• Merlin's Music Box

    Merlin's Music Box



    Το Merlin's Music Box ήταν, είναι και θα είναι ένα φανζίν που κυκλοφόρησε το πρώτο του τεύχος τον Οκτώβριο του 1989 και έκλεισε τον έντυπο κύκλο του το 1995, έπειτα από 26 τεύχη. Ενεργοποιήθηκε εκ νέου την άνοιξη του 2014, αυτή τη φορά ηλεκτρονικά, μέσω του facebook και της ιστοσελίδας του, με σκοπό την παρουσίαση μουσικών σχημάτων και καλλιτεχνών από το χώρο της rock (και όχι μόνον), τη διοργάνωση εκδηλώσεων και, κυρίως, την τέρψη των φίλων του.
  • 1
sponsors inExarchia Μετα δεύτερο Blues.gr - Keep The Blues Alive ΙΝΤΡΙΓΚΑ
  • Black Keys: Ohio Players...

    Black Keys: Ohio Players...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ο νέος δίσκος των Black Keys, Ohio Players, φαίνεται να είναι μια πολύπλευρη πρόταση, όπου οι συνεργασίες με διάφορους καλλιτέχνες προσθέτουν έναν νέο διάσταση στον ήχο τους. Ο Dan Auerbach και ο Patrick Carney φαίνεται να εξερευνούν νέα εδάφη, συνδυάζοντας τις επιρροές τους από τη ροκ, το χιπ χοπ, και την ψυχεδέλεια με μια αίσθηση της κλασικής ψυχής και του garage rock που τους έκανε διάσημους. Παρόλο που οι συνεργασίες φαίνεται να προσθέτουν ποικιλία, υπάρχουν κάποιες στιγμές που μπορεί να αισθανθεί κανείς ότι ο δίσκος χάνει τη συνοχή του, ειδικά όταν οι επιρροές φαίνεται να διασκορπίζονται πολύ.

    Read More
  • Magick Brother & Mystic Sister: Ισπανικά ταρώ σε βινύλιο...

    Magick Brother & Mystic Sister: Ισπανικά ταρώ σε βινύλιο...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί πως οι prog-rock ή οι ψυχεδελικές rock κυκλοφορίες σταμάτησαν να υπάρχουν στις μέρες μας. Μπορεί αυτά τα μουσικά είδη να μην έχουν την εμπορική απήχηση που είχαν οι ανάλογες κυκλοφορίες της δεκαετίας του ’60 και του ’70 και να μην φτάνουν σε πωλήσεις την αναβίωση που έγινε στην δεκαετία του ’90, αλλά τα συγκροτήματα του είδους δεν έπαψαν να υπάρχουν και να κυκλοφορούν δουλειές τους, και μάλιστα σε βινύλιο. Αυτές οι μπάντες φωλιάζουν σε εταιρίες όπως η βρετανική Fruits de Mer Records ή, όπως στην περίπτωση των Ισπανών Magick Brother & Mystic Sister, στην ανεξάρτητη ελληνική εταιρεία Sound Effect Records. H Sound Effect είχε κυκλοφορήσει και το πρώτο ομώνυμο άλμπουμ τους σε συνεργασία με την ισπανική The John Colby Sect το 2020 και αυτές τις μέρες έβγαλε στην αγορά, μόνη της αυτή την φορά, το δεύτερο άλμπουμ της μπάντας, Tarot Part I.

    Read More
  • Το κορίτσι της Καραϊβικής...

    Το κορίτσι της Καραϊβικής...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας 

    Είχα έξι μήνες που γύρισα από το νησί και κάθε μέρα μου φαινόταν χειρότερη από την προηγούμενη που με την σειρά της φάνταζε καλύτερη από κάθε στιγμή από τα δύο χρόνια που γυρνούσα στο νησί σαν χελώνα σε τρικυμία συναντώντας γύρω μου αφιλόξενους τύπους κλειστούς ανθρώπους και αντικοινωνικούς που σε μια αποθέωση της ειρωνείας ζούσαν από τον τουρισμό και τους ξένους που πέραν της τουριστικής περιόδου βλέπαν σαν εχθρούς και πάντα σαν χρήματα...

    Read More
  • Οι Φοιτητές της Φαρμακευτικής Σχολής στην εξέγερση του Πολυτεχνείου...

    Οι Φοιτητές της Φαρμακευτικής Σχολής στην εξέγερση του Πολυτεχνείου...

    Γράφει ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης

    Η εξέγερση του Πολυτεχνείου και η περίοδος που προηγήθηκε αποτέλεσε για πρώτη φορά για τα ελλαδικά δεδομένα την ανάδυση σε μαζική κλίμακα, με ριζοσπαστικό και πρωτόγνωρό τρόπο, πρακτικών και αντιλήψεων άμεσης δημοκρατίας. Οι συνελεύσεις των μαθητών, των φοιτητών, των εργαζομένων είχαν τον πρωταρχικό λόγο για το είδος και το χαρακτήρα των κινητοποιήσεων, για τα συνθήματα και το γενικό πλαίσιο δράσης. Ενώ η σύγκρουση με τις κρατικές και τις αστυνομικές αρχές ήταν αυτονόητη και δεδομένη, ωστόσο η άμεση συμμετοχή, η αυτοοργάνωση και ο αυτοκαθορισμός της εξεγερμένης νεολαίας ήρθε επίσης σε αντιπαράθεση και σύγκρουση με τις κομματικές αντιλήψεις και πρακτικές, και ειδικά των δύο κομμάτων της τότε αριστεράς, τα οποία προσπαθούσαν να θέσουν την εξέγερση στην προκρούστεια κλίνη των αντιλήψεων, πρακτικών και επιδιώξεων τους. Έτσι, έχει αποσιωπηθεί ότι πέρα από την πτώση της δικτατορίας, στόχος ήταν η άμεση δημοκρατία και η λαϊκή κυριαρχία.

    Read More
  • Μουσική και Ιδεολογία: Η μουσική στα χρόνια της ναζιστικής Γερμανίας...

    Μουσική και Ιδεολογία: Η μουσική στα χρόνια της ναζιστικής Γερμανίας...

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    «Η μουσική ήταν και είναι η αγαπημένη μου τέχνη. Πάντα μου ξυπνούσε ένα θρησκευτικό αίσθημα, μια πίστη στη ζωή και το κυνήγι της ζωής μέσα μου. Πρώτα η μουσική, μετά τα πούρα ή τα τσιγάρα με τούρκικο καπνό, μετά τα βιβλία και μετά ο επιούσιος άρτος». (Μιχαήλ Μπακούνιν)

    Για τη μουσική έχουν γραφτεί ολόκληρες βιβλιοθήκες. Τόσο για τον ρόλο της ως ψυχαγωγικό-πολιτιστικό και καλλιτεχνικό τεχνούργημα, όσο και για τα είδη της στον ειδικό μουσικό τύπο: αφιερώματα, ιστορία δισκοπαρουσιάσεις, και πάει λέγοντας. Για τη μουσική όμως ως όπλο προπαγάνδας στην υπηρεσία ενός κυρίαρχου ολοκληρωτικού καθεστώτος, δεν έχουν γραφτεί πάρα πολλά. Τουλάχιστον, ο υπογράφων το παρόν κείμενο δεν έχει διαβάσει παρά ελάχιστα κείμενα που να αναφέρονται σε αυτό.

    Read More
  • «Phaedra»: 50 χρόνια από την κυκλοφορία του πρωτοποριακού άλμπουμ των Tangerine Dream...

