• Merlin's Music Box

    Merlin's Music Box



    Το Merlin's Music Box ήταν, είναι και θα είναι ένα φανζίν που κυκλοφόρησε το πρώτο του τεύχος τον Οκτώβριο του 1989 και έκλεισε τον έντυπο κύκλο του το 1995, έπειτα από 26 τεύχη. Ενεργοποιήθηκε εκ νέου την άνοιξη του 2014, αυτή τη φορά ηλεκτρονικά, μέσω του facebook και της ιστοσελίδας του, με σκοπό την παρουσίαση μουσικών σχημάτων και καλλιτεχνών από το χώρο της rock (και όχι μόνον), τη διοργάνωση εκδηλώσεων και, κυρίως, την τέρψη των φίλων του.
  • 1
sponsors inExarchia Μετα δεύτερο Blues.gr - Keep The Blues Alive ΙΝΤΡΙΓΚΑ
  • GHOSTWOMAN: Καλώς ήρθατε στον πολιτισμένο κόσμο...

    GHOSTWOMAN: Καλώς ήρθατε στον πολιτισμένο κόσμο...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Το πρόσφατο, τέταρτο άλμπουμ των GHOSTWOMAN, Welcome To The Civilized World, αναδύεται μέσα από τα ερείπια ενός κατεστραμμένου κόσμου, φτιαγμένο σε μια εποχή διαφθοράς και απογοήτευσης.

    Read More
  • Honeybadger: Let There Be Light (άλμπουμ, 2025)

    Honeybadger: Let There Be Light (άλμπουμ, 2025)

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Όταν μια μπάντα μπλέκει αυτά τα δυο αναθεματισμένα υποείδη της rock, το grunge και το stoner, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι πραγματικά συναρπαστικό. Όταν, δε, αποφασίσει να επενδύσει το απλό μείγμα με μελωδικές αποχρώσεις, τότε το αποτέλεσμα παίρνει δέκα με τόνο.

    Read More
  • Παιδί Τραύμα: «Δεύτερη Ζωή» (2025)

    Παιδί Τραύμα: «Δεύτερη Ζωή» (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ο Παιδί Τραύμα δεν πέθανε, δεν λήστεψε κανέναν, δεν έκανε κάποια επανάσταση με τη στενή έννοια. Έκανε κάτι πιο ύπουλα ισχυρό: δημιούργησε ένα μέρος. Ένα μέρος εδώ, για σένα. Ένας δίσκος που δεν σου ζητά απλώς να τον ακούσεις, αλλά να του κάνεις χώρο - όπως ακριβώς κάνεις χώρο για μια δεύτερη ζωή.

    Read More
  • Αντώνης Λιβιεράτος: «Τίποτα» (CD και ψηφιακή κυκλοφορία)

    Αντώνης Λιβιεράτος: «Τίποτα» (CD και ψηφιακή κυκλοφορία)

    Γράφει ο Βαγγέλης Χαλικιάς

    Ο Αντώνης Λιβιεράτος μέσα σε ένα δίμηνο κυκλοφόρησε ουσιαστικά δύο άλμπουμ, το παρόν όγδοο σόλο του και το ομώνυμο των Vooeetone, μιας νέας μπάντας με παλαίμαχους μουσικούς της ελληνικής σκηνής. Στα προσωπικά του πονήματα, ο Λιβιεράτος επιλέγει να εκφράζεται με ελληνικό στίχο και το ίδιο συμβαίνει και στο Τίποτα, αν και ο δίσκος αρχίζει με το ορχηστρικό «Στο Τέλος» από την θεατρική παράσταση Αντριάννα του Θανάση Παπαγεωργίου, σύμφωνα με τις πληροφορίες για το τραγούδι. Δεν έχω δει την παράσταση, δεν ξέρω περί τίνος πρόκειται, είναι όμως η τέλεια εισαγωγή για αυτό που ακολουθεί, το «Κάτω από την Άσφαλτο» γραμμένο στη μνήμη του Βασίλη Φιλιππακόπουλου, ενός φίλου του Λιβιεράτου, (ιδιοκτήτη του δισκάδικου/λαϊβάδικου Underflow, μεταξύ άλλων) που έφυγε από τη ζωή σχετικά πρόσφατα. Στο συγκεκριμένο τραγούδι τον Αντώνη συνοδεύουν στα φωνητικά ο Άκης Μπογιατζής (Libido Bloom, Captain Nefos, Sigmatropic, Vooeetone) και ο Μανώλης Αγγελάκης  (Illegal Operation, Appalachian Worshipers, Μανώλης Αγγελάκης και τα θηρία) ο οποίος παίζει και το σόλο στην κιθάρα..

    Read More
  • Donovan: ο πρώτος ροκ σταρ που συνελήφθη για ναρκωτικά...

    Donovan: ο πρώτος ροκ σταρ που συνελήφθη για ναρκωτικά...

     
    Στις 11 Ιουνίου 1966, ο Donovan γίνεται ο πρώτος ροκ σταρ που συλλαμβάνεται στη Βρετανία σύμφωνα με τον Νόμο για τα Επικίνδυνα Ναρκωτικά του 1965. Η αστυνομία στήνει καρτέρι στο διαμέρισμά του στην Edgware Road, ένα στέκι διαφόρων μποέμ καλλιτεχνών και φιλότεχνων του Λονδίνου, εκμεταλλευόμενη τόσο το νόμο όσο και τον δημόσιο πανικό σχετικά με την αυξανόμενη «κουλτούρα των ναρκωτικών».
  • Η οργάνωση της υγειονομικής υπηρεσίας από το Λαϊκό Μέτωπο κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο (1936-1939)*

    Η οργάνωση της υγειονομικής υπηρεσίας από το Λαϊκό Μέτωπο κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο (1936-1939)*

    Γράφει ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης

    Ο Ισπανικός Εμφύλιος Πόλεμος ξέσπασε τον Ιούλιο του 1936, όταν ο στρατηγός Φρανσίσκο Φράνκο επιχείρησε, μέσω πραξικοπήματος, να ανατρέψει τη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση της χώρας. Στο πλευρό του είχε τη ναζιστική Γερμανία και τη φασιστική Ιταλία και, κυρίως, την υλική τους ενίσχυση. Οι υποστηρικτές της δημοκρατίας είχαν στο πλευρό τους τη Σοβιετική Ένωση και το Μεξικό, ωστόσο συνολικά οι δυτικές δημοκρατίες επέβαλαν εμπάργκο, σε όπλα και σε έμψυχο υλικό. Ο Ισπανικός Εμφύλιος αποτέλεσε την πρώτη πολεμική σύρραξη στην Ευρώπη, με συμμετοχή του άμαχου πληθυσμού, τόσο με μεγάλες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, όσο και μέσω της δημιουργίας ροής προσφύγων από τους ηττημένους του πολέμου. Επιπλέον, η Ισπανία δεν είχε συμμετάσχει στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και οι τελευταίες πολεμικές ενέργειες στη χώρα είχαν διεξαχθεί κατά τον 19ο αιώνα κι έτσι δεν υπήρχαν αναφορές στην τρέχουσα, κατά την εποχή, οικονομική και επιχειρησιακή διεξαγωγή ενός πολέμου. Επίσης, αποτέλεσε το πεδίο δοκιμής της πολεμικής τεχνολογίας της εποχής για τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές δυνάμεις. Στο κείμενο αυτό θα εξετάσουμε πως από την πλευρά των υποστηρικτών της Δημοκρατίας δημιουργήθηκαν και αναπτύχθηκαν οι υγειονομικές δομές κατά τη διάρκεια του πολέμου.

