• Merlin's Music Box

    Merlin's Music Box



    Το Merlin's Music Box ήταν, είναι και θα είναι ένα φανζίν που κυκλοφόρησε το πρώτο του τεύχος τον Οκτώβριο του 1989 και έκλεισε τον έντυπο κύκλο του το 1995, έπειτα από 26 τεύχη. Ενεργοποιήθηκε εκ νέου την άνοιξη του 2014, αυτή τη φορά ηλεκτρονικά, μέσω του facebook και της ιστοσελίδας του, με σκοπό την παρουσίαση μουσικών σχημάτων και καλλιτεχνών από το χώρο της rock (και όχι μόνον), τη διοργάνωση εκδηλώσεων και, κυρίως, την τέρψη των φίλων του.
  • 1
sponsors inExarchia Μετα δεύτερο Blues.gr - Keep The Blues Alive ΙΝΤΡΙΓΚΑ
  • Medicine Show Revisited: Οι Dream Syndicate στις «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα»...

    Medicine Show Revisited: Οι Dream Syndicate στις «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα»...

    Οι Dream Syndicate περιοδεύουν σε Αμερική και Ευρώπη, παρουσιάζοντας εκ νέου το δεύτερο τους άλμπουμ και ο Θανάσης Μήνας θυμάται «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα». Μετά από μια μακρά και παρατεταμένη διαπραγμάτευση με την Universal Music Group, το συγκρότημα κέρδισε το δικαίωμα να επανεκδώσει το Medicine Show ως ένα κουτί 42 τραγουδιών με 29 ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις από την εποχή του 1983-84, και για αυτό το λόγο, το συγκρότημα ανέστησε την εταιρεία Down There, η οποία θα διανέμεται από την Fire Records. 

    Read More
  • The Sexy Christians: Μια Συνέντευξη για τον Ήχο της Εξομολόγησης

    The Sexy Christians: Μια Συνέντευξη για τον Ήχο της Εξομολόγησης

    Συνέντευξη στον Χρήστο Κορναράκη

    Φωτογραφίες: zilos.k

    Υπάρχουν δίσκοι που απλώς ακούγονται και άλλοι που σε παρασύρουν σε έναν μυστικό, αληθινό μουσικό κόσμο. Το Original Sins των Sexy Christians ανήκει σε αυτή την δεύτερη κατηγορία: ιδρωμένο, τρυφερό, πειραχτικό και λίγο επικίνδυνο. Δεν επιδιώκει να εντυπωσιάσει, αλλά να θυμίσει και να προκαλέσει έντονα συναισθήματα. Μίλησα με τη μπάντα για τον δίσκο, τον ήχο, τη δημιουργία, και πώς κάθε κομμάτι εκφράζει μικρές αμαρτίες και χαρά.

    Read More
  • Πόλεμος και νεοφασισμός: η καταστατική συνθήκη του νεοφιλελευθερισμού

    Πόλεμος και νεοφασισμός: η καταστατική συνθήκη του νεοφιλελευθερισμού

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Maurizio Lazzarato, Αδιέξοδα της δυτικής κριτικής σκέψης. Πόλεμος, πάλη των τάξεων, φασισμός

    «Ελπίζω ότι η φασιστική απειλή θα καταστήσει σαφές σε όλους ότι οι διαφορές και οι πολλαπλότητες αυτές καθαυτές είναι αδύναμες αν δεν κατορθώσουν να συγκροτήσουν εργαλεία για να μπορούν να δράσουν εντός του πλαισίου της ταξικής πάλης, δηλαδή εντός της μακροπολιτικής σύγκρουσης»

    Ο Maurizio Lazzarato, Ιταλός κοινωνιολόγος, φιλόσοφος και ακτιβιστής, γεννήθηκε το 1955. Στο τέλος της δεκαετίας του 1970, μετά τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβα και τη δράση του στο κίνημα της "Εργατικής Αυτονομίας", κατέφυγε μόνιμα στο Παρίσι. Εκεί μελετά, ως αυτόνομος ερευνητής, την εργατική δύναμη και την άυλη εργασία, την οντολογία της εργασίας και την επισφάλεια, τον γνωσιακό καπιταλισμό και τη βιοπολιτική, τα "μετασοσιαλιστικά" κινήματα, τον ακτιβισμό και την τέχνη. Είναι ιδρυτικό μέλος και συντάκτης του περιοδικού Multitudes, ερευνητής στο κέντρο Matisse/CNRS (Universite Paris I) και μέλος του College International de Philosophie.

    Read More
  • Inherent Vice – Ο παραισθητικός ίλιγγος του Paul Thomas Anderson (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #8)

    Inherent Vice – Ο παραισθητικός ίλιγγος του Paul Thomas Anderson (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #8)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Η Αμερική στα χέρια του Paul Thomas Anderson μοιάζει με ανοιχτή πληγή - μια αφήγηση όπου οι ήρωες χάνουν τη γη κάτω από τα πόδια τους και αναζητούν στα συντρίμμια νόημα. Μετά τη βίαιη κάθοδο του There Will Be Blood και την υπαρξιακή ιεροτελεστία του The Master, το Inherent Vice (ελλ. τίτλος Έμφυτο Ελάττωμα) φαντάζει πλάγια παρέκκλιση - ένα ψυχεδελικό stoner noir που κρύβει κάτω από το χιούμορ του μια βαθιά μελαγχολία. Είναι η ιστορία μιας εποχής που, καθώς τελειώνει, αφήνει στους ήρωες μονάχα ομίχλη, φαντάσματα και αναμνήσεις.

    Read More
  • The Heavy Hearts Vendetta - Romanticide EP (2025)

    The Heavy Hearts Vendetta - Romanticide EP (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Οι Heavy Hearts Vendetta δεν έγραψαν απλώς ένα EP· κατέθεσαν ένα ψυχικό τοπίο λουσμένο στη βρώμικη ενέργεια του garage rock, μια μαρτυρία από τα σπλάχνα της εμπειρίας. Η μπάντας αποτελείται από τους: Rolly (κιθάρα, φωνή, σύνθεση), Anastasia (φωνή, πλήκτρα), Gio (μπάσο), Lelos (drums). Το “Romanticide” κυκλοφόρησε στις 26 Σεπτεμβρίου 2025 και δεν ήρθε για να προκαλέσει με αναμνήσεις, μα να ξυπνήσει πληγές που ψάχνουν ακόμη δικαίωση.

    Read More
  • The Punk Syndrome: Παίξτε πανκ!

    The Punk Syndrome: Παίξτε πανκ!

    Γράφει ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης

    Είναι ο Τόνι, ο Κάρι, ο Σάμι και ο Πέρτι. Ο ντράμερ, ο τραγουδιστής, ο μπασίστας και ο κιθαρίστας. Είναι από τη Φινλανδία. Και παίζουν πανκ. Όλοι μαζί είναι το πανκ συγκρότημα Pertti Kurikan Nimipäivät. Σε αυτούς αναφέρεται το ντοκυμαντέρ The Punk Syndrome του 2012, των Jukka Kärkkäinen και J-P Passi.

    Read More
  • Mogwai:

    Mogwai: "The Bad Fire", μια διαχρονική φλόγα που καίει ακόμα δυνατά...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Λίγες μπάντες έχουν καταφέρει να διατηρήσουν την καλλιτεχνική τους ακεραιότητα και την επιδραστικότητά τους για τρεις δεκαετίες. Οι Mogwai, οι ακούραστοι πρεσβευτές του post-rock, επιστρέφουν με το The Bad Fire, το ενδέκατο άλμπουμ τους, και καταφέρνουν να συνδυάσουν την ωριμότητα με τη δημιουργική φρεσκάδα. Σε μια δισκογραφία γεμάτη ηχητικές κορυφογραμμές, η νέα τους δουλειά στέκει ως ένα ακόμα μνημείο στην ικανότητά τους να διαμορφώνουν συναισθηματικά τοπία μέσω της μουσικής.

    Read More
  • Soo Catwoman: Πιο punk κι απ' τους punks...