    «Phaedra»: 50 χρόνια από την κυκλοφορία του πρωτοποριακού άλμπουμ των Tangerine Dream...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Φέτος, το άλμπουμ Phaedra των Tangerine Dream, κλείνει μισό αιώνα. Ήταν το 1974, όταν κυκλοφόρησε αυτό το άλμπουμ που άλλαξε το τοπίο της μουσικής. Η ηχογράφησή του ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 1973 στο The Manor, το στούντιο που είχε ο ιδιοκτήτης της Virgin, Richard Branson, στο μικρό χωριό Shipton-on-Cherwell στα βόρεια της Οξφόρδης.

    Read More
  • Ο Jim Morrison και η πολιτιστική παρακαταθήκη του...

    Ο Jim Morrison και η πολιτιστική παρακαταθήκη του...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Με τη φωνή του να αντηχεί στους διαδρόμους της rock μουσικής και το πνεύμα του να ανακατεύεται στα σκοτεινά βάθη της ποίησης, ο Jim Morrison αποτελεί έναν από τους πιο μυστηριώδεις, πολυσυζητημένους και επιδραστικούς καλλιτέχνες στην ιστορία της μουσικής. Σαν ένας προφήτης του rock, ο Morrison προκάλεσε αναστάτωση και αντιδράσεις με τη σκοτεινή παρουσία, την εκρηκτική προσωπικότητα και τις στιχουργικές του ικανότητες. Αυτό το αφιέρωμα εξερευνά τη ζωή, το έργο και την κληρονομιά του Jim Morrison, του θρύλου των Doors, παρουσιάζοντας μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα του ανθρώπου που πέρασε στην αθανασία με τη μουσική και τους στίχους του.

    Read More
  • Kerbdog: Oι αφανείς καλτ Ιρλανδοί ήρωες που τους αγάπησαν οι Therapy? και οι Sepultura...

    Kerbdog: Oι αφανείς καλτ Ιρλανδοί ήρωες που τους αγάπησαν οι Therapy? και οι Sepultura...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    Στην ποπ κουλτούρα και κυρίως στην ιστορία της μουσικής υπάρχει το λεγόμενο φαινόμενο των «one hit wonders», δηλαδή καλλιτέχνες και συγκροτήματα που γνώρισαν τεράστια επιτυχία με ένα τραγούδι ή ένα άλμπουμ, απέκτησαν φήμη, έχτισαν καριέρες, κέρδισαν δόξα και, κυρίως χρήματα, αλλά η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Ουσιαστικά, μιλάμε κυριολεκτικά για «φαινόμενα» που δεν κατάφεραν πότε να επαναλάβουν κάτι αξιόλογο καταλήγοντας στην αφάνεια και στην αδιαφορία κοινού και εταιρειών. Υπάρχει βέβαια και το παράδειγμα των καλτ ηρώων Kerbdog...

    Read More
  • The Last Dinner Party: To πρώτο τους άλμπουμ, ένα πρελούδιο στην έκσταση...

    The Last Dinner Party: To πρώτο τους άλμπουμ, ένα πρελούδιο στην έκσταση...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Το Prelude to Ecstasy από τις (The) Last Dinner Party είναι ένας δίσκος που σε ταξιδεύει. Κάθε κομμάτι είναι μια πρόσκληση σε έναν κόσμο προ της αποκάλυψης, όπου η μουσική και οι στίχοι υπόσχονται μια απόδραση από τη μονοτονία της καθημερινότητας. Η σύγκριση με το Hunky Dory του Bowie είναι αναπόφευκτη, αλλά τα θεματικά τους προσεγγίζουν περισσότερο το Blackstar. Το «Nothing Matters» ξεχωρίζει για την νιχιλιστική του ατμόσφαιρα, ενώ το «Gjuha» προσθέτει μια φαντασμαγορική διάσταση στη συλλογή. Η Abigail Morris, με την παρουσία της, ξεδιπλώνει ταλέντο και δεξιότητα, αγγίζοντας θέματα όπως το φύλο και η εξουσία με έναν τρόπο που μόνο λίγοι τολμούν. Το Prelude to Ecstasy δεν είναι απλώς ένας δίσκος - είναι μια εμπειρία που συνδυάζει τον πολιτισμό, την ιστορία και την τέχνη με έναν τρόπο που σε καλεί να τα ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

    Read More
  • The Vulcan Itch: Rise of the Fallen LP (σε βινύλιο, κασέτα, CD και σε ψηφιακή μορφή)

    The Vulcan Itch: Rise of the Fallen LP (σε βινύλιο, κασέτα, CD και σε ψηφιακή μορφή)

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    Στις μέρες μας έχουν παιχτεί μουσικά τα πάντα και μπορεί να μην υπάρχει πια αυτό το «νέο» που θα κάνει τον ακροατή να μείνει σοκαριστικά εμβρόντητος από αυτό που ακούει. Το rock n roll όμως είναι ακριβώς αυτό το μουσικό είδος που θα ακούγεται πάντα φρέσκο και νέο, αρκεί να υπάρχει η διάθεση και η ψυχή για να ανέβει ένας άνθρωπος στο όχημά του και κυρίως να αντέξει τη μεθυστική του δίνη. Οι Αθηναίοι Vulcan Itch ανήκουν σε αυτή τη περίπτωση. Πρόκειται για ένα r ’n’ r power trio όπου το κλασικό παρελθόν του είδους γίνεται εντελώς φυσικά και αρμονικά ένα με τον φρέσκο αέρα της σκηνής. Οι Vulcan Itch σχηματίστηκαν το 2018. Ο ήχος τους είναι ένα μείγμα από heavy rock riffs, πιασάρικα φωνητικά, επιθετικό και στιβαρό χορευτικό μπάσο και ογκώδη τύμπανα.

    Read More
  • Οι Supersuckers στο Κύτταρο στις 22/03/2024 (video)

    Οι Supersuckers στο Κύτταρο στις 22/03/2024 (video)

    Τη Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024, μετά από πρόσκληση της Made Of Stone Productions, μας επισκέφθηκαν οι Supersuckers για να μας αποδείξουν μέσα σε μιάμιση καταιγιστική ώρα γιατί αυτοαποκαλούνται η "Μεγαλύτερη Rock and Roll μπάντα του κόσμου". Το Merlin's Music Box, βρέθηκε στο Κύτταρο, βιντεοσκόπησε τη συναυλία και ιδού το αποτέλεσμα.

    Read More
  • Πέντε στιγμές από πέντε φανταστικές μπάντες, αλλά... σίγουρα φανταστικές;

    Πέντε στιγμές από πέντε φανταστικές μπάντες, αλλά... σίγουρα φανταστικές;

    Εισαγωγή...

    Μέσα στα χρόνια έχουμε ορισμένοι φίλοι φτιάξει μια ομάδα στο internet που της έχουμε δώσει τον τίτλο Ξέρει το Παπί τη Λίμνη. Φυσικά δεν είμαστε «ενδιαφερόμενοι» και «νοιαζόμενοι» του ιστού, αλλά συναντιόμαστε και τα πίνουμε, καπνίζουμε και κουτσομπολεύουμε, λέμε βία και όχι μπουλινγκ, γράφουμε στα παλιά μας τα παπούτσια τα μπούμερ-μούμερ, πάμε σε συναυλίες που δεν παίζουμε οι ίδιοι , βγαίνουμε ραντεβού και γενικώς είμαστε αντι-ιντερνετικές προσωπικότητες. Κατά καιρούς γράφουμε και διηγήματα και βασανίζουμε τον Μάγο Μέρλιν να μας τα δημοσιεύσει. Και αυτός δεν λέει όχι γιατί οι Μάγοι δεν λένε όχι, κάνουν μόνο μαγικά. Στην ομάδα μας είμαστε και άλλοι όμως αυτή τη φορά γράψαμε μόνο οι πέντε για πέντε στιγμές από πέντε φανταστικά συγκροτήματα που θα μπορούσαν να ήταν αληθινές και  δεν είναι. Αν διαβάζετε ακόμα κείμενα σας προσκαλούμε να μας διαβάσετε.

