει το λεγόμενο φαινόμενο των «one hit wonders», δηλαδή καλλιτέχνες και συγκροτήματα που γνώρισαν τεράστια επιτυχία με ένα τραγούδι ή ένα άλμπουμ, απέκτησαν φήμη, έχτισαν καριέρες, κέρδισαν δόξα και, κυρίως χρήματα, αλλά η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Ουσιαστικά, μιλάμε κυριολεκτικά για «φαινόμενα» που δεν κατάφεραν πότε να επαναλάβουν κάτι αξιόλογο καταλήγοντας στην αφάνεια και στην αδιαφορία κοινού και εταιρειών. Υπάρχει βέβαια και το παράδειγμα των καλτ ηρώων Kerbdog...

    Read More
  • The Last Dinner Party: To πρώτο τους άλμπουμ, ένα πρελούδιο στην έκσταση...

    The Last Dinner Party: To πρώτο τους άλμπουμ, ένα πρελούδιο στην έκσταση...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Το Prelude to Ecstasy από τις (The) Last Dinner Party είναι ένας δίσκος που σε ταξιδεύει. Κάθε κομμάτι είναι μια πρόσκληση σε έναν κόσμο προ της αποκάλυψης, όπου η μουσική και οι στίχοι υπόσχονται μια απόδραση από τη μονοτονία της καθημερινότητας. Η σύγκριση με το Hunky Dory του Bowie είναι αναπόφευκτη, αλλά τα θεματικά τους προσεγγίζουν περισσότερο το Blackstar. Το «Nothing Matters» ξεχωρίζει για την νιχιλιστική του ατμόσφαιρα, ενώ το «Gjuha» προσθέτει μια φαντασμαγορική διάσταση στη συλλογή. Η Abigail Morris, με την παρουσία της, ξεδιπλώνει ταλέντο και δεξιότητα, αγγίζοντας θέματα όπως το φύλο και η εξουσία με έναν τρόπο που μόνο λίγοι τολμούν. Το Prelude to Ecstasy δεν είναι απλώς ένας δίσκος - είναι μια εμπειρία που συνδυάζει τον πολιτισμό, την ιστορία και την τέχνη με έναν τρόπο που σε καλεί να τα ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

    Read More
  • The Vulcan Itch: Rise of the Fallen LP (σε βινύλιο, κασέτα, CD και σε ψηφιακή μορφή)

    The Vulcan Itch: Rise of the Fallen LP (σε βινύλιο, κασέτα, CD και σε ψηφιακή μορφή)

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    Στις μέρες μας έχουν παιχτεί μουσικά τα πάντα και μπορεί να μην υπάρχει πια αυτό το «νέο» που θα κάνει τον ακροατή να μείνει σοκαριστικά εμβρόντητος από αυτό που ακούει. Το rock n roll όμως είναι ακριβώς αυτό το μουσικό είδος που θα ακούγεται πάντα φρέσκο και νέο, αρκεί να υπάρχει η διάθεση και η ψυχή για να ανέβει ένας άνθρωπος στο όχημά του και κυρίως να αντέξει τη μεθυστική του δίνη. Οι Αθηναίοι Vulcan Itch ανήκουν σε αυτή τη περίπτωση. Πρόκειται για ένα r ’n’ r power trio όπου το κλασικό παρελθόν του είδους γίνεται εντελώς φυσικά και αρμονικά ένα με τον φρέσκο αέρα της σκηνής. Οι Vulcan Itch σχηματίστηκαν το 2018. Ο ήχος τους είναι ένα μείγμα από heavy rock riffs, πιασάρικα φωνητικά, επιθετικό και στιβαρό χορευτικό μπάσο και ογκώδη τύμπανα.

    Read More
  • Οι Supersuckers στο Κύτταρο στις 22/03/2024 (video)

    Οι Supersuckers στο Κύτταρο στις 22/03/2024 (video)

    Τη Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024, μετά από πρόσκληση της Made Of Stone Productions, μας επισκέφθηκαν οι Supersuckers για να μας αποδείξουν μέσα σε μιάμιση καταιγιστική ώρα γιατί αυτοαποκαλούνται η "Μεγαλύτερη Rock and Roll μπάντα του κόσμου". Το Merlin's Music Box, βρέθηκε στο Κύτταρο, βιντεοσκόπησε τη συναυλία και ιδού το αποτέλεσμα.

    Read More
  • Πέντε στιγμές από πέντε φανταστικές μπάντες, αλλά... σίγουρα φανταστικές;

    Πέντε στιγμές από πέντε φανταστικές μπάντες, αλλά... σίγουρα φανταστικές;

    Εισαγωγή...

    Μέσα στα χρόνια έχουμε ορισμένοι φίλοι φτιάξει μια ομάδα στο internet που της έχουμε δώσει τον τίτλο Ξέρει το Παπί τη Λίμνη. Φυσικά δεν είμαστε «ενδιαφερόμενοι» και «νοιαζόμενοι» του ιστού, αλλά συναντιόμαστε και τα πίνουμε, καπνίζουμε και κουτσομπολεύουμε, λέμε βία και όχι μπουλινγκ, γράφουμε στα παλιά μας τα παπούτσια τα μπούμερ-μούμερ, πάμε σε συναυλίες που δεν παίζουμε οι ίδιοι , βγαίνουμε ραντεβού και γενικώς είμαστε αντι-ιντερνετικές προσωπικότητες. Κατά καιρούς γράφουμε και διηγήματα και βασανίζουμε τον Μάγο Μέρλιν να μας τα δημοσιεύσει. Και αυτός δεν λέει όχι γιατί οι Μάγοι δεν λένε όχι, κάνουν μόνο μαγικά. Στην ομάδα μας είμαστε και άλλοι όμως αυτή τη φορά γράψαμε μόνο οι πέντε για πέντε στιγμές από πέντε φανταστικά συγκροτήματα που θα μπορούσαν να ήταν αληθινές και  δεν είναι. Αν διαβάζετε ακόμα κείμενα σας προσκαλούμε να μας διαβάσετε.