    Soo Catwoman: Πιο punk κι απ' τους punks...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Η Susan Lucas, όπως ήταν το πραγματικό όνομα της Catwoman, δεν τραγουδούσε, δεν δούλευε στο κατάστημα SEX των McLaren/Westwood ούτε συμμετείχε σε κάποιο πανκ συγκρότημα ούτε (αν και το 1979 θα έκανε ένα σύντομο πέρασμα τραγουδώντας στους Invaders), αλλά λόγω του παρουσιαστικού της συνδέθηκε αμέσως με την παρέα του Bromley Contingent και τους Sex Pistols. Είχε εντυπωσιακή εμφάνιση χάρη στην ασυνήθιστη κόμμωσή της και επειδή έτυχε να βρίσκεται στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή απαθανατίστηκε σε πολλές φωτογραφίες που σφράγισαν την πρώτη περίοδο του πανκ, με πιο εμβληματική την κλασική της πλέον πόζα απέναντι στο φακό του Ray Stevenson (βλ. στα σχόλια). Δεν υπήρχε πάρτι ή συναυλία στην πανκ ροκ σκηνή της πρώτης περιόδου χωρίς την παρουσία της Catwoman φορώντας ένα από τα τελευταία της κοστούμια.

    Read More
  • Πάνος Μπαρούτις: «Δεν είμαι κομίστας, καμία σχέση. Απλώς κάνω κάτι που γουστάρω για την πάρτη μου και όποιον άλλον μπορεί να συντονιστεί με αυτά που φτιάχνω...» (αποκλειστική συνέντευξη)

    Πάνος Μπαρούτις: «Δεν είμαι κομίστας, καμία σχέση. Απλώς κάνω κάτι που γουστάρω για την πάρτη μου και όποιον άλλον μπορεί να συντονιστεί με αυτά που φτιάχνω...» (αποκλειστική συνέντευξη)

    Τα σκίτσα του Πάνου Μπαρούτι αποτυπώνουν μια ολόκληρη κατάσταση. Είναι η φωνή της κοινότητας του DIY, που στέκεται όρθια μέσα στις δυσκολίες και την ισοπέδωση της σημερινής Ελλάδας∙ εκφράζεται, διεκδικεί, βρίσκει νόημα και δυνατότητες για τέχνη, συλλογικότητα και γέλιο εκεί που η κυριαρχία βλέπει μόνο ευκαιρίες για «ανάπτυξη», κέρδος και ξερίζωμα. Οργανικά ενταγμένος σε αυτή την σκηνή, ζει και δημιουργεί μέσα από τις μπάντες, εμπνέεται από τους στίχους τους και τη μουσική τους∙ ζωντανεύει τις φιγούρες του με την εικονοκλαστική διάθεση που μας έκανε να σκιτσάρουμε στα κρυφά στη σχολική αίθουσα, σαν το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο εκείνη τη στιγμή να ήταν να γκρεμίσουμε τον παραλογισμό που μας περιέβαλε με ένα γέλιο. Σε αυτή την κουβέντα, ο Πάνος περιγράφει στο Merlin’s και τον Αλέξη Καλοφωλιά πώς ένα παιδί βρίσκει τον δρόμο του και τη θέση από την «άγονη» ελληνική επαρχία των ‘90s στο αθηναϊκό punk underground με πυξίδα τις αξίες του και τη δίψα για έκφραση.

    Read More
  • Λάμπρος Παπαλέξης -

    Λάμπρος Παπαλέξης - "Νομανσλάνδη" (ψηφιακή κυκλοφορία, 2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Το Νομανσλάνδη του Λάμπρου Παπαλέξη είναι ένας δίσκος βγαλμένος από τη ρίζα της προσωπικής εμπειρίας, ένα αποχαιρετιστήριο γράμμα που δεν απευθύνεται σε ξένους αλλά σε συνενόχους – παλιούς φίλους, άγνωστους ταξιδιώτες, μελλοντικά φαντάσματα. Εδώ δεν βρίσκει κανείς τον εντυπωσιασμό της τεχνικής ή την άμυνα μιας στιλπνής παραγωγής. Αντίθετα, τον υποδέχεται ένας ωμός, ζωντανός ήχος, δοσμένος σαν τελευταίο τραπέζι μιας παρέας που δεν θέλει να τελειώσει η κουβέντα.

    Read More
  • Αύγουστος 1965: Η πρώτη συναυλία των Jefferson Airplane...

    Αύγουστος 1965: Η πρώτη συναυλία των Jefferson Airplane...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στις 13 Αυγούστου 1965, οι Jefferson Airplane έκαναν το ντεμπούτο τους στα εγκαίνια του Matrix στο Σαν Φρανσίσκο, ένα κλαμπ -πρώην πιτσαρία- που είχε ανοίξει ο τραγουδιστής του συγκροτήματος Marty Balin με τη βοήθεια μερικών επενδυτών στην οδό Fillmore 3138, προσβλέποντας να γίνει στέκι της νέας rock σκηνής που διαμορφωνόταν στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.

    Read More
  • Μπρέτσια (περί της συγκολλλητικής διάθεσης): Το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου (Abies Sylos)...

    Μπρέτσια (περί της συγκολλλητικής διάθεσης): Το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου (Abies Sylos)...

    Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μετρονόμος το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου , Μπρέτσια , μετά την, προ δύο ετών αν δεν απατώμαι, συλλογή μικρών ιστοριών της ιδίας, Bagatelles της οδού Αλκαμένους . Η Γεωργία είναι μία αναγεννησιακή homo universalis του καιρού μας. Είναι εικαστικός (ζωγράφος) και μουσικός, επίσης διδάσκει τη Μέση Εκπαίδευση. Και στο βιβλίο αυτό, αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά συστηματική ανατόμος της ανθρώπινης ύπαρξης, μία πραγματολογική και αισθητική φυσιοδίφης η οποία συστηματικά σταχυολογεί και ξεδιαλέγει από τα μπουκαλάκια και τα κουτάκια του νού της, υλικά της ανθρώπινης δραστηριότητας για να τα αναδείξει, με τον δικό της τρόπο. Η λέξη Breccia είναι Ιταλική και αρχικά σημαίνει "μπάζα". Η διάθεση της Γεωργίας στο βιβλίο αυτό είναι "συγκολλητική" όπως διαβάζουμε.

    Read More
  • The Master - Εξάρτηση, πίστη και το κενό της αμερικανικής ψυχής (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #7)

    The Master - Εξάρτηση, πίστη και το κενό της αμερικανικής ψυχής (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #7)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Με το There Will Be Blood (2007), ο Paul Thomas Anderson έστησε έναν κινηματογραφικό ναό γύρω από την αχαλίνωτη βία του καπιταλισμού. Ο Daniel Plainview, ερμηνευμένος μνημειωδώς από τον Daniel Day-Lewis, ενσάρκωσε την ωμή φιλοδοξία, τον άνθρωπο που μετατρέπει τη γη σε κέρδος και το κέρδος σε εξουσία. Η Αμερική του πετρελαίου ήταν μια Αμερική που έμαθε να μετράει την ψυχή σε βαρέλια και να βουτάει στο σκοτάδι της απληστίας.

    Read More
  • Jarvis Cocker: Ο τελευταίος κοινός άνθρωπος της Britpop επιστρέφει με το “More”...

    Jarvis Cocker: Ο τελευταίος κοινός άνθρωπος της Britpop επιστρέφει με το “More”...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ο άνθρωπος που έκανε την αμηχανία στάση ζωής και την ειλικρίνεια pop αφήγηση, επιστρέφει το 2025 με νέο άλμπουμ των Pulp - μια αφήγηση για τη φθορά, την τρυφερότητα και την ενηλικίωση. Σε μια εποχή όπου η δημόσια εικόνα κατασκευάζεται με curated feeds, λειασμένα avatars και τεχνητές αλήθειες, ο Jarvis Cocker μοιάζει με παρεμβολή σε σήμα καμπάνας. Ένας άνθρωπος που μπήκε στο κάδρο σαν θόρυβος. Ψηλός, σκελετωμένος, με δεύτερα γυαλιά, γόνατα που δείχνουν πάντα προς τα μέσα και φωνή που δεν επιβάλλεται, αλλά σιγοψιθυρίζει με επίγνωση. Αν η pop κουλτούρα ήταν λειτουργικό σύστημα, ο Jarvis θα ήταν το ανθρώπινο glitch - η υπενθύμιση ότι ο πυρήνας δεν είναι το άψογο. Είναι το αληθινό.