    Σας ευχαριστούμε ήδη

    Οι Ξέρει Το Παπί Την Λίμνη

    Read More
  • Ο Λαβύρινθος του Μπόρχες και ο Χριστός στο Μουντιάλ του 1994...

    Ο Λαβύρινθος του Μπόρχες και ο Χριστός στο Μουντιάλ του 1994...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    Δεν υπάρχει λόγος για να ειπωθεί αυτή η ιστορία, αφού καθένας έχει τους λόγους του για να μην την ακούσει. Αλλά εγώ θα την πω. Ο Μπόρχες στον Επίλογο του Ποιητή μέσα σε μια μόλις παράγραφο καταφέρνει να κάνει και τον πιο αδαή να καταλάβει πως ο συγγραφέας γράφει για τον ίδιο του τον εαυτό και αν κατάλαβα λάθος μάλλον εγώ είμαι ο προτελευταίος αδαής αυτός που δεν έπιασε γρι από το κείμενο. Πανάθεμά με μια παράγραφος σκάρτες εκατό λέξεις ήταν που μπερδεύτηκα; Ένας αποφασίζει να ζωγραφίσει τον κόσμο όλο και αρχίζει από τον ουρανό, φτιάχνει βασίλεια, τα ψάρια, τα βουνά, κάνει εργαλεία, τα άστρα, τους ανθρώπους και όλες οι γραμμές φτιάχνουν έναν ατελείωτο λαβύρινθο, ένας λαβύρινθος όπου οι σκιάσεις και οι χαράξεις σχηματίζουν το πρόσωπο του. Αυτή η αλληγορία φανερώνει πως ο δημιουργός προσπαθεί να τα βάλει με τους εσωτερικούς του δαίμονες ο δημιουργός περιστρέφεται γύρω από κάποια εμμονή.

    Read More
  • Aqualung: Το μανιφέστο ενός ευαίσθητου ανθρώπου...

    Aqualung: Το μανιφέστο ενός ευαίσθητου ανθρώπου...

    Γράφει ο Χρήστος Μήνος

    Τη δεκαετία του 70, οι πρώτοι σπόροι του προοδευτικού ροκ άρχισαν να αναπτύσσονται και να αποδίδουν αλησμόνητους καρπούς. Στα κλασικά έργα της εποχής, πέρα από κάθε αμφιβολία, συγκαταλέγεται ο τέταρτος δίσκος των Βρετανών Jethro Tull: το θρυλικό Aqualung που κυκλοφόρησε στις 19 Μαρτίου 1971. Για πολλούς ο δίσκος είναι θεματικός και το κεντρικό ζήτημα που πραγματεύεται είναι η «η διάσταση του Θεού σε σχέση με την οργανωμένη θρησκεία» (από την κριτική του Rolling Stone). Για τον Ian Anderson όμως, αυτός είναι ένας παραπλανητικός σχολιασμός: η κριτική στη θρησκεία είναι σίγουρα ένα από θέματα που θίγεται στους στίχους, όχι όμως το μοναδικό.

    Read More
  • Ο Phil Collins, oι Beatles, o George Harrison και μια φάρσα...

    Ο Phil Collins, oι Beatles, o George Harrison και μια φάρσα...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Ο Phil Collins, που στη φωτογραφία αγριοκοιτάζει παίζοντας τύμπανα με τους Genesis, «γνώρισε» τους Beatles σε ηλικία μόλις 13 ετών, το 1964, όταν η παραγωγή της ταινίας των Fabulous 4 A Hard Day's Night τον προσέλαβε σαν κομπάρσο για να ξελαρυγγιάζεται μαζί με εκατοντάδες άλλα πιτσιρίκια στη σκηνή όπου το διάσημο συγκρότημα εμφανίζεται σε μια τηλεοπτική εκπομπή. Δυστυχώς για τον Collins, η παρουσία του στο τελικό μοντάζ κόπηκε ανελέητα, μάλλον επειδή ήταν ο μόνος που στεκόταν ακίνητος στη διάρκεια του γυρίσματος επειδή, όπως έλεγε αργότερα, ήθελε να ακούσει τη μουσική των Σκαθαριών και όχι να τσιρίζει.

    Read More
  • Gumbo Ya Ya: Μια φορά κι έναν καιρό στη Νέα Ορλεάνη - Η ιστορία του Cosimo Matassa...

    Gumbo Ya Ya: Μια φορά κι έναν καιρό στη Νέα Ορλεάνη - Η ιστορία του Cosimo Matassa...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Ένα μεγάλο μέρος των πιο συναρπαστικών ηχογραφήσεων του rhythm n’ blues, του rock n’ roll και της soul από τις αρχές του ‘50 έως και τα τέλη του ‘60 έγιναν σε ένα στούντιο στη Νέα Ορλεάνη: το στούντιο του Cosimo Matassa...

    Read More
  • Τζον Καζάλ: Ο ηθοποιός με το ακατάρριπτο ρεκόρ...

    Τζον Καζάλ: Ο ηθοποιός με το ακατάρριπτο ρεκόρ...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    «Ο Τζον Καζάλ είναι από τις εμπειρίες που σου συμβαίνουν μία φορά στη ζωή....»

    Γεννήθηκε καλοκαίρι, τον Αύγουστο του 1935, και περπάτησε στον πλανήτη μας για 42 χρόνια, θαρρείς και η μοίρα είχε προαποφασίσει ότι ήταν αρκετά αυτά που προσέφερε στην υποκριτική τέχνη, αφήνοντας μας συγκλονισμενούυ και βουβούς μπροστά σε ένα ασύλληπτο ταλέντο που χάθηκε πριν το χορτάσουμε.

    Read More
  • The Shawshank Redemption, ή αλλιώς, το πάθος για την λευτεριά είναι δυνατότερο από όλα τα κελιά!

    The Shawshank Redemption, ή αλλιώς, το πάθος για την λευτεριά είναι δυνατότερο από όλα τα κελιά!

    Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

    Όταν το The Shawshank Redemption (ελληνιστί, Τελευταία Έξοδος, Ρίτα Χέιγουορθ) του Frank Darabont, προβλήθηκε στους κινηματογράφους το 1994, αρχικά συνάντησε μέτρια ανταπόκριση. Με την πάροδο του χρόνου, η ταινία έχει καθιερωθεί ως μία από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Stephen King, Rita Hayworth and Shawshank Redemption (1982), και εξιστορεί το ταξίδι του Andy Dufresne, ενός τραπεζικού στελέχους που καταδικάστηκε άδικα για τη δολοφονία της συζύγου του και του εραστή της, και τον πολύχρονο εγκλεισμό του στο διαβόητο κρατικό σωφρονιστικό ίδρυμα Shawshank μια καταπληκτική ερμηνεία από τον πολυβραβευμένο ηθοποιό και ακτιβιστή Tim Robbins.

    Read More
  • Μερικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα εγχώριων μουσικών προϊόντων...