    Read More
  • The Dionysians - Να Κάψουμε το Χθες (2025)

    The Dionysians - Να Κάψουμε το Χθες (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ένα ντεμπούτο που δίνει ξανά ζωή στο ελληνικό garage rock

    Το καλό ελληνικό garage rock δεν κάνει φασαρία πριν την ώρα του. Δεν ζητά υπερβολές, ούτε επιβάλλεται με τεχνητό ενθουσιασμό. Εμφανίζεται όταν έχει λόγο ύπαρξης. Οι The Dionysians ανήκουν ακριβώς εδώ. Με το ντεμπούτο Να Κάψουμε το Χθες από τη Veego Records δείχνουν ότι ο ήχος των 60s μπορεί να σταθεί στο τώρα, χωρίς κόλπα, χωρίς ρετρό φολκλόρ και χωρίς καμία ανάγκη να αποδείξει κάτι. Fuzz κιθάρες, Farfisa, ντέφι και ελληνικός στίχος δένουν σε έναν χαρακτήρα που ακούγεται σαν να γεννήθηκε κατευθείαν μέσα σε έναν μικρό, ζεστό χώρο όπου η μπάντα γράφει live.

    Read More
  • Phantom Thread – Η αγάπη ως αόρατο νήμα... (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #9)

    Phantom Thread – Η αγάπη ως αόρατο νήμα... (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #9)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ο Paul Thomas Anderson είναι ένας σκηνοθέτης των μαχών - όχι μόνο των εξωτερικών, αλλά κυρίως εκείνων που συμβαίνουν κάτω από το δέρμα. Από το υπαρξιακό ποτάμι του There Will Be Blood, όπου ο Daniel Plainview παλεύει με τον Θεό και τη δίψα του για εξουσία, μέχρι το The Master, όπου ο Freddie Quell συγκρούεται με τον εαυτό του μέσα από τη λατρεία ενός ψευδο-προφήτη, και το Inherent Vice, που περιπλανιέται μέσα στο παραισθητικό ναυάγιο της Αμερικής των ’70s, ο Anderson πάντα κατέγραφε ανθρώπους που πολεμούν ενάντια στο ίδιο τους το βλέμμα.

    Read More
  • Θανάσης Μήνας: Black Power (εκδόσεις Πόλις, 2025)

    Θανάσης Μήνας: Black Power (εκδόσεις Πόλις, 2025)

    Γράφει ο Βαγγέλης Χαλικιάς

    Στις 370 περίπου σελίδες ο Θανάσης Μήνας καταφέρνει με συναρπαστικό, άμεσο τρόπο, δίχως να πλατειάζει, να τα βάζει όλα στη σειρά, χρονολογίες, πρωταγωνιστές, σημαντικά πρόσωπα, ιστορικά γεγονότα, σχέσεις μεταξύ των πρωταγωνιστών της αφροαμερικανικής ιστορίας, συσχετισμούς. Τα στατιστικά που αναγκαστικά αναφέρονται δεν κουράζουν αλλά σοκάρουν και εξοργίζουν σε μια ιστορία που ουσιαστικά επαναλαμβάνεται όσον αφορά την αδικία, τη συγκάλυψη, την αγριότητα που βίωσαν εκατομμύρια άνθρωποι της μαύρης φυλής όλους αυτούς τους αιώνες.

    Read More
  • Ο Ντουρούτι και οι Έλληνες εθελοντές στη φάλαγγά του κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο πόλεμο...

    Ο Ντουρούτι και οι Έλληνες εθελοντές στη φάλαγγά του κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο πόλεμο...

    Γράφει ο Προκόπης Σαμαρτζής

    «Τον ηρωισμό του δεν τον βλέπω μονάχα σε ότι γράφτηκε στις εφημερίδες αλλά περισσότερο στην καθημερινή του ζωή. Αυτό το ξέρουν φυσικά μόνο λίγοι. Εκείνοι που τον ήξεραν από το καφέ της γειτονιάς, από το σπίτι ή από την φυλακή. Μέσα από τα χέρια του πέρασαν εκατομμύρια, κι όμως τον είδα να μπαλώνει μόνος του τις σόλες των παπουτσιών του, γιατί δεν είχε λεφτά να τα δώσει στον παπουτσή. Μερικές φορές δεν είχε ούτε τα ψιλά για να παραγγείλει έναν καφέ, όταν συναντιόμασταν σε ένα μπαρ. Όταν κάποιος πήγαινε επίσκεψη σπίτι του, εκείνος φορούσε συχνά ποδιά επειδή καθάριζε εκείνη τη στιγμή πατάτες. Η γυναίκα του δούλευε. Δεν τον πείραζε καθόλου· δεν είχε τη μανία του ανδρισμού και δεν ένιωθε ότι οι δουλειές του σπιτιού πλήγωναν τον εγωισμό του. Την άλλη μέρα έπαιρνε το πιστόλι κι έβγαινε στον δρόμο για να τα βάλει με τον κόσμο της κοινωνικής καταπίεσης. Το έκανε με την ίδια φυσικότητα που το προηγούμενο βράδυ άλλαζε τις φασκιές της κορούλας του, της Κολέτ...»

    Χ. Μ. Εντσενμπέργκερ

    Read More
  • The Skelters: “Con Man’s Chronicles” (2025)

    The Skelters: “Con Man’s Chronicles” (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Μια μουσική κατάθεση αυθεντικότητας και ροκ ψυχής, όπου η δεκαετής απουσία μετατρέπεται σε προσωπικό ημερολόγιο εσωτερικής σύγκρουσης και εξωτερικής επιβίωσης, με ήχους που τιμούν το κλασικό ’70s rock χωρίς να βουλιάζουν στη νοσταλγία.

    Read More
  • Τζαζ και αναπηρία...

    Τζαζ και αναπηρία...

    Γράφει ο George McKay

    (μετάφραση: Γρηγόρης Αγκυραλίδης)*

    Η τζαζ στην Αμερική της δεκαετίας του 1920 έφερε στο προσκήνιο συζητήσεις για την αρρώστια, την αναπηρία, το θόρυβο, και το ρυθμό. Στην προσπάθεια να απονομιμοποιήσουν την τζαζ, οι εφημερίδες και τα λαϊκά και ακαδημαϊκά περιοδικά, οι άμβωνες των εκκλησιών, οι αίθουσες διαλέξεων και τα βιβλία γέμιζαν με περιγραφές της τζαζ ως ελαττωματική ή αναπηρική μουσική …. (2011, 31-32)

    Read More
  • XOAN - «Tensions»: Η εσωτερική ένταση μιας ήρεμης επανάστασης...

    XOAN - «Tensions»: Η εσωτερική ένταση μιας ήρεμης επανάστασης...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ένας δίσκος που δεν σε τραβά απ’ το χέρι, αλλά σε αφήνει να ανακαλύψεις με τον δικό σου ρυθμό την ποιητική σύγκρουση ανάμεσα στη σύγχρονη πίεση και την προσωπική απελευθέρωση, με καθαρό ήχο και προσεγμένη απλότητα που φωτίζει την ελληνική indie rock σκηνή του 2025.