    Read More
  • The Spook Who Sat by the Door: η πιο ριζοσπαστική ταινία του Black Power

    The Spook Who Sat by the Door: η πιο ριζοσπαστική ταινία του Black Power

    O Θανάσης Μήνας γράφει για ένα ανατρεπτικό έργο του ανεξάρτητου, αμερικανικού κινηματογράφου, το οποίο στην εποχή του απαγορεύθηκε και πρόσφατα επέστρεψε αποκατεστημένο στη μεγάλη οθόνη. Τη μουσική υπογράφει ο Herbie Hancock

    Μια από τις πιο επαναστατικές δηλώσεις στην ιστορία του κινηματογράφου, το The Spook Who Sat by the Door του σκηνοθέτη Ivan Dixon, σε σενάριο των Melvin Clay και Sam Greenlee, γυρίστηκε το 1973. Αφηγείται την φανταστική ιστορία του Dan Freeman, τον οποίο υποδύεται λαμπρά ο Lawrence Cooke, ενός Αφροαμερικανού πράκτορα της CIA, από την στρατολόγηση και την εκπαίδευσή του, μέχρι την αποχώρησή του από την υπηρεσία και την επιστροφή του στο Σικάγο για να χρησιμοποιήσει τις εξειδικευμένες δεξιότητές του για να σχηματίσει έναν αντάρτικο στρατό με σκοπό να πυροδοτήσει μια λαϊκή εξέγερση. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή...

    Read More
  • Beau Eastman’s Last Pair of Boots/Desert's Breath

    Beau Eastman’s Last Pair of Boots/Desert's Breath

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    “Υπάρχουν δύο πιθανοί λόγοι για να βρεθείς στην έρημο. Ο ένας είναι γιατί γυρεύεις κάτι. Ο άλλος γιατί έχεις χαθεί. Κάποιες φορές μπορεί να ισχύουν ταυτόχρονα και οι δύο λόγοι. Εγώ δεν βρίσκομαι όμως για κανέναν από αυτούς τους δυο... Η έρημος υποδέχεται αδιάκοπα και αιώνια τους καταραμένους, χωρίς όρια και χωρίς να περιορίζεται από το χρόνο. Η μυρωδιά της σκόνης ανακατεύεται με αυτή της απελπισίας που μαστιγώνει την ψυχή και το δέρμα. Και να ήταν μόνο η σκόνη...Ο ήλιος καίει μανιασμένα, και εγώ σαν ζώο πληγωμένο, ζαλισμένος και γυμνός, βασανίζομαι ανάμεσα στο σκληρό άγγιγμα της άμμου και τη βουή του ανέμου που μοιάζει να σφυρίζει τον δικό μου θρήνο».

    Read More
  • R.I.P. Bruce Loose (Flipper)

    R.I.P. Bruce Loose (Flipper)

    Χθες έγινε γνωστό ότι έφυγε από τη ζωή ο Bruce Loose, τραγουδιστής και μπασίστας των θρυλικών FLIPPER. Ένα από τα πιο εμβληματικά και επιδραστικά συγκροτήματα της μετάβασης του πανκ στο hardcore, που δημιουργήθηκε στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α. το 1979. Σε αντίθεση με τα περισσότερα συγκροτήματα του hardcore, οι FLIPPER έπαιζαν πιο αργά, ενσωματώνοντας έντονα στοιχεία noise στον ήχο τους. Θεωρούνται –και όχι άδικα– από τους πρώτους που έπαιξαν sludge. Γι' αυτό άλλωστε, εκτός από τους Nirvana και τους Mudhoney , υπήρξαν βασική επιρροή και για τους Melvins. Το Generic Flipper του 1982 παραμένει ένα από τα σημαντικότερα άλμπουμ του αμερικανικού underground.
    Υ.Γ.: Εκτός από τις πολλές φωτογραφίες του Kurt Cobain με μπλούζα των FLIPPER, στη χειρόγραφη λίστα του με τα αγαπημένα του 50 άλμπουμ περιλαμβάνεται και το Generic Flipper .
    R.I.P. Bruce Loose...

    Read More
  • Thalia Zedek: Noise rock storyteller...

    Thalia Zedek: Noise rock storyteller...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η Thalia Zedek αξιώνει μια θέση στην πρωτοπορία του underground rock των 80’ς. Γεννημένη το 1961, περίπου συνομήλικη με την Kristin Hersh ή την Kim Deal και οπωσδήποτε της ίδιας κλάσης δημιουργός (αν και δεν γνώρισε ανάλογη επιτυχία με τις προαναφερθείσες), η Thalia Zedek είναι ενεργή από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 ως τραγουδίστρια και κιθαρίστας σε σπουδαία συγκροτήματα του underground, όπως οι Dangerous Birds, οι Uzi, οι Live Skull και φυσικά οι Come. Με τους τελευταίους μάλιστα άγγιξε το καλλιτεχνικό ζενίθ της και έφτασε στα πρόθυρα της επιτυχίας στον απόηχο των Nirvana, στα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’90. Έχει ορθά επισημάνει ότι η μουσική της Thalia Zedek μπορεί να οριστεί από «το μόνιμο, επώδυνο τσίμπημα στη φωνή της, το μπλουζ δάγκωμα της κιθάρας της, τους εκπληκτικά καθαρούς στίχους για τη ζωή και την απώλεια».

    Read More
  • Kidney Black: Το πρώτο τους άλμπουμ έχει τίτλο «Urban Decay» και ακούγεται σαν ένα μανιφέστο της αστικής εμπειρίας...

    Kidney Black: Το πρώτο τους άλμπουμ έχει τίτλο «Urban Decay» και ακούγεται σαν ένα μανιφέστο της αστικής εμπειρίας...

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    Σε μια εποχή που τα πάντα καταρρέουν και η καθημερινότητα γίνεται όλο και πιο πνιγηρή, το πρώτο άλμπουμ των Kidney Black με τίτλο Urban Decay δεν λειτουργεί μόνο ως μουσικό γεγονός αλλά ως κοινωνικό σχόλιο. Με ρίζες βαθιά χωμένες στο grunge, το punk και τον σκοτεινό ήχο της αστικής καταπίεσης, η μπάντα εμφανίζεται με έναν δίσκο που ηχεί σαν κραυγή μέσα από τα ερείπια.

    Read More
  • Zabriskie Point:  Αλλόκοτη αφήγηση, εντυπωσιακές εικόνες αλλά και θλιβερές κριτικές...

    Zabriskie Point: Αλλόκοτη αφήγηση, εντυπωσιακές εικόνες αλλά και θλιβερές κριτικές...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Μπάτσος: Όνομα;
    Μαρκ: Karl Marx
    Μπάτσος: Πώς το προφέρεις;

    Read More
  •  «Under The Spell»: Το ντεμπούτο άλμπουμ των Γερμανών Morbyda είναι ένας φόρος τιμής στη δύναμη του μέταλ ως καλλιτεχνική αλλά και ιδεολογική έκφραση...

    «Under The Spell»: Το ντεμπούτο άλμπουμ των Γερμανών Morbyda είναι ένας φόρος τιμής στη δύναμη του μέταλ ως καλλιτεχνική αλλά και ιδεολογική έκφραση...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    Το ντεμπούτο άλμπουμ των Morbyda με τίτλο Under the Spell αποτελεί μια γεμάτη δύναμη και συναισθηματική ένταση μουσική δήλωση που ξεπερνά τον απλό φόρο τιμής στις μουσικές ρίζες τους. Το άλμπουμ υφαίνει ένα πλούσιο πέπλο επιρροών που τιμά όχι μόνο την κληρονομιά του heavy metal της δεκαετίας του 1980 στη γενέτειρά τους, την Λειψία της Γερμανίας, αλλά και την βαθιά ιστορική παράδοση που φέρει το όνομά τους.

    Read More
  • Θέρεμιν: Ένα όργανο που παράγει μουσική χωρίς φυσική επαφή...

    Θέρεμιν: Ένα όργανο που παράγει μουσική χωρίς φυσική επαφή...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Το θέρεμιν – αυτό το εξωτικό, σχεδόν εξωγήινο μουσικό όργανο που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από τις σελίδες ενός μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας – είναι μια υπενθύμιση ότι η μουσική και η τεχνολογία έχουν τη δύναμη να υπερβαίνουν τα όρια της φαντασίας μας. Με τις μεταλλικές του κεραίες και τους αιθέριους ήχους του, το θέρεμιν παραμένει ένα μυστήριο για πολλούς, συνδυάζοντας την εφευρετικότητα της επιστήμης με την αισθητική της τέχνης.

    Read More
  • The Velvet Underground: Νύχτες του Σαν Φρανσίσκο...