    Μερικά συγκεντρωτικά αποτελέσματα εγχώριων μουσικών προϊόντων...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στο παρόν κείμενο υπάρχουν συγκεντρωμένες μερικές σύντομες προσωπικές απόψεις για όμορφα δισκάκια από εγχώριες μπάντες που άκουσα τους τελευταίους μήνες και έχουν δημοσιευτεί στον προσωπικό μου λογαριασμό και στον λογαριασμό του Merlin's Music Box στο facebook. Είναι πολύ ενθαρρυντικό που συνεχώς εμφανίζονται τόσο καλές δουλειές με μεράκι, υπομονή, επιμονή και έμπνευση από νέα, κυρίως, παιδιά, που ξοδεύουν χρόνο και χρήμα για να πραγματώσουν τα όνειρά τους στη μουσική. Να παρακολουθείτε τη σκηνή και να τη στηρίζετε και να τη σέβεστε, γιατί πραγματικά της αξίζει...

    Read More
  • The Boogie Man: Tα πρώτα βήματα του John Lee Hooker στη δισκογραφία...

    The Boogie Man: Tα πρώτα βήματα του John Lee Hooker στη δισκογραφία...

     Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η δισκογραφική πορεία του John Lee Hooker συνιστά ένα από τα πιο γνωστά κεφάλαια της blues ιστορίας. Η παραδοχή αυτή, ωστόσο, αφορά κυρίως τις ηχογραφήσεις του από τα μέσα της δεκαετίας του 1950 και μετά, την περίοδο που ο Hooker είχε ήδη επιβληθεί ως ένας από τους δημιουργούς τους μεταπολεμικού blues ήχου. Αφορά δηλαδή τις ηχογραφήσεις του κυρίως στις εταιρείες Vee Jay και Bluesway και αργότερα (για λίγο) στη Stax, την περίφημη συνεργασία του με τους Canned Heat το ‘70 στη Liberty, και φτάνει έως το θριαμβευτικό comeback του στα τέλη του ‘80, που τον έβαλε σχεδόν σε κάθε «σπίτι».

    Read More
  • Thelonious Monk: Μια παρακαταθήκη που ευδοκιμεί...

    Thelonious Monk: Μια παρακαταθήκη που ευδοκιμεί...

    του Doug Hall

    μετάφραση: Πάνος Τομαράς

    Αν υπήρχε ένα τεράστιο παζλ με όλους τους θρυλικούς μουσικούς της τζαζ, όπου κάθε κομμάτι είναι και ένας μουσικός, το κομμάτι του Θελόνιους Μονκ θα είχε τέτοιο σχήμα ώστε θα ήταν αδύνατον να ταιριάξει με τα υπόλοιπα. Ως καλλιτέχνης ήταν μοναδικός και η θέση του στην τζαζ ήταν μοναδικά αντικομφορμιστική. Από μουσική και ιστορική άποψη, αναγνωρίζεται ως ένας από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης τζαζ και άσκησε τεράστια επιρροή στη διαμόρφωση του κινήματος του bebop. Επηρέασε όλους του σημαντικούς εκπροσώπους του και λειτούργησε σαν μέντορας τόσο για τον Τζον Κολτρέιν όσο και για τον Σόνι Ρόλινς, που έπαιξαν σε κουαρτέτα του τη δεκαετία του 1950. 

    Read More
  • Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

    Το «Leftism» των Leftfield, σημείο αναφοράς για την electronica...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Οι Leftfield είναι ενα βρετανικό ηλεκτρονικό συγκρότημα που δημιουργήθηκε το 1989 απο τον Neil Barnes και τον Paul Daley. Θεωρώ πως το άλμπουμ τους Leftism είναι απο εκείνα που άφησαν το στίγμα τους στην electronica και χαρακτήρισαν την δεκαετία του ΄90, όπως τη χαρακτήρισαν τα άλμπουμ των Massive Attack, των Prodigy και των Portishead. Πάνω από όλα, επαναπροσδιόρισε τη χορευτική μουσική και έδειξε πως θα μπορούσε να λειτουργήσει ακόμα και με ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, πέρα από πρόσκαιρα χιτάκια.

    Read More
  • Μπάμπης Παπαδόπουλος:  «Η σύμπραξη με άλλους μουσικούς έχει τη γοητεία του μοιράσματος, του διαλόγου και της έκπληξης του διαφορετικού...»

    Μπάμπης Παπαδόπουλος: «Η σύμπραξη με άλλους μουσικούς έχει τη γοητεία του μοιράσματος, του διαλόγου και της έκπληξης του διαφορετικού...»

     Αποκλειστική συνέντευξη στη Φαίη Φραγκισκάτου

    φωτογραφίες: Σίμος Σαλπιέλ (Red Creative)

    Ο Μπάμπης Παπαδόπουλος είναι μουσικός και συνθέτης. Έγινε περισσότερο γνωστός ως ο κιθαρίστας του συγκροτήματος Τρύπες (1984-2001) και αρκετά από τα τραγούδια τους είναι δικές του συνθέσεις. Την άνοιξη του 2008 κυκλοφορεί το πρώτο προσωπικό άλμπουμ του με το οποίο ξεκινά η προσωπική του δισκογραφική διαδρομή. Έχει καταθέσει μέχρι σήμερα οκτώ προσωπικούς δίσκους, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο και παρουσιάζει τη δουλειά του σε συναυλίες με τα εναλλασσόμενα projects: Μπάμπης Παπαδόπουλος Electric Solo, Μπάμπης Παπαδόπουλος DUO, Μπάμπης Παπαδόπουλος Τρίο και Μπάμπης Παπαδόπουλος Ακούστικ Σετ. Eπίσης, από το 2010 αποτελεί μέλος του συγκροτήματος Χειμερινοί Κολυμβητές. 

    Read More
  • Mick Farren: Ο αναγεννησιακός άνθρωπος του βρετανικού rock and roll...

    Mick Farren: Ο αναγεννησιακός άνθρωπος του βρετανικού rock and roll...

    Το ντοκιμαντέρ του BBC, Punk Rock Britannia, ξεκινά με ένα δοκίμιο του Mick Farren που είχε δημοσιεύσει η εφημερίδα New Musical Express τον Ιούνιο του 1976, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου, με τίτλο «The Titanic Sails at Dawn», ένα στίχο δανεισμένο από το τραγούδι του Bob Dylan «Desolation Row» Dylan. Ο Farren δεν ήταν αυτός που επινόησε το κίνημα του πανκ ροκ, αλλά στο συγκεκριμένο κείμενο εξέθετε την αυξανόμενη δυσαρέσκεια του αναγνωστικού κοινού της εφημερίδας απέναντι στους καλλιτέχνες της ροκ σκηνής, οι οποίοι «άραζαν» τρώγοντας τα χρήματα που είχαν αποκτήσει τα ανθηρά χρόνια της δεκαετίας του '60.

    Read More
  • Σικάγο 1968: «Όλος ο κόσμος παρακολουθεί»...

    Σικάγο 1968: «Όλος ο κόσμος παρακολουθεί»...

    Γράφει ο Στέλιος Μιχ.