    Read More
  • «Μπλακ»: Η Katscenes μιλά για τη δημιουργία, τη συνεργασία και την εξέλιξη της μουσικής της ταυτότητας...

    «Μπλακ»: Η Katscenes μιλά για τη δημιουργία, τη συνεργασία και την εξέλιξη της μουσικής της ταυτότητας...

    Συνέντευξη στον Χρήστο Κορναράκη

    φωτό: Stephie Grape

    Στον πυρήνα της σύγχρονης ελληνικής indie σκηνής, το όνομα Katscenes λειτουργεί σαν σιωπηλή δόνηση - μια παρουσία που ξεχωρίζει για την αυθεντικότητα και τη βαθιά, εσωτερική της προσέγγιση. Με το νέο άλμπουμ «Μπλακ» από τη Vinyl Records, η Katscenes βαδίζει σε μονοπάτια εσωτερικής αναδιάρθρωσης, αφήνοντας πίσω της το απόλυτο της bedroom αισθητικής και αγκαλιάζοντας τη συλλογικότητα και το ζωντανό βίωμα.

    Read More
  • O Jean-Luc Godard, oι Rolling Stones, ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ και μια καταστροφική πυρκαγιά...

    O Jean-Luc Godard, oι Rolling Stones, ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ και μια καταστροφική πυρκαγιά...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Olympic Studios, Λονδίνο, Ιούνιος 1968: Ο Γάλλος σκηνοθέτης της Nouvelle Vague, Jean-Luc Godard, ανταλλάσσει χειραψία με τον μπασίστα των Rolling Stones, Bill Wyman, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας Sympathy For The Devil, ενώ ο Mick Jagger ασχολείται ως συνήθως με τον εαυτό του...

    Read More
  • The Replacements: λατρεμένοι, υποτιμημένοι, αυτοκαταστροφικοί...

    The Replacements: λατρεμένοι, υποτιμημένοι, αυτοκαταστροφικοί...

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Έργα και ημέρες του απόλυτου college-rock γκρουπ με αφορμή τη νέα έκδοση του τρίτου τους άλμπουμ, Let It Be (1984).

    Λατρεμένοι από κάμποσους, υποτιμημένοι από τους πολλούς, αυτοκαταστροφικοί για πάρτη τους. Αυτοί οι επιθετικοί προσδιορισμοί συνοψίζουν εν πολλοίς αποτελούν την μάλλον γρήγορη και έξαλλη διαδρομή των Mats (το υποκοριστικό των φαν για τους Replacements) στη σκηνή και στη δισκογραφία. Σχηματισμένοι το 1979, γνώρισαν μερικές στιγμές εφήμερης δόξας και διαλύθηκαν το 1991∙ οι μετέπειτα επανασυνδέσεις τους ήταν απλές επιβεβαιώσεις σε ένα χρονικό προαναγγελθέντος θανάτου, ενώ με τις σόλο δουλειές των μελών τους, ελάχιστοι ασχολήθηκαν. Κι όμως, ακόμα και σήμερα, το όνομά τους αναφέρεται με υπέρμετρο σεβασμό στον μουσικό τύπο, όποτε γίνεται λόγος για την «ανεξάρτητη σκηνή» της δεκαετίας του ’80, κυκλοφορούν δύο επίσημες βιογραφίες τους που έχουν γίνει μπεστ-σέλερ και οι σημαντικότεροι δίσκοι τους επανεκδίδονται συστηματικά. Η νέα deluxe έκδοση του τρίτου τους άλμπουμ, του καθοριστικού για την καριέρα τους Let It Be του 1984, μας έδωσε την αφορμή για τούτες τις γραμμές.

    Read More
  • Dramachine: Συνέντευξη με αφορμή το νέο τους EP “Désir Excès

    Dramachine: Συνέντευξη με αφορμή το νέο τους EP “Désir Excès"...

    Συνέντευξη στον Χρήστο Κορναράκη

    Φωτογραφίες: Μυρτώ Τζήμα

    Εξερευνούμε την πορεία τους στην αθηναϊκή ηλεκτρονική σκηνή, τις ζωντανές εμφανίσεις, το post-punk και synthwave ήχο, και την ακατέργαστη δύναμη της ελληνικής εναλλακτικής μουσικής. Στην καρδιά της αθηναϊκής ηλεκτρονικής σκηνής, οι Dramachine εμφανίζονται με το νέο τους EP, Désir Excès, σηματοδοτώντας την εξέλιξη του post-punk και synthwave ήχου στην ελληνική εναλλακτική μουσική. Ζωντανές εμφανίσεις με ένταση, αναλογικά synths και drum machines, εσωτερικότητα και δημιουργικό ρίσκο - όλα συναντιούνται σε αυτή τη συνέντευξη - ποταμό.

    Read More
  • Esperanza Spalding: Μια ιδιοφυία στην jazz του 21ού αιώνα...

    Esperanza Spalding: Μια ιδιοφυία στην jazz του 21ού αιώνα...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Από τα νεανικά της χρόνια η γλυκιά Αφροαμερικανίδα Esperanza Spalding ονειρευόταν να φτιάξει μουσική με τον Milton Nascimento, έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους Βραζιλιάνους τραγουδοποιούς και σαξοφωνίστες. Καλλιεργούσε αυτή την ελπίδα από τότε που φοιτούσε στο Berklee College of Music και άκουσε από έναν φίλο της το άλμπουμ Native Dancer του Wayne Shorter, στο οποίο συμμετείχε ο Nascimento. Το όνειρό της έγινε πραγματικότητα όταν τον Αύγουστο του 2024 η εταιρεία Concord κυκλοφόρησε τη συνεργασία της 40χρονης μπασίστριας και τραγουδίστριας με τον σπουδαίο πολυοργανίστα καλλιτέχνη.

    Read More
  • The Heavy Hearts Vendetta - Η Νέα Φωνή του Garage Rock που Σχηματίζεται στις Σκοτεινές Γωνιές της Αθήνας...

    The Heavy Hearts Vendetta - Η Νέα Φωνή του Garage Rock που Σχηματίζεται στις Σκοτεινές Γωνιές της Αθήνας...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    φωτογραφίες: Christina Alossi

    Στο στούντιο Sounds from the Ground, οι Heavy Hearts Vendetta ηχογράφησαν το Romanticide - ένα EP που κουβαλάει βαριά στην καρδιά τη μνήμη, τη νοσταλγία και την αστική μοναξιά (Chris Kornarakis/ Merlin’s Music Box/ 10/25)

    Υπάρχουν μπάντες που γεννιούνται από ανάγκη, όχι από επιλογή. Οι Heavy Hearts Vendetta ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Με τον Rolly στα φωνητικά και τις κιθάρες, την Αναστασία στα πλήκτρα και τη φωνή, τον Gio στο μπάσο και τον Λέλο στα ντραμς, το σχήμα από την Αθήνα κυκλοφόρησε στις 26 Σεπτεμβρίου 2025 το πρώτο τους EP, Romanticide – τέσσερα κομμάτια που αναδύονται από τα σπλάχνα της garage rock παράδοσης, μα φέρουν τη σφραγίδα της προσωπικής εξομολόγησης και του βιωμένου πόνου.