    Σας ευχαριστούμε ήδη

    Οι Ξέρει Το Παπί Την Λίμνη

    Read More
  • Ο Λαβύρινθος του Μπόρχες και ο Χριστός στο Μουντιάλ του 1994...

    Ο Λαβύρινθος του Μπόρχες και ο Χριστός στο Μουντιάλ του 1994...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    Δεν υπάρχει λόγος για να ειπωθεί αυτή η ιστορία, αφού καθένας έχει τους λόγους του για να μην την ακούσει. Αλλά εγώ θα την πω. Ο Μπόρχες στον Επίλογο του Ποιητή μέσα σε μια μόλις παράγραφο καταφέρνει να κάνει και τον πιο αδαή να καταλάβει πως ο συγγραφέας γράφει για τον ίδιο του τον εαυτό και αν κατάλαβα λάθος μάλλον εγώ είμαι ο προτελευταίος αδαής αυτός που δεν έπιασε γρι από το κείμενο. Πανάθεμά με μια παράγραφος σκάρτες εκατό λέξεις ήταν που μπερδεύτηκα; Ένας αποφασίζει να ζωγραφίσει τον κόσμο όλο και αρχίζει από τον ουρανό, φτιάχνει βασίλεια, τα ψάρια, τα βουνά, κάνει εργαλεία, τα άστρα, τους ανθρώπους και όλες οι γραμμές φτιάχνουν έναν ατελείωτο λαβύρινθο, ένας λαβύρινθος όπου οι σκιάσεις και οι χαράξεις σχηματίζουν το πρόσωπο του. Αυτή η αλληγορία φανερώνει πως ο δημιουργός προσπαθεί να τα βάλει με τους εσωτερικούς του δαίμονες ο δημιουργός περιστρέφεται γύρω από κάποια εμμονή.

    Read More
  • Aqualung: Το μανιφέστο ενός ευαίσθητου ανθρώπου...

    Aqualung: Το μανιφέστο ενός ευαίσθητου ανθρώπου...

    Γράφει ο Χρήστος Μήνος

    Τη δεκαετία του 70, οι πρώτοι σπόροι του προοδευτικού ροκ άρχισαν να αναπτύσσονται και να αποδίδουν αλησμόνητους καρπούς. Στα κλασικά έργα της εποχής, πέρα από κάθε αμφιβολία, συγκαταλέγεται ο τέταρτος δίσκος των Βρετανών Jethro Tull: το θρυλικό Aqualung που κυκλοφόρησε στις 19 Μαρτίου 1971. Για πολλούς ο δίσκος είναι θεματικός και το κεντρικό ζήτημα που πραγματεύεται είναι η «η διάσταση του Θεού σε σχέση με την οργανωμένη θρησκεία» (από την κριτική του Rolling Stone). Για τον Ian Anderson όμως, αυτός είναι ένας παραπλανητικός σχολιασμός: η κριτική στη θρησκεία είναι σίγουρα ένα από θέματα που θίγεται στους στίχους, όχι όμως το μοναδικό.

    Read More
  • Ο Phil Collins, oι Beatles, o George Harrison και μια φάρσα...

    Ο Phil Collins, oι Beatles, o George Harrison και μια φάρσα...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Ο Phil Collins, που στη φωτογραφία αγριοκοιτάζει παίζοντας τύμπανα με τους Genesis, «γνώρισε» τους Beatles σε ηλικία μόλις 13 ετών, το 1964, όταν η παραγωγή της ταινίας των Fabulous 4 A Hard Day's Night τον προσέλαβε σαν κομπάρσο για να ξελαρυγγιάζεται μαζί με εκατοντάδες άλλα πιτσιρίκια στη σκηνή όπου το διάσημο συγκρότημα εμφανίζεται σε μια τηλεοπτική εκπομπή. Δυστυχώς για τον Collins, η παρουσία του στο τελικό μοντάζ κόπηκε ανελέητα, μάλλον επειδή ήταν ο μόνος που στεκόταν ακίνητος στη διάρκεια του γυρίσματος επειδή, όπως έλεγε αργότερα, ήθελε να ακούσει τη μουσική των Σκαθαριών και όχι να τσιρίζει.

    Read More
  • Gumbo Ya Ya: Μια φορά κι έναν καιρό στη Νέα Ορλεάνη - Η ιστορία του Cosimo Matassa...

    Gumbo Ya Ya: Μια φορά κι έναν καιρό στη Νέα Ορλεάνη - Η ιστορία του Cosimo Matassa...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Ένα μεγάλο μέρος των πιο συναρπαστικών ηχογραφήσεων του rhythm n’ blues, του rock n’ roll και της soul από τις αρχές του ‘50 έως και τα τέλη του ‘60 έγιναν σε ένα στούντιο στη Νέα Ορλεάνη: το στούντιο του Cosimo Matassa...

    Read More
  • Τζον Καζάλ: Ο ηθοποιός με το ακατάρριπτο ρεκόρ...

    Τζον Καζάλ: Ο ηθοποιός με το ακατάρριπτο ρεκόρ...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    «Ο Τζον Καζάλ είναι από τις εμπειρίες που σου συμβαίνουν μία φορά στη ζωή....»