    Τον Αύγουστο του 1968 ο πόλεμος στο Βιετνάμ συμπλήρωνε ήδη τρία χρόνια και η αμερικανική νεολαία μετρούσε περισσότερους από 20.000 νεκρούς στις ζούγκλες και τα χωριά της Ινδοκίνας. Η χρονιά είχε ανοίξει με την Επίθεση του Τετ, μια συντονισμένη αντεπίθεση των Βιετκόνγκ ανήμερα της βιετναμέζικης πρωτοχρονιάς, που κατέστρεψε την εικόνα της παντοδύναμης κι αήττητης πολεμικής μηχανής των ΗΠΑ. Μέσα στις αμερικανικές μητροπόλεις το αντιπολεμικό κίνημα αναπτυσσόταν με γοργούς ρυθμούς, μπολιασμένο με τις μάχες που ήδη έδιναν τα προηγούμενα χρόνια οι Αφροαμερικανοί ενάντια στο ρατσισμό. Τον Απρίλη της ίδιας χρονιάς, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ έπεφτε νεκρός από σφαίρα στο Μέμφις και η δολοφονία του έβαζε φωτιά στις φτωχογειτονιές. Το Πανεπιστήμιο του Κολούμπια και πολλά ακόμα καταλαμβάνονταν από φοιτητές που διεκδικούσαν τον τερματισμό του πολέμου και ο πρόεδρος Λίντον Τζόνσον είχε ήδη ανακοινώσει ότι δεν θα ξανακατέβαινε υποψήφιος με το κόμμα των Δημοκρατικών στις εκλογές του Νοέμβρη.

    Read More
  • Όταν οι Sex Pistols νίκησαν τον νόμο...

    Όταν οι Sex Pistols νίκησαν τον νόμο...

    Γράφει ο Μιχάλης Πούγουνας

    Το εξώφυλλο του Never Mind The Bollocks, Here’s the Sex Pistols, του μοναδικού κανονικού άλμπουμ που κυκλοφόρησαν οι Sex Pistols το 1977, πέρα από οτιδήποτε άλλο δημιούργησε ένα νομικό προηγούμενο. Μιας και τα μέσα ενημέρωσης αρνούνταν να το προβάλουν, η δισκογραφική εταιρία Virgin ξεκίνησε μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία στέλνοντας στα δισκοπωλεία αφίσες με το εξώφυλλο του άλμπουμ.

    Read More
  • Άστεγη Συνοικία / Αθέατη Πολιτεία...

    Άστεγη Συνοικία / Αθέατη Πολιτεία...

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας 

    Ένα έντονο κίτρινο φως καλύπτει το κλεινόν άστυ σαν ένας τεράστιος προβολέας να φέγγει προς την ατελείωτη σκηνή στην οποία οι ηθοποιοί πολίτες και ιδιώτες αμέτρητοι κομπάρσοι περιφέρουν τη σάρκα και το εγώ τους κυνηγώντας με λύσσα να σκοτώσουν τα όνειρα των άλλων και τα δικά τους και ο Χρόνος να κυλαέι και να γελάει εναντίον τους ερωτοτροπώντας με την μοίρα τους γεννώντας ζωές μικρές, ψυχές δειλές, επιθυμίες πρόστυχες και δόλιες, σπίτια σπιρτόκουτα αλλά και τεράστια...

    Read More
  • Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...

    Εξέγερση της καθημερινής ζωής: Henri Lefebvre, «Η εισβολή του Μάη»...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    «Το συμβάν ματαιώνει τις προβλέψεις».

    Με τον παρόντα τόμο, οι εκδόσεις Εκτός/Γραμμής εγκαινιάζουν τη σειρά Συμβάντα – σύμφωνα, με τον ορισμό του Alain Badiou για τη μετάβαση από το Είναι στο Συμβάν. Δηλαδή, βιβλία που εξετάζουν συγκεκριμένες καταστάσεις της σύγχρονης ιστορίας, που προσέβλεπαν στη δυνατότητα μιας επαναστατικής ρήξης. Και ο Μάης του ’68, δηλαδή η σύγκρουση των φοιτητών και των εργατών, που δεν υπάκουσαν το Γαλλικό ΚΚ, με το αυταρχικό γκωλικό κράτος, είναι ίσως το σημαντικότερο Συμβάν των τελευταίων δεκαετιών και αυτό που άφησε το πιο ισχυρό αποτύπωμα. Εξάλλου, το βιβλίο γράφεται σχεδόν παράλληλα με το γεγονότα (Μάιος-Ιούνιος 1968), στην κίνηση της Ιστορίας εν τω γίγνεσθαι. Γνώμονας είναι, όχι μόνο η αποτίμηση του Μάη, αλλά και οι δυνατότητες συνέχισής του. Η εν λόγω συγχρονία φέρνει ίσως στο μυαλό τα κριτικά κείμενα που έγραφε ο Μαρξ, ενόσω η γαλλική Κομμούνα του 1871 ήταν σε εξέλιξη.

    Read More
  • Wayne Kramer: «Αν θυμάμαι τις ταραχές του ’68 στο Συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο; Φίλε, εγώ έπαιξα εκεί…»

    Wayne Kramer: «Αν θυμάμαι τις ταραχές του ’68 στο Συνέδριο των Δημοκρατικών στο Σικάγο; Φίλε, εγώ έπαιξα εκεί…»

    του Wayne Kramer

    (μετάφραση*: Στέλιος Μιχ.)

    O Wayne Kramer [30 Απριλίου 1948 – 2 Φεβρουαρίου 2024], κιθαρίστας της ιστορικής μπάντας ακτιβιστών από το Ντιτρόιτ MC5, θυμάται, 50 χρόνια μετά, τη συμμετοχή του στα συγκλονιστικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν τον Αύγουστο του 1968 στο Σικάγο, στη διάρκεια του Συνεδρίου των Δημοκρατικών και συγκρίνει το τότε με το τώρα...

    Read More
  • Το «Κοράκι» του Edgar Allan Poe στην ποπ κουλτούρα...

    Το «Κοράκι» του Edgar Allan Poe στην ποπ κουλτούρα...

    Γράφει ο Αντώνης Ζήβας

    Το ποίημα Το Κοράκι του θρυλικού Αμερικανού συγγραφέα και ποιητή,Edgar Allan Poe έχει «πετάξει» από τραγούδια, τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες, μέχρι τα κόμικς και τα σπορ και  μέχρι σήμερα θεωρείται ένα από τα πιο διάσημα έργα του. Δημοσιεύτηκε για πρώτη φόρα το 1845 στην εφημερίδα The New York Mirror εισβάλοντας στη συλλογική συνείδηση των αναγνωστών για να καθιερώσει τον Poe ως «μετρ του μακάβριου» και να τον κάνει αμέσως γνωστό.

    Read More
  • Οι ταριχευτές του Λένιν, έναν αιώνα μετά...

    Οι ταριχευτές του Λένιν, έναν αιώνα μετά...

    Γράφει ο Αργύρης Αργυριάδης

    H ταρίχευση του Λένιν αποτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο στην υπηρεσία της κομματικής - σοσιαλιστικής επιστήμης. Ο υπαρκτός σοσιαλισμός χρειάζονταν να προσκυνά τον υπαρκτό νεκρό που τον θανάτωσε...

    Read More
  • Message From A Black Man: Η ιστορία της Tribe Records...

    Message From A Black Man: Η ιστορία της Tribe Records...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η μαύρη μουσική στις ΗΠΑ είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις ανεξάρτητες εταιρείες, από την εποχή κιόλας της πρώιμης jazz και του rhythm ‘n’ blues. Μολαταύτα, ακόμη κι όταν μιλάμε για θρυλικά label όπως η Blue Note, η Prestige, η Riverside ή η Impulse, αναφερόμαστε σε εταιρείες λευκής ιδιοκτησίας. Από τα μέσα της δεκαετίας του ‘60 μια νέα γενιά μαύρων μουσικών ξαναμοιράζει την τράπουλα. Διεκδικεί τον έλεγχο στα μέσα παραγωγής της μουσικής. Πλάι στις ανεξάρτητες προσπάθειες μουσικών της jazz όπως ο Charles Mingus και ο Max Roach (Debut Records), στην Curtom Records του Curtis Mayfield, στην κολλεκτίβα της AACM του Σικάγο, στην Strata East ή στην Black Jazz Records, αξίζει μια θέση και στην ετικέτα της Tribe Records.