    Read More
  • David Vine, Ηνωμένες Πολιτείες του πολέμου / Mια παγκόσμια ιστορία των ατέρμονων συγκρούσεων από τον Κολόμβο μέχρι το ισλαμικό κράτος

    David Vine, Ηνωμένες Πολιτείες του πολέμου / Mια παγκόσμια ιστορία των ατέρμονων συγκρούσεων από τον Κολόμβο μέχρι το ισλαμικό κράτος

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Η απειλή του πολέμου αποτελεί εδώ και καιρό το πιο πειστικό εργαλείο πολιτικής ικανότητας, κάτι που γίνεται ακόμα καλύτερο αν υποστηρίζεται περιστασιακά στο πεδίο της μάχης. Από την εποχή του Πολέμου της Ανεξαρτησίας και μετά, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά πληθωρικές και επιδέξιες στη χρήση του πολέμου ως μέσου για την επίτευξη ενός σκοπού, ξεκινώντας με τις βάναυσες κατασχέσεις των κυρίαρχων εδαφών των αυτοχθόνων εθνοτήτων της Βόρειας Αμερικής. Οι εκστρατείες αυτές, συχνά εναντίον αμάχων, ήταν ιδιαίτερα αιματηρές και βάναυσες. η τυπική στρατιωτική πρακτική. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο μεταξύ 1890 και 1920, οι μισοί διοικητές του Αμερικανικού Στρατού εμπλέκονταν σε αποικιακές σφαγές.

    Read More
  • Medicine Show Revisited: Οι Dream Syndicate στις «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα»...

    Medicine Show Revisited: Οι Dream Syndicate στις «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα»...

    Οι Dream Syndicate περιοδεύουν σε Αμερική και Ευρώπη, παρουσιάζοντας εκ νέου το δεύτερο τους άλμπουμ και ο Θανάσης Μήνας θυμάται «τις μέρες μετά το κρασί και τα τριαντάφυλλα». Μετά από μια μακρά και παρατεταμένη διαπραγμάτευση με την Universal Music Group, το συγκρότημα κέρδισε το δικαίωμα να επανεκδώσει το Medicine Show ως ένα κουτί 42 τραγουδιών με 29 ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις από την εποχή του 1983-84, και για αυτό το λόγο, το συγκρότημα ανέστησε την εταιρεία Down There, η οποία θα διανέμεται από την Fire Records. 

    Read More
  • The Sexy Christians: Μια Συνέντευξη για τον Ήχο της Εξομολόγησης

    The Sexy Christians: Μια Συνέντευξη για τον Ήχο της Εξομολόγησης

    Συνέντευξη στον Χρήστο Κορναράκη

    Φωτογραφίες: zilos.k

    Υπάρχουν δίσκοι που απλώς ακούγονται και άλλοι που σε παρασύρουν σε έναν μυστικό, αληθινό μουσικό κόσμο. Το Original Sins των Sexy Christians ανήκει σε αυτή την δεύτερη κατηγορία: ιδρωμένο, τρυφερό, πειραχτικό και λίγο επικίνδυνο. Δεν επιδιώκει να εντυπωσιάσει, αλλά να θυμίσει και να προκαλέσει έντονα συναισθήματα. Μίλησα με τη μπάντα για τον δίσκο, τον ήχο, τη δημιουργία, και πώς κάθε κομμάτι εκφράζει μικρές αμαρτίες και χαρά.

    Read More
  • Πόλεμος και νεοφασισμός: η καταστατική συνθήκη του νεοφιλελευθερισμού

    Πόλεμος και νεοφασισμός: η καταστατική συνθήκη του νεοφιλελευθερισμού

    Γράφει ο Θανάσης Μήνας

    Maurizio Lazzarato, Αδιέξοδα της δυτικής κριτικής σκέψης. Πόλεμος, πάλη των τάξεων, φασισμός

    «Ελπίζω ότι η φασιστική απειλή θα καταστήσει σαφές σε όλους ότι οι διαφορές και οι πολλαπλότητες αυτές καθαυτές είναι αδύναμες αν δεν κατορθώσουν να συγκροτήσουν εργαλεία για να μπορούν να δράσουν εντός του πλαισίου της ταξικής πάλης, δηλαδή εντός της μακροπολιτικής σύγκρουσης»

    Ο Maurizio Lazzarato, Ιταλός κοινωνιολόγος, φιλόσοφος και ακτιβιστής, γεννήθηκε το 1955. Στο τέλος της δεκαετίας του 1970, μετά τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβα και τη δράση του στο κίνημα της "Εργατικής Αυτονομίας", κατέφυγε μόνιμα στο Παρίσι. Εκεί μελετά, ως αυτόνομος ερευνητής, την εργατική δύναμη και την άυλη εργασία, την οντολογία της εργασίας και την επισφάλεια, τον γνωσιακό καπιταλισμό και τη βιοπολιτική, τα "μετασοσιαλιστικά" κινήματα, τον ακτιβισμό και την τέχνη. Είναι ιδρυτικό μέλος και συντάκτης του περιοδικού Multitudes, ερευνητής στο κέντρο Matisse/CNRS (Universite Paris I) και μέλος του College International de Philosophie.

    Read More
  • Inherent Vice – Ο παραισθητικός ίλιγγος του Paul Thomas Anderson (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #8)

    Inherent Vice – Ο παραισθητικός ίλιγγος του Paul Thomas Anderson (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #8)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Η Αμερική στα χέρια του Paul Thomas Anderson μοιάζει με ανοιχτή πληγή - μια αφήγηση όπου οι ήρωες χάνουν τη γη κάτω από τα πόδια τους και αναζητούν στα συντρίμμια νόημα. Μετά τη βίαιη κάθοδο του There Will Be Blood και την υπαρξιακή ιεροτελεστία του The Master, το Inherent Vice (ελλ. τίτλος Έμφυτο Ελάττωμα) φαντάζει πλάγια παρέκκλιση - ένα ψυχεδελικό stoner noir που κρύβει κάτω από το χιούμορ του μια βαθιά μελαγχολία. Είναι η ιστορία μιας εποχής που, καθώς τελειώνει, αφήνει στους ήρωες μονάχα ομίχλη, φαντάσματα και αναμνήσεις.

    Read More
  • The Heavy Hearts Vendetta - Romanticide EP (2025)

    The Heavy Hearts Vendetta - Romanticide EP (2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Οι Heavy Hearts Vendetta δεν έγραψαν απλώς ένα EP· κατέθεσαν ένα ψυχικό τοπίο λουσμένο στη βρώμικη ενέργεια του garage rock, μια μαρτυρία από τα σπλάχνα της εμπειρίας. Η μπάντας αποτελείται από τους: Rolly (κιθάρα, φωνή, σύνθεση), Anastasia (φωνή, πλήκτρα), Gio (μπάσο), Lelos (drums). Το “Romanticide” κυκλοφόρησε στις 26 Σεπτεμβρίου 2025 και δεν ήρθε για να προκαλέσει με αναμνήσεις, μα να ξυπνήσει πληγές που ψάχνουν ακόμη δικαίωση.

    Read More
  • The Punk Syndrome: Παίξτε πανκ!