    Γεννήθηκε καλοκαίρι, τον Αύγουστο του 1935, και περπάτησε στον πλανήτη μας για 42 χρόνια, θαρρείς και η μοίρα είχε προαποφασίσει ότι ήταν αρκετά αυτά που προσέφερε στην υποκριτική τέχνη, αφήνοντας μας συγκλονισμενούυ και βουβούς μπροστά σε ένα ασύλληπτο ταλέντο που χάθηκε πριν το χορτάσουμε.

    Read More
  • The Shawshank Redemption, ή αλλιώς, το πάθος για την λευτεριά είναι δυνατότερο από όλα τα κελιά!

    The Shawshank Redemption, ή αλλιώς, το πάθος για την λευτεριά είναι δυνατότερο από όλα τα κελιά!

    Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

    Όταν το The Shawshank Redemption (ελληνιστί, Τελευταία Έξοδος, Ρίτα Χέιγουορθ) του Frank Darabont, προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 1994, αρχικά συνάντησε μέτρια ανταπόκριση. Με την πάροδο του χρόνου, η ταινία έχει καθιερωθεί ως μία από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Stephen King, Rita Hayworth and Shawshank Redemption (1982), και εξιστορεί το ταξίδι του Andy Dufresne, ενός τραπεζικού στελέχους που καταδικάστηκε άδικα για τη δολοφονία της συζύγου του και του εραστή της, και τον πολύχρονο εγκλεισμό του στο διαβόητο κρατικό σωφρονιστικό ίδρυμα Shawshank μια καταπληκτική ερμηνεία από τον πολυβραβευμένο ηθοποιό και ακτιβιστή Tim Robbins.

    Read More
  • Μερικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα εγχώριων μουσικών προϊόντων...

    Μερικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα εγχώριων μουσικών προϊόντων...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στο παρόν κείμενο υπάρχουν συγκεντρωμένες μερικές σύντομες προσωπικές απόψεις για όμορφα δισκάκια από εγχώριες μπάντες που άκουσα τους τελευταίους μήνες και έχουν δημοσιευτεί στον προσωπικό μου λογαριασμό και στον λογαριασμό του Merlin's Music Box στο facebook. Είναι πολύ ενθαρρυντικό που συνεχώς εμφανίζονται τόσο καλές δουλειές με μεράκι, υπομονή, επιμονή και έμπνευση από νέα, κυρίως, παιδιά, που ξοδεύουν χρόνο και χρήμα για να πραγματώσουν τα όνειρά τους στη μουσική. Να παρακολουθείτε τη σκηνή και να τη στηρίζετε και να τη σέβεστε, γιατί πραγματικά της αξίζει...

    Read More
  • The Boogie Man: Tα πρώτα βήματα του John Lee Hooker στη δισκογραφία...

    The Boogie Man: Tα πρώτα βήματα του John Lee Hooker στη δισκογραφία...

     Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η δισκογραφική πορεία του John Lee Hooker συνιστά ένα από τα πιο γνωστά κεφάλαια της blues ιστορίας. Η παραδοχή αυτή, ωστόσο, αφορά κυρίως τις ηχογραφήσεις του από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 και μετά, την περίοδο που ο Hooker είχε ήδη επιβληθεί ως ένας από τους δημιουργούς τους μεταπολεμικού blues ήχου. Αφορά δηλαδή τις ηχογραφήσεις του κυρίως στις εταιρείες Vee Jay και Bluesway και αργότερα (για λίγο) στη Stax, την περίφημη συνεργασία του με τους Canned Heat το ‘70 στη Liberty, και φτάνει έως το θριαμβευτικό comeback του στα τέλη του ‘80, που τον έβαλε σχεδόν σε κάθε «σπίτι».

    Read More
  • Thelonious Monk: Μια παρακαταθήκη που ευδοκιμεί...

    Thelonious Monk: Μια παρακαταθήκη που ευδοκιμεί...

    του Doug Hall

    μετάφραση: Πάνος Τομαράς

    Αν υπήρχε ένα τεράστιο παζλ με όλους τους θρυλικούς μουσικούς της τζαζ, όπου κάθε κομμάτι είναι και ένας μουσικός, το κομμάτι του Θελόνιους Μονκ θα είχε τέτοιο σχήμα ώστε θα ήταν αδύνατον να ταιριάξει με τα υπόλοιπα. Ως καλλιτέχνης ήταν μοναδικός και η θέση του στην τζαζ ήταν μοναδικά αντικομφορμιστική. Από μουσική και ιστορική άποψη, αναγνωρίζεται ως ένας από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης τζαζ και άσκησε τεράστια επιρροή στη διαμόρφωση του κινήματος του bebop. Επηρέασε όλους του σημαντικούς εκπροσώπους του και λειτούργησε σαν μέντορας τόσο για τον Τζον Κολτρέιν όσο και για τον Σόνι Ρόλινς, που έπαιξαν σε κουαρτέτα του τη δεκαετία του 1950. 

    Read More
  • Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

    Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Οι Leftfield είναι ενα βρετανικό ηλεκτρονικό συγκρότημα που δημιουργήθηκε το 1989 απο τον Neil Barnes και τον Paul Daley. Θεωρώ πως το άλμπουμ τους Leftism είναι απο εκείνα που άφησαν το στίγμα τους στην electronica και χαρακτήρισαν την δεκαετία του ΄90, όπως τη χαρακτήρισαν τα άλμπουμ των Massive Attack, των Prodigy και των Portishead. Πάνω από όλα, επαναπροσδιόρισε τη χορευτική μουσική και έδειξε πως θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμα και με ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, πέρα από πρόσκαιρα χιτάκια.