    Read More
  • Howlin’ Wolf: The London Sessions - Ο «Λύκος» στο Λονδίνο με την αφρόκρεμα του βρετανικού rhythm ‘n’ blues...

    Howlin’ Wolf: The London Sessions - Ο «Λύκος» στο Λονδίνο με την αφρόκρεμα του βρετανικού rhythm ‘n’ blues...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Τον Μάιο του 1970, ο παντοδύναμος Howlin’ Wolf ταξίδεψε στο Λονδίνο, για ένα session που έμελλε να αποδειχθεί ιστορικό. Για δύο κυρίως λόγους: πρώτον, επειδή ήταν το πρώτο session σε ευρωπαϊκό έδαφος τόσο για τον ίδιο τον «Λύκο» αλλά και για την εταιρεία Chess και δεύτερον, επειδή στο στούντιο έδωσε το παρόν η αφρόκρεμα του βρετανικού ροκ της εποχής εκείνης.

    Read More
  • Πάνος Μπίρμπας: «Η μουσική είναι το απόλυτο μέσο που έχω στη ζωή μου για να εκφραστώ και να εκφράσω όλα τα βαθύτερα πράγματα και τους προβληματισμούς που κουβαλάω μέσα μου...»

    Πάνος Μπίρμπας: «Η μουσική είναι το απόλυτο μέσο που έχω στη ζωή μου για να εκφραστώ και να εκφράσω όλα τα βαθύτερα πράγματα και τους προβληματισμούς που κουβαλάω μέσα μου...»

    Συνέντευξη: Φαίη Φραγκισκάτου

    Φωτογραφίες: Τζέλλα Βαλαβάνη 

    Με αφορμή την κυκλοφορία Dandelion, του νέου άλμπουμ του Πάνου Μπίρμπα, που κυκλοφορεί σε βινύλιο από την United We Fly και σε ψηφιακή μορφή, η Φαίη Φραγκισκάτου μίλησε μαζί του για λογαριασμό του Merlin's Music Box και ιδού τα όσα μας μεταφέρει δια στόματος του ίδιου του καλλιτέχνη...

    Read More
  • Ντίνος Σαδίκης - «Πίσω από τη Σκιά» (Labyrinth of Thoughts, LP, 2023)

    Ντίνος Σαδίκης - «Πίσω από τη Σκιά» (Labyrinth of Thoughts, LP, 2023)

    Γράφει ο Γιώργος Αθανασόπουλος

    Φωτογραφίες: Ηλίας Μωραΐτης [ElMo Art]

    Η πληθωρικότητα του Ντίνου Σαδίκη από την εποχή του εκρηκτικού μεταπάνκ μανιφέστου των Εν Πλω βρίσκεται σε διαρκή ρήξη με την προσωπική του εργογραφία: μόλις τέσσερις δίσκοι μέσα σε τριάντα χρόνια δεν είναι δα και το καλύτερο δείγμα «επαγγελματία» μουσικού, κάτι για το οποίο μάλλον δε δίνει δεκάρα τσακιστή ο ίδιος ως ορκισμένος οπαδός του λαφαργκισμού.

    Read More
  • Warrior On the Edge of Time: Ο Michael Moorcock και η Ακρόπολη των Ξεχασμένων Μύθων...

    Warrior On the Edge of Time: Ο Michael Moorcock και η Ακρόπολη των Ξεχασμένων Μύθων...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Στον Χρήστο

    Ο Θανάσης Μήνας γράφει για τον συγγραφέα του φανταστικού Michael Moorcοck, τους Hawkwind και τον «Έλρικ του Μελνιμπονέ», με αφορμή την έκδοση του μυθιστορήματος Η ακρόπολη των ξεχασμένων μύθων από τις  εκδόσεις Αίολος.

    Ο Έλρικ του Μελνιμπονέ, ο επονομαζόμενος Αλμπίνος Αυτοκράτορας, ο χλωμός πρίγκιπας των ερειπίων, ο λευκός λύκος, είναι ο τετρακόσιοστός εικοστός όγδοος (και τελευταίος) κληρονόμος του Μελνιμπονέ. Στο λογοτεχνικό σύμπαν του Michael Moorcock, o Έλρικ είναι ο τελευταίος αυτοκράτορας του απομονωμένου νησιωτικού πολιτισμού του Μελνιμπονέ.

    Read More
  • 1
  • 2

22 Απριλίου 1958
οδός Πέρι αρ.57, Νέα Υόρκη

Αγαπητέ Χιούμ

Μου ζητάς συμβουλές: κάτι πολύ ανθρώπινο αλλά και πολύ επικίνδυνο. Διότι το να δίνεις συμβουλές σε κάποιον που σε ρωτά τι να κάνει με τη ζωή του, υποκρύπτει κάτι πολύ κοντινό στην εγωπάθεια. Το να θεωρείς ότι δείχνεις σε έναν άλλο άνθρωπο τον ορθό και υπέρτατο στόχο – του δείχνεις με τρεμάμενο δάχτυλο τη σωστή κατεύθυνση, είναι κάτι που μόνο ένας ανόητος θα αναλάμβανε. Ανόητος δεν είμαι, όμως σέβομαι την ειλικρίνεια που σε οδήγησε να ζητήσεις τη συμβουλή μου. Με τη σειρά μου όμως σου ζητώ, αφού ακούσεις αυτά που έχω να πω, να θυμηθείς ότι όλες οι συμβουλές είναι παράγωγα του ανθρώπου που τις δίνει. Αυτό που είναι αλήθεια για κάποιον, μπορεί να είναι καταστροφή για κάποιον άλλο. Δε βλέπω τη ζωή με τα δικά σου μάτια, ούτε και συ με τα δικά μου. Αν επιχειρούσα να σου δώσω συγκεκριμένες συμβουλές, θα ήταν σαν ένας τυφλός να οδηγούσε τους τυφλούς.

''Να ζεις ή να μη ζεις; Αυτό ειναι το ερώτημα. Γενναιότερο άραγε στο νου λογιέται να υπομένεις τα βέλη και τις πετριές μιας ανελέητης μοίρας, ή ν αντιτάσσεις τα όπλα σ' ένα πέλαγο από βάσανα..'' (Σαιξπηρ)[2] ..Και πράγματι, αυτό ΕΙΝΑΙ το ερώτημα: να επιπλέεις ακολουθώντας τον ρυθμό της παλίρροιας ή να κολυμπάς προς έναν στόχο; Είναι μια επιλογή που όλοι σε κάποιο σημείο της ζωής καλούμαστε να κάνουμε συνειδητά είτε ασυνείδητα. Πόσο λίγοι άνθρωποι το αντιλαμβάνονται αυτό! Σκέψου κάποια από τις επιλογές σου που είχε σημασία για το μέλλον σου: μπορεί να κάνω λάθος, αλλά δε βλέπω πως θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε άλλο από την επιλογή - έμμεση ίσως - μεταξύ αυτών των δύο που ανέφερα: του να επιπλέεις ή να κολυμπάς. Αλλά γιατί να μην επιπλέεις αν δεν έχεις στόχο για να κολυμπήσεις; Αυτό είναι ένα άλλο ερώτημα. Αναμφισβήτητα, είναι προτιμότερο να απολαμβάνεις το να επιπλέεις παρά να κολυμπάς στην αβεβαιότητα.