    The Velvet Underground: Νύχτες του Σαν Φρανσίσκο...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Οι ζωντανές ηχογραφήσεις της θρυλικής μπάντας στο club Matrix το 1969

    Το 1969 βρήκε τους Velvet Underground σε ένα σημείο καμπής. Με τον Doug Yule να έχει αντικαταστήσει τον John Cale στο μπάσο, η κυκλοφορία του τρίτου τους άλμπουμ με τίτλο το όνομά τους συνέπεσε με τη μεταπήδησή τους από το προοδευτικό label της Verve στην πιο κορπορατιστική MGM. Το σημαντικότερο: ο Lou Reed ήρθε σε ρήξη με τον Andy Warhol, ο οποίος σταμάτησε να τους μανατζάρει. Οιονεί αποσυνάγωγοι του Factory, οι Velvets υιοθέτησαν ένα λίγο πιο τυπικό στήσιμό ως rock μπάντα, αποβάλλοντας εν μέρει τη θεατρικότητα των πρώτων τους ημερών. Οι αλλαγές αυτές απηχούν στο υλικό τους: στο στακάτο rock ‘n’ roll που χαρακτηρίζει τα νέα τους κομμάτια (“I Can’t Stand It”, “Foggy Notion” κλπ.), τα οποία προορίζονταν για ένα στούντιο album (το επονομαζόμενο “1969”) που όμως δεν κυκλοφόρησε στην εποχή του• τραγούδια από τον δίσκο εμφανίστηκαν σε ανθολογίες (“VU” κ.ά.) τις επόμενες δεκαετίες.

    Read More
  • There Will Be Blood: Μια ταινία σαν σεισμός (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #6)

    There Will Be Blood: Μια ταινία σαν σεισμός (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #6)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Όχι για να τη δεις. Για να την αντέξεις...

    Το There Will Be Blood δεν προβάλλεται. Κατεβαίνει σαν βροντή από τον ουρανό. Γραμμένο με τα κατάλοιπα μιας Αμερικής που δεν έχει πια Θεό, παρά μόνο Μαύρο Χρυσό. Στο φόντο μιας “εποχής των πρωτοπόρων”, o Paul Thomas Anderson ξετυλίγει ένα σκοτεινό Ευαγγέλιο για το πώς γεννιούνται οι αυτοκρατορίες μέσα από αίμα, πετρέλαιο και μοναξιά.

    Read More
  • Τα φαντάσματα στην ελληνική επαρχία...

    Τα φαντάσματα στην ελληνική επαρχία...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    Tα φαντάσματα στην ελληνική επαρχία δεν είναι ακίνδυνα πνεύματα, είναι στοιχειά, δεν εμφανίζονται σε γοτθικά νεκροταφεία που δεσπόζουν μεγαλοπρεπή και επιβλητικά αγάλματα, δεν σέρνουν αλυσίδες βαριές και ασήκωτες, δεν φορούν λευκά σεντόνια, δεν τρίζουν σαν τις ψυχές που δεν βρίσκουν ανάπαυση οι εσωτερικές σκάλες στο διάβα τους, δεν γλυστράνε στο καλογυαλισμένο δάπεδο ή το ξύλινο παρκέ της έπαυλης ή του αρχοντικού, δεν σκοτώνουν πρώτα τους υπηρέτες και τις υπηρέτριες του σπιτιού. Δεν παραμονεύουν τα απογεύματα λίγο πριν σερβίρει το τσάι ο μπάτλερ...

    Read More
  • Φραντς Γέγκερστετερ: Αντιρρησίας συνείδησης και αντιφασίστας...

    Φραντς Γέγκερστετερ: Αντιρρησίας συνείδησης και αντιφασίστας...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    Ο Φραντς Γέγκερστετερ [Franz Jägerstätter] γεννήθηκε στο Σαντ Ράτενγκ, ένα μικρό χωριό της Άνω Αυστρίας, το 1907 και από μικρή ηλικία δούλευε στη φάρμα της οικογένειάς του. Λίγα χρόνια αργότερα θα γνωρίσει τη Φραντσίσκα Σλάγκελ και θα ερωτευτούν. Το 1936 θα παντρευτούν και θα αποκτήσουν τρεις κόρες. Η οικογένεια του Φραντς ζει σε ένα απομονωμένο χωριό στις Άλπεις. Πιστεύουν στον Θεό και στη φροντίδα του, είναι αγαπημένοι με τους συγγενείς τους και με τους συντοπίτες τους. Κάνουν μια ήσυχη ζωή, μια «κρυφή» ζωή, εκείνη που περνά απαρατήρητη στη ροή της Ιστορίας, απολαμβάνοντας την ομορφιά της φύσης και την απλότητα της αγροτικής ζωής…

    Read More
  • Dot Dash Sounds: ο νέος avant-rock θόρυβος της Νέας Υόρκης...

    Dot Dash Sounds: ο νέος avant-rock θόρυβος της Νέας Υόρκης...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Ο Tom Hyland, γνωστός και ως TomDash, παρανόμι που οφείλει στο αγαπημένο του τραγούδι των Wipers, είναι εδώ και χρόνια ένας aficionado και ακούραστος εργάτης του νεοϋορκέζικου underground. Παραγωγός ραδιοφώνου, DJ και promoter συναυλιών σε μικρά club, ο Hyland υποστηρίζει και αναδεικνύει νεοσύστατες (αλλά και παλαιότερες) τοπικές (και όχι μόνο) μπάντες που κινούνται σε ένα μουσικό φάσμα που καλύπτει κυρίως τα ηχοτόπια του avant-rock, του post-punk και του post-h/c.

    Read More
  • Arthur Lee: Μακριά από καλούπια...

    Arthur Lee: Μακριά από καλούπια...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στη φωτογραφία o Arthur Lee στη διάρκεια της εμφάνισής των Love στο φεστιβάλ του Νιούπορτ, Καλιφόρνια, 21 Ιουνίου 1969.

    O Arthur Lee πέρασε μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας στο Νότιο Κεντρικό Λος Άντζελες και από πολύ μικρός αναγκάστηκε να υιοθετήσει μια ζόρικη συμπεριφορά για να τα βγάζει πέρα στη ζόρικη γειτονιά του. «Δεν μου αρέσει η βία, αλλά μου αρέσει να παλεύω», έλεγε χαρακτηριστικά – κάτι μάλλον ειρωνικό για έναν άνθρωπο που ονόμασε το συγκρότημά του «Love», ένα τέλειο απόσταγμα της ψυχεδελικής Δυτικής Ακτής στα μέσα της δεκαετίας του '60.

    Read More
  • Καλλιόπη Μητροπούλου – Between (2025)

    Καλλιόπη Μητροπούλου – Between (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Φωτογραφία: Γιώργος Αθανασίου

    Δεν είναι όλοι οι δίσκοι για όλες τις ώρες. Κάποιοι απαιτούν σιωπή, απουσία ειδοποιήσεων και έναν εσωτερικό ρυθμό πιο αργό από το scroll. Το Between, το πρώτο προσωπικό άλμπουμ της Καλλιόπης Μητροπούλου, κυκλοφορεί χωρίς τυμπανοκρουσίες αλλά με την ισχύ μιας υπαρξιακής παραδοχής: δεν χρειάζεται να είσαι κάτι συγκεκριμένο για να υπάρξεις. Αρκεί να είσαι "ανάμεσα". Και κάπως έτσι, η Καλλιόπη παραδίδει μια δισκογραφική εμπειρία που δεν μπαίνει σε playlist - κατοικεί. Το Between δεν είναι άλμπουμ. Είναι κατάσταση.

    Read More
  • Grey River and Τhe Smoky Mountain: «Είμαστε story-tellers, με άξονα τις συναισθηματικές συνήθειες που έχει ο άνθρωπος...»

    Grey River and Τhe Smoky Mountain: «Είμαστε story-tellers, με άξονα τις συναισθηματικές συνήθειες που έχει ο άνθρωπος...»

    Ο Θανάσης Μήνας συζητά με τη Ρένα Παπαγεωργίου (τραγούδι/μαντολίνο) και τον Σαράντο Γκουμάκο (φωνητικά/κιθάρα) με άξονα το τρίτο άλμπουμ των Grey River and Τhe Smoky Mountain με τίτλο Wake Me Up When I’m Home .