    Read More
  • Μπάμπης Παπαδόπουλος:  «Η σύμπραξη με άλλους μουσικούς έχει τη γοητεία του μοιράσματος, του διαλόγου και της έκπληξης του διαφορετικού...»

    Μπάμπης Παπαδόπουλος: «Η σύμπραξη με άλλους μουσικούς έχει τη γοητεία του μοιράσματος, του διαλόγου και της έκπληξης του διαφορετικού...»

     Αποκλειστική συνέντευξη στη Φαίη Φραγκισκάτου

    φωτογραφίες: Σίμος Σαλπιέλ (Red Creative)

    Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος είναι μουσικός και συνθέτης. Έγινε περισσότερο γνωστός ως ο κιθαρίστας του συγκροτήματος Τρύπες (1984-2001) και αρκετά από τα τραγούδια τους είναι δικές του συνθέσεις. Την άνοιξη του 2008 κυκλοφορεί το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του με το οποίο ξεκινά η προσωπική του δισκογραφική διαδρομή. Έχει καταθέσει μέχρι σήμερα οκτώ προσωπικούς δίσκους, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο και παρουσιάζει τη δουλειά του σε συναυλίες με τα εναλλασσόμενα projects: Μπάμπης Παπαδόπουλος Electric Solo, Μπάμπης Παπαδόπουλος DUO, Μπάμπης Παπαδόπουλος Τρίο και Μπάμπης Παπαδόπουλος Ακούστικ Σετ. Eπίσης, από το 2010 αποτελεί μέλος του συγκροτήματος Χειμερινοί Κολυμβητές. 

    Read More
  • Mick Farren: Ο αναγεννησιακός άνθρωπος του βρετανικού rock and roll...

    Mick Farren: Ο αναγεννησιακός άνθρωπος του βρετανικού rock and roll...

    Το ντοκιμαντέρ του BBC, Punk Rock Britannia, ξεκινά με ένα δοκίμιο του Mick Farren που είχε δημοσιεύσει η εφημερίδα New Musical Express τον Ιούνιο του 1976, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου, με τίτλο «The Titanic Sails at Dawn», ένα στίχο δανεισμένο από το τραγούδι του Bob Dylan «Desolation Row» Dylan. Ο Farren δεν ήταν αυτός που επινόησε το κίνημα του πανκ ροκ, αλλά στο συγκεκριμένο κείμενο εξέθετε την αυξανόμενη δυσαρέσκεια του αναγνωστικού κοινού της εφημερίδας απέναντι στους καλλιτέχνες της ροκ σκηνής, οι οποίοι «άραζαν» τρώγοντας τα χρήματα που είχαν αποκτήσει τα ανθηρά χρόνια της δεκαετίας του '60.

    Read More
  • Σικάγο 1968: «Όλος ο κόσμος παρακολουθεί»...

    Σικάγο 1968: «Όλος ο κόσμος παρακολουθεί»...

    Γράφει ο Στέλιος Μιχ.

    Τον Αύγουστο του 1968 ο πόλεμος στο Βιετνάμ συμπλήρωνε ήδη τρία χρόνια και η αμερικανική νεολαία μετρούσε περισσότερους από 20.000 νεκρούς στις ζούγκλες και τα χωριά της Ινδοκίνας. Η χρονιά είχε ανοίξει με την Επίθεση του Τετ, μια συντονισμένη αντεπίθεση των Βιετκόνγκ ανήμερα της βιετναμέζικης πρωτοχρονιάς, που κατέστρεψε την εικόνα της παντοδύναμης κι αήττητης πολεμικής μηχανής των ΗΠΑ. Μέσα στις αμερικανικές μητροπόλεις το αντιπολεμικό κίνημα αναπτυσσόταν με γοργούς ρυθμούς, μπολιασμένο με τις μάχες που ήδη έδιναν τα προηγούμενα χρόνια οι Αφροαμερικανοί ενάντια στο ρατσισμό. Τον Απρίλη της ίδιας χρονιάς, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ έπεφτε νεκρός από σφαίρα στο Μέμφις και η δολοφονία του έβαζε φωτιά στις φτωχογειτονιές. Το Πανεπιστήμιο του Κολούμπια και πολλά ακόμα καταλαμβάνονταν από φοιτητές που διεκδικούσαν τον τερματισμό του πολέμου και ο πρόεδρος Λίντον Τζόνσον είχε ήδη ανακοινώσει ότι δεν θα ξανακατέβαινε υποψήφιος με το κόμμα των Δημοκρατικών στις εκλογές του Νοέμβρη.

    Read More
  • Όταν οι Sex Pistols νίκησαν τον νόμο...

    Όταν οι Sex Pistols νίκησαν τον νόμο...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Το εξώφυλλο του Never Mind The Bollocks, Here’s the Sex Pistols, του μοναδικού κανονικού άλμπουμ που κυκλοφόρησαν οι Sex Pistols το 1977, πέρα από οτιδήποτε άλλο δημιούργησε ένα νομικό προηγούμενο. Μιας και τα μέσα ενημέρωσης αρνούνταν να το προβάλουν, η δισκογραφική εταιρία Virgin ξεκίνησε μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία στέλνοντας στα δισκοπωλεία αφίσες με το εξώφυλλο του άλμπουμ.

    Read More
  • Άστεγη Συνοικία / Αθέατη Πολιτεία...