    The Punk Syndrome: Παίξτε πανκ!

    Γράφει ο Γρηγόρης Αγκυραλίδης

    Είναι ο Τόνι, ο Κάρι, ο Σάμι και ο Πέρτι. Ο ντράμερ, ο τραγουδιστής, ο μπασίστας και ο κιθαρίστας. Είναι από τη Φινλανδία. Και παίζουν πανκ. Όλοι μαζί είναι το πανκ συγκρότημα Pertti Kurikan Nimipäivät. Σε αυτούς αναφέρεται το ντοκυμαντέρ The Punk Syndrome του 2012, των Jukka Kärkkäinen και J-P Passi.

    Read More
  • Mogwai:

    Mogwai: "The Bad Fire", μια διαχρονική φλόγα που καίει ακόμα δυνατά...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Λίγες μπάντες έχουν καταφέρει να διατηρήσουν την καλλιτεχνική τους ακεραιότητα και την επιδραστικότητά τους για τρεις δεκαετίες. Οι Mogwai, οι ακούραστοι πρεσβευτές του post-rock, επιστρέφουν με το The Bad Fire, το ενδέκατο άλμπουμ τους, και καταφέρνουν να συνδυάσουν την ωριμότητα με τη δημιουργική φρεσκάδα. Σε μια δισκογραφία γεμάτη ηχητικές κορυφογραμμές, η νέα τους δουλειά στέκει ως ένα ακόμα μνημείο στην ικανότητά τους να διαμορφώνουν συναισθηματικά τοπία μέσω της μουσικής.

    Read More
  • Soo Catwoman: Πιο punk κι απ' τους punks...

    Soo Catwoman: Πιο punk κι απ' τους punks...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Η Susan Lucas, όπως ήταν το πραγματικό όνομα της Catwoman, δεν τραγουδούσε, δεν δούλευε στο κατάστημα SEX των McLaren/Westwood ούτε συμμετείχε σε κάποιο πανκ συγκρότημα ούτε (αν και το 1979 θα έκανε ένα σύντομο πέρασμα τραγουδώντας στους Invaders), αλλά λόγω του παρουσιαστικού της συνδέθηκε αμέσως με την παρέα του Bromley Contingent και τους Sex Pistols. Είχε εντυπωσιακή εμφάνιση χάρη στην ασυνήθιστη κόμμωσή της και επειδή έτυχε να βρίσκεται στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή απαθανατίστηκε σε πολλές φωτογραφίες που σφράγισαν την πρώτη περίοδο του πανκ, με πιο εμβληματική την κλασική της πλέον πόζα απέναντι στο φακό του Ray Stevenson (βλ. στα σχόλια). Δεν υπήρχε πάρτι ή συναυλία στην πανκ ροκ σκηνή της πρώτης περιόδου χωρίς την παρουσία της Catwoman φορώντας ένα από τα τελευταία της κοστούμια.

    Read More
  • Πάνος Μπαρούτις: «Δεν είμαι κομίστας, καμία σχέση. Απλώς κάνω κάτι που γουστάρω για την πάρτη μου και όποιον άλλον μπορεί να συντονιστεί με αυτά που φτιάχνω...» (αποκλειστική συνέντευξη)

    Πάνος Μπαρούτις: «Δεν είμαι κομίστας, καμία σχέση. Απλώς κάνω κάτι που γουστάρω για την πάρτη μου και όποιον άλλον μπορεί να συντονιστεί με αυτά που φτιάχνω...» (αποκλειστική συνέντευξη)

    Τα σκίτσα του Πάνου Μπαρούτι αποτυπώνουν μια ολόκληρη κατάσταση. Είναι η φωνή της κοινότητας του DIY, που στέκεται όρθια μέσα στις δυσκολίες και την ισοπέδωση της σημερινής Ελλάδας∙ εκφράζεται, διεκδικεί, βρίσκει νόημα και δυνατότητες για τέχνη, συλλογικότητα και γέλιο εκεί που η κυριαρχία βλέπει μόνο ευκαιρίες για «ανάπτυξη», κέρδος και ξερίζωμα. Οργανικά ενταγμένος σε αυτή την σκηνή, ζει και δημιουργεί μέσα από τις μπάντες, εμπνέεται από τους στίχους τους και τη μουσική τους∙ ζωντανεύει τις φιγούρες του με την εικονοκλαστική διάθεση που μας έκανε να σκιτσάρουμε στα κρυφά στη σχολική αίθουσα, σαν το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο εκείνη τη στιγμή να ήταν να γκρεμίσουμε τον παραλογισμό που μας περιέβαλε με ένα γέλιο. Σε αυτή την κουβέντα, ο Πάνος περιγράφει στο Merlin’s και τον Αλέξη Καλοφωλιά πώς ένα παιδί βρίσκει τον δρόμο του και τη θέση από την «άγονη» ελληνική επαρχία των ‘90s στο αθηναϊκό punk underground με πυξίδα τις αξίες του και τη δίψα για έκφραση.

    Read More
  • Λάμπρος Παπαλέξης -

    Λάμπρος Παπαλέξης - "Νομανσλάνδη" (ψηφιακή κυκλοφορία, 2025)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Το Νομανσλάνδη του Λάμπρου Παπαλέξη είναι ένας δίσκος βγαλμένος από τη ρίζα της προσωπικής εμπειρίας, ένα αποχαιρετιστήριο γράμμα που δεν απευθύνεται σε ξένους αλλά σε συνενόχους – παλιούς φίλους, άγνωστους ταξιδιώτες, μελλοντικά φαντάσματα. Εδώ δεν βρίσκει κανείς τον εντυπωσιασμό της τεχνικής ή την άμυνα μιας στιλπνής παραγωγής. Αντίθετα, τον υποδέχεται ένας ωμός, ζωντανός ήχος, δοσμένος σαν τελευταίο τραπέζι μιας παρέας που δεν θέλει να τελειώσει η κουβέντα.

    Read More
  • Αύγουστος 1965: Η πρώτη συναυλία των Jefferson Airplane...

    Αύγουστος 1965: Η πρώτη συναυλία των Jefferson Airplane...

    Γράφει ο Γιάννης Καστανάρας

    Στις 13 Αυγούστου 1965, οι Jefferson Airplane έκαναν το ντεμπούτο τους στα εγκαίνια του Matrix στο Σαν Φρανσίσκο, ένα κλαμπ -πρώην πιτσαρία- που είχε ανοίξει ο τραγουδιστής του συγκροτήματος Marty Balin με τη βοήθεια μερικών επενδυτών στην οδό Fillmore 3138, προσβλέποντας να γίνει στέκι της νέας rock σκηνής που διαμορφωνόταν στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.

    Read More
  • Μπρέτσια (περί της συγκολλλητικής διάθεσης): Το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου (Abies Sylos)...

    Μπρέτσια (περί της συγκολλλητικής διάθεσης): Το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου (Abies Sylos)...

    Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Μετρονόμος το νέο βιβλίο της Γεωργίας Συριοπούλου , Μπρέτσια , μετά την, προ δύο ετών αν δεν απατώμαι, συλλογή μικρών ιστοριών της ιδίας, Bagatelles της οδού Αλκαμένους . Η Γεωργία είναι μία αναγεννησιακή homo universalis του καιρού μας. Είναι εικαστικός (ζωγράφος) και μουσικός, επίσης διδάσκει τη Μέση Εκπαίδευση. Και στο βιβλίο αυτό, αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά συστηματική ανατόμος της ανθρώπινης ύπαρξης, μία πραγματολογική και αισθητική φυσιοδίφης η οποία συστηματικά σταχυολογεί και ξεδιαλέγει από τα μπουκαλάκια και τα κουτάκια του νού της, υλικά της ανθρώπινης δραστηριότητας για να τα αναδείξει, με τον δικό της τρόπο. Η λέξη Breccia είναι Ιταλική και αρχικά σημαίνει "μπάζα". Η διάθεση της Γεωργίας στο βιβλίο αυτό είναι "συγκολλητική" όπως διαβάζουμε.

    Read More
  • The Master - Εξάρτηση, πίστη και το κενό της αμερικανικής ψυχής (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #7)

    The Master - Εξάρτηση, πίστη και το κενό της αμερικανικής ψυχής (Αφιέρωμα στον Paul Thomas Anderson #7)

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Με το There Will Be Blood (2007), ο Paul Thomas Anderson έστησε έναν κινηματογραφικό ναό γύρω από την αχαλίνωτη βία του καπιταλισμού. Ο Daniel Plainview, ερμηνευμένος μνημειωδώς από τον Daniel Day-Lewis, ενσάρκωσε την ωμή φιλοδοξία, τον άνθρωπο που μετατρέπει τη γη σε κέρδος και το κέρδος σε εξουσία. Η Αμερική του πετρελαίου ήταν μια Αμερική που έμαθε να μετράει την ψυχή σε βαρέλια και να βουτάει στο σκοτάδι της απληστίας.

    Read More
  • Jarvis Cocker: Ο τελευταίος κοινός άνθρωπος της Britpop επιστρέφει με το “More”...

    Jarvis Cocker: Ο τελευταίος κοινός άνθρωπος της Britpop επιστρέφει με το “More”...

    Γράφει ο Χρήστος Κορναράκης

    Ο άνθρωπος που έκανε την αμηχανία στάση ζωής και την ειλικρίνεια pop αφήγηση, επιστρέφει το 2025 με νέο άλμπουμ των Pulp - μια αφήγηση για τη φθορά, την τρυφερότητα και την ενηλικίωση. Σε μια εποχή όπου η δημόσια εικόνα κατασκευάζεται με curated feeds, λειασμένα avatars και τεχνητές αλήθειες, ο Jarvis Cocker μοιάζει με παρεμβολή σε σήμα καμπάνας. Ένας άνθρωπος που μπήκε στο κάδρο σαν θόρυβος. Ψηλός, σκελετωμένος, με δεύτερα γυαλιά, γόνατα που δείχνουν πάντα προς τα μέσα και φωνή που δεν επιβάλλεται, αλλά σιγοψιθυρίζει με επίγνωση. Αν η pop κουλτούρα ήταν λειτουργικό σύστημα, ο Jarvis θα ήταν το ανθρώπινο glitch - η υπενθύμιση ότι ο πυρήνας δεν είναι το άψογο. Είναι το αληθινό.

    Read More
  • The Spook Who Sat by the Door: η πιο ριζοσπαστική ταινία του Black Power

    The Spook Who Sat by the Door: η πιο ριζοσπαστική ταινία του Black Power

    O Θανάσης Μήνας γράφει για ένα ανατρεπτικό έργο του ανεξάρτητου, αμερικανικού κινηματογράφου, το οποίο στην εποχή του απαγορεύθηκε και πρόσφατα επέστρεψε αποκατεστημένο στη μεγάλη οθόνη. Τη μουσική υπογράφει ο Herbie Hancock

    Μια από τις πιο επαναστατικές δηλώσεις στην ιστορία του κινηματογράφου, το The Spook Who Sat by the Door του σκηνοθέτη Ivan Dixon, σε σενάριο των Melvin Clay και Sam Greenlee, γυρίστηκε το 1973. Αφηγείται την φανταστική ιστορία του Dan Freeman, τον οποίο υποδύεται λαμπρά ο Lawrence Cooke, ενός Αφροαμερικανού πράκτορα της CIA, από την στρατολόγηση και την εκπαίδευσή του, μέχρι την αποχώρησή του από την υπηρεσία και την επιστροφή του στο Σικάγο για να χρησιμοποιήσει τις εξειδικευμένες δεξιότητές του για να σχηματίσει έναν αντάρτικο στρατό με σκοπό να πυροδοτήσει μια λαϊκή εξέγερση. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή...

    Read More
  • Beau Eastman’s Last Pair of Boots/Desert's Breath

    Beau Eastman’s Last Pair of Boots/Desert's Breath

    Γράφει ο Γιώργος Τσέκας

    “Υπάρχουν δύο πιθανοί λόγοι για να βρεθείς στην έρημο. Ο ένας είναι γιατί γυρεύεις κάτι. Ο άλλος γιατί έχεις χαθεί. Κάποιες φορές μπορεί να ισχύουν ταυτόχρονα και οι δύο λόγοι. Εγώ δεν βρίσκομαι όμως για κανέναν από αυτούς τους δυο... Η έρημος υποδέχεται αδιάκοπα και αιώνια τους καταραμένους, χωρίς όρια και χωρίς να περιορίζεται από το χρόνο. Η μυρωδιά της σκόνης ανακατεύεται με αυτή της απελπισίας που μαστιγώνει την ψυχή και το δέρμα. Και να ήταν μόνο η σκόνη...Ο ήλιος καίει μανιασμένα, και εγώ σαν ζώο πληγωμένο, ζαλισμένος και γυμνός, βασανίζομαι ανάμεσα στο σκληρό άγγιγμα της άμμου και τη βουή του ανέμου που μοιάζει να σφυρίζει τον δικό μου θρήνο».

    Read More
  • 1
  • 2

Αν θα έπρεπε οπωσδήποτε να επιχειρήσουμε αντιστοιχήσεις και να αναζητήσουμε εκλεκτικές συγγένειες με καθιερωμένα σχήματα του εξωτερικού και δη αμερικάνικα, οι Union Station της Alison Krauss είναι το πρώτο γκρουπ που μου έρχεται στο μυαλό. Υπό την έννοια ότι και οι Grey River and Τhe Smoky Mountain ομοίως προσεγγίζουν με δυναμικό τρόπο τη μουσική παράδοση, επιδιώκοντάς να την ανανεώσουν. Η πρόθεσή τους αυτή είναι πιο εμφανής (και εκφράζεται με περισσότερη σιγουριά απ’ ό,τι στο παρελθόν) στο τρίτο τους άλμπουμ, το Wake Me Up When I’m Home, που κυκλοφορεί εδώ και λίγο καιρό. Οι ενορχηστρώσεις είναι πιο γεμάτες, πιο πλούσιες. H folk και το blues, και δευτερευόντως η country και το bluegrass παραμένουν τα βασικά σημεία αναφοράς, όμως συγχρόνως εγκιβωτίζουν στον ήχο τους στοιχεία από ποικίλα άλλα ιδιώματα (βαλς, ρούμπες, dixie-jazz, και τα ρέστα).