    Με το ντεμπούτο τους EP “Something's Wrong” και τα δύο πρώτα τους album ( Captain Death , 2017 και Live to Tell the Τale , 2020, Ikaros Records ), οι Grey River and Τhe Smoky Mountain άφησαν το αποτύπωμά τους στο σύγχρονο roots revival, με την ευχέρειά τους να επεξεργάζονται και να φιλτράρουν με γνώση και μεράκι μουσικά ιδιώματα που εκτείνονται από το bluegrass, την country και το blues ως την ιρλανδέζικη folk. Μιλάμε δηλαδή για ένα σύνολο από μουσικά στυλ που μετανάστευσαν από την κέλτική γη ή -βίαια- από την υποσαχάρια Αφρική στον αμερικανικό Νότο, νοτίως της νοητής Mason-Dixon Line∙ εκεί αναμείχθηκαν, μπολιάστηκαν και σμιλεύθηκαν εκ νέου στις περιοχές που διαρρέει ο Μεγάλος Ύπουλος, ο Μισσισσιπής, που η λαογραφία του απαθανατίστηκε στα γραπτά του Φώκνερ και του Μαρκ Τουαίην – μια παραπλήσια εικονοποιία, πιο «θαλασσινή», διέπει και τα τραγούδια των Grey River and the Smoky Mountain, ειδικά στο νέο τους άλμπουμ, το οποίο, όπως θα δούμε πιο κάτω, έχει concept χαρακτήρα.

    Read More
  • Καλλιόπη Μητροπούλου: «Το Between εκφράζει το μετέωρο, την αβεβαιότητα..»

    Καλλιόπη Μητροπούλου: «Το Between εκφράζει το μετέωρο, την αβεβαιότητα..»

    Συνέντευξη: Χρήστος Κορναράκης

    φωτογραφίες: Γιώργος Αθανασίου

    Ο πρώτος προσωπικός δίσκος της Καλλιόπης Μητροπούλου, με παραγωγή του Νίκου Βελιώτη, κινείται ανάμεσα σε σιωπές και μελωδίες. Μια συνέντευξη για τη δημιουργία του Between, την εσωτερική ισορροπία και την τέχνη της αβεβαιότητας.

     Κάποιοι δίσκοι λένε ιστορίες. Άλλοι φτιάχνουν έναν χώρο, μια ατμόσφαιρα, έναν ψυχικό τόπο. Το Between της Καλλιόπης Μητροπούλου μοιάζει περισσότερο με τον δεύτερο τύπο. Δεν ακολουθεί μια γραμμική πορεία, δεν φωνάζει για προσοχή. Αντίθετα, χτίζεται αργά, με φροντίδα, αφήνοντας χώρο στη σιωπή όσο και στον ήχο. Ο δίσκος κινείται “ανάμεσα”: σε φάσεις, σε σκέψεις, σε συναισθήματα. Είναι ταυτόχρονα γυμνός και γεμάτος, απλός και φορτισμένος. Δεν προσπαθεί να εξηγήσει, αλλά να σε κάνει να νιώσεις. Να μείνεις λίγο πιο πολύ μέσα του. Να αφουγκραστείς.

    Read More
  • «The Way»: Το πρώτο lyric video clip των Kidney Black από το ντεμπούτο άλμπουμ του συγκροτήματος που κυκλοφορεί τον Σεπτέμβριο με τίτλο Urban Decay...

    «The Way»: Το πρώτο lyric video clip των Kidney Black από το ντεμπούτο άλμπουμ του συγκροτήματος που κυκλοφορεί τον Σεπτέμβριο με τίτλο Urban Decay...

    To Merlin's Music Box παρουσιάζει σε πρώτη προβολή το «The Way», το πρώτο lyric Video των Kidney Black από το επερχόμενο άλμπουμ Urban Decay

    Read More
  • Lover's rock...

    Lover's rock...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Με τον ίδιο τρόπο που η τζαμαϊκανή reggae, σε όλες της μεταμορφώσεις της, αναπτύχθηκε χάρη στα soundsystems του Kingston, και το lover’s rock είχε ως ακρογωνιαίο λίθο τα soundsystems του Brixton, του Kensington και του Notting Hill. Με μία ουσιαστική διαφορά: ο μουντός βρετανικός καιρός δεν ευνοεί τα υπαίθρια ανοιχτά πάρτυ. Έτσι, τα soundsystems αναγκαστικά βρήκαν διέξοδο σ’ ένα πιο υπόγειο κύκλωμα από αλλεπάλληλα πάρτυ σε σπίτια (blues party) ή σε αποθήκες (house party), στοιχείο που επηρέασε καταλυτικά την εξέλιξη της τόσο προσφιλούς στους Άγγλους dance culture. Επιπρόσθετα, πάντα σε αναλογία με τη Τζαμάικα του 60.

    Read More
  • Barriemore Barlow: επειδή σπανίως αποδίδονται τα εύσημα στους ντράμερ...

    Barriemore Barlow: επειδή σπανίως αποδίδονται τα εύσημα στους ντράμερ...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    «Παίζω οτιδήποτε ακούγεται καλά...»

    Ο Barriemore Barlow είναι γνωστός ως ένας πολύ τεχνικός και δημιουργικός ντράμερ. Ο καταιγιστικός ήχος των τυμπάνων του στο ζωντανά ηχογραφημένο διπλό live άλμπουμ «Bursting Out» (1978, πριν λίγο καιρό επανακυκλοφόρησε ως επετειακό με άφθονο έξτρα υλικό) ) μαρτυρά το δημιουργικό του ταλέντο ως ντράμερ – ήταν ένας εφευρέτης ρυθμών.

    Read More
  • Degear0001: Ο ήχος της τυχαιότητας, η ποπ της επαφής...

    Degear0001: Ο ήχος της τυχαιότητας, η ποπ της επαφής...

    Συνέντευξη:  Χρήστος Κορναράκης

    Κάποιοι δίσκοι σου κλείνουν το μάτι. Άλλοι σου μιλούν στο αυτί. Το A Space OCD του Degear0001 σε παίρνει απ’ το χέρι - όχι απαραίτητα για να σε καθοδηγήσει, αλλά για να σου δείξει πώς είναι να προχωράς με τα μάτια μισόκλειστα, ανάμεσα σε looped ρυθμούς, sample-σμένες τυχαίες φωνές και γάτες που γίνονται τίγρεις.

    Read More
  • Candy Darling: Μια τρανσέξουαλ, πρωτοπόρος για την εποχή της...

    Candy Darling: Μια τρανσέξουαλ, πρωτοπόρος για την εποχή της...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    "Ανέκαθεν πίστευα ότι οι κοινωνικά περιθωριοποιημένοι άνδρες είναι πολύ καλύτεροι εραστές επειδή είναι πιο ευαίσθητοι"

    Λίγο πριν πεθάνει, η 29χρονη Candy Darling άφησε το εξής σημείωμα για τους φίλους της: «Δυστυχώς, πριν ακόμα πεθάνω δεν μου έχει απομείνει καμία διάθεση για ζωή. Παρ’ όλους τους φίλους μου και με την καριέρα μου σε ανοδική πορεία αισθάνομαι πολύ άδεια για να συνεχίσω αυτή την εξωπραγματική ύπαρξη. Πολύ απλά, έχω σκυλοβαρεθεί τα πάντα. Θα μπορούσατε να πείτε ότι βαριέμαι του θανατά. Μπορεί να ακούγεται γελοίο, αλλά είναι αλήθεια…»

    Read More
  • 1
  • 2

Ο σκληρός πίνακας του Mac James που εμφανίζεται στο εξώφυλλο του Medicine Show των Dream Syndicate (1984) απεικονίζει μια αφηρημένη φιγούρα σε μέτριο κοντινό πλάνο, με στρογγυλεμένο κεφάλι και ώμους που καταλαμβάνουν ολόκληρο το εξώφυλλο. Η φιγούρα έχει ατημέλητο περίγραμμα και είναι γεμάτη με μαύρο χρώμα, το πρόσωπο μια δίνη από λευκές και γκρι γρατσουνιές και σημάδια. Με την πρώτη ματιά, ο γήινος τόνος του μπεζ εξώφυλλου και η ανακριβής φιγούρα μπορεί να υποδηλώνουν κάποιο είδος σωρού δολαρίων. Αλλά όσο περισσότερο το κοιτάς, τόσο πιο ανησυχητικό γίνεται. Ξαφνικά θυμίζει ένα φθαρμένο σκιάχτρο, ένα πρόσωπο δεμένο σε συρματόπλεγμα ή ακόμα και ένα σώμα παραδομένο στη σήψη. Είναι αδύνατο να απαλλαγείς από την αίσθηση της διάβρωσης που προκαλεί η εικόνα, ειδικά αν την κοιτάς επίμονα ενώ ακούς το δίσκο. Η μεγαλύτερη ένταση στο άλμπουμ είναι μεταξύ της πνευματικής και ηθικής παρακμής κάθε αφηγητή, και το εξπρεσιονιστικό εξώφυλλο του άλμπουμ παρέχει το τέλειο αντίστοιχο.