    Άστεγη Συνοικία / Αθέατη Πολιτεία...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας 

    Ένα έντονο κίτρινο φως καλύπτει το κλεινόν άστυ σαν ένας τεράστιος προβολέας να φέγγει προς την ατελείωτη σκηνή στην οποία οι ηθοποιοί πολίτες και ιδιώτες αμέτρητοι κομπάρσοι περιφέρουν τη σάρκα και το εγώ τους κυνηγώντας με λύσσα να σκοτώσουν τα όνειρα των άλλων και τα δικά τους και ο Χρόνος να κυλαέι και να γελάει εναντίον τους ερωτοτροπώντας με την μοίρα τους γεννώντας ζωές μικρές, ψυχές δειλές, επιθυμίες πρόστυχες και δόλιες, σπίτια σπιρτόκουτα αλλά και τεράστια...

    Read More
  • Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...

    Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    «Το συμβάν ματαιώνει τις προβλέψεις».

    Με τον παρόντα τόμο, οι εκδόσεις Εκτός/Γραμμής εγκαινιάζουν τη σειρά Συμβάντα – σύμφωνα, με τον ορισμό του Alain Badiou για τη μετάβαση από το Είναι στο Συμβάν. Δηλαδή, βιβλία που εξετάζουν συγκεκριμένες καταστάσεις της σύγχρονης ιστορίας, που προσέβλεπαν στη δυνατότητα μιας επαναστατικής ρήξης. Και ο Μάης του ’68, δηλαδή η σύγκρουση των φοιτητών και των εργατών, που δεν υπάκουσαν το Γαλλικό ΚΚ, με το αυταρχικό γκωλικό κράτος, είναι ίσως το σημαντικότερο Συμβάν των τελευταίων δεκαετιών και αυτό που άφησε το πιο ισχυρό αποτύπωμα. Εξάλλου, το βιβλίο γράφεται σχεδόν παράλληλα με το γεγονότα (Μάιος-Ιούνιος 1968), στην κίνηση της Ιστορίας εν τω γίγνεσθαι. Γνώμονας είναι, όχι μόνο η αποτίμηση του Μάη, αλλά και οι δυνατότητες συνέχισής του. Η εν λόγω συγχρονία φέρνει ίσως στο μυαλό τα κριτικά κείμενα που έγραφε ο Μαρξ, ενόσω η γαλλική Κομμούνα του 1871 ήταν σε εξέλιξη.

    Read More
  • Wayne Kramer: «Αν θυμάμαι τις ταραχές του ’68 στο Συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο; Φίλε, εγώ έπαιξα εκεί…»

    Wayne Kramer: «Αν θυμάμαι τις ταραχές του ’68 στο Συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο; Φίλε, εγώ έπαιξα εκεί…»

    του Wayne Kramer

    (μετάφραση*: Στέλιος Μιχ.)

    O Wayne Kramer [30 Απριλίου 1948 – 2 Φεβρουαρίου 2024], κιθαρίστας της ιστορικής μπάντας ακτιβιστών από το Ντιτρόιτ MC5, θυμάται, 50 χρόνια μετά, τη συμμετοχή του στα συγκλονιστικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον Αύγουστο του 1968 στο Σικάγο, στη διάρκεια του Συνεδρίου των Δημοκρατικών και συγκρίνει το τότε με το τώρα...

    Read More
  • Το «Κοράκι» του Edgar Allan Poe στην ποπ κουλτούρα...

    Το «Κοράκι» του Edgar Allan Poe στην ποπ κουλτούρα...

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    Το ποίημα Το Κοράκι του θρυλικού Αμερικανού συγγραφέα και ποιητή,Edgar Allan Poe έχει «πετάξει» από τραγούδια, τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες, μέχρι τα κόμικς και τα σπορ και  μέχρι σήμερα θεωρείται ένα από τα πιο διάσημα έργα του. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φόρα το 1845 στην εφημερίδα The New York Mirror εισβάλοντας στη συλλογική συνείδηση των αναγνωστών για να καθιερώσει τον Poe ως «μετρ του μακάβριου» και να τον κάνει αμέσως γνωστό.

    Read More
  • Οι ταριχευτές του Λένιν, έναν αιώνα μετά...

    Οι ταριχευτές του Λένιν, έναν αιώνα μετά...

    Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

    H ταρίχευση του Λένιν αποτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο στην υπηρεσία της κομματικής - σοσιαλιστικής επιστήμης. Ο υπαρκτός σοσιαλισμός χρειάζονταν να προσκυνά τον υπαρκτό νεκρό που τον θανάτωσε...

    Read More
  • 1
  • 2
The Lumpen.- James Mott, Bill Calhoun, Michael Torrance, Clark Bailey.

Έμπνευση και δημιουργία

Όσο περνούν τα χρόνια, η μνήμη των δημιουργών του εξασθενεί. Πώς εμπνεύστηκαν το εμβληματικό “Sympathy for the Devil”; Αν και στα credits αναφέρεται (όπως σχεδόν πάντα) το δίδυμο Jagger-Richards, στην πραγματικότητα ο Jagger ήταν εκείνος που έγραψε το τραγούδι.

Οι τρεις πιο διαδεδομένες εκδοχές είναι οι εξής:

  • 1η Εκδοχή: Σύμφωνα με τον βιογράφο του Jagger, Philip Norman, η Marianne Faithful, η τότε σύντροφος του Jagger, του είχε δανείσει το βιβλίο του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ Ο Μαιτρ και η Μαργαρίτα που μόλις είχε κυκλοφορήσει στη Βρετανία, και όπου ο διάβολος εμφανίζεται ως ένας εκλεπτυσμένος και κοινωνικός τύπος.
  • 2η Εκδοχή: Σε κάποια συνέντευξη το 1995, ο Jagger είχε αναφέρει πως αν και δεν ήταν σίγουρος, πίστευε ότι είχε αντλήσει έμπνευση από τον Μποντλέρ ή, τέλος πάντων, από κάποιο γαλλικό κείμενο.
  • 3η Εκδοχή: Το 2012, σε άλλη συνέντευξη, ο Jagger συνδύασε τις δύο εκδοχές και έφτιαξε μια Τρίτη.