Πως λοιπόν ένας άνθρωπος βρίσκει έναν στόχο; Όχι ένα κάστρο στ’ αστέρια, αλλά έναν πραγματικό και απτό στόχο. Πως μπορεί κάποιος να νιώσει σίγουρος ότι δεν κυνηγάει το ''μεγάλο ζαχαρένιο βουνό'' [3], τον δελεαστικό, ζαχαρένιο στόχο που έχει ελάχιστο γούστο και καθόλου ουσία; Η απάντηση - και υπό μια έννοια η τραγωδία της ζωής - είναι ότι προσπαθούμε να κατανοήσουμε τον στόχο και όχι τον άνθρωπο. Θέτουμε στόχους που απαιτούν από μας συγκεκριμένα πράγματα, και τα κάνουμε. Προσαρμοζόμαστε στις απαιτήσεις μιας αφηρημένης κατασκευής που ΔΕΝ μπορεί να θεωρηθεί έγκυρη.

Όταν ήσουν νέος, ας υποθέσουμε ότι ήθελες να γίνεις πυροσβέστης. Νιώθω ότι μπορώ να πω με ασφάλεια ότι πλέον δεν θέλεις να γίνεις πυροσβέστης. Γιατί; Γιατί η οπτική σου έχει αλλάξει. Δεν άλλαξε ο πυροσβέστης, άλλαξες εσύ. Κάθε άνθρωπος είναι το σύνολο των αποκρίσεών του απέναντι στις εμπειρίες που βιώνει. Κι όσο οι εμπειρίες σου αλλάζουν και πολλαπλασιάζονται, γίνεσαι ένας διαφορετικός άνθρωπος και κατ αυτόν τον τρόπο η οπτική σου αλλάζει. Κι αυτό συμβαίνει συνεχώς. Κάθε απόκριση είναι μια μαθησιακή διαδικασία, κάθε σημαντική εμπειρία μεταβάλλει την οπτική σου. Δε θα ήταν λοιπόν ανόητο να προσαρμόζουμε τις ζωές μας στις απαιτήσεις ενός στόχου που αντικρίζουμε από άλλη οπτική γωνία κάθε μέρα; Με αυτόν τον τρόπο, πώς θα μπορούσαμε να πετύχουμε οτιδήποτε πέρα από μια καλπάζουσα νεύρωση;

Η απάντηση λοιπόν, δεν έχει να κάνει επ’ ουδενί με τους στόχους, με τους απτούς στόχους, τέλος πάντων. Θα χρειάζονταν τόνοι χαρτιού για να καταφέρει κανείς να αναπτύξει αυτό το θέμα με επάρκεια. Ένας θεός ξέρει πόσα βιβλία έχουν γραφτεί γύρω από το ''νόημα της ανθρώπινης ζωής'' και άλλα τέτοια πράγματα και πόσοι άνθρωποι έχουν στοχαστεί πάνω σε αυτού (τη φράση ''ένας θεός ξέρει'' τη χρησιμοποιώ αποκλειστικά ως ιδιωματική διατύπωση). Δε βγαίνει και πολύ νόημα από την προσπάθειά μου να σου γράψω κάποια παροιμιώδη σύνοψη επί του ζητήματος, καθώς είμαι ο πρώτος που θα παραδεχτώ την απόλυτη έλλειψη προσόντων μου προκειμένου να συμπτύξω το νόημα της ζωής σε μια -δυο παραγράφους. Θα φροντίσω να μην υπεισέλθω σε όρους όπως ''υπαρξισμός'', μπορείς ωστόσο να τον κρατήσεις κατά νου σαν ένα κλειδί για άλλες πόρτες. Ίσως θελήσεις να δοκιμάσεις να διαβάσεις το ''Είναι και το Μηδέν'' του Ζαν Πωλ Σατρ καθώς και τη συλλογή κειμένων '' Υπαρξισμός: από τον Ντοστογιέφσκυ στον Σατρ''[4]. Στα αναφέρω ως προτάσεις και μόνο. Εάν είσαι ευχαριστημένος με τον εαυτό σου και αυτά που κάνεις, παράτα αυτά τα βιβλία σε μια άκρη (κι άσε τα σκυλιά δεμένα).

Όμως, ας επιστρέψω στην απάντηση. Όπως είπα, το να εναποθέτουμε την πίστη μας σε απτούς στόχους, δείχνει, στην καλύτερη περίπτωση, αν μη τι άλλο ασύνετο. Δεν αγωνιζόμαστε για να γίνουμε πυροσβέστες, ούτε τραπεζίτες, ούτε αστυνομικοί, ούτε και γιατροί. Αγωνιζόμαστε να γίνουμε ο εαυτός μας. Όμως μην με παρεξηγείς. Δεν εννοώ ότι ΔΕΝ μπορούμε να γίνουμε πυροσβέστες, τραπεζίτες ή γιατροί- αλλά ότι πρέπει να προσαρμόζουμε τον στόχο στον κάθε άνθρωπο και όχι τον άνθρωπο στον στόχο.
Σε κάθε άνθρωπο, η κληρονομικότητα και το περιβάλλον συνδυάζονται ώστε να παραχθεί ένα πλάσμα με συγκεκριμένες ικανότητες και επιθυμίες - συμπεριλαμβανόμενης της βαθιά ριζωμένης ανάγκης του να λειτουργεί με τέτοιο τρόπο ώστε η ζωή του να έχει κάποιο ΝΟΗΜΑ. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη να ΕΙΝΑΙ κάτι. Να κάνει τη διαφορά. Όπως το βλέπω λοιπόν, η συνταγή είναι κάπως έτσι: Ένας άνθρωπος πρέπει να επιλέγει το μονοπάτι που θα επιτρέψει στις ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ του να αναπτυχθούν σε πλήρη επάρκεια προκειμένου να εκπληρώσει τις ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ του.

Πράττοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο, ικανοποιεί μια ανάγκη (δίνει στον εαυτό του μια ταυτότητα εφ’ όσον λειτουργεί με καθορισμένο τρόπο ως προς τον στόχο που έχει θέσει), αποφεύγει να διαψεύσει τις δυνατότητές του (έχοντας επιλέξει ένα μονοπάτι που δεν θέτει περιορισμούς στην ανάπτυξη του εαυτού) και υπερνικά τον τρόμο του μαρασμού και της απομυθοποίησης του στόχου του όσο πλησιάζει προς την κατάκτησή του (αντί δηλαδή να προσαρμόσει τον εαυτό του στις απαιτήσεις του στόχου που επιδιώκει, έχει προσαρμόσει τον στόχο στο φάσμα των δικών του ικανοτήτων και επιθυμιών). Εν ολίγοις, δεν έχει αφιερώσει τη ζωή του στην επίτευξη ενός προκαθορισμένου στόχου, αλλά έχει επιλέξει έναν τρόπο ζωής που ΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι θα του είναι ευχάριστος.

Ο στόχος είναι απολύτως δευτερεύων: αυτό που μετράει είναι το πράττειν του ανθρώπου ως προς τον στόχο. Και μοιάζει σχεδόν γελοίο να λέει κάποιος ότι ένας άνθρωπος ΠΡΕΠΕΙ να δράσει σύμφωνα με τις βουλές αυτού του κάποιου, διότι αφήνοντας έναν άλλο να προσδιορίσει τους δικούς σου στόχους, παραιτείσαι από μια απ τις πιο βαρύνουσες εκφάνσεις της ύπαρξης- τον αυτοπροσδιορισμό που καθιστά τον άνθρωπο αυτόνομη προσωπικότητα. Ας υποθέσουμε ότι πιστεύεις ότι έχεις να επιλέξεις μεταξύ οκτώ προδιαγεγραμμένων δρόμων. Και ας υποθέσουμε επίσης ότι δεν βρίσκεις καμία πραγματική ολοκλήρωση σε κανέναν από αυτούς τους οκτώ. Τότε-και εδώ βρίσκεται η ουσία όλων όσων ανέφερα- ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΟΝ ΕΝΑΤΟ ΔΡΟΜΟ.