Το δύσκολο δεύτερο άλμπουμ

Το Medicine Show ήταν ο δεύτερος δίσκος του συγκροτήματος και η πρώτη κυκλοφορία τους σε μεγάλη δισκογραφική εταιρεία. Το εξώφυλλο υποδηλώνει την αγνόησή τους για τις προσδοκίες των κριτικών.

Η πιο κοινή, κριτική άποψη θεωρεί ότι το συγκρότημα κυκλοφόρησε έναν ασφαλές και βαρετό εμπορικό ροκ δίσκο. Οι υποστηρικτές του άλμπουμ ισχυρίζονται ότι είναι ένα χαμένο αριστούργημα και ένα υποτιμημένο highlight του καταλόγου τους, που προσφέρει μια πολύ πιο σκοτεινή και αποκαλυπτική πλευρά του συγκροτήματος. Οι Dream Syndicate εμφανίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1980, καθώς η post-punk σκηνή του Λος Άντζελες μεταλλασσόταν. Τα ιδρυτικά μέλη Steve Wynn, Karl Precoda, Kendra Smith και Dennis Duck πέρασαν γρήγορα από τις πρώτες πρόβες και τα demos στο να βρεθούν στην πρώτη γραμμή της πρώιμης indie ροκ σκηνής της Αμερικής με το The Days of Wine and Roses του 1982. Μεταξύ των αυξανόμενων ταλέντων και φιλοδοξιών του frontman Wynn και της συλλογικής αίσθησης μουσικής ανησυχίας του συγκροτήματος, σύντομα προέκυψαν συγκρούσεις όταν ήρθε η ώρα να συνεχιστεί η πρώιμη επιτυχία τους. Αυτό που δεν θα διαφωνούσα είναι ότι το Medicine Show έχει παρεξηγηθεί∙ ήταν ακριβώς το άλμπουμ που το συγκρότημα ήταν έτοιμο να κάνει εκείνη την εποχή.

Σε ορισμένους κύκλους, το Medicine Show θεωρείται κάτι σαν ναδίρ για την alternative rock της δεκαετίας του '80. Στο βιβλίο του Waiting For the Sun: A Rock 'n' Roll History of Los Angeles, ο συγγραφέας Barney Hoskyns αποκαλεί το άλμπουμ «απογοητευτικό». Μια κριτική στο allmusic.com που είναι λίγο πιο χλιαρή σημειώνει ότι «από τις περισσότερες απόψεις, αυτό (το άλμπουμ) βρίσκει τον Wynn και τους συναδέλφους του να ψάχνουν για κάτι που δεν μπορούσαν να κατανοήσουν πλήρως, και τα πλήκτρα του Tom Zvoncheck, παρά το δράμα τους, δεν βρίσκουν ποτέ πραγματικά τον δρόμο τους στη μουσική».

 Ωστόσο, παρά τις αρνητικές κριτικές, υπάρχουν κάποιοι που θεωρούν τον δίσκο κάτι σαν αναθεωρητικό κλασικό. Ένας blogger στο blogcritics.org γράφει ότι «το Medicine Show είναι ένα από τα μεγάλα χαμένα άλμπουμ της δεκαετίας του '80». Ένας άλλος blogger στο gloriousnoise.com λέει «αν το Medicine Show ήταν το άλμπουμ όπου ο κόσμος γνώριζε τους Dream Syndicate, υπάρχει η πιθανότητα όλοι να δηλώναμε ομόφωνα τη σημασία του αντί να μιλάμε για τον διχασμό του». Ακόμα και ο Peter Buck των REM, με τον οποίο οι Dream Syndicate περιόδευσαν την ημέρα της κυκλοφορίας του άλμπουμ, έχει συμμετάσχει στο εγχείρημα, δηλώνοντας ότι «αυτό είναι ένα Exile On Main Street για τη δεκαετία του '80».

Το μεγαλύτερο μειονέκτημα του Medicine Show ήταν μάλλον ότι ακολούθησε το αγαπημένο ντεμπούτο τους The Days of Wine and Roses, που με την αιχμηρή αμεσότητα του ήχου του, έγινε αμέσως ένα κλασικό μετα-βελβετικό άλμπουμ, ίσως το πλέον κλασικό αναφορικά με τη σκηνή που ονομάστηκε Paisley Underground.

 

 ***************

Η σκηνή του Paisley Underground του Λος Άντζελες ήταν μια χαλαρή, κριτικά επινοημένη ομάδα συγκροτημάτων που εξορύσσουν τους διαφορετικούς ήχους της ψυχεδελικής εποχής της δεκαετίας του '60 της πόλης. Η ολισθηρότητα της ίδιας της κατηγορίας είναι ο λόγος για τον οποίο ο όρος είναι πλέον εκτός χρήσης - όμως το 1984 περιέγραφε de facto μια ομάδα συγκροτημάτων τόσο διαφορετικών όσο οι Green on Red (στοιχειωμένη ψυχεδέλεια που μετατράπηκε σε alt-country-rock), οι Thin White Rope (ακανόνιστο desert rock εμπνευσμένο από τους Can), ακόμη και οι Bangles. Οι Dream Syndicate ξεχώρισαν ως οι πιο βελβετικοί ανάμεσα στους συνομηλίκους τους.

Η παρέα του Medicine Show σήμερα...

 Μετά από ένα ομώνυμο EP από την Down There Records του Wynn, το The Days of Wine and Roses τράβηξε απίστευτη δημοτικότητα, κυριάρχησε στα πανεπιστημιακά ραδιόφωνα και άφησε το στίγμα του στα ευρωπαϊκά indie charts. Κυκλοφορώντας από την εταιρεία Slash και σε παραγωγή του Chris D. των Flesh Eaters, ήταν το είδος του δίσκου με προσανατολισμό στο μέλλον που καθοδηγούνταν αλλά δεν καθοριζόταν από τις επιρροές του. Πριν το συγκρότημα προλάβει να σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις του, η μπασίστρια Kendra Smith σποχώρησε απότομα από το συγκρότημα μετά την πρώτη τους περιοδεία στις ΗΠΑ, αφήνοντάς τους να ψάχνουν για αντικαταστάτη. Η αποχώρησή της συνέπεσε με τη μεγαλύτερη ευκαιρία του συγκροτήματος μέχρι σήμερα, όταν τους ζητήθηκε να ανοίγουν τις συναυλίες των U2 σε κάθε ημερομηνία της πανεθνικής τους περιοδείας. Ο Wynn και η υπόλοιπη μπάντα συμβουλεύτηκαν γρήγορα τον γνωστό τους Dave Provost, ο οποίος προστέθηκε στο συγκρότημα χωρίς καν πρόβα. Τους συνόδευσε στην περιοδεία μετά από μια σύντομη καθοδήγηση από την Smith. 

Ο παραγωγός των Blue Öyster Cult

Η κυκλοφορία του The Days of Wine and Roses είδε το συγκρότημα να ξεπερνά τα όρια που μπορούσε να διαχειριστεί η μικροσκοπική ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία Slash. Σύντομα, το συγκρότημα δέχτηκε πιέσεις από μια σειρά μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών, μια πρώιμη φάση των διαγωνισμών της δεκαετίας του '80, όπου underground συγκροτήματα όπως οι Hüsker Dü ή οι The Replacements προσέλκυσαν mainstream μουσικά κανάλια. Τελικά, το συγκρότημα αποφάσισε να υπογράψει με την A&M Records. Αφού βελτίωσαν τις ικανότητές τους σε περιοδεία μπροστά σε μεγαλύτερο κοινό, μπήκαν στο στούντιο με τον βετεράνο παραγωγό Sandy Pearlman, γνωστό για τη δουλειά του με τους Blue Öyster Cult, η οποία άρεσε στον πιο κλασικο-ροκά Precoda, αλλά εγκρίθηκε από τον Wynn για την παραγωγή του για τους Dictators και τους Clash. Το στυλ παραγωγής του Pearlman ήταν τυπικό των διαδικασιών μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών, με μήνες να περνούν σε ένα κορυφαίο στούντιο. Tο συγκρότημα πέρασε δύο εβδομάδες ηχογραφώντας βασικά κομμάτια, με τον Pearlman να χρειάζεται αρκετές ηχογραφήσεις και να επεξεργάζεται σύνθετες εκδόσεις από αυτά. Τόσο σχολαστική ήταν η διαδικασία του Pearlman που ο Provost συχνά καλούνταν πίσω μετά από δύο εβδομάδες overdubs στο μπάσο για να διορθώσει έστω και μία νότα. Από την πλευρά του, ο Precoda χρειάστηκε έξι εβδομάδες για να ηχογραφήσει τα μέρη της κιθάρας του, ταυτιζόμενος άψογα με τον Pearlman και εκμεταλλευόμενος την ευκαιρία να πειραματιστεί και να αφιερώσει χρόνο στο στούντιο. 