Αν κρατήσουμε την εκδοχή ότι η έμπνευση προέκυψε από την κλασική λογοτεχνία, μάλλον πέφτουμε μέσα. “Μάλλον”, γιατί υπάρχει και η εκδοχή του Greil Marcus στο βιβλίο του Mystery Train, σύμφωνα με την οποία ο Jagger εμπνεύστηκε το τραγούδι από το κομμάτι “Me and the Devil Blues” του Robert Johnson, του σπουδαίου μπλουζίστα που ούτως ή άλλως αποτελούσε βασική πηγή έμπνευσης για τους Stones.

Αρχικά, ο τίτλος του κομματιού ήταν “The Devil Is My Name” και αργότερα άλλαξε σε “Sympathy for the Devil”.

Ο πρώτος από τα μέλη του συγκροτήματος που το άκουσε ήταν ο Charlie Watts, όταν ένα απόγευμα, την ώρα που έδυε ο ήλιος, βρήκε τον Jagger να τον περιμένει στα σκαλιά του σπιτιού του γρατζουνώντας την κιθάρα του.

Το τραγούδι ηχογραφήθηκε στα Olympic Studios του Λονδίνου μέσα σε πέντε ημέρες (5, 6, 8, 9 & 10 Ιουνίου 1968).
Όπως δήλωσε κάποια στιγμή ο Keith Richards, οι Stones το ηχογράφησαν μόλις δυο φορές. Η πρώτη ήταν χάλια και η δεύτερη άψογη.

Πρακτικά το κομμάτι ολοκληρώθηκε σαν σύνθεση εκείνες τις ημέρες στο στούντιο και από μία folk μπαλάντα που ήταν αρχικά μεταμορφώθηκε σε μία «τεράστια υπνωτιστική δύναμη χάρη στον πρωτόγονο αφρικάνικο, νοτιοαμερικάνικο, αφρο-ό,τι-θέλετε ρυθμό του. Κι αυτό ήταν κάτι πολύ τρομακτικό για το λευκό κοινό». (Keith Richards στο περιοδικό Rolling Stone, 1995) Οι ηχογραφήσεις στα Olympic Studios απαθανατίστηκαν από τον Γάλλο σκηνοθέτη Ζακ-Λικ Γκοντάρ στη ταινία One plus One (που άλλες φορές εμφανίζεται και με τον τίτλο Sympathy for the Devil). Στη ταινία αυτή ο Γκοντάρ παρακολούθησε και κατέγραψε με την κάμερά του τη δημιουργική διαδικασία με των Rolling Stones.

Ο τρόπος που δούλευαν οι Stones παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Άλλοτε όλοι μαζί, άλλοτε ένας ένας, άλλοτε με τους φίλους και τις φίλες τους μέσα στο στούντιο. Όλο αυτό το πανηγύρι βοηθούσε τους μουσικούς να εκφραστούν και να παρουσιάζουν νέες ιδέες. Η προσθήκη του χαρακτηριστικού «Whoo-Whoo» που δίνει την αίσθηση της «άφρο» γυναικείας χορωδίας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Κάποια στιγμή που δοκίμαζαν το κομμάτι, η Anita Pallenberg, η τότε φίλη του Richards, καθόταν δίπλα στον ηχολήπτη και ξαφνικά άρχισε να σιγοτραγουδάει «Whoo-Whoo, Whoo-Whoo», χτυπώντας τα δάχτυλά της πάνω στη κονσόλα. Ο παραγωγός Jimmy Miller που ήταν παρών ενθουσιάστηκε και έπεισε τους Stones να βάλουν τις κοπέλες τους να κάνουν φωνητικά.

Εκτός από την μπάντα στην ηχογράφηση συμμετείχαν ο Nicky Hopkins στο πιάνο και ο Rocky Dzidzornu στα congas. Ωστόσο, κάποια μέλη της μπάντας έπαιξαν έναν κάπως διαφορετικό ρόλο. Για παράδειγμα, ο Keith Richards έπαιξε μπάσο και όχι ο Bill Wyman, ο οποίος με τη σειρά του έπαιξε ένα αφρικάνικο όργανο με το παράξενο όνομα shekere. Εκτός από ακουστική κιθάρα, ο Brian Jones έπαιξε bongos. Ο Charlie Watts τύμπανα και κουδούνα και ο Mick Jagger επίσης bongos. Τέλος, στα φωνητικά συμμετείχαν όλοι οι Stones, οι δύο κοπέλες (Marianne Faithful και Anita Pallenberg), αλλά και ο παραγωγός Jimmy Miller.

Οι στίχοι, τα νοήματα και η μουσική

«Παρακαλώ επιτρέψτε μου να συστηθώ, είμαι ένας πλούσιος άνθρωπος με γούστο»
O Mick Jagger το έγραψε σε πρώτο πρόσωπο και το πρόσωπο αυτό είναι ο Εωσφόρος (Lucifer). Ο τρόπος της ερμηνείας του ήταν σαρκαστικός, ανατριχιαστικός, προβοκατόρικος και ταυτόχρονα περιπαιχτικός. Έδινε την αίσθηση ενός σατανικού γελωτοποιού και την ίδια στιγμή, ενός διεστραμμένου, καλοπερασάκια δανδή που κυκλοφορούσε στα σαλόνια και τα καμπαρέ της belle epoque.

Η διαχρονικότητα του τραγουδιού είναι τέτοια που επιβάλλει την ανάλυσή στου στον ενεστώτα.