Φυσικά, δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται. Έχεις ζήσει μια σχετικά κλειστή ζωή, μια μάλλον κάθετη παρά οριζόντια ύπαρξη. Έτσι δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς γιατί νιώθεις έτσι όπως νιώθεις. Αλλά ένας άνθρωπος που εθελούσια αναβάλει τη λήψη ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ, αναπόφευκτα θα βιώσει τετελεσμένα γι’ αυτόν μέσα από τις περιστάσεις της ίδιας της ζωής. Αν λοιπόν λογίζεσαι ήδη ανάμεσα στους απογοητευμένους, τότε δεν έχεις άλλες επιλγές από το να δεχτείς τα πράγματα ως έχουν ή να ψάξεις στα σοβαρά για κάτι άλλο. Φρόντισε όμως να είσαι όμως προσεκτικός με τους στόχους σου: ψάξε για έναν τρόπο ζωής. Αποφάσισε πώς θες να ζήσεις και έτσι βρες πως θα μπορούσες να βιοποριστείς μέσα στο πλαίσιο του τρόπου ζωής που επέλεξες. Γράφεις ''δεν ξέρω που να ψάξω, δεν ξέρω τι να ψάξω''. Και αυτό είναι η ουσία ου ζητήματος. Αξίζει να παρατήσω αυτά που έχω ήδη για να ψάξω για κάτι καλύτερο; Δεν ξέρω. Αξίζει;
Ποιος άλλος μπορεί να πάρει αυτήν την απόφαση εκτός από εσένα τον ίδιο; Αλλά ακόμη κι αν αποφασίσεις να ψάξεις, έχεις μεγάλο δρόμο να διανύσεις προκειμένου να κάνεις αυτήν την επιλογή.

Αν δεν σταματήσω κάπου εδώ, με βλέπω στο τέλος να γράφω βιβλίο. Ελπίζω όσα σου γράφω να μην είναι τόσο μπερδεμένα όσο δείχνουν με την πρώτη ματιά. Έχε κατά νου φυσικά ότι αυτά αντικατοπτρίζουν την δική μου οπτική προς τα πράγματα. Μου φαίνεται ότι οι σκέψεις μου εμπεριέχουν μια γενική δυνατότητα εφαρμογής, αλλά εσύ μπορεί να διαπιστώσεις το αντίθετο. Καθένας από τους δυο μας χρειάζεται να δημιουργήσει το δικό του δόγμα- αυτά που αναφέρω εγώ αντικατοπτρίζουν το δικό μου. Αν κάτι από τα παραπάνω δε βγάζει νόημα, θα ήθελα να μου το επισημάνεις. Δεν προσπαθώ να σε στείλω ''στον δρόμο'' για να αναζητήσεις τη Βαλχάλα, απλώς προσπαθώ να σου δείξω ότι δεν είναι απαραίτητο να αποδεχτείς τις επιλογές που σου παρουσιάζει η ζωή όπως την ξέρεις ως τώρα. Υπάρχουν παραπάνω πράγματα από αυτό- κανείς δεν πρέπει να κάνει κάτι το οποίο δε θέλει για την υπόλοιπη ζωή του. Βέβαια, αν καταλήξεις να το κάνεις, τουλάχιστον πείσε τον εαυτό σου με όλους τους τρόπους ότι έπρεπε να το κάνει. Θα χεις πολλούς άλλους παρέα σ αυτό.

Αυτά λοιπόν για την ώρα.

Μέχρι να ξανακούσω νέα σου,
Πάντα φίλος σου
Χάντερ


Σημειώσεις της μεταφράστριας

[1] Την ίδια χρονιά, ο Thompson απολύθηκε τιμητικά, έπειτα από πρόταση του συνταγματάρχη Έβανς. Στο έγγραφο της πρότασής του διαβάζουμε ένα εξαιρετικά ακριβές προφίλ του Χάντερ Τόμσον, άλλωστε ο άνθρωπος ήταν αξιωματικός της υπηρεσίας πληροφοριών: Εν ολίγοις, ο εν λόγω αεροπόρος, αν και ταλαντούχος, δεν δείχνει συμμόρφωση προς τους κανονισμούς, τις συμβουλές και την καθοδήγηση που του παρέχονται. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η επαναστατική και αλαζονική ιδιοσυγκρασία του φαίνεται να παρακινεί άλλα μέλη του προσωπικού της βάσης σε παρόμοιες συμπεριφορές. Δεν υιοθετεί το στρατιωτικό παράστημα ούτε ακολουθεί τον στρατιωτικό ενδυματολογικό κώδικα, και δείχνει να απεχθάνεται την υπηρεσία και να θέλει να απαλλαγεί το γρηγορότερο δυνατό».

[2] Η μετάφραση των στίχων από το θεατρικό έργο Άμλετ του Ουιλλιαμ Σαίξπηρ, είναι του Μιχάλη Κακογιάννη , εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα 1985

[3]"Big Rock Candy Mountain" είναι ο τίτλος ενός πολυτραγουδισμένου φολκ αμερικανικού τραγουδιού που ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά από τον Χάρι ΜακΚλίντοκ το 1928, με θέμα την ιδέα ενός αλήτη για τον παράδεισο, μια σύγχρονη εκδοχή της μεσαιωνικής έννοιας του Cockaigne.

[4] Πρόκειται για την έκδοση Existentialism : from Dostoevsky to Sartre – Walter Kaufmann, Meridian Books, Νέα Υόρκη 1956.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ (του Lester Bangs)

Οι θορυβώδεις υπέρμαχοι της λευκής κυριαρχίας: Ένα κείμενο του Lester Bangs που δημοσιεύτηκε το 1979

Στο Μυαλό του Lester Bangs

Τσαρλς Μπουκόφσκι: Μια Διαβολική Πόλη...

Ο «μουσικός» William S. Burroughs

David Bowie και William Burroughs. Cut up volumes...

Ο Burroughs, λίγο γυμνό γεύμα, λίγη κάνναβη και λίγο απ' όλα...

Richard Hamilton: Ο πιο επιδραστικός Βρετανός καλλιτέχνης του εικοστού αιώνα...

ΕΝ ΑΓΚΑΛΙΑ DE ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΟΥΣΗ: Η ιστορική συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Πάνος Κουτρουμπούσης στο Merlin΄s Music Box το 1995...


image

Φαίη Φραγκισκάτου

Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.
 
 
 
image

Φαίη Φραγκισκάτου

Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.
 
 
 
image

Φαίη Φραγκισκάτου

Η Φαίη Φραγκισκάτου γεννήθηκε το 1974 στην Αθήνα. Η μουσική μπήκε στη ζωή της με το τουμπου τουμπου ζα, που της τραγουδούσε η μαμά της όταν έκλαιγε. Συνεχίζει να ζει στην Αθήνα. Συνεχίζει ν ακούει τη φωνή του Παύλου Σιδηρόπουλου.
Κλαίει ακόμα καμιά φορά, κι ας μεγάλωσε.
 
 
 

Γραφτείτε στο newsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1