Αυτή η έλλειψη αυθορμητισμού και το ασφυκτικά ελεγχόμενο περιβάλλον ενοχλούσαν τον Wynn, ιδιαίτερα μετά την ηχογράφηση του The Days of Wine and Roses σε τρεις ολονύκτιες ηχογραφήσεις με τον Chris D. Οι πιο δύσκολες ήταν οι έξι εβδομάδες που αφιερώθηκαν στην ηχογράφηση των φωνητικών για τα οκτώ τραγούδια του άλμπουμ, κάτι που οδήγησε σε μεγάλη ένταση μεταξύ του Wynn και του παραγωγού, καθώς και του κιθαρίστα του. Στα μάτια του Pearlman, οι μήνες ηχογράφησης ήταν τυπικοί για τον κόσμο των μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών, και η μαχητική στάση του Wynn ήταν εμπόδιο στις δυνατότητες επιτυχίας του συγκροτήματος. 

Λιγότερο Velvets και περισσότερο Neil Young Όσον αφορά την πιο εμπορική παραγωγή του άλμπουμ, η οποία οδήγησε σε κατηγορίες ότι το συγκρότημα είχε -αν είναι δυνατόν!- «ξεπουληθεί», με τα λόγια του Wynn, η προσέγγιση στο Medicine Show ήταν «λιγότερο Velvets και περισσότερο Neil Young». Ο Wynn και τα άλλα μέλη ήταν απόλυτα πρόθυμοι να αγκαλιάσουν το hard rock της δεκαετίας του '70 στη μουσική τους, κάτι που είναι πιο εμφανές στο δεύτερο κομμάτι του άλμπουμ, "Daddy's Girl". Παρά τη φήμη του για τις γεμάτες feedback κιθαριστικές εκρήξεις, αυτή η πιο παραδοσιακή βάση ήταν η επιδίωξη του Precoda εξαρχής.

Οι υποκείμενες εντάσεις στα κίνητρα του συγκροτήματος ήταν πιθανό να έρθουν στην επιφάνεια κάποια στιγμή, αλλά η εμπειρία ηχογράφησης από μεγάλη δισκογραφική εταιρεία επιδείνωσε αυτές τις ρήξεις και έδειξε τις ταραχώδεις ιδιότητες που έκαναν τους πρώτους δίσκους και τις εμφανίσεις τους τόσο συναρπαστικές. Τελικά, όλα αυτά οδήγησαν στην αποχώρηση του Precoda από το συγκρότημα μετά την κυκλοφορία του δίσκου.

Το εναρκτήριο τραγούδι του άλμπουμ, “Still Holding on to You”, το πιο power-pop τραγούδι του άλμπουμ, σαν να ακούς Big Star στο speed. Ακούγεται επίσης σαν ένα roots-rock κράμα μεταξύ του Tom Petty του Bruce Springsteen. Η ροκ αναπήδηση στην καρδιά του κομματιού και η κιθάρα τύπου Stones ενθαρρύνουν μια επιφανειακή ανάγνωση μιας σχέσης που πήγε στραβά, καθώς ο αφηγητής του Wynn λαχταρά μια χαμένη αγάπη. Αλλά ο τελευταίος στίχος υπαινίσσεται την οριστικότητα των περιστάσεων καθώς και τη λύση του. Το εκρηκτικό όργανο, που είναι βολικά θαμμένο στο μιξάζ, επενδύει μια αισιοδοξία που είναι σαφώς αδύνατη από τις τελευταίες γραμμές, ανεξάρτητα από το πώς επιλέγει κανείς να διαβάσει την δομή του τραγουδιού: «Το δωμάτιο ήταν ζεστό, και το δέρμα της ήταν κρύο... Την άκουσα να φωνάζει το όνομά μου» - ευθεία αναφορά στο “Hear Her Call My Name” των  Velvet Underground. 

Το “Armed with an Empty Gun” είναι μια απίστευτη ιστορία νουάρ, με τον αφηγητή του Wynn να περιγράφει λεπτομερώς ένα πέρασμα συνόρων που πήγε στραβά. Το τραγούδι προδίδει επίσης την επιρροή που εξακολουθούσαν να έχουν οι Velvet Underground στο συγκρότημα. Ο σπασμωδικός ρυθμός, με την υποστήριξη του απλού, ακλόνητου μοτίβου τυμπάνων του Dennis Duck, υποδεικνύει την επιρροή της Mo Tucker. 

Το “Bullet with My Name on It” ξεχωρίζει ως η μοναδική σόλο συνεισφορά του Karl Precoda στη σύνθεση τραγουδιών, καθώς και η πραγματική κατάβαση ενός ήδη ζοφερού άλμπουμ στο σκοτάδι. Μιλάει για το αναπόφευκτο των κακών πραγμάτων που έρχονται, αυτή τη φορά με τη μορφή μιας σφαίρας στα ίχνη του, που είναι προορισμένη να χτυπήσει. Οι φιδωτές γραμμές της κιθάρας που οδηγούν σε κάθε στίχο αποκαλύπτουν πόσο έντονα παρέμεινε το έργο του Precoda καθ' όλη τη διάρκεια της θητείας του στο συγκρότημα.

 Μπλουζ για τον John Coltrane

Στη συνέχεια, η αφήγηση του ομώνυμου τραγουδιού δομείται βαριά με ένα μελαγχολικό μπλουζ που προσθέτει μια δυσοίωνη νότα. Ο Wynn κάνει μια παράκαμψη μέσα από ένα γκροτέσκο νότιο γοτθικό φόνο και μια ύστατη προσπάθεια λύτρωσης. Εδώ ξεχωρίζει η μπασογραμμή του Provost, με τις κιθάρες να ξεφεύγουν – γρατζουνισμένες και στραγγαλισμένες νότες πίσω από τον μονολιθικό ρυθμό.

Το ντυλανικό “Burn” έχει κάπως περίπλοκη δομή με τις κιθάρες του  Precoda να μπλέκονται γύρω από τη βασική μελωδία του πιάνου. Ο τελευταίος στίχος τελειώνει με τον Wynn να επαναλαμβάνει, «Κάποια μέρα θα είναι η κόλαση για να πληρώσει / Ναι, ξέρω». Ο στίχος μεταφέρει τον πυρήνα των θεμάτων του άλμπουμ, των κακών ιδεών και παρορμήσεων και των αόρατων συνεπειών που μοιάζουν αναπόφευκτες.

 Το “John Coltrane Stereo Blues” απογειώνει το άλμπουμ – και στις ζωντανές καταγραφές τους ήταν και εξακολουθεί να είναι το tour de force των Dream Syndicate επί σκηνής. Η αινιγματική ιστορία του Wynn είναι μια από τις πιο σκοτεινές, πιο εκτυφλωτικές σπουδές χαρακτήρων του. Ο αφηγητής του είναι ένας εκλεπτυσμένος αστός, κάποιος εξοικειωμένος με την free-jazz του John Coltrane ως σημαίνων κάποιας υποτιθέμενης πολιτιστικής φινέτσας, και αρκετά έξυπνος για να χαλαρώσει με το κρασί του πριν ερμηνεύσει τα πιο αποκρουστικά έργα. Υπάρχει ένα γρύλισμα στην κιθάρα του Precoda εδώ που λείπει από το υπόλοιπο άλμπουμ. Καθώς τα φωνητικά του Wynn μετατοπίζονται από χαλαρές και υπολογιστικές κοινωνικοπαθητικές παρορμήσεις σε βραχνές, απεγνωσμένες φλυαρίες κατά τη διάρκεια του κομματιού, το παίξιμο του Precoda γίνεται σταδιακά πιο ξέφρενο και βίαιο για να ταιριάζει με τα στιχουργικά στοιχεία του τραγουδιού. Η προφανής παραλληλία είναι η κιθαριστική δουλειά του Ron Asheton στο Fun House των Stooges (1970) και η σχέση της με τις ηχητικές εξερευνήσεις του ‘Trane στο σαξόφωνο, καθώς τα δύο τρίτα του "John Coltrane Stereo Blues" παραδίδονται σε ορχηστρική υπερένταση παρά στην αφήγηση των στίχων. Aκόμη και σε μια πιο συντομευμένη μορφή, το “John Coltrane Stereo Blues” είναι μια εκτεταμένη άσκηση έντονης επανάληψης και μοιράζεται ένα συγκεκριμένο κοινό με το εξίσου μακρύ “Marquee Moon” των Television, καθώς το ίδιο ρυθμικό μοτίβο παίζεται λίγο πολύ σε όλη τη διάρκεια.