Ο αφηγητής διατρέχει την ιστορία του ανθρώπου και ο ακροατής νοιώθει ότι μέσα από ένα στερεοσκόπιο ή ένα view-master (slideshow θα το λέγαμε σήμερα), βλέπει χιλιάδες φρικιαστικές εικόνες που διαδέχονται η μία την άλλη με απίστευτη ταχύτητα. Στηλιτεύει την υποκρισία και την κτηνωδία που δηλητηριάζει τις ψυχές των ανθρώπων. Θυμάται το μαρτύριο του Χριστού και την υποκρισία του Πόντιου Πιλάτου. Μεταφέρει τον ακροατή στη Αγία Πετρούπολη και στην Οκτωβριανή Επανάσταση. Μιλάει για την εκτέλεση του τσάρου και της οικογένειάς του, για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τις θηριωδίες των Ναζί και από εκεί γυρίζει πίσω, στον Εκατονταετή Πόλεμο. Και μετά, στο σήμερα (στη δεκαετία του 60) φωνάζοντας υποκριτικά “ποιος σκότωσε τους Κένεντι;” Κι αμέσως είναι σαν να φτύνει την απάντηση: «Εσύ κι εγώ» (Ο Ρόμπερτ Κένεντι δολοφονήθηκε στις 5 Ιουνίου 1968, την πρώτη μέρα των ηχογραφήσεων, γι’ αυτό ο Jagger τροποποίησε την αρχική αναφορά του στον (Τζον) Κένεντι στους (δυο δολοφονημένους αδελφούς) Κένεντι. Και όταν μιλάει για τους τροβαδούρους που παγιδεύει και σκοτώνει στο ταξίδι τους προς τη Βομβάη, ειρωνεύεται την αφέλεια των χίπιδων.

«Χάρηκα πολύ για τη γνωριμία, ελπίζω να μάντεψες το όνομά μου», χλευάζει ανάμεσα στις στροφές. «Αλλά αυτό που σε προβληματίζει είναι η φύση του παιχνιδιού μου». Για να συνεχίσει με μια υπενθύμιση: όλοι οι μπάτσοι είναι εγκληματίες, σε αντιδιαστολή με τους καταραμένους (αμαρτωλούς, τους χαρακτηρίζει) που είναι άγιοι. Και μας κατακεραυνώνει «Να με αποκαλείς απλά Εωσφόρο γιατί χρειάζομαι λίγη χαλιναγώγηση. Κι αν με πετύχεις πουθενά, φρόντισε να είσαι ευγενικός, δείξε μου κατανόηση και λίγη εκτίμηση. Χρησιμοποίησε όλα τα μαθήματα καλών τρόπων που έχεις πάρει. Ειδάλλως θα αφανίσω την ψυχή σου…»

Οι στίχοι μας ξεγυμνώνουν και μας βάζουν μπροστά σε έναν καθρέφτη αφήνοντας μας να κοιτάμε σοκαρισμένοι το τρομακτικά διαβολικό, μέσα μας. Η πεμπτουσία του κομματιού είναι η προτροπή να κοιτάξουμε κατάματα τον Σατανά. Να τον κοιτάξουμε τόσο καλά, που θα μας μείνει αξέχαστος. Να τον πολεμήσουμε και να τον αφήσουμε χωρίς δουλειά.

Μουσικά, το “Sympathy For The Devil” είναι ένα μείγμα folk απαγγελίας με ρυθμούς samba, free jazz και rock. Το κομμάτι ξεκινά ρυθμικά με αφρικάνικα κρουστά και κραυγές που παραπέμπουν στη ζούγκλα. Σταδιακά προστίθενται περισσότερα όργανα, ο ρυθμός γίνεται πιο έντονος και παρασέρνει τον ακροατή σε ένα οργιαστικό κρεσέντο με όργανα και φωνές.

Η επιτυχία, η απήχηση και ο πόλεμος

Το “Sympathy for the Devil” άνοιγε το άλμπουμ Beggars Banquet που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1968 και έγινε γρήγορα επιτυχία σκαρφαλώνοντας στην 3η θέση των charts της Βρετανίας, στην 5η θέση των ΗΠΑ και στην 1η θέση της Γαλλίας. Σαν σινγκλ κυκλοφόρησε μόνο στη Γαλλία όπου έφτασε την 4η θέση του καταλόγου επιτυχιών.

Το περιοδικό Rolling Stone το έχει συμπεριλάβει στα 500 καλύτερα τραγούδια όλων των εποχών (στην 32η θέση) ενώ το Beggars Banquet στο νούμερο 57 των σημαντικότερων άλμπουμ δίσκων όλων των εποχών. Ο δίσκος έγινε πολλαπλά χρυσός και πλατινένιος σε πολλές χώρες.

Η πρώτη φορά που το “Sympathy For The Devil” παρουσιάστηκε ζωντανά ήταν στην εκπομπή του David Frost στο BBC, λίγες μόλις μέρες πριν την επίσημη κυκλοφορία του Beggars Banquet.
H δεύτερη παρουσίαση είχε προγραμματιστεί για το Rock and Roll Circus (Δεκέμβριος 1968), αλλά αν και κινηματογραφήθηκε έμεινε έξω από το τελικό μοντάζ. Ίσως η εμφάνιση του Jagger να θεωρήθηκε πολύ προκλητική επειδή σε κάποιο σημείο έβγαλε τη μπλούζα του έχοντας στο στήθος του ένα τεράστιο (ψεύτικο) τατουάζ με την εικόνα του Σατανά.