Συζητάμε για τα τραγούδια του δίσκου, ένα προς ένα, με τη Ρένα Παπαγεωργίου (τραγούδι/μαντολίνο) και τον Σαράντο Γκουμάκο. Τη σύνθεση της μπάντας συμπληρώνουν οι Τάσος Γουσέτης (βιολί), Μελέτης Πόγκας (μπάντζο), Γιάννης Βουτσινάς (κοντραμπάσο).

*********

Το Wake Me Up When I’m Home, θα έλεγα, ότι σε γενικές γραμμές ακούγεται πιο πλουραλιστικό στον ήχο σε σχέση με τις δύο προηγούμενες δουλειές σας. Η folk παραμένει η βάση, όμως αγκαλιάζετε κι άλλα είδη πάντως στο πλαίσιο του roots revival, από τα murder ballads ως τη dixie jazz. Θα ήθελα να δούμε κατά πόσο έχετε διευρύνει τα ακούσματά σας και με ποιον τρόπο επεξεργάζεστε αυτές τις επιρροές;

Η βάση μας είναι η αγάπη μας για την folk roots. Aλλά, κάθε τι καινούργιο που θα ακούσουμε, κάθε στιγμή καινούργια που θα βιώσουμε, και κάθε παραπάνω μέρα που θα κάτσει στην πλάτη μας μεγαλώνοντας, μας αλλάζει κι εμάς. Έτσι ψάχνουμε καινούργιους χώρους να εκφραστούμε. Και πιστεύουμε είναι η λογική ροή των πραγμάτων, αν είσαι ειλικρινής απέναντι σε αυτό που κάνεις.

Πώς η παράδοση στη μουσική μπορεί να επηρεάσει δυναμικά το σήμερα χωρίς να γίνεται «αναβίωση» ή «αναμάσημα»;

Έχουμε μια ιδιαίτερη αδυναμία στην ευρύτερη folk σκηνή και στην ρίζα. Αλλά οι δρόμοι που μπορεί να διαλέξει κανείς σε αυτό το πεδίο είναι αμέτρητοι είτε για κάτι που μιλάμε ήδη ή για κάτι που γεννήθηκε πάνω σε αυτό. Εμείς πιστεύουμε στον πειραματισμό. Οι roots π.χ. όπως την αποκαλούνε αποτελεί τη ρίζα σε ένα δέντρο που διαρκώς ανθίζει. Μπορεί να είναι στο ίδιο δέντρο αλλά δεν σταματά να αναπτύσσετε.

Θα ήθελα να μιλήσουμε για το αφηγηματικό concept του album. Τους επιμέρους στίχους συνδέουν ιστορίες θαλασσινών ταξιδιών, αναμονής αγαπημένων προσώπων, νοσταλγίας για τον τόπο του αφηγητή κλπ…

Είμαστε story tellers, με άξονα τις συναισθηματικές συνήθειες που έχει ο άνθρωπος, όταν αυτές αποκτούν ακραίο χαρακτήρα, όπως η ελπίδα (Eliza) ο φόβος (Jack), η αυτοκριτική (Αlive), η νοσταλγία (Wake me When I’m Home), ή η περηφάνεια και ο αυτοσεβασμός (The Storm).

 Θα ήθελα να δούμε ξεχωριστά τα περισσότερα κομμάτια σε ό,τι αφορά τη μουσική τους. Το εισαγωγικό Wake Me δίνει τον τόνο της αφήγησης και είναι εξόχως ειρωνικό, ενώ ακολουθεί το Eliza, μια ιρλανδέζικη μελαγχολική μπαλάντα. Τι είναι αυτό που σας γοητεύει με την κέλτικη μουσική;

To Wake me When I’m Home δεν είναι ειρωνικό. Δεν λέει θα αποφύγω όλα αυτά. Λέει απλά δεν θα τα αφήσω να με λυγίσουν. Δεν λέει ευχαριστώ, δεν θα πάρω. Λέει υπομονή, θα περάσει. Είναι ένα κομμάτι για την μετανάστευση. Μιλάει για τον άνθρωπο όταν αντιμετωπίζει τον ξεριζωμό, την οδύνη της νοσταλγίας, την απώλεια, την μοναξιά και την ανθρώπινη βία. Στην κέλτικη μουσική μας γοητεύει το ίδιο με το ρεμπέτικο. Είναι μουσική που πηγάζει την δύναμη της από την ειλικρίνεια και την καθαρότητα της. Έχει κάτι αληθινό μέσα της όπως κάθε λαϊκή μουσική.

Ακολουθεί το Alive, που είναι ίσως το αγαπημένο μου κομμάτι του δίσκου. Μου έφερε κάπως στο μυαλό το ύφος του blues του Blind Willie McTell, που επηρέασε έντονα τον Dylan, ενώ οι στίχοι, αυτή η αφήγηση του περιθωρίου, μου θύμισε κάπως τραγούδια όπως το Fancy της παραγνωρισμένης στην Ελλάδα country τραγουδοποιού Bobbie Gentry. Τι είχατε στο μυαλό σας όταν το γράφατε;

Ρένα: Ο θάνατος βολτάρει γενικά στο μυαλό μας. Το Alive το έγραψα σκεπτόμενη την κηδεία της γιαγιάς μου, την οποία αγαπούσα απίστευτα. Στην Βόρεια Ελλάδα, από όπου κατάγομαι, τιμάμε τους νεκρούς με ολονυχτία. Η παράδοση λέει ότι στα παλιά τα χρόνια οι ολονυχτίες γινόντουσαν για να σιγουρευτούν ότι ο άνθρωπος είναι όντως νεκρός. Αυτό το κομμάτι εξιστορεί μεν μία ολονυχτία - κατά βάση την δική μου - αλλά ουσιαστικά το έγραψα για να θυμίζει σε εμένα και όποιον το ακούσει, να μην περιμένουμε η μέρα που θα φύγουμε από αυτόν τον κόσμο να είναι και η καλύτερη μέρα της ζωής μας, γεμάτη φίλους που δεν προλάβαμε να δούμε, πάρτι που δεν προλάβαμε να πάμε, σχέδια που μείνανε στα συρτάρια, σκέψεις που δεν μοιραστήκανε ή στιγμές που δεν μπορέσαμε να ζήσουμε. Το Alive, είναι ένα κομμάτι που μιλάει για την ζωή, περιγράφοντας τον θάνατο.

Μένοντας στο ίδιο κομμάτι, αν και είναι βασικά blues, προς τη μέση βαλσάρει σε πιο ευρωπαϊκό στυλ. Όσοι προερχόμαστε από rock background και στραφήκαμε στην πορεία στο blues και στην jazz, συνήθως μάθαμε αυτά τα «κόλπα» από μουσικούς σαν τον Tom Waits. Είστε ομοίως φαν της μουσικής του;

Και ποιος δεν είναι; Ποιος θα ακούσει αυτόν τον άνθρωπο και δεν θα γίνει ένας από τους φαν του;

Αντίθετα, το Zombie ακούγεται κάπως πιο ανάλαφρο, σαν ένα sing along drinking song. Γενικά υπάρχει εναλλαγή στο συναίσθημα και στο mood από τραγούδι σε τραγούδι, έτσι δεν είναι; Το κάνατε σκόπιμα;

Κάτι μας ταίριαξε και θεματολογικά και αισθητικά. Μπαίνεις με φόρα και βυθίζεσαι μέχρι να φτάσεις στην σκοτεινή γη του τελευταίου τραγουδιού.