 Goodbye Hollywood…

Όλα αυτά τα στοιχεία, ίσως αναμενόμενα, δεν οδήγησαν σε εμπορική ή κριτική επιτυχία για το συγκρότημα. Το Medicine Show πούλησε πολύ λιγότερα από ό,τι ήλπιζε η δισκογραφική τους εταιρεία. Εκείνη την εποχή, οι ανεξάρτητες μπάντες που έχτιζαν αξιοπρεπείς καριέρες από μέτριες πωλήσεις δεν ήταν στα σχέδια και το συγκρότημα γρήγορα βρέθηκε σε σύγκρουση με το σύστημα των μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών που είχαν οικειοθελώς υιοθετήσει. Ως αποτέλεσμα, τελικά ζήτησαν την αποδέσμευσή τους από την A&M, παρά το γεγονός ότι εξακολουθούσαν να χρωστούν χρήματα τόσο για το ίδιο το άλμπουμ όσο και για την πρόσφατη περιοδεία τους με τους REM. Παραδόξως, κατάφεραν να αποδεσμευτούν ​από το συμβόλαιό τους, μια εξαιρετικά σπάνια περίπτωση ανεξάρτητης μπάντας που έκανε το σύστημα να λειτουργεί υπέρ τους. Το συγκρότημα διαλύθηκε για ένα μικρό χρονικό διάστημα πριν ανασυνταχθεί χωρίς τον Precoda (και με τον Paul B. Cutler στη θέση του) για το Out of the Grey του 1986. Αυτή είναι μια άλλη ιστορία, που θα περιμένει για του χρόνου…

 Medicine Show Boxset

Μετά από μια μακρά και παρατεταμένη διαπραγμάτευση με την Universal Music Group, το συγκρότημα κέρδισε το δικαίωμα να επανεκδώσει το Medicine Show ως ένα κουτί 42 τραγουδιών με 29 ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις από την εποχή του 1983-84, και για αυτό το λόγο, το συγκρότημα ανέστησε την εταιρεία Down There, η οποία θα διανέμεται από την Fire Records.

Αυτό που ελπίζει να αποκαλύψει αυτό το νέο box set είναι ότι, ως live μπάντα, ανάμεσα στα νέα τραγούδια του Wynn (τότε) και τις ζωντανές φωνητικές του εμφανίσεις, το διευρυμένο παίξιμο κιθάρας και τους διάφορους νέους μπασίστες, η εποχή του The Medicine Show ήταν ακόμα το συγκρότημα στο απόγειό της. Το άλμπουμ περιλαμβάνει επίσης τα πλήκτρα του Tommy Zvoncheck καθώς και την πλήρη ραδιοφωνική μετάδοση του WXRT από την κύρια κασέτα reel-to-reel (το αρχικό LP είχε περικοπεί) - και υπάρχουν μερικές κασέτες προβών και ζωντανών ηχογραφήσεων της Kendra Smith - λίγο πριν αποχωρήσει από το συγκρότημα.

 Υπάρχουν πρώιμες, πρωτόγονες εκδοχές πρωτότυπων τραγουδιών και πολλές διασκευές και live υλικό. Το ίδιο το άλμπουμ είναι πλέον πλήρως remastered (από τις αρχικές αναλογικές κασέτες) και ακούγεται, όπως δήλωσε πρόσφατα ο Steve Wynn, «όπως θυμάμαι να το άκουσα ενώ το μιξάραμε».

 Οι Dream Syndicate θα περιοδεύσουν στα τέλη του 2025 και στις αρχές του 2026 για να παρουσιάσουν ολόκληρο το άλμπουμ τους Medicine Show του 1984, με ημερομηνίες εμφάνισης στις ΗΠΑ (Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2025) και στην Ευρώπη (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2026). Οι εμφανίσεις θα περιλαμβάνουν δύο σετ: μια συλλογή από νεότερα τραγούδια, ακολουθούμενη από το πλήρες Medicine Show.

https://www.thedreamsyndicate.com/tour.html

Για παραγγελίες: https://www.firerecords.com/product/the-dream-syndicate-medicine-show/

Τracklist:

Disc One: Medicine Show + Unreleased Bonus Tracks

  1. Still Holding On To You
  2. Daddy’s Girl
  3. Burn
  4. Armed With An Empty Gun
  5. Bullet With My Name On It
  6. The Medicine Show
  7. John Coltrane Stereo Blues
  8. Merrittville
  9. John Coltrane Stereo Blues (Album Out-Take)
  10. The Medicine Show (Solo Acoustic)
  11. John Coltrane Stereo Blues (Live at WMMS, June 1983)

 

Disc Two: This Is Not The New Dream Syndicate Album… Live!

  1. Tell Me When It’s Over (Live at The Aragon Ballroom, Chicago, 1984)
  2. Bullet With My Name On It (Live at The Aragon Ballroom, Chicago, 1984)
  3. Armed With an Empty Gun (Live at The Aragon Ballroom, Chicago, 1984)
  4. The Medicine Show (Live at The Aragon Ballroom, Chicago, 1984)
  5. John Coltrane Stereo Blues (Live at The Aragon Ballroom, Chicago, 1984)
  6. Burn (Live at the Aragon Ballroom, Chicago, 1984)
  7. The Days of Wine and Roses (Live at the Aragon Ballroom, Chicago, 1984)
  8. John Coltrane Stereo Blues (Live in Lund, Sweden, 1984)
  9. Bullet With My Name On It (Live at The Stone, San Francisco, 1984)
  10. Witness (Live at The Stone, San Francisco, 1984)
  11. Weathered And Torn (Rehearsal Recording, 1983)

 

Disc Three: The Road To Medicine Show

  1. Still Holding On To You (Live at CBGBs,1983)
  2. Armed With an Empty Gun (Live at CBGBs, 1983)
  3. Let It Rain (Live at CBGBs, 1983)
  4. The Medicine Show (Live at CBGBs,1983)
  5. Bullet With My Name On It (Live at CBGBs,1983)
  6. John Coltrane Stereo Blues (Live at CBGBs, 1983)
  7. Burn (Live at CBGBs, 1983)
  8. Morning Dew (Live at CBGBs, 1983)
  9. Burn (Rehearsal Recording with Kendra Smith,1983)
  10. John Coltrane Stereo Blues (Rehearsal Recording with Sandy Pearlman, 1983)

 

Disc Four: What Is And What Should Never Be

  1. Susie Q (Live at Club Zadar, New Hope, PA, 1983)
  2. Evil Ways (Live at Club Zadar, New Hope, PA, 1983)
  3. Don’t Fear The Reaper (Live at Club Zadar, New Hope, PA, 1983)
  4. Bullet With My Name On It (Live at Club Zadar, New Hope, PA, 1983)
  5. Still Holding On To You (Live at Soap Creek Saloon, Austin, TX, 1983)
  6. Born On The Bayou (Live at Soap Creek Saloon, Austin, TX, 1983)
  7. Don’t Fear The Reaper (Live at Soap Creek Saloon, Austin, TX, 1983)
  8. Still Holding On To You (Rehearsal Recording with Kendra Smith, 1982)
  9. Armed With An Empty Gun (Rehearsal Recording with Kendra Smith, 1982)

 ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:

Paisley Undergound: Ο απόλυτος δισκογραφικός οδηγός. Η αναβίωση του rock των 60s στα 80s στις 33 1/2 στροφές...

Thalia Zedek: Noise rock storyteller...

The Days of Wine and Roses των Dream Syndicate: Η γέννηση ενός κλασσικού άλμπουμ

ΑΚΟΥΣΤΕ

The Dream Syndicate Live στο Βεάκειο στις 13 & 14 Ιουλίου 1987 (full audio)


image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 
image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 
image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 

Γραφτείτε στο newsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1