Το “Sympathy for the Devil” παρουσιάστηκε για πρώτη φορά μπροστά σε μεγάλο κοινό στη δωρεάν συναυλία που έδωσαν οι Rolling Stones στο Hyde Park, στις 5 Ιουλίου του 1969. Μόλις δυο μέρες νωρίτερα ο Brian Jones, ο κιθαρίστας και ιδρυτικό μέλος της μπάντας, είχε βρεθεί νεκρός. Ντυμένος στα λευκά, ο Jagger αφιέρωσε στη μνήμη του μερικούς στίχους του ρομαντικού ποιητή Percy Shelley. Κλείνοντας την απαγγελία, απελευθερώθηκαν εκατοντάδες πεταλούδες που πέταξαν προς τον ουρανό, ενώ ταυτόχρονα ακούστηκαν οι πρώτες νότες από το “Sympathy for the Devil”. Στη σκηνή εμφανίστηκαν Αφρικανοί μουσικοί με τύμπανα που φορούσαν παραδοσιακές στολές. Ήταν μια μοναδική στιγμή που χαράχτηκε ανεξίτηλα στη μνήμη των 250.000 θεατών που βρέθηκαν εκεί.

Ωστόσο, αντίστοιχος με την επιτυχία του τραγουδιού υπήρξε ο πόλεμος πού εξαπέλυσαν αμέσως συντηρητικοί και εκκλησιαστικοί κύκλοι και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Πολλές ομάδες, που περίμεναν τον Jagger στη «γωνία» μετά την κυκλοφορία του Their Satanic Majesties Request, του προηγούμενου άλμπουμ των Stones, τον κατηγόρησαν για σατανιστή επικαλούμενοι την “φιλία” του με τον επικεφαλής της Εκκλησίας του Σατανά Anton LaVey, με τον οποίο οι Stones είχε συνεργαστεί στην cult ταινία μικρού μήκους του Kenneth Anger με τίτλο Lucifer Rising.  Οι θεωρίες συνωμοσίας προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα καταγγέλλοντας τον Jagger ως μέλος της σατανιστικής σέχτας Process Church of the Final Judgment που έδρασε κυρίως στο Λονδίνο από τα μέσα της δεκαετίας του ‘60 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ‘70.

Όπως έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν, η ανάγνωση του τραγουδιού ήταν διαφορετική, ανάλογα με τη σκοπιά που το έβλεπε καθένας. Έτσι, ενώ οι προοδευτικοί το αντιμετώπισαν σαν μια καταγγελία, οι χριστιανοί, παρέα με τους σατανιστές, το θεώρησαν σαν μια ωδή προς τον Σατανά. Το περίεργο είναι ότι οι δεξιοί εθνικιστές της Αγγλίας θεώρησαν το τραγούδι συντηρητικό (!!!) Ως ευτράπελο και μόνο αξίζει να αναφερθεί ότι το 2006, όταν η κρυφο-φασιστική και εμφανώς υπερδεξιά συντακτική ομάδα του National Review συνέταξε το Top-50 των πιο συντηρητικών τραγουδιών όλων των εποχών, κατέταξε το “Sympathy For The Devil” στην τρίτη θέση λόγω της αναφοράς του στην εκτέλεση του τσάρου και της οικογένειάς του. Τα δύο κομμάτια που του «έκλεψαν» την πρωτιά ήταν το “Taxman” των Beatles στη δεύτερη θέση, και το “Won’t Get Fooled Again” των Who στην πρώτη. Η λίστα αυτή έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί περιλαμβάνει καλλιτέχνες όπως οι Sex Pistols, ο Bob Dylan, οι U2, οι Kinks, οι Band, οι Creedence Clearwater Revival, οι Offspring, ακόμα και οι Clash.

Για την καλλιτεχνική και ιδιαίτερα τη rock κοινότητα της εποχής, η λατρεία του Σατανά ήταν ένα παιχνίδι στα πλαίσια των πολλαπλών αναζητήσεων και, αν θέλετε, της προβοκατόρικης διάθεσης να σοκάρουν τα “χρηστά ήθη” της εποχής. Είναι βέβαιο ότι το “Sympathy for the Devil”, μολονότι στη πραγματικότητα είχε ως θέμα τη σκοτεινή πλευρά του ανθρώπου, τράβηξε το πέπλο πίσω από το οποίο κρυβόταν ο Σατανάς και οι οπαδοί του και τους παρουσίασε στο ευρύ κοινό.

Το τραγούδι έχει τύχει πολλών και διαφορετικών διασκευών από πολλούς διάσημους καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν αυτές των Sandie Shaw, Blood, Sweat & Tears, Bryan Ferry, Jane's Addiction, U2, Laibach, Guns ‘n’ Roses, Ozzy Osborne και, φυσικά, η διασκευή των Motorhead. Το τραγούδι έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση, σε βιντεοπαιχνίδια, ακόμα και σε κόμικς, άλλοτε ως μουσική υπόκρουση και άλλοτε ως αναφορά στα λόγια του Εωσφόρου όπως τα αποδίδουν οι στίχοι. Χαρακτηριστικό είναι στο έβδομο κεφάλαιο της ταινίας V for Vendetta, ο V συστήνεται με τα ίδια ακριβώς λόγια που συστήνεται και ο Εωσφόρος στο τραγούδι.



image

Μιχάλης Τζάνογλος

Συνεκδότης, βιντεοσκόπος και παιδί για όλες τις δουλειές.
 
 
 
image

Μιχάλης Τζάνογλος

Συνεκδότης, βιντεοσκόπος και παιδί για όλες τις δουλειές.
 
 
 
image

Μιχάλης Τζάνογλος

Συνεκδότης, βιντεοσκόπος και παιδί για όλες τις δουλειές.
 
 
 

Γραφτείτε στο newsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1