Το Jack, που έπεται στη σειρά, νομίζω ότι συνθετικά είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα κομμάτια του δίσκου. Μου έφερε στο μυαλό την πληρότητα που έχουν τα παιξίματα των Band, σε ένα στυλ όμως πολύ κοντινό στο swamp blues και στο dixie της Νέας Ορλεάνης. Ποια είναι η σχέση σας μ’ αυτή τη μουσική παράδοση;

Μπορούμε να πούμε ότι το Jack είναι η μπλουζ εκδοχή μας. Κανείς - αν ακολουθήσει τους folk δρόμους που ακολουθούμε εμείς - δεν μπορεί να αγνοήσει τα blues είτε θέλει είτε όχι.

Στο The Storm οι στίχοι αφηγούνται το ξέσπασμα μιας καταιγίδας, μια θαλασσινή περιπέτεια, σε στυλ Μόμπι Ντικ, ας πούμε. Σκόπιμα έχει μια πιο επική χροιά; Γράφτηκε επί τούτω για να αποτελέσει την κορύφωση;

Γράφοντας ένα κομμάτι, όπως και να το ξεκινήσεις, φτάνει ένα σημείο που μας οδηγεί εκείνο μετά. Αυτό μας οδήγησε εκεί..

Το Dirty Road είναι καθαρόαιμη murder ballad. Μου άρεσε πολύ ο τρόπος που χρησιμοποιήσατε το μοτίβο των ερωταπαντήσεων ανάμεσα στην πρώτη φωνή και στις δεύτερες, μοτίβο που απαντά στο blues ήδη από την εποχή της δουλειάς και των worksongs. Από πού προήρθε μουσικά και στιχουργικά η έμπνευση γι’ αυτό το κομμάτι;

Μελέτης: Κατά την γνώμη μας, Murder ballad δεν είναι. Έχει σαφώς irish επιρροές σαν τα τραγούδια που τραγουδάνε στις παμπ. Η ερώτηση και η απάντηση στον στίχο είναι χαρακτηριστικό των παραδοσιακών τραγουδιών όλου του κόσμου - όπως των Blues worksongs. Αλλά τα συναντάμε από την αφρικανική μέχρι την Ιρλανδέζικη παράδοση. Τώρα στιχουργικά, είναι μια αλληγορία για ποιον δρόμο ακολουθείς και τις συνέπειες που έχεις. Κάτι σαν τον δρόμο της αρετής και της κακίας του μύθου του Ηρακλή. Αυτό είναι και κλασικό θέμα όλων των παραδόσεων πάλι και κάπου υπάρχει και σε κάποιο σταυροδρόμι ο διάβολος που ξέρει καλυτέρα από σένα την ψυχή σου και τις επιθυμίες σου. Κλασικό blues θέμα. Το point είναι αν θα πουλήσεις την ψυχή σου ή όχι.

Θα ήθελα επίσης να σταθούμε στο Unlovable. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ζόρικη, συναισθηματική country-folk. Με εντυπωσίασαν τα κρυστάλλινα, «αγέρωχα» φωνητικά, σ’ ένα κομμάτι που νομίζω ότι είναι μάλλον πολύ πιο δύσκολο από ό,τι ίσως φαίνεται για να αποδοθεί σωστά, χωρίς περιττά «σπασίματα» στη φωνή.

Κάποια τραγούδια μας είναι ιστορίες που πλάθουμε και κάποια είναι βιωματικά. Το Unlovable είναι ένα από αυτά τα βιωματικά κομμάτια και οι στίχοι του είναι τόσο απλοί όσο και ειλικρινείς, και ίσως γι’ αυτό ο κόσμος ταυτίζεται μαζί του. Είναι και ένας λόγος που αποφασίσαμε να μην το ενορχηστρώσουμε στον δίσκο, ενώ στα live καμιά φορά το παίζουμε full band.

Το album κλείνει όπως ανοίγει, αφηγηματικά, με το Dark Land. Τι θα συναντήσει ο ακροατής στο φινάλε του ταξιδιού;

Σαράντος: Θα καταλήξει στη γη που ενώ μας τρέφει, μας ξεδιψάει και μας ορίζει, εμείς σαν είδος ποτέ δεν θα δεχτούμε ότι πατάμε τα χώματα της.

Σε γενικές γραμμές αισθάνεστε ότι πετύχατε αυτό που είχατε στο μυαλό σας όταν μπαίνατε στο στούντιο για να το γράψετε το άλμπουμ;

Πιστεύουμε ότι καλύψαμε αυτό που θέλαμε να πούμε σε αυτό το άλμπουμ με τον ακριβή τρόπο που θέλαμε να το πούμε.

Μετά λοιπόν από τρία άλμπουμ και με το τρίτο να είναι η πιο ολοκληρωμένη δουλειά σας μέχρι σήμερα, πώς σκοπεύετε να προχωρήσετε;

Σκοπεύουμε να προχωρήσουμε όπως ξεκινήσαμε, στα ίδια folk μονοπάτια. Ακόμα γράφουμε πολύ, έχουμε συνέχεια καινούργιες ιδέες, προβληματισμούς και πράγματα τα οποία θέλουμε να μοιραστούμε, και με ζωντανές εμφανίσεις, και με επόμενους δίσκους.

Τι ακούτε αυτό τον καιρό;

Ότι βρεθεί στον δρόμο μας και αξίζει ακρόασης. Ακόμα κι αν είναι κάτι καινούργιο ή κάτι ξένο προς εμάς.

Το Wake Me Up When I'm Home κυκλοφορεί ψηφιακά από το bandcamp των Grey River.

Οι Grey River & The Smoky Mountain είναι:

Ρένα Παπαγεωργίου (τραγούδι/μαντολίνο)

Σαράντος Γκουμάκος (κιθάρα)

Τάσος Γουσέτης (βιολί)

Μελέτης Πόγκας (μπάντζο)

Γιάννης Βουτσινάς (κοντραμπάσο)

facebook

bandcamp

youtube

instagram

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΧΕΤΙΚΑ:

Grey River & The Smoky Mountain: "Captain Death" (LP και CD, Ikaros Records)

Grey River & The Smoky Mountain: "Live To Tell The Tale" , ανάμεσα σε θρύλους και δοξασίες... (σε βινύλιο και ψηφιακή μορφή)

MERLIN'S PHOTO GALLERY: Grey River & The Smoky Mountain (φωτο: Τηλέμαχος Παπαδόπουλος, QoQ Photography)

ΔΕΙΤΕ:

Grey River & The Smoky Mountain "Captain Death" στο ΙΛΙΟΝ plus


image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 
image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 
image

Θανάσης Μήνας

Ο Θανάσης Μήνας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1971. Σπούδασε δημοσιογραφία, είναι ραδιοφωνικός παραγωγός (Rock FM, Ρόδον 94,4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο) και αρθρογραφεί κυρίως για θέματα σχετικά με τη μουσική και το βιβλίο (Αυγή, Εποχή, Fractal Press, Merlin’s Music Box, Avopolis, The Zone)
 
 
 

Γραφτείτε στο newsletter του Merlin

FEATURED VIDEOS

  